Bukefalos 28 år!

halt tax...snälla ge mig råd....

G

Gojje_00

ja nu är jag så less och ledsen, har varit med min älskade lilla tax som är tre år, på hur många undersökningar som helst hela 6 stycken och de har konstaterats att han har lite artros i vä bak knä, och går nu på previcox (håller på att avsluta behandlingen efter två månader med detta) och glucosamin....hela hunden är röntgad från topp till tå och de hittar bara artrosen i bakknät

men nu till saken, han har på grund av sin artos bak blivit halt fram och enligt vet och sjukgymnast överbelastat hö fram(diagonalt), samt att muskelmassan har minskat på detta ben/bog och ska gå på sim rehab för att lära sig använda benet rätt, men jag tycker inte han blir nå bättre, i dag då vi var på vår korta prommis i skritt tyckte jag han haltade vä fram....mkt konstigt.,....trots månader av vila,så han verkar som markera vä fram idag? men hältan är hö fram och har varit så länge till och från...

är det någon som har någon erfarenhet av någon sådan här konstig hälta?? Isåfall hur länge tog det tills er hund blev helt bra från överbelastnings skadan? hur länge tog det för er att vänta ut den?

ska ringa vet i morgon igen , fast till en annan klinik och tala med dem.....

men jag vill ha tips, är helt förtvivlad.....

mvh//Helena
 
Sv: halt tax...snälla ge mig råd....

putt..putt..har någon någonting att säga...
 
Sv: halt tax...snälla ge mig råd....

Fy vad tråkigt för dig och taximaxen :(
Det jag har prövat men då mina gamla veteraner som ibland kan ha lite värk i lederna är akupunktur , och det har fungerat utmärkt ,

Har även haft det på min häst och just då för att han hade överbelastat sitt högra fram , Du kan ju samtidigt med detta ge glucosamin detta märkte jag hjälpte till väldigt mycket på en av mina veteran taxar ,

Hållertummarna att det ska gå bra för din tax

Tesora
 
Sv: halt tax...snälla ge mig råd....

Fy vad tråkigt för dig och taximaxen :(
Det jag har prövat men då mina gamla veteraner som ibland kan ha lite värk i lederna är akupunktur , och det har fungerat utmärkt ,

Har även haft det på min häst och just då för att han hade överbelastat sitt högra fram , Du kan ju samtidigt med detta ge glucosamin detta märkte jag hjälpte till väldigt mycket på en av mina veteran taxar ,

Hållertummarna att det ska gå bra för din tax

Tesora

jo jag hoppas också det, men nu är det en sån här uppehållsvecka av back on track täcket och det märks genast i bogen och högra frambetets överarm, han blir varm och inte alls lika pigg, och nu klassas ju detta som en överbelastningsskada och rehab på denna verkar ju vara jättelång och särskilt då han säkert haft ont i vänster bakknä länge......ja det är ju så tråkigt att bara vila honom men han måste ju....
 
Sv: halt tax...snälla ge mig råd....

Massage massage massage och mycket värme. köp en värmedyna eller en sån där vetekudde. Värme mjukar upp lederna. Efter promenad, om han haltar väldigt mycket och lederna känns svullna kan du kyla först, för att minska smärta och svullnad. akupunktur brukar fungera bra, och fortsätt med simträningen. Det kan man också göra hemma i badkaret om man köper en flytväst. Sen skulle jag råda dig att försöka gå skogspromenader på mjukt underlag istället för på asfalt, eftersom det är skonsammare för lederna.
Det finns även ett hundtäcke/benlindor som innehåller keramisk textil som värmer (sök på google), det har jag på min gubbe ända sedan han haft ont i ryggen. Funkar utmärkt! det brukar finnas på större djurkliniker och djuraffärer, men man kan köpa över internet med.

Lycka till
 
Sv: halt tax...snälla ge mig råd....

jo jag har köpt en sån där värmemadrass och ett nättäcke keramiskt och han simmar och går på massage och faktiskt nu har jag börjat se resultat;)....han har bara sina perioder, men jag går till sjukgymnast med honom och så som sagt simmning två gånger i veckan;)( och det går sakta men säkert framåt;) tack för alla tips...tror ändå jag är innne på rätt spår med honom, skadopr behöver som sagt tid tid att läka;).och det kan jag gott ge honom...
 
Sv: halt tax...snälla ge mig råd....

jag har en hund med artros i ett bakknä...har provat glukosamin med sådär resultat, grönläppad mussla också , men det som funkar allra bäst är nyponpulvret <litovet
www.hippovitae.se

Jag har en större hund , så jag köper för häst och det blir mycket billigare
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 430
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 566
Senast: Linda_A
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 402
Senast: sandrafors
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 198
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp