Halt hund HJÄLP!

E

erika nilsson

Min Labrador retriever tik på 5mån blev halt i måndags då
hon ramla ner från sängen och skrek till, efter de blev hon halt på vänstra frambenet och haltade till torsdagen och är nu nästan helt borta.
Men när hon har vilat och ska resa sig upp är hon stel och haltar tills hon
har ''värmt upp benet''. Jag blir rädd eftersom jag undrar om de kan vara något med hennes armbåge så att de blir armbågs fel:cry:

snäll NI hjälp mig med era erfarenheter,kunskaper
tack!:)
 
Sv: Halt hund HJÄLP!

Ingen som har något att komma med? :(
 
Sv: Halt hund HJÄLP!

har du varit i kontakt med veterinär så att man kan utesluta skador i benet (som sprickor, brutet m.m)
 
Sv: Halt hund HJÄLP!

veterinären kollade på henne i måndags och kunde inte känna/se att de var brutet så de tror ja inte. men något måste de ju vara!
 
Sv: Halt hund HJÄLP!

han ville att vi skulle avakta ifall de skulle vara växtverk elr något liknande,
en växt verk vet ja att de inte är för då borde de ju vara i alla benen och inte bara i detta som de är.
 
Sv: Halt hund HJÄLP!

han ville att vi skulle avakta ifall de skulle vara växtverk elr något liknande,
en växt verk vet ja att de inte är för då borde de ju vara i alla benen och inte bara i detta som de är.

Växtvärk kan mycket väl bara märkas på ett ben. Men det kommer inte av att an trillat.
 
Sv: Halt hund HJÄLP!

växtvärk kommer som sagt inte då hunden har fallit, jag tycker du ska gå till en annan veterinär och få ett utlåtande
 
Sv: Halt hund HJÄLP!

ska iväg på måndag om de inte blir bättre :(
 
Sv: Halt hund HJÄLP!

Jag vill inte måla f*n.......men det kan vara en liten flisa loss i armbågen. När den hamnar på rätt ställe haltar hon inte.
 
Sv: Halt hund HJÄLP!

Jag hade en ung retriever som hade mkt ledproblem. Enligt hans veterinär finns det inget som heter växtvärk och man ska aldrig acceptera att bli hemskickad med den diagnosen utan vidare utredning. Kanske är det panosteit (som ibland kallas växtvärk) din veterinär menar, det är väldigt smärtsamt för hunden och bör väl medicineras. Vi gjorde det iaf. I vissa fall syns det på röntgen. Du borde röntga för osteochondros också, för vid 5-månaders ålder är det ingen omöjlighet. Ju snabbare ev lös benbit tas bort desto större är chansen att hon inte kommer besväras av den i framtiden.

Jag kanske är en smula skadad av att ha ägt en hund som hade alla möjliga problem med rörelseapparaten och målar fan på väggen... hoppas hon bara sträckt sig och att hon snart är på benen igen.
 
Sv: Halt hund HJÄLP!

Tack för alla svar, de värmer!

Var hos veterinären i dag och dom kollade verkligen jätte noga igenom henne och kände och klämde och gjorde spring tester när hon hade haft muskeln ihop och hon var rejält halat sa dom.
Men dom ville inte röngta ifall de inte skulle visa något utan hon går på smärtstillande/antibiotika och mkt mot inflamation i en muskel/led+ mkt vila & en ny tid om 2 v alltså 2 juni & och om hon då haltar blir de röngten.

men är fortfarande orolig och hoppas verkligen på de bästa!!!!!
 
Sv: Halt hund HJÄLP!

Nu är jag inte superhemma på hundar, men varför vill man inte röntga?? Så mycket kostar ju inte några plåtar när man väl är på plats s.a.s.

Känns som att risken då finns att smärtstillande bara kommer dölja problemet så länge. Om det nu är ngt värre, behöver ju inte alls vara det, men varför inte utesluta skada på benet?
 
Sv: Halt hund HJÄLP!

hon kände och klämde på benet och kunde inte känna något fel som ex. brutet elr något vidare..
och sa att de kanske inte heller visar något på röngten. När vet klämde på min valps benmuskel så skrek hon till och problemet satt inte i armbågen utan var i hela benen och inte på et spec ställe så hon tkt vi skulle gå på medecin och om de inte hjälper efter 2 v enorma vila ska de röngtas.
min labbe tik haltar nästan inget och är inte alls stel efter hon börjat med medecinen så antagligen är de en inflamation som nu kommer att läka.
Gick till en annan veterinär denna gång och hon var riktigt bra engligt mig!
 
Sv: Halt hund HJÄLP!

Medecinen jag fick heter Matacam= lindring av inflamation & smärta vid både akuta och kroniska sjukdomar i muskler, leder & skelett.
 
Sv: Halt hund HJÄLP!

jo men tror de är en muskelskade eftersom valpen har en sån fin stamtavla/föräldrar att inte kommer de där ifrån. och när hon ramlade ner från sängen var de med rumpan före så ja vet inte riktigt!
 
Sv: Halt hund HJÄLP!

Det är inte riktigt så enkelt att stamtavlan ser bra ut och då kommer hunden vara frisk. Det gjorde min hunds också. Det kan vara recessiva anlag så att det inte synts på flera generationer. Det kan vara något som inte är genetiskt. Det kan vara så mycket. Hoppas veterinären har rätt och att metacamen hjälper.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 607
Senast: tott
·
Hundhälsa Jag behöver skriva av mig och kanske få lite råd om min hund. Jag har kanske målat fan på väggen som sitter och gråter men det blir lätt...
Svar
13
· Visningar
2 316
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 305
Senast: Ela
·
Hundhälsa Hej! Jag har en cockerspaniel hane på 2 år som för 8 dagar sedan blev rejält halt på kvällen utan att han råkat ut för något speciellt...
Svar
13
· Visningar
3 614
Senast: Gottepåse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp