halt av och till

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare tessan666
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 907
T

tessan666

Hej
Jag har lånat en häst på foder och haft henne i 3 veckor, efter 4 dagar vart hon halt, vet kom o kollade o konstaterade att de var i hoven. Hovslagaren tog av henne skon och kollade igen och hittade inget fel förutom att hon var öm. Han skodde henne med sulor fram pga av detta. Hon vart bra, och jag började skritta på vet inrådan. Nu efter 1 vecka är hon halt i gen.

Igår var hon halt och idag inte halt, endast markera.

vad är detta, vad tro ni??:(

Sv: halt av och till

Det e inte helt ovanligt att hästar som byter ryttare, underlag, utrustning osv blir halta men inte på så kort tid. Låter lite skumt...gjordes ingen vet. bes. innan du tog hem henne? Kontakta ägare o åk till klinik o få d kollat. Diskturea med ägare om betalning av kostnaderna.

Ingen vet bes har gjort innan jag tog henne, men jag kan tillägga att hon stått i en mjuk hage i 4 mån innan jag tog henne. Inte rört en fena, nu har hon annat underlag i hagen o jag har skrittat på grusvägar o asfalt

Jag har pratat med ägaren som även är uppfödare och hon har vart frisk i sina 6 år. Men de kanske vart för mycke för henne från att gå i en mjuk hage till min hårda hage

Jag rek utredning på klinik. Kan vara 'vad som helst'.

Från hovböld till spricka - till fång.

Så klinik, med ordentlig utredning med röntgen. Det kan dock vara svårt utreda de där 'halt till och från', men man kan iaf rtg.

Min var just till och från halt, och hade en 'fråndag' på kliniken. Även där satt det i hoven, kom och gick.

Kliniken rtg ur alla vinklar och vrår, för att säkerställa det inte var en spricka t ex, eller en djup hovböld som syntes på rtg.

Hittade inget dock, han blev succesivt bättre men inte helt bra förrän efter 2 mån. Visade sig i samma veva att han haft fång - och det som spökat. Himla otippat vid en enkelsidig hälta som inte blev varken bättre eller sämre av varken vila eller rörelse.

Så, det är eg omöjligt att gissa.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 240
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
832
Senast: Ajda
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
616
Senast: Grazing
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Israel vs. stora delar av världen
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Panik vid dusch

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka