Halt stallgolv

Tabasco

Trådstartare
Jag har sökt och sökt men hittar inte det jag söker efter.

Vi har en mindre oinredd lada på 48 kvadratmeter.
Förra året gjöt man nytt betonggolv där, i vinter har där bott får.
Tanken var aldrig att ha häst där så golvet är inte anpassat för hovar.
Betonggolvet ser nästan glaserat ut = snorhalt för hästarna i vinter.
Nu ska där byggas två fölboxar men jag vill göra något åt golvet i hela ladan
INNAN vi börjar bygga inredning.

Att lägga gummimatta i hela är uteslutet, bädden ska köras ut med traktor.
Finns det något sätt att "rugga" golvet eller någon golvfärg som i alf håller några
säsonger för ett tvåhästars-stall?
Hittar ingen hjälp i gamla trådar hur jag än letar.

Spån- eller grusgång är också uteslutet eftersom jag vill göra något åt golvet även
inne i de blivande boxarna.

Sv: Halt stallgolv

Vet inte om det finns dar du bor, men jag var ner till Grums och fick anvanda gummimattor som har varit transport band alldeles gratis.. Och har lagt dem in en box. Fick totalt 1x22meter av matta som jag har har nu.
Det finns val inget mer an gummimatta att lagga pa betong golv, farg hjalper ju inte. och det enda ar val att bryta upp det. Sa jag foreslar att du tittar runt pa olika foretag och ringer och fragar. Priset var bara bensin dit. Sen nar det galler folboxar, tja du kommer val att badda med halm nar folen fods och sen tjockt med span och det skall halla bra. Kanske ha en gummimatta i mitten av stallgangen, alltsa nastan hela vagen till kanten.
Tyvarr har jag inga andra forslag..

Det finns färg som man blandar i typ grus eller flingor som gör att golvet inte blir så halt. Men det är tveksamt om det kommer att hålla nu när det varit får som stått där. För golvet ska helst behandlas innan det börjar användas och det kan vara svårt att få det riktigt rent efter fåren och deras gödsel.

det finns 3 alternativ förutom att bryta bort allt..

A. lägg trätrall, i boxarna ska du ha bädd(?), så där kan du låta det vara då golvets yta inte påverkar hästarna, trätrallen andas sålänge den inte täcks med bädd, och det håller ett bra tag även om man inte tror det.. ska du ha växelströbädd kan du ha trätrall även i boxarna, men den kan behöva bytas en gång per år..

B. prima golvet och lägg nytt ytskikt av betong som ruggas eller betong som är grövre.

c. hyr en golvfräs som ni kör över hela golvet som fräser spår i betongen.

det finns en maskin som man använder just för att rugga upp betonggolv. kommer inte på vad den heter men kolla med lokala firmor som hyr ut maskiner. hala stallgolv är ju verkligen inte roligt. lycka till!

Visst finns det Golvslipar för betong som ruggar ytan, men det är för att färg ska kunna fästa på helt blankpolerade betonggolv, resultatet blir alltså fortfarande för halt för att fungera i ett stall.. Man måste fräsa spår i golvet med en Golvfräs som hugger upp översta lagret så att ytan blir tillräckligt grov..

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Anläggning Nu har jag sökt på forumet och hittat lite olika förslag på hur man kan åtgärda hala stallgolv, men ingen tråd övertygat mig helt om vad... 2
Svar
22
· Visningar
7 542
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka