Halt häst - vad kan det vara?

_Runaway_

Trådstartare
Usch, man får då aldrig vara glad länge i hästvärlden.. Hästen är halt. Någon idé om vad det kan vara?

Släpptes ut i sin skogshage vid tiotiden igår kväll, efter 45min. dressyr. Han var pigg och ovanligt framåtbjudande vid ridningen. Allt verkade OK.
I morse, halv nio upptäcker vi att han är halt. Går stelt med höger bak, sätter i tån först. Han hade kl. 12 38,3 i temp, han brukar ha runt 37,5-8 ungefär. Verkar ha ont/är besvärad av situationen. Klämmer, känner på hela benet och jämför med vänster, men hittar ingenting. Svala hovar, ingen ovanlig puls, ingen värme, ingen svullnad eller ömhet. Är ingen expert men försöker palpera lite upp i låret för att få nån slags reaktion, men han bryr sig inte. Om man leder honom så är han väldigt stel och haltar till en början, men efter en stund blir det mindre. Men det syns ju ändå. Vi tänkte avvakta till imorgon bitti och se. Har det inte blivit bättre ringer vi veterinären, men jag tänkte bara om någon hade nån aning om vad det kan vara :confused: Hittar ju inte ett spå¨r av smärta på honom..
 
Sv: Halt häst - vad kan det vara?

Kan oxå vara muskulärt- högre upp.

känn igenom musklerna o kolla bakifrån om korset är jämnt.
 
Sv: Halt häst - vad kan det vara?

Uppdatering.. Och runaway skäms

När ska jag lära mig vikten av GRUNDLIG visitering vid skada? Tog in honom i stallet för en halvtimme sen (han har stått i sjukhage under dagen), och tempade. Fortfarande lite febrig. Kände återigen igenom allt från hov upp till lår. Inget hittades. Så tänkte jag vara lite vänlig och göra rent de små ytliga sår som bromsarna gör i skapet. När jag bärjade rengöra med jodopaxlösning och bomullspads så tycker jag att hästen reagerar onormalt mycket. SÅ ont kan det väl inte göra i dessa små sår? Går till andra sidan (höger, samma som hältan), och upptäcker världens sår :crazy: Svårt att förklara exakt vart det var, men alltså, långt bak på skapet helt enkelt.. En liten reva på insidan av låret också. Högt upp ska jag säga, inget man ser enkelt. Tog en ficklampa för att se ordentligt. Förmodligen har han gått över en björkbuske i hagen i natt så att en gren hamnat olyckligt, rakt upp i skapet. Mamma fd. undersköterska och pappa fd. ambulansvårdare larmades ut till stallet med ordern "det är rett äcköigt sår, kom nu". Pappa hade förberett sig på larver och var, så han tog med stora sjukvårdsväskan med sårsprit, och utbringade ett lättad "jaså" när han såg såret. Nåväl, vi uppfattar det olika ;) Nu är såret rengjort med lactacyd och vatten, och sprayat med sårspray. Han var öm på vägen ut, men står nu och äter nöjt i sin lilla sjukhage :D
 
Sv: Halt häst - vad kan det vara?

svarar ändå, fast det har löst sig; Hovbölder brukar väl komma med en rejäl värme i hoven?
 
Sv: Halt häst - vad kan det vara?

_Runaway_ skrev:
svarar ändå, fast det har löst sig; Hovbölder brukar väl komma med en rejäl värme i hoven?


Hovbölder kan bete sig hur som helst ,värme ,puls ,ibland bara tjocka i benet ,, hälta ,ingen hälta ,feber , vet en pålle som var ren när han gick bakom ladugården och block halt när han kom fram på andra sidan ladan ..
Man kan då tycka att han trampat på något men vetrinär var ute samma dag och då hade bölden spruckit :crazy: Så troligen var det det som hände bakom ladan ;) Helt tvärtom att trycket brukar minska när bölden spricker ,men det kanske gjorde så ont på honom när den sprack ,,ja ja han var ju hmmmpr *manlig*:cool:

Har haft 2 stycken på samma häst samtidigt ,vetrinären slet sitt hår och sa hovböld meeeen på 2 ben samtidigt :confused: mycket riktig var det hovböld på bägge benen kröp det fram en vecka senare ..

Kan säga att pålle var blockhalt när vi åkte till Vetrinären och sprang som en gasell när vetrinären tittade på honom :o

Mvh Miaa Lycka till med Pålle;)
 
Sv: Halt häst - vad kan det vara?

Miaa skrev:
Hovböld!!
Kort och gått;)

Jaaa,,,, naturligt vis är det hovböld!!

Man skall ALLTID utgå ifrån att det är hovböld!
 
Sv: Halt häst - vad kan det vara?

_Runaway_ skrev:
Usch, man får då aldrig vara glad länge i hästvärlden.. Hästen är halt. Någon idé om vad det kan vara?

Släpptes ut i sin skogshage vid tiotiden igår kväll, efter 45min. dressyr. Han var pigg och ovanligt framåtbjudande vid ridningen. Allt verkade OK.
I morse, halv nio upptäcker vi att han är halt. Går stelt med höger bak, sätter i tån först. Han hade kl. 12 38,3 i temp, han brukar ha runt 37,5-8 ungefär. Verkar ha ont/är besvärad av situationen. Klämmer, känner på hela benet och jämför med vänster, men hittar ingenting. Svala hovar, ingen ovanlig puls, ingen värme, ingen svullnad eller ömhet. Är ingen expert men försöker palpera lite upp i låret för att få nån slags reaktion, men han bryr sig inte. Om man leder honom så är han väldigt stel och haltar till en början, men efter en stund blir det mindre. Men det syns ju ändå. Vi tänkte avvakta till imorgon bitti och se. Har det inte blivit bättre ringer vi veterinären, men jag tänkte bara om någon hade nån aning om vad det kan vara :confused: Hittar ju inte ett spå¨r av smärta på honom..
Kan han ha sträckt sig kanske???
 
Sv: Halt häst - vad kan det vara?

hovis skrev:
Jaaa,,,, naturligt vis är det hovböld!!

Man skall ALLTID utgå ifrån att det är hovböld!

Ja eller hur :D Efter att ha läst en annan tråd av Hovis;)

Miaa
 
Sv: Halt häst - vad kan det vara?

_Runaway_ skrev:
Uppdatering.. Och runaway skäms

När ska jag lära mig vikten av GRUNDLIG visitering vid skada? Tog in honom i stallet för en halvtimme sen (han har stått i sjukhage under dagen), och tempade. Fortfarande lite febrig. Kände återigen igenom allt från hov upp till lår. Inget hittades. Så tänkte jag vara lite vänlig och göra rent de små ytliga sår som bromsarna gör i skapet. När jag bärjade rengöra med jodopaxlösning och bomullspads så tycker jag att hästen reagerar onormalt mycket. SÅ ont kan det väl inte göra i dessa små sår? Går till andra sidan (höger, samma som hältan), och upptäcker världens sår :crazy: Svårt att förklara exakt vart det var, men alltså, långt bak på skapet helt enkelt.. En liten reva på insidan av låret också. Högt upp ska jag säga, inget man ser enkelt. Tog en ficklampa för att se ordentligt. Förmodligen har han gått över en björkbuske i hagen i natt så att en gren hamnat olyckligt, rakt upp i skapet. Mamma fd. undersköterska och pappa fd. ambulansvårdare larmades ut till stallet med ordern "det är rett äcköigt sår, kom nu". Pappa hade förberett sig på larver och var, så han tog med stora sjukvårdsväskan med sårsprit, och utbringade ett lättad "jaså" när han såg såret. Nåväl, vi uppfattar det olika ;) Nu är såret rengjort med lactacyd och vatten, och sprayat med sårspray. Han var öm på vägen ut, men står nu och äter nöjt i sin lilla sjukhage :D
Tur att din häst bara hade en rispa..hittade grannens häst stående i hagen för några år sedan..:crazy:
Gick förbi och tyckte det var underligt den stod mitt i solen och stod så underligt så jag klev in o kollade..
Hästen hade en
5cm i diameter tjock pinne rätt upp bredvid skapet och rätt in i muskeln på insidan..detta var i värsta rötmånaden,hästen stod mitt i solen och kunde inte röra sig,flugorna hade lagt ägg i såret och det luktade infekterat lång väg..såå äckligt.:eek:
Det värsta var att se hästens tomma blick ,den hade gett upp och var i chocktillstånd .
Aldrig har jag sprungit så fort som då för att ringa veterinär och hästägaren..

Veterinären sa att det var en stakningsskada,hästen hade troligen kommit galopperande trampat upp en lång torr gren med framhoven och lyckats spetsa sig själv..aj aj:cry:

Veterinären drog ut pinnen och den hade tryckts in säkert tjugo centimeter..
Hästen hade så ont så den kunde inte röra sig ur fläcken,trots smärtstillande..,vi fick köra in transporten i hagen och lyfta på hästen ,som inte var liten..

Sen dess har jag blivit nojjig och kollar mina hagar ofta,inga långa torra pinnar/grenar får ligga kvar som kan ge såna stakningsskador..
Tyvärr dog grannens häst senare av komplikationer av denna skada.
Jag hoppas jag slipper se sån skada igen,det va inte kul..:crazy:
 
Sv: Halt häst - vad kan det vara?

Hej!

En liknande stakning lyckades en av våra skolhästar ut för, fast i skritt.. Skritt på vanlig stig, blir plötsligt tvärhalt o där händer pinnen i skapet.. Han fick avlivas senare, hade tagit för stor skada..

/Lavinia, vars häst varit i slagsmål och väntar på domen från vet om hasled eller sena är skadad
 
Sv: Halt häst - vad kan det vara?

Det kunde ha varit en spricka i hovbenet också!
 

Liknande trådar

Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 123
Senast: Mia_R
·
Hästvård Vänder mig till er här på Buke för att se ifall någon har upplevt nått liknande med sin häst. För att göra en förkortning av vad som har...
2
Svar
29
· Visningar
5 574
Hästvård Skoddes i Måndags,kortades ganska mycket i tån,satte på skor för bättre överrullning,samt sidotåkappor på,innan har han gått barfota sen...
Svar
6
· Visningar
1 404
Senast: BiMi
·
Hästvård Idag blev min kära häst halt,vänster fram ben. I vänster varvet markerar han liiiite i skritt o trav och i höger varvet massor när jag...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
20 599
Senast: Kokosboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp