Bukefalos 28 år!

Halti till valp?

Sv: Halti till valp?

Jag använde halti under en period på min förra hund Billie, men hon var då iaf över ett år och anledningen var att hon faktiskt dragit omkull mig. :o Sen var det vinter (halt) och promenaderna blev färre pga det och hunden ännu mera omöjlig. Så haltin blev en lösning som gjorde att jag kunde ta ut hunden och även träna koppelgående samtidigt. Efter en tid kunde jag ta bort haltin och hade en hund som lyssnade istället. :)

För mig kom vändpunkten när jag vände på hela resonemanget. Istället för att lära hunden att inte dra lärde jag henne att hon skulle anpassa sig efter mitt tempo och följa mig. Då blev träningen mer positiv och hon tyckte det var intressantare att lyssna. Det innebar att jag petade till henne precis när jag märkte att hon från att ha gått bredvid mig började öka farten för att komma före. Alltså innan hon börjat dra (som ju skulle bli nästa steg). "Oj oj då, ja just, jag ska ju går här...!" blev reaktionen och jag kunde berömma istället för att stå och vänta ut, backa, hyssja osv. Det gjorde promenaderna mycket roligare för både mig och hunden.
Metoden beskrivs i Kontaktkontraktet och det var när jag läste den som jag fick min lilla aha-upplevelse.

Iom att jag lärde hunden att gå i mitt tempo bredvid mig istället för att "jag får inte dra i kopplet" så funkade det ju även när hunden var lös, då jag hade jag en hund som kunde gå fint oavsett om snöret var på eller inte. :)
 
Sv: Halti till valp?

Fungerar inte på alla hundar. De har övat så med svägerskans hund, vilket resulterat i att hunden drar som en tok - backar ett steg så kopplet slakar lite -drar som en tok -backar ett steg osv hela promenaden...

Ja då låter det ju lite tröstlöst! Och mitt empiriska underlag är ju inte SÅ stort, bara en endaste liten hund.

Förmodligen är han ovanligt smart ;) - för det funkar som sagt på honom när han drabbats av åskmullerpanik.
 
Sv: Halti till valp?

Utväntningar fungerar enligt min mening urdåligt på alla hundar som har någon som helst initiativförmåga. :cool:

Här kommer då jag med min enorma en-hunds-erfarenhet och tycker tvärtom - på min fungerar det, och är det enda som fungerar, när hunden börjar bli okontaktbar av rädsla och vill hem. Och det är ju en spets, så han är proppfull av initiativförmåga, egen vilja och ett enormt uppblåst ego.

Fast jag tycker också att Granas råd är bra, jag ville bara påpeka att med mitt första inlägg att utväntningar kan fungera och att det inte blir så att man aldrig kommer någonstans.
 
Sv: Halti till valp?

Jag har heller ingen positivt erfarenhet av den metoden på mina terriers, tyvärr. Dom kan utan problem stå där och fundera på annat i 30 min, eftersom dom själva hittar på mer intressanta saker än mig då.

Jag har tidigt lärt in kommando för att sakta ner istället, och påpekar för hundarna om kopplet börjar sträckas. Nu som vuxna behöver jag sällan påminna, men vid lite "spända" situationer kan det fortfarande behövas. Typ vid hundmöten där dom andra hundarna låter, drar mot oss eller liknande.
Eller om det kommer ett gulligt barn farligt nära, för då har dom bara en tanke i huvudet - PUSSAS - och jag får argumentera lite för min sak ;)

(För övrigt fungerade inte Granas råd heller, kan jag påpeka. Det är inte ens i närheten av obehagligt för någon av mina, för att dom ska anse att det inte är värt det..)
 
Sv: Halti till valp?

Du har säkert rätt, jag använder mig av det här bara i den enda situation jag har beskrivit, och då vill Huliganen hem, väck från åskmuller eller smällare. Det är inte fråga om att stå stilla och vänta på bättre tider, han vill verkligen framåt och han inser att enda sättet att komma just framåt är att han inte drar så förbannat.

Jag funderar just nu på hur jag lärt honom att "gå fint", och jag tror jag mest använt mig av klicker, faktiskt.

Kommando för sakta har jag också, nämligen "psst!!!", alternativ "hörru knäppgök!" om nu "psst" inte räcker till ;)

Barnmöten har vi inga som helst problem med - Huliganen anser att barn är irrationella varelser som man gör bäst i att undvika. Inget "pussas!" där inte! ;), mer "stick och brinn era småfisar" om de vill kasta sig över honom, eftersom han är så liten och söt. Barn inser inte att han är en ulv i fårakläder.
 
Sv: Halti till valp?

*kl*

Kan berätta hur jag gjorde med min tik som jag hade. Första gången hon ens behövde gå i koppel var hon nästan 6 månader. Började bli stor och började givetvis dra i kopplet.

Blev evigt trött på henne efter ca 5minuter utan att mina fot osv fungerade. Så jag slet tag en gång rejält och lyckades få henne ur balans så hon nästan ramla och efter det drog hon aldrig mer i kopplet.
 
Sv: Halti till valp?

Och mina är små lamm i ulvkläder ju ;)
Till och med mina 10 veckors valpar är redan helt GALNA i barn... Det ska pussas, klappas, mysas, busas och jag vet inte allt.
Blir intensivträning nu :D

Jag har nästan samma kommando, nämligen "Sssss", haha. Det betyder sakta av - sitt - stanna - sluta.. Allt beroende på situation, men hundarna lyckas faktiskt alltid veta vilket som är rätt just då. Kloka djur man har ibland!
 
Sv: Halti till valp?

*kl*

Alltså - huruvida metoder fungerar eller ej handlar dels om vad det är för ras man har, vilken individ man arbetar med och, kanske framför allt, om man själv tror på det man gör och gör det med övertygelsen att man skall lyckas.

En del hundar drar knappt alls, av sig själva medan andra verkar vara födda till att dra. Min erfarenhet är att jakthundar i större utsträckning drar, men jag har stött på en hel del schäfrar och border collies som också drar. Kanske handlar det om hundens intensitet?

OM sedan hunden drar så drar den mer eller mindre intensivt också. Vissa hundar lyder ett "nej" och så är det bra med det, medan andra (som tex. Bebben beskriver) inte alls ger respons på förbud, utan man får vara mer kreativ.

Hundfostran är för mig ingen helt enkel sak, medan andra verkar ha känsla och timing utan att ens reflektera. Hundar är dessutom mycket olika och duktiga hundtränare är nog intuitiva och känner av rätt metod för rätt hund.

Just nu är jag lycklig över att vår nya hund verkar vara lyhörd på ett sätt som passar mig. Det är verkligen inte så i alla lägen och jag har både varit imponerad av dem "som kan" och lite ledsen över att det inte faller sig så naturligt för mig. Eller så har jag bara inte haft rätt ras för den typ jag är?

Sorry för att falla OT från ursprungsinlägget apocalypze. :o
 
Sv: Halti till valp?

(För övrigt fungerade inte Granas råd heller, kan jag påpeka. Det är inte ens i närheten av obehagligt för någon av mina, för att dom ska anse att det inte är värt det..)


Hur länge testade du det?

Jag gjorde det på en hund en gång som knappt varit utanför sitt herm och suttit bunden hela sitt liv. Tog 30 minuter att gå ca 150 meter, men sen gick han fint. Jag körde så varenda promenad en vecka, och sen var hans dragande borta.
Jag tror folk ger upp för lätt och man måste vara konsekvent, inte tänka ok då, han få gå lite nu när han ska kissa osv...

Sen handlar inte mitt tips om att det ska vara obehagligt, utan det ska bara vara besvärligt att börja dra...
 
Senast ändrad:
Sv: Halti till valp?

Hur länge testade du det?

Jag gjorde det på en hund en gång som knappt varit utanför sitt herm och suttit bunden hela sitt liv. Tog 30 minuter att gå ca 150 meter, men sen gick han fint. Jag körde så varenda promenad en vecka, och sen var hans dragande borta.
Jag tror folk ger upp för lätt och man måste vara konsekvent, inte tänka ok då, han få gå lite nu när han ska kissa osv...

Sen handlar inte mitt tips om att det ska vara obehagligt, utan det ska bara vara besvärligt att börja dra...

Exakt! Hur länge var/är du konsekvent? :cool:

Det är själva nyckeln, tror jag.

Jag skall erkänna att jag ger upp för lätt. :crazy:

Jag vill se en ganska snabb respons och om inte något händer så har jag inte riktigt tålamodet utan testar nya metoder och blir därmed inkonsekvent bara för det. Jag är nog som en livlig hund själv. Jag vill se resultat för att tycka att det är roligt att träna, annars vill jag göra annat. ;)

Som jag käner dig Grana så har du både lugn, tålamod och beslutsamhet som gör att det här med hundfostran passar dig så bra. :love:
 
Sv: Halti till valp?

Jag använder mig av en annan modell av Granas tips, då jag håller på med Rallylydnad och backning är ett av momenten så kan jag inte använda det som korrigering.

I alla lägen då hunden beter sig på en sätt som jag inte gillar så försöker jag tänka; hur vill jag att hunden ska bete sig? Sen är jag ju klickernörd.

Jag hade en trerrier här för att den skulle lära sig att gå i koppel. Jag använde två modeller. Först så klickar jag in hunden. Sen går jag ut med den på en större yta, men väldigt kort koppel. Så fort hundnosen passerar mitt vänstra knä så viker jag av 90 grader åt vänster och liksom korsar hundens väg. Hunden kommer du automatiskt att hamna snett bakom mig, då är jag snabb att klicka och kasta en godbit bakom hunden.

Sen finns de dem som lyckas åla sig förbi mig ändå, då använder jag helt sonika en vägg. Hunden närmast väggen och så fort den försöker passera mitt vänsta knä åker vänsterbenet ut och skjuter tillbaka hunden. Så fort kopplet slackas så klickar jag.

När hunden sedan har hajat att slakt koppel betyder klick, så lär jag den halvhalter, precis som med hästen. Halvhalterna använder jag sedan på en hund som egentligen är bra på koppelgående med som kan behöva en liten påminnelse. Dvs om hunden måste fram till en trevlig fläck, så raskar jag på stegen ett par steg, tvärbromsar och gör om. Inväntar kontakt från hunden och berömmer.
 
Sv: Halti till valp?

Jag ÄR väldigt konsekvent med dom här hundarna, annars gör dom som vill direkt. Ett nej är alltid ett nej, sitt är alltid sitt osv osv.
Prövar jag något gör jag det helhjärtat, under så lång period som möjligt (Beroende på problemet, vissa saker kan ju behöva lösas fort).
Benjamin gick inte ordentligt i koppel förrän han var 2 år gammal, och då hade jag provat "alla" vanliga lösningar - liknande dom du beskriver och som andra här skriver om. Alltifrån sele till olika sorters stryp, stanna, backa, snurra runt ett varv.. Ja, you name it. Sen insåg jag att jag helt enkelt fick köra det på lydnad och kommandon, för det fungerar han bäst på.
Inkallning har vi tränat på i 3½ års tid nu, och det finns inget som kan göra mig roligare om han är intresserad av något annat. Oavsett om det är löptik, vilt eller hans husses lukt som han finner spännande just då. Där får jag också köra på stenhårda ordrar, vilket är tråkigt tycker jag. Jag skulle gärna vilja en roooolig, bekymmerslös inkallning där han kom i full galopp för att hans kuliga matte ropade! Nu går inte det, så jag får köra på "Kom hit!" (...Annars blir jag irriterad och vi blir ovänner... Typ den undertonen), då kommer han.

Så det är just det, att jag har hittills inte hittat något som gör livet tillräckligt besvärligt för att han ska anstränga sig bara sådär, eller tillräckligt roligt. Han lever efter devisen "Jag är störst, bäst och vackrast och jag bestämmer själv".

Som sagt, långt ifrån alla hundar är ju såhär. Dom flesta är det faktiskt inte! Jag lyckades dock få tag på ett riktigt praktexemplar av Terrier, som har fått all envishet, dominans och nonchalans för hela kullen på 10 valpar ;)
 
Sv: Halti till valp?

Ja, jag håller med dig :) Alla hundar är olika, och även deras förare såklart.

Jag har haft hundar som slår knut på sig själva för att vara till lags, och hundar som pekar Fuck You åt mig för det mesta. Min ena nuvarande hund är en av dom sistnämnda. En tidigare hund skulle aldrig ens tänkt tanken på att dra i kopplet, gå ifrån mig om hon var lös, sticka på vilt eller göra NÅGOT som jag inte ville. Helt utan träning, hon bara var sådan liksom.

Jag känner mig alltid fram till vad som fungerar för dom olika hundarna, och har inte misslyckats än i alla fall med att lära in något- som tur är :D Man lär sig ju olika metoder genom åren, och ser fort vad som fungerar eller inte.
Och vissa saker vill säkert inte alla prova ens!

(Jag kastade ut många hundralappar under en inkallningsperiod, då hundfan frestades med oxfilé, fläskfilé, lövbiff, lever, hjärta och allt jag bara kunde komma på :crazy: Resultat? Mjo, om han kände sig sugen kunde han tänka sig att komma ;))
 
Sv: Halti till valp?

*kl*

Tack för alla svar! Haltin ska lämnas tillbaka idag och sen ska vi testa Granas tips :). Det här med att stanna och vänta ut henne har vi redan testat, och det fungerar inte nämnvärt på denna tös. Hon hittar nämligen på andra saker att göra om matte bara står och glor... :grin:

Dessutom, eftersom vi befinner oss mitt i smeten, så måste det vara något som gör att hon rör på sig, oavsett riktning, om någon förstår hur jag menar. Annars lär det inte dröja länge förrän hon blir överkörd av en spårvagn, hoppar på både barn och vuxna som står vid glasskiosken vid vårt promenadstråk (som för övrigt är norra Europas längsta = en hel del folk och hundar) och stå och spänna sig farligt nära andra hundar... :angel:

För mig är att dra i kopplet en brist i uppfostran. Tror man kan se på det på två sätt: antingen att dragandet det är ett beteendeproblem som man behöver få bort, eller att man måste lära hunden något nytt - att gå fint.

Jag ser det som sagt som att hunden ska lära sig något nytt - att gå fint i kopplet. Precis som man lär hunden att sitta och komma på komando. Jag tycker Granas modell är bra och har använt mig av en liknande. Jag har kopplet väldigt kort, så att hunden har slakt koppel endast om den går bredvid mig eller strax framför/bakom mig. Jag placerar hunden bakom mig och börjar gå. När den kommer med sina framben framför mina ben så säger jag shhhh och för armen bakåt, behöver jag så stannar jag och gör back-kommandot. Så håller jag på HELA TIDEN. Gränsen går vid att frambenen paserar mina ben.

Jag har gjort detta på två olika hundar. Den ena hunden var väldigt lugn, känslig och lågrangad. Med henne gick det jättelätt att lära in detta. Den andra hunden är livlig, energisk och dominant - där tar det längre tid.

Det allra viktigaste, speciellt om man har en livlig och känslig hund, är att man själv är väldigt lugn och avslappnad när man tränar det här. Om man är stressad eller arg så smittar det av sig på hunden. Och hur lätt är det för oss att lära in något nytt när vi är stressade?

Framförallt ska det ses som en inlärningssituation, och det tar tid i början. Och det gäller samma grundläggande regler som vid all inlärning: 1. se till att hunden är rastad och stimulerad innan inlärningen börjar. 2. Se till att du och hunden har en bra rellation innan ni startar. Att hunden är lugn och uppmärksam och ser dig som ledaren/den som bestämmer.

Och framförallt 3 som jag upplever inte tas hänsyn till här. Börja alltid inlärningen i en lugn miljö! Det låter som om den miljö ni befinner er i är alltför distraherande för din hund, och är hunden distraherad kan den inte lära sig något (där fungerar de mycket som vi människor). Börja därför träna i en miljö där ni är helt isolerade från yttre stimuli och öka sedan graden av stimuli succesivt.

Lycka till!
 
Sv: Halti till valp?

Med risk för att låta snäsig, men hur tror du att mina kisspromenader och liknande kommer gå till om jag hela tiden måste förflytta mig till en stimulifri miljö? Ett steg utanför dörren, sen är vi rätt i smeten. Det är där min träning måste börja, jag kan inte låta henne dra på vanliga kisspromenader och bara träna på vissa promenader, det måste ske direkt och konsekvent. Är man inte konsekvent blir det som med Bebbens hundar, hon tar över direkt (Bebben, du har väl staff? De är väl ganska lika boxer i sättet?).

Jag kan utan problem säga att uppfostringen av denna valp verkligen inte följt regelboken. Hon är en tuffing utan dess like, och tycker nog mest att hon skulle klara sig bäst själv... vissa punkter brister vi helt enkelt på. Jag säger som någon annan, hon är super på plan men vardagen däremot, det är en annan femma.

Jag har haft hundar i hela mitt liv, så jag är helt medveten om att det är en inlärning vi måste göra just nu och hur det ska gå till :). Men att hela tiden försöka ta oss till störningsfria miljöer, det går helt enkelt inte. Med henne blir det dessutom aldrig störningsfritt, eftersom hon är otroligt initiativrik. Sätt henne på en öde äng, så lovar jag att hon hittar på något puckat att göra ändå... :angel:
 
Sv: Halti till valp?

(Jag kastade ut många hundralappar under en inkallningsperiod, då hundfan frestades med oxfilé, fläskfilé, lövbiff, lever, hjärta och allt jag bara kunde komma på :crazy: Resultat? Mjo, om han kände sig sugen kunde han tänka sig att komma ;))

Låter som att din vovve och min valp är ganska så lika varandra... :rofl:
 
Sv: Halti till valp?

Denna valp klickas också, med ok resultat. Om jag viker henne åt sidan istället hoppar hon dock bara på en pinne eller annat, det blir mer som att jag visar henne "oh, kolla här istället!". Men nu har jag fått många tips, så det blir till att testa dem en för en om den första inte funkar! :D
 
Sv: Halti till valp?

Envisa jävla Bulldogs/Terrier/Bull-and-Terrier/kamphundsursprungliga raser!! :mad: ;)

Idag har vi varit och grillat i särbons hus, där det är inhägnat men utan grindar för dom två öppningarna. Mina små puckon stannade faktiskt kvar innanför i flera timmar, på bara ett "Stanna" kommando när dom tänkte gå ut första gången. Jag är imponerad över att jag inte behövde upprepa mig 400 ggr :D
Ja, pupparna brydde sig ju inte ett dugg om någon himla öppning i staketet, vadå stanna här? Vi ska undersöka heeeela grusuppfarten och leta godsaker :cool:
(Han bor långt ute på landet, där det kör förbi grannar typ 3 ggr om dagen och man ser/hör dom komma långt innan, annars hade jag aldrig vågat släppa dom - iom deras självständighet redan nu.)
Jag tröstar mig med att dom har börjat förstå utställningsträningen i alla fall! :p
 
Sv: Halti till valp?

Uställningsträning, vad är det? Jag bannar mig själv för att jag inte började ställa henne snyggt varje dag sen hon kom! :p Huuuur ska detta gå?!
 
Sv: Halti till valp?

Ang. lugn miljö: Börja inomhus! Givetvis måste du ju ut och rasta i alla fall men du bör ju kunna lära henne vad du vill även inomhus. Hunden har ju givetvis lättare att lära sig när den inte har så mycket annat att tänka på.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 638
Senast: Fruentimber
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
1 990
Senast: Aningsfull
·
Hundavel & Ras Detta blir min tredje och förhoppningsvis sista rastråd. Först var jag inne på staff, jag har några bekanta som haft amstaff och...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 882
Senast: skuggan_
·
Övr. Hund Långt men jag hoppas ni orkar läsa ändå! Vår nyss fyllda 1 åriga golden har på sista tiden haft lett att jaga upp sig i förväntan...
Svar
5
· Visningar
2 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp