Halt travare

Hästtjejen555

Trådstartare
Hej!

Det står en häst i mitt stall som i princip varit mer eller mindre varit halt i 6 år.
Ägaren har försökt sätta sig in i det, och är säker på att det är hovarna.
Det är nämligen en gammal travhäst som tidigare i livet blivit skodd som travare ibland blir, dvs en ”lång” hov som pekar framåt och smalare än den borde vara.

Hovslagaren till hästen säger att det har blivit trångt i hoven och att det klämmer hästen, samt att den har strålröta. De har blivit tillsagda att ta ”Hoof Hygien Liquid” men är inte säker på att det sköts ordentligt.

Kan inte hjälpa att tänka att hade det varit jag hade jag absolut tagit den till veterinären och undersökt långt innan, samt absolut inte ridit och ansträngt den när den är halt.
Ägarna anser att det är slöseri med pengar, och att en gammal travare med gamla felverkade hovar inte kommer bli helt bra ändå, och att man inte kan springa till veterinären hela tiden. De har dock aldrig varit hos veterinären för det problemet? De säger att hästens hälta förmodligen inte beror på smärta vilket jag tycker låter konstigt.

Jag är kluven, vill inte säga till någon annan som kämpar med sin häst vad de ska göra. men samtidigt tycker jag det är dåligt mot hästen att inte ta det på allvar och försöka få den ohalt. Jag vill egentligen inte rida med dem med denna hästen men vill inte göra någon upprörd.

Vad tror ni det kan vara med hästen? Vad bör ägarna göra? Vad kan jag göra?
 
Hej!

Det står en häst i mitt stall som i princip varit mer eller mindre varit halt i 6 år.
Ägaren har försökt sätta sig in i det, och är säker på att det är hovarna.
Det är nämligen en gammal travhäst som tidigare i livet blivit skodd som travare ibland blir, dvs en ”lång” hov som pekar framåt och smalare än den borde vara.

Hovslagaren till hästen säger att det har blivit trångt i hoven och att det klämmer hästen, samt att den har strålröta. De har blivit tillsagda att ta ”Hoof Hygien Liquid” men är inte säker på att det sköts ordentligt.

Kan inte hjälpa att tänka att hade det varit jag hade jag absolut tagit den till veterinären och undersökt långt innan, samt absolut inte ridit och ansträngt den när den är halt.
Ägarna anser att det är slöseri med pengar, och att en gammal travare med gamla felverkade hovar inte kommer bli helt bra ändå, och att man inte kan springa till veterinären hela tiden. De har dock aldrig varit hos veterinären för det problemet? De säger att hästens hälta förmodligen inte beror på smärta vilket jag tycker låter konstigt.

Jag är kluven, vill inte säga till någon annan som kämpar med sin häst vad de ska göra. men samtidigt tycker jag det är dåligt mot hästen att inte ta det på allvar och försöka få den ohalt. Jag vill egentligen inte rida med dem med denna hästen men vill inte göra någon upprörd.

Vad tror ni det kan vara med hästen? Vad bör ägarna göra? Vad kan jag göra?


Du är delaktig i att de missköter sin häst om du inte agerar. Rider de medvetet en halt häst så ska du anmäla till Länsstyrelsen. Du kan anmäla anonymt. Googla "anmälan bristande djurhållning" och länet där du bor så kommer du att få adresser och telefonnummer.

Det är skillnad på att acceptera olika träningsformer, respektive att acceptera misskötsel och misshandel av djur.
 
Hej!

Det står en häst i mitt stall som i princip varit mer eller mindre varit halt i 6 år.
Ägaren har försökt sätta sig in i det, och är säker på att det är hovarna.
Det är nämligen en gammal travhäst som tidigare i livet blivit skodd som travare ibland blir, dvs en ”lång” hov som pekar framåt och smalare än den borde vara.

Hovslagaren till hästen säger att det har blivit trångt i hoven och att det klämmer hästen, samt att den har strålröta. De har blivit tillsagda att ta ”Hoof Hygien Liquid” men är inte säker på att det sköts ordentligt.

Kan inte hjälpa att tänka att hade det varit jag hade jag absolut tagit den till veterinären och undersökt långt innan, samt absolut inte ridit och ansträngt den när den är halt.
Ägarna anser att det är slöseri med pengar, och att en gammal travare med gamla felverkade hovar inte kommer bli helt bra ändå, och att man inte kan springa till veterinären hela tiden. De har dock aldrig varit hos veterinären för det problemet? De säger att hästens hälta förmodligen inte beror på smärta vilket jag tycker låter konstigt.

Jag är kluven, vill inte säga till någon annan som kämpar med sin häst vad de ska göra. men samtidigt tycker jag det är dåligt mot hästen att inte ta det på allvar och försöka få den ohalt. Jag vill egentligen inte rida med dem med denna hästen men vill inte göra någon upprörd.

Vad tror ni det kan vara med hästen? Vad bör ägarna göra? Vad kan jag göra?

En halt häst ska enligt lag undersökas av veterinär. Det är helt vansinnigt att hålla på som ägarinnan gör. Givetvis ska även en fd travare som är till åren få vara smärtfri. Man måste enligt lag ta dem till veterinär. Är det så att det inte går att få hästen smärtfri nog med behandling av vet så får man ta bort hästen. Den ska inte behöva gå runt och lida år efter år.

Och hovslagaren har enligt lag anmälningsplikt. Ser hovslagaren att hästen är halt måste han prata med ägaren om det och om inget görs för att få hästen smärtfri måste han anmäla det.

Om jag vore du hade jag anmält.
Jag har flyttat in i ett stall där en häst var halt och man inte gjorde ngt åt det. Jag försökte prata med ägare utan framgång och sa sedan till hovslagaren att om denne inte anmälde/fick ägare att ta ut vet så skulle jag anmäla dem båda. Hovisen tog tag i det och hästen togs bort.
Svinjobbigt när man delar stall med dem och stämningen blir inte kul alltid i såna lägen. Men för hästens skull får man ta det.
 
Anmäl till länsstyrelsen, går att ringa in och anmäla anonymt.
Halta hästar ska ha vård av veterinär enligt lag, allt annat är djurplågeri.

En häst blir inte halt för att den gått på travet förr. En häst blir inte halt för att den har haft en konstig skoning förr. En häst blir halt för att den är sjuk/skadad och har väldigt ont. Det är dock vanligt att gamla travare har förslitningsskador som behöver behandlas, men att låta den gå och ha ont är djurplågeri.
 
Håller med tidigare svar och lägger till att hälta utan smärta låter som världens sämsta bortförklaring. Usch.

En häst kan ju absolut vara oren utan smärta, tex pga en rörelsestörning.
Men sånt ska ju alltid utredas grundligt av veterinär innan man sätter såna diagnoser, och rörelsestörningen beror ju alltid på något som är fel, även om det inte orsakar smärta.
Men håller med att hästen i detta inlägg måste ju utredas då den uppenbarligen inte är frisk.
 
En häst kan ju absolut vara oren utan smärta, tex pga en rörelsestörning.
Men sånt ska ju alltid utredas grundligt av veterinär innan man sätter såna diagnoser, och rörelsestörningen beror ju alltid på något som är fel, även om det inte orsakar smärta.
Men håller med att hästen i detta inlägg måste ju utredas då den uppenbarligen inte är frisk.
Det vet jag också. Men den diagnosen kan man ju som sagt inte ställa själv.
 
Hovar går ju dessutom fixa om man nu ska skylla på dem. Och strålröta kan krypa upp i mjukdelar och orsaka stor skada, speciellt i en trång hov. Inte omöjligt att hela strålbasen/blodtillförseln till strålen är påverkad om den gått så länge.

Vem har ens en halt häst i så många år? Den är ju inte användbar och kostar bara pengar, lös problemet eller fundera på avlivning :down:

Hoppas du kan på något vis få dem att förstå, om det så är med en anmälan, so be it.
 
Hej!

Det står en häst i mitt stall som i princip varit mer eller mindre varit halt i 6 år.
Ägaren har försökt sätta sig in i det, och är säker på att det är hovarna.
Det är nämligen en gammal travhäst som tidigare i livet blivit skodd som travare ibland blir, dvs en ”lång” hov som pekar framåt och smalare än den borde vara.

Hovslagaren till hästen säger att det har blivit trångt i hoven och att det klämmer hästen, samt att den har strålröta. De har blivit tillsagda att ta ”Hoof Hygien Liquid” men är inte säker på att det sköts ordentligt.

Kan inte hjälpa att tänka att hade det varit jag hade jag absolut tagit den till veterinären och undersökt långt innan, samt absolut inte ridit och ansträngt den när den är halt.
Ägarna anser att det är slöseri med pengar, och att en gammal travare med gamla felverkade hovar inte kommer bli helt bra ändå, och att man inte kan springa till veterinären hela tiden. De har dock aldrig varit hos veterinären för det problemet? De säger att hästens hälta förmodligen inte beror på smärta vilket jag tycker låter konstigt.

Jag är kluven, vill inte säga till någon annan som kämpar med sin häst vad de ska göra. men samtidigt tycker jag det är dåligt mot hästen att inte ta det på allvar och försöka få den ohalt. Jag vill egentligen inte rida med dem med denna hästen men vill inte göra någon upprörd.

Vad tror ni det kan vara med hästen? Vad bör ägarna göra? Vad kan jag göra?
En hov blir trång av kronisk strålröta för strålen ruttnar bort och hovkapseln är gjord för att dra ihop sig själv och flexa isär vid trampet. Om strålen inte finns där så flexar hoven ihop tills det tar emot och därför blir det en ond cirkel med en ihoptryckt rest Till stråle med en djup mittstrplfåra som är mottaglig för röta.
Jag äger själv en sådan häst och man får jobba dagligen med borste, tjära, vattenslang osv. Då kan det bli bättre och strålen kan återhämta sig delvis men problemet kan vara livslångt när det gått så långt att hoven klämt ihop sig.
jobbar man med det och håller rötan borta har man en smärtfri ridhäst men låter man rötan gro så blir det smärtsamt. Hoven kan bredda sig lite igen om man sköter det bra så att strålen växer tillbaka.
Fö är det enligt min hovis en skröna att travare skos med flit med långa trånga hovar. De kanske har längre tår än vissa andra grenar men blir de långa så kan de också bli snubbliga så det är inte så det ska vara.
Anmäl säger jag också för om hon tror att hästen har smärtsam röta och rider den år efte år med det så är det djurplågeri.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 513
Senast: Stereo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp