Halstygel??

Kan det vara så att tygeln är fäst i bettet men istället för att lägga tygeln över halsen -och hålla i tygeländen - så låter man tygeländen ligga mot halsen och sen håller i tygeln typ på mitten ?

Så tygeln går från ena sidan bettet -till motsvarande hand -löper fram över halsen upp mot andra sidans hand - till andra sidans hand.

Det ser inte ut så på bilderna hen lägger ut. Ser ut som hen håller i tyglarna som vanligt, men har två tyglar. Se tränarens förklaring inklippt i inlägg ovan.

/Lizzie
 
@Nytant och @nullo-modo

Nej, så gör inte tränaren. Hen rider med 2 vanliga tyglar i bettet där hon kallar den ena tygeln för bettygeln och den andra för halstygeln.

Det är därför jag funderar på vad det är hen pysslar ned egentligen. Lite "kejsarens nya kläder" om ni förstår vad jag menar.


/Lizzie
Okej, och det är ett vanligt tränsbett och båda tyglar sitter i samma bettring?

I så fall låter det verkligen som att hen är naken ja 😆
 
Okej, och det är ett vanligt tränsbett och båda tyglar sitter i samma bettring?

I så fall låter det verkligen som att hen är naken ja 😆

Ja, och folk betalar för det :angel:.

För jag kan inte för mitt liv förstå hur detta med halstygel ska få upp halsbasen så hästen kan lära sig att gå i rätt form :confused::confused::confused:

/Lizzie
 
@Nytant och @nullo-modo

Nej, så gör inte tränaren. Hen rider med 2 vanliga tyglar i bettet där hon kallar den ena tygeln för bettygeln och den andra för halstygeln.

Det är därför jag funderar på vad det är hen pysslar ned egentligen. Lite "kejsarens nya kläder" om ni förstår vad jag menar.


/Lizzie
Men hur funkar det när man rider bettlöst med bara halstygeln då? Du skrev något om att en del rider så i tidigare inlägg.
 
Kan det vara så att tygeln är fäst i bettet men istället för att lägga tygeln över halsen -och hålla i tygeländen - så låter man tygeländen ligga mot halsen och sen håller i tygeln typ på mitten ?

Så tygeln går från ena sidan bettet -till motsvarande hand -löper fram över halsen upp mot andra sidans hand - till andra sidans hand.
Jag tror som du att de kan vara.

Tygel på halsens undersida till handen. Då blir det två tyglar i handen, en betttygel och en halstygel.
 

Bifogade filer

  • A83A4B02-BF06-4E14-8370-265806D591AB.jpeg
    A83A4B02-BF06-4E14-8370-265806D591AB.jpeg
    242,2 KB · Visningar: 196
Men hur funkar det när man rider bettlöst med bara halstygeln då? Du skrev något om att en del rider så i tidigare inlägg.

Jag hade klippt in tränarens förklaring. Kopierat från hennes sociala medier. Så jag vet inte hur hon tänkte där.

Jag har ridit mycket på hackamore och jag har då ridit dom vanligt.

/Lizzie
 
Jo det vet jag. Men hen gör inte det.

Jag PM:ar dig länken så får du se 😊

/Lizzie

Jag vill också gärna se :)

Antingen, låter mest logiskt, så är den en variant runt halsen. Det är ju bara att lära in att trycket/inverkan av tygeln där är en signal till hästen (precis som man kan använda en vanlig halsring inte bara att hålla sig fast i utan i utbildande syfte).

Eller så är det hängande tygel och inverkan på sidan av halsbasen som lärs in som signal. Låter lite knepigare att få en tydlig signal för halvhalt där på slak tygel och med både tygel till huvudlaget på kontakt och den här slaka tygeln i samma hand.
 
Och hur kan det påverka halsbasen, så hästen lär sig gå i rätt form??

/Lizzie

Hästar är ju superduperkänsliga för beröring och det är ju inte enbart ett tryck av sitsen eller i munnen de vill följa. Bara att det är de "vanliga" signalerna att lära dem att de betyder något. Så resten lär de sig snabbt att sortera bort.
 
Jag vet inte men för mig känns extra tyglar som att börja i fel ände. Om motorn är igång bak och hästen lär sig att använda bröstryggen korrekt genom bukstöd och att röra sig upp genom manken så är detta verkningslöst… att korrigera fram i stället för att se till att bakdel och bål är korrekta blir bakvänt i min värld.
 
Jag vet inte men för mig känns extra tyglar som att börja i fel ände. Om motorn är igång bak och hästen lär sig att använda bröstryggen korrekt genom bukstöd och att röra sig upp genom manken så är detta verkningslöst… att korrigera fram i stället för att se till att bakdel och bål är korrekta blir bakvänt i min värld.
Exakt då tycker jag också. Det är nog därför jag inte kan förstå hur detta ska göra för nytta.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
354
Senast: Pilot
·
Skola & Jobb Jag sitter och tittar på antagning.se men är osäker på vad jag ska söka. Var inne på att läsa till journalist men hittar bara enstaka...
2
Svar
36
· Visningar
1 910
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag är ganska usel på att putsa saker. Både i fråga om frekvens och i fråga om hur jag gör, och frekvensen blir ju inte bättre av att...
2
Svar
21
· Visningar
1 358
Senast: kurakosz
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
746
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp