HALT IGEN!! Trots skor!!

milly

Trådstartare
Kom precis hem från stallet och nu är hon jättehalt igen! HJÄLP!!
Vad tror ni om detta??? Läs mitt inlägg om "hovar... barfota, skor" först (skrev det tidigare idag) och sedan det jag nu ska skriva här...

(Hon har alltså varit barfota flera veckor vilket till en början gick helt OKEJ! Inga större problem.
Sedan blev hon plötsligt sämre och sämre, troligen pga olika omständigheter, bland annat en väldigt dålig hage.)

Jag trodde att hon var öm/överbelastad och behövde skor, precis som veterinären också trodde och rekommenderade skor i fram iaf.
Från att ha varit okej i två dagar i helgen EFTER skoningen så är hon nu plötsligt jättehalt igen!! MER än tidigare!! Särskilt på högerbenet som också var det benet som var värst INNAN skoningen...
Hon har också fått antiinflammatoriskt i några dagar pga att vet. trodde att det var någon inflammation i hoven. Sista dagen idag.

Det högra benet är LITE svullet, som små, mjuka gallor, vid kotleden och det pulserar där (första gången idag, har ej pulserat tidigare vad jag kunnat känna). Hon är tydligt irriterad på benet och har svårt att stödja på det emellanåt! Men HOVEN är INTE varm! Alla hovar är lika varma/ljumna som de alltid vart.

Hovisen kunde komma imorn och han rådde mig att ta liniment och bandagera benet/benen så länge, ifall det är något annat än hovarna. Han tvekade på att det HOVARNA, trodde på något annat, men det kan ju också bero på yrkesstolthet (vill ej erkänna att HAN kan ha gjort "fel").
För att utesluta att det är SKORNA/SÖMMEN som är boven får vi väl ta av dom igen?!
Är det hovarna som är SVAGA/inflammerade och därför blev ännu mer iriirterade när skor med SÖM slogs i??? Men varför var hon då BRA först i två dagar??!

Ska ringa vet. imorn bitti också och rådgöra!

MEN VAD SÄGER NI????? Vad skulle ni göra?? :crazy: :confused:

Sv: HALT IGEN!! Trots skor!!

Jag tycker att det låter som om det sitter i benen. Ta hem en veterinär som får kolla på henne.

tgd skrev:
Hovböld? Stengallor i hovarna?

Ja, jag vet inte vad jag ska tro... Kan inte sova, väntar på att få ringa till veterinären. (bor inte vid stallet så jag har inte ännu sett hur hon mår idag)

Det började för drygt en vecka sedan och såg ut som om hon ömmade mer och mer... Precis samma symptom som nu men lite mildare. Tänkte att okej, hon är FÖR ÖM, får åtgärda det med skor då! Får ge upp barfota. (och veterinären gav antiinflammatoriskt)

Hon såg ut att bli bättre av antiinflammatoriskt medicin och fick på sig skor med sula i fredags. Var då okej ett par dagar hela helgen!
Sen helt plötsligt är symptomen ÄNNU VÄRRE! (medicin fick hon fram till igår)

Borde inte hon haft ont i helgen också om det är SÖMTRYCK/STICK eller hovböld?? Då kan man väl inte vara BRA emellan såsom hon var i helgen??

Konstigt att inte den utsatta hoven är VARMARE än de andra om det nu är en BÖLD/SÖMTRYCK?? Alla hovar är lika varma, som sagt, de håller en jämn temperatur. Tycker inte att de är onormalt varma heller!!

Däremot är högerbenet lite varmare över kotleden än de andra benen. Det är DÄR hon har små, mjuka gallor och där det PULSERAR.
Men dock ser det ändå ut som om hon har ont ÄVEN i andra frambenet, men jag vet inte. Kanske ÄR det bara högra benet som är problemet?? Kanske är det något annat än HOVARNA??? fast jag tror ändå starkt på att det är något med hovar/hoven...

:confused: :cry:

Som jag förstod när jag läste dina inlägg så började hon bli haltare samma dag eller dagen efter du slutat ge henne det antiinflamatiriska? Isf kan det ju vara så att medicinen bara tryckte ner inflammationen tilfäligt och när du slutade ge medicinen så kom den tillbaka igen med förnya kraft...?

pimy skrev:
Som jag förstod när jag läste dina inlägg så började hon bli haltare samma dag eller dagen efter du slutat ge henne det antiinflamatiriska? Isf kan det ju vara så att medicinen bara tryckte ner inflammationen tilfäligt och när du slutade ge medicinen så kom den tillbaka igen med förnya kraft...?

Nej, hon fick fortfarande medicin då detta kom!

hm... då sket sej den teorin då... Hoppas verkligen att du får en diagnos av vet. så ni kan behandla hästen och den blir bra

Jag hade defenitivt åkt till kliniken för att reda ut vad det är så du slipper fundera. Det är omöjligt att svara vad det är över en sådan här beskrivning. Lycka till och hoppas det blir bra. skriv gärna hur det har gått och så.

AirPrins skrev:
Jag hade defenitivt åkt till kliniken för att reda ut vad det är så du slipper fundera. Det är omöjligt att svara vad det är över en sådan här beskrivning. Lycka till och hoppas det blir bra. skriv gärna hur det har gått och så.

Ja, jag håller på att överväga just det! Att åka in på klinik och utreda... BLIR TOKIG när jag inte VET vad det är!!
Det är ganska svårt för en vet. som bara kommer ut till stallet och undersöker, det är ofta slöseri med pengar. Tycker att de bara gissar och skriver ut medicin...
Bättre att VERKLIGEN göra en ordentlig undersökning så att man får reda på orsaken till 100% och kan börja behandla RÄTT!

MEn först vill jag se hästen själv idag. Kan inte åka till stallet förrän om två timmar, tyvärr (får då skjuts av stallägaren, själv har jag ingen bil förrän efter halv fyra då sambon kommer hem). SUCK!! :cry:

Jag är ingen expert. Har hört av en duktig hovslagare att man inte bara ska sko fram pga hästen kan ömma bak och därför lägger mer vikt fram. :idea: Kanske det är något sådant? Men som sagt var jag har bara hört detta och har inga belägg för att det är så. :confused:
Hoppas det löser sig.
Kram Suss :love:

Måste bara få fråga.. har du tempat hästen? Om du har det vad hade den då i temp? hade den feber?

ÅK TILL KLINIK

det tjänar du på

Kontakta vet igen. OM du har otur har hästen fått belastningsfång av barfotagången och om då hovvinkeln ändrats när trakterna togs ner, kan hovbenet ha roterat. Tyvärr kan detta hända om man får en tillräckligt omfattande inflammation i hovarna, vilket kan ske när det blir för stort tryck på sulorna. Hoppas dock att det inte är detta som hänt, men om det är det behöver det behandlas.

Säger som övriga,åk till klinik,det kan ju vara precis som asa_s skrev,belastningsfång..
Hoppas det reder upp sig.

Fanns en tid på torsdag på kliniken... Kanske åker in då!

Får se vad hovisen säger ikväll... MÅSTE dra av skon för att utesluta att det är DET samt se så hon inte har hovböld. (som vi missade att se förra veckan innan skoningen)

Ringer vet. imorn bitti igen och rådgör och sedan bokar tid till torsdagen (OM det finns tid kvar) om det behövs. Annars får det vänta till nästa vecka!
Det var ju bara TUR att det fanns tider överhuvudtaget denna veckan... Räknade ändå INTE med det!
Har dessutom extremt svårt att åka denna veckan då jag inte har någon BIL på hela dagen fram till halv fyra!! Vad gör man??

När jag var där nu var hon inget bättre än igår. Rejält halt på högerbenet och lunkar fram i boxen... Har svårt att belasta högerbenet.
Men hon kan STÅ på benet och när hon står still står hon med båda frambenen som vanligt. Hon ömmar på inget särskilt ställe då jag försökte klämde här och var men hon gillar inte när man tar på benet och lyfter upp det emellanåt... Ibland kastade hon en blick på den och visade irritation.

Högerbenet/hoven är LITE varmare är det vänstra (precis så att man märker skillnad). Det är inte direkt svullet utan mera "degig" i form av mjuka gallor vid kotleden. Puls finns där också, precis som igår.
Vänstrabenet verkar okej/bättre.

Ska tempa henne ikväll... Men hon är pigg och kry för övrigt!

alltså, nu kommer jag bara med en liten gissning här för att få er att lyfta blicken lite.
Du säger att hon blev öm när ni flyttade till en oländig hage och hästen inte uppvisar särskilt mycket värme i hovarna utan i kotleden, kan det inte vara så att den vrickat sig?
Ni vet, bara för att hästen är barfota betyder det inte att alla fel måste befinna sig i hovarna. I vilket fall tycker jag att det låter bra om du tar hästen till veterinär.

min häst gick barfota runt om från juni till okt. (bak har hon gått sen april och är fortfarande barfota där)
ungefär 3 dagar efter att jag dragit av skorna var hon oren på v fram i trav. detta försvann efter några dagar.
jag höll igång henne hela sommaren, red mest på gräs.
i september stallades hon in, och dom i stallet säger att hon såg halt ut i hagen.
på v fram.
när vi kollade henne nästa dag visade hon inget.
senare i september, markerade hon på, just det, v fram vid longering.
hon vilade, och det försvann.
i mitten av oktober var hon varm i v fram en dag, hon vilade, det försvann på en dag.
sen skoddes hon 15 okt.
ungefär 2 veckor efter skoning var hon blockhalt.
stod på tre ben i hagen, ville inte stödja på v fram alls.
hon var mkt svullen i benet, hade kraftig puls och var mkt varm i hoven.
vet trodde på fång, hovböld eller sömstick.
hovis kom ut dagen efter och det visade sig att hon hade en hovböld i tån på v fram. pållan blev helt bra efter 2 dagar.

jag tänker nu att min häst kanske redan i somras hade klivit på nåt vasst och det började bli en böld. det kom plötsligt, men när jag tänker efter var det kanske inte så plötsligt.

din kan ha hovböld. kolla att det inte är det först, så du kan utesluta det. annars kan det vara fång, sömstick. eller ännu värre, nåt med benen.

Till er alla:

Hovisen var ute igår kväll och var nästan SÄKER på att det är en HOVBÖLD!! *lättad* (jag började förbereda mig på det värsta tänkbara !)
Det andra tänkbara enligt honom (han är väldigt erfaren inom både travet och hovslageriet) var någon fraktur eller spricka i något ben inne i hoven. :eek: Men det får vi hoppas att det INTE är !!

Han försökte gräva fram bölden men det kom inget var. Då sa han att den inte var MOGEN ännu... Vi behöver vänta några dagar. Under tiden har hon ett hovbandage på hoven med LINFRÖGRÖT som alltså påskyndar det lite vad jag förstod... På fredag ska vi kolla om det hänt nåt.

Om vi inte får iordning på detta under denna veckan blir det röntgen på kliniken NÄSTA vecka. **hoppas vi slipper**

Åh, herregud vad lättad jag blir om det "bara" är en BÖLD! Jag började som sagt förbereda mig på typ hovbensrotation och därmed AVLIVNING :cry:

Skönt å höra hoppas det löser sig för dig och att det är bara en hovböld!

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 363
Senast: mily
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 964
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 219
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 247
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka