Bukefalos 28 år!

Halt häst. Söker erfarenheter....

alice

Trådstartare
Jaha, då var det dags för oss med vår första "riktiga" hälta. Hittills har vi bara haft problem som massören kunnat lösa åt oss.

I fredags kom hästen in från hagen med en svullen vänsterbak kota samt svullnad upp på senorna. Inte halt, vad jag kunde se, men märkbart ont. Ville inte belasta det benet ordentligt i stallgången utan försökte på alla möjliga vis avlasta, dock ej blockhalt. Tempade och hade 38,6 i feber! :eek: Kylde benet med vatten i ca 20 minuter.
Smetade där efter in kota och senor med kylbalsam och tempade igen....38,2. In med hästen i boxen. Beslöt att hästen inte skulle få gå ut på lördagen, dels pga febern och att hon bevisligen hade ONT.

På lördagmorgonen när jag kom hittade jag en häst med dyngsurt fleecetäcke. Hon har troligtvis haft ordentlig feber under natten då hon hade druckigt mkt, men inte kissat motsvarande....Nu hade hon dock 37,7 i temp, vilket kan klassas som normalare för henne.
Kotan och senorna var mer svullna, men hon såg lite bättre ut på gången. Stod lite jämnare med benen så jag beslöt att promenera med henne ca 15-20 minuter. Pigg och glad häst som var ohalt efter vad jag såg. Däremot i uppförsbacken hem mot stallet ville hon inte trampa igenom kotan och ta i med det bakbenet.....När vi kommit in i stallet igen hade hon ont och hon började avlasta benet igen. *suck* La om våtvarmt omslag med arnika.

Åkte tillbaka till stallet med sambon på kvällen. Tog av omslaget och inte någon skillnad på svullnaden alls. Stod jämnt på alla fyra benen och sambon och jag gick ut på en promenad med henne. Sambon tittade på henne när hon gick och enl honom såg hon stel ut i det bakbenet samt hasade ner hoven. Hon satte alltså inte ner hoven rakt ner utan drog den framåt i nedsättningen.
Vi fick vända efter knappt 1 km då hästen plötsligt började tappa tempo, men såg inte riktigt halt ut ändå. Gissade att hon hade ont så vi gick hemåt. I uppförslutet mot stallet började hon halta tydligt!

Igår var fortfarande läget oförändrat. Dock blev svullnade något bättre efter ytterligare en dag med våtvarmt omslag. Nu var hon rejält tjock över senorna i höger fram. Troligtvis pga att hon stått inne samt överbelastat hö fram för att avlasta vänster bak. Så nu står hon lindad på alla fyra.

För att sumera; Hästen blir sämre av rörelse = inte bra. Hon har fått stå på box i helgen pga detta då jag inte vågat släppa ut henne för att ev förvärra skadan. Hon hade feber vid skadetillfället vilket tyder på....vad? Stallägaren tror att det bara är en överansträngning, men jag är inte så himla säker. Jag har inte ridit hårdare, gjort något annorlunda i träningen mm. Jag tror hon har gjort något i hagen, men vad? Det som förbryllar mig är febern! Om man får feber när man skadar sig känns det som om ett större "trauma" än en "enkel" vrickning te x, men då borde hon ha ondare, eller? Har ringt hemmavet nu på morgonen, men bara fått prata med telefonsvararen. Tänkte rådfråga henne då hon är väldigt duktig på ben, men som det känns just nu blir det att ringa strömsholm och boka tid. Febern och att hon blir sämre av så pass lite rörelse känns inte lovande. Tror inte att enbart lite vila fixar detta......

//Alice
 
Sv: Halt häst. Söker erfarenheter....

Ont, feber och svullnad upp på benet får mig att tänka på någon typ av infektion, kanske hovböld, spiktramp. Hoven varm?
 
Sv: Halt häst. Söker erfarenheter....

Ont, feber och svullnad upp på benet får mig att tänka på någon typ av infektion, kanske hovböld, spiktramp. Hoven varm?

Den tanken har jag också haft, men det stämmer inte. Har tvättat och kollat hoven NOGA, men inte hittat något. Hoven är inte varm, däremot är hon varm på utsidan av kotan upp mot senorna. Symptomen stämmer inte mot förra gången hon hade hovböld. Kanske ska ringa hovis ändå....

Kan man inte få feber pga smärta? Hon är sedan lördag morgon feberfri!

Har pratat med vet på morgonen och denne trodde på akut kotledsvrickning (hon nämnde hovböld men det stämmer inte med hur hästen reagerade förra gången hon hade hovböld) och beordrade boxvila till slutet av veckan och därefter kontrollera om hästen fortfarande är halt. Då ta ett vidare beslut om ev utredning.

//Alice
 
Sv: Halt häst. Söker erfarenheter....

Febern tyder på en infektion. Det händer att hästar får inflammationer i leder som är orsakade av bakterier, inte trauma. Låter som din häst behöver antibiotika!

Har ingen tro på såpass kraftig feber med svättningar enbart pga en vrickning.. :confused:
 
Sv: Halt häst. Söker erfarenheter....

Febern tyder på en infektion. Det händer att hästar får inflammationer i leder som är orsakade av bakterier, inte trauma. Låter som din häst behöver antibiotika!

Har ingen tro på såpass kraftig feber med svättningar enbart pga en vrickning.. :confused:

Ja, feber brukar tyda på inflammation, men då borde febern inte ha gått ner till normaltemp utan antibiotika. Inte i min värld iaf och vet tyckte inte att det var alarmerande med febern då den gått ner. Tempar givetvis varje dag! Får hon feber igen ringer jag ju vet omedelbums!

Tja, visst borde man kunna få feber pga smärta. Jag fick febertopp när smärtan kom igång efter mitt spräckta korsben....

//Alice
 
Sv: Halt häst. Söker erfarenheter....

Svullnad uppåt benet på detta vis kan vara lymfangit. Det låter märkligt att du flera ggr sagt att hästen inte är halt trots att den står och avlastar i gången. När man inte haft erfarenheter av hältor så är det tyvärr ofta så att man inte kan se hältan förrän den är som du säger nästan blockhalt (står på tre ben). Det finns olika grader av hälta en 1-2 gradig är det inte alls säkert att den oerfarne ser. Så att ha lärt sig se hältor, betyder att man tyvärr har fått erfarenheter av det...suck. Kanske dags att ta ut veterinären?

Hälsning Maja
 
Sv: Halt häst. Söker erfarenheter....

Hästar har ju faktisk ett immunförsvar.. När man får feber är det ett tecken på att detta jobbar på spräng. Din hästs immunförsvar kanske lyckades bekämpa infektionen till viss del.

Konstig vet som inte vill komma ut till en häst som har ont och feber. :crazy: Första man tänker då är gärna lymfangit.
 
Sv: Halt häst. Söker erfarenheter....

Det var ju tur att det inte verkar vara spiktramp.
Om hästen har en kotledsvrickning med ligamentskada så tycker jag att svullnaden framför allt skulle sitta runt kotledens sidoligament på insida/utsida av kotleden och inte högre upp på benet. Jag tolkade din beskrivning som att hästen är varm på insidan/baksidan nästan upp mot framknät dvs att blodkärlen är fyllda och att det därför känns lite svullet. Eller är hela benet tjockt och känns som en klubba? I så fall låter det mer som lymfangit. Antar att du har känt efter sår överallt. Jodopaxbandage kan vara ett alternativ om man misstänker infektion men gör ju ingen nytta om det är en vrickning. Om du har bananformad svullnad på baksidan av benet kan man tyvärr misstänka en senskada och det vore ju väldigt trist men tänkbart med tanke på beskrivningen. Gaffelbandsskada är ju något annat man kan spekulera i utan att ha något speciellt belägg för det annat än svullnad och hälta som blir värre vid ansträngning.
 
Sv: Halt häst. Söker erfarenheter....

38,2 är inte mycket till temp. Skulle gissa på att det är ren smärtfeber. En lymfangit ger inte alltid feber, men kan naturligtvis stämma in på en viss tempstegring. Om det skulle röra sig om en ledinfektion skulle hästen ha högre feber och ha en kraftig hälta, tempen skulle inte sjunka.


För att säkert veta vad det är för skada bör en veterinär masa sig ut och kolla. Boxvila i all ära, men det är ju lämpligt att hästen åtminstone får lite antiinflammatorisk behandling för att lindra effekterna av inflammationen.

Obs att infektion och inflammation inte är samma sak! Det är endast bakteriella infektioner som går att behandla med antibiotika. Feber orsakas av kroppens svar på infektion eller annan påverkan, dvs inflammationen.
 
Sv: Halt häst. Söker erfarenheter....

Min häst stod med hovledsvrickning nyligen, hon hade ingen feber men var däremot så halt att hon inte kunde ta stöd alls knappt på benet på 2 veckor. Jag tror inte din häst har vrickat sig om den har så mycket feber o kan gå så pass bra ändå!
En böld eller skit i hoven kan vara svårt att se, hoppas för din skull att det "bara" är en hovböld!

Lycka till!

ps. min är ohalt o frisk nu
 
Sv: Halt häst. Söker erfarenheter....

Svullnad uppåt benet på detta vis kan vara lymfangit. Det låter märkligt att du flera ggr sagt att hästen inte är halt trots att den står och avlastar i gången. När man inte haft erfarenheter av hältor så är det tyvärr ofta så att man inte kan se hältan förrän den är som du säger nästan blockhalt (står på tre ben). Det finns olika grader av hälta en 1-2 gradig är det inte alls säkert att den oerfarne ser. Så att ha lärt sig se hältor, betyder att man tyvärr har fått erfarenheter av det...suck. Kanske dags att ta ut veterinären?

Hälsning Maja

Stämmer inte med lymfangitsvullnad.

En vet eller mkt mer erfaren person skulle med största sannorlikhet se hälta på hästen! Det är svårt att lokalisera hälta samtidigt som man leder hästen! :smirk:

Tar inte ut vet utan åker till klinik om det känns nödvändigt.

//Alice
 
Sv: Halt häst. Söker erfarenheter....

Hästar har ju faktisk ett immunförsvar.. När man får feber är det ett tecken på att detta jobbar på spräng. Din hästs immunförsvar kanske lyckades bekämpa infektionen till viss del.

Konstig vet som inte vill komma ut till en häst som har ont och feber. :crazy: Första man tänker då är gärna lymfangit.

Visst har hästen att immunförsvar, men jag tror inte på infektion/inflamation, då hästen är feberfri och har varit sen i lördags. Hade 37,3 igår vilket jag iaf klassar som normaltemp. Skulle det sitta en inflamation i leden borde tempen vara MKT högre och inte försvinna och hålla sig borta.

//Alice
 
Sv: Halt häst. Söker erfarenheter....

Det var ju tur att det inte verkar vara spiktramp.
Verkligen!!!

Hovis i stallet kollade över hoven igår med visitertång "just in case" för att utesluta hovböld och han hittade inte någonting som tyder på det.

Om hästen har en kotledsvrickning med ligamentskada så tycker jag att svullnaden framför allt skulle sitta runt kotledens sidoligament på insida/utsida av kotleden och inte högre upp på benet. Jag tolkade din beskrivning som att hästen är varm på insidan/baksidan nästan upp mot framknät dvs att blodkärlen är fyllda och att det därför känns lite svullet.
Okey. Direkt när jag hittade hästen i hagen var hela kotan tjock/svullen samt upp mot hasen. Svullnaden som gick upp mot hasen avtog ju mer mot hasen den kom. Strax innan hasen slutade svullnaden.
Kylde med vatten vilket inte gav någon effekt alls på svullnaden. Lindade dag två med våtvarmt omslag vilket första gången inte gav effekt. Andra dagen med våtvarmt omslag gick svullnaden på kotan ner och halva kotan och neråt var fri från svullnad, däremot var svullnaden upp mot senorna kvar, men mjukare. Aningens högre puls och varm, ffa på utsidan av kotan.

Igår när jag tog av lindorna var benet näst intill normalt! Liiiiiiiite tjock runt senorna och ner på kotan, men inte mkt alls. Svullna blodkärl mer. Stod bra i gången och vilade gärna sitt högra bakben med full belastning på vänster bak. Ingen puls, möjligen någon värme runt kotan, men marginellt när jag höll på höger och vänster samtidigt.

Eller är hela benet tjockt och känns som en klubba? I så fall låter det mer som lymfangit. Antar att du har känt efter sår överallt. Jodopaxbandage kan vara ett alternativ om man misstänker infektion men gör ju ingen nytta om det är en vrickning.
Ingen lymfangitsvullnad. Inte ett sår någonstans!

Om du har bananformad svullnad på baksidan av benet kan man tyvärr misstänka en senskada och det vore ju väldigt trist men tänkbart med tanke på beskrivningen.
Tack o lov inte! Baksidan på benet är helt rent!

Gaffelbandsskada är ju något annat man kan spekulera i utan att ha något speciellt belägg för det annat än svullnad och hälta som blir värre vid ansträngning.
Ja, det har jag tänkt en hel del på. Absolut en möjlighet.

Med tanke på den kraftiga förbättring i svullnad som skett under 24 timmar tänkte jag ha is i magen och ha henne på box till helgen. Då börja skritta henne försiktigt för hand och se hur hon reagerar. Återkommer symptomen, dvs att hon blir sämre av rörelse åker vi omedelbums till klinik för grundlig genomgång.

Tack för alla idéer och tankar från er! Fortsätt gärna spåna med tanke på detta inlägg.

//Alice
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 296
Senast: Oknytt
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 760
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 957
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 283
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Willes bilköpstråd
  • Nästkommande?
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp