Hjälp mig (tredje gången gillt?)

Celija

Trådstartare
Detta blir min tredje och förhoppningsvis sista rastråd.

Först var jag inne på staff, jag har några bekanta som haft amstaff och staffar och gillat rasen, för att få mer erfarenhet blev jag dagmatte åt en amstaff, men satte verkligen spår i mig. Efter det övergav jag helt tankarna på staff, om jag mötte en amstaff/staff liknande hund på gatan vågade jag inte ens titta på hunden, jag var för första gången rädd.

Från början.
Det första, absolut första som händer när jag träffar hund med ägare är att hunden hoppar upp på mig och springer ikull mig, men sånt händer, dom är ju glada och energiska, älskar alla, eller hur?

När vi 'hälsat' klart så går vi en promenad, jag går bara bredvid och vi pratar om hunden och vad hen förväntar sig av mig som dagmatte, hunden har nosgrimma och har börjat tappa pälsen där den sitter, strypkoppel också men drar ändå, speciellt när den ser en katt eller fågel, kommer det en människa eller en hund blir den helt till sig och frustar och flåsar och vill fram och hälsa, jag ville verkligen att detta skulle funka så jag bortfärdar igen att hunden är ouppfostrad, enkelt åtgärdat.

Ägaren berättar att hen köpte hunden, som självklart inte är reggad, uppfödd av någon bara för pengarna, den blev slagen tidigt som valp, den har fått göra lite som den vill från valptiden fram till nu, i ett års åldern. Först nu har hen börjat ta tag i uppfostran men hen kan inte ha hunden hemma själv när hen jobbar, eftersom hunden biter sönder allt hemma om den är själv, därför söker hen en dagmatte.

Så fort jag tagit i kopplet så börjar hunden tugga på mina händer, drar av mig vantarna och biter sönder dessa, bortförklaringar igen från min sida, det är en unghund, den leker bara.

Lägger undan vantarna och vi fortsätter gå, nästa veva sitter hunden med tänderna i min jackärm, ett under att den inte gick sönder, hunden är inte aggressiv, den leker bara. Ja ni fattar.

Vi går en bit, nästa gång sitter hunden i min arm och det gör ONT, nästa gång har jag lärt mig hinna undan och vi dansar vidare, hunden hoppar och försöker bita tag i min arm, jag valsar undan, och så vidare. Jag har aldrig varit med om ett liknande beteende och vet ärligt talat inte hur jag ska hantera situationen annat än att försöka undvika att bli biten. Efter en stund lägger hen av.

Vi promenerar hem till oss, hunden har väldigt svårt för att bara vara utan traskar omkring, runt runt, biter lite på mattan, på katternas klösmöbel, soffan, på mig, på sambon, på ägaren..

Hen är hemma hos oss några timmar och vilar inte mer än en kvart, flera gånger går den rätt fram till mig och bara biter tag i armen, om jag gör något annat än sitter blickstilla och ignorerar så blir den mer uppspelt och rycker och drar, ägaren är väldigt klar med att ryta i eller putta bort fysiskt inte funkar och säger inte så mycket, hen vill väl att jag ska hantera detta själv men som sagt så har jag ingen aning om vad fan jag ska göra. Ibland kan hen halvhjärtat säga, nej, sluta, fy.

Flera gånger hoppar hunden upp på mig och rider, juckar, klöser och gnager, jag försöker mest bara komma undan.

Det är ju till största del mitt eget fel, som inte från början sa att det här funkar inte för mig, tack och hej. Som skyllde hundens beteende på annat.

Dagen efter var min arm helt gröngulblå, fanns inte en cm som inte var helt blåslagen.

Brukar aldrig vara rädd, intalar mig att jag kan hantera de flesta situationer och ffa att jag inte försätter mig i situationer jag inte kan klara av, är lite som en gås, det mesta brukar rinna av mig, men detta satte sig verkligen i mig. Vet att det var mitt eget fel som uppenbarligen inte klarade av situationen men inte heller sa ifrån.

Sambon tjatar i att han vill ha en staff, att jag inte kan låta det där mötet betyda någonting, jag har ju träffat andra hundar som var helt underbara, att det var något fel på den där hunden men jag vill inte höra.

Nu är det nästan ett år sen, så det har släppt lite, sakta men säkert, och eftersom vi fick skjuta på vår corgivalp, så börjar jag fundera lite ändå, det som hände kan inte vara normalt beteende? Det måste vara resultat av jävliga förutsättningar?

Sambon tjatar fortfarande om staff och jag kan inte låta bli att drömma som förr men jag är så jävla rädd att jag ska ta mig vatten över huvudet, att jag ska stå där med en hund som hugger, gnager sönder möbler, fullkomligt odresserbar. Och sen känner jag mig så jävla fjantig också som blev så rädd pga detta.

Nu får vi se hur det blir i vilket fall, det kanske blir en helt annan ras, men jag känner att det är helt orimligt att utesluta en hund som kändes så rätt förut, pga detta.

Jag vet att många på buke har amstaff och staff, och jag kan inte tänka mig att det går till så här hos er?

Självklart kommer vi träffa staffar innan, prata med uppfödare, åka på utställning och så vidare, men just nu måste jag bara komma över den värsta rädslan innan jag vågar tänka vidare.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig (tredje gången gillt?)

Trist att du fick uppleva en förstörd hund.

Du får gärna komma och hälsa på våran amstaffkorsning, då kan jag lova att din rädsla försvinner och så som han är - så har alla staffehundar jag mött varit.
Så ge inte upp, dom är underbara!!!
 
Sv: Hjälp mig (tredje gången gillt?)

Tack! Det är ett jättesnällt erbjudande. :bow:

Sambon säger också så, att det inte var ett normalt beteende, att jag måste tänka på alla andra staffar och amstaffar jag träffat istället för dom gillade jag ju! Och dom varken sprang ikull mig, eller bet mig. Men rädsla är ju sällan logisk och den har verkligen färgat mig, fastän jag vet bättre innerst inne.

Jag inser att valpar och unga hundar kan vara tuggiga, att olyckor händer och att saker åker i golv, men det var på en annan nivå, som jag inte var bekväm med. Och så börjar jag tvivla mig själv, det kanske det är mig som det är fel på?
Jag kanske är lite mesig och borde hålla mig till mina katter, som förvisso är ena riktiga huliganer dom också.

Syftet med den här tråden, om någon orkar läsa allt haha, var väl egentligen att få bekräftat att något inte stämde,
att det inte ska vara så, eller?
 
Sv: Hjälp mig (tredje gången gillt?)

Jag tror inte att hunden måste ha blivit misskött på något sätt. Det är en ursäkt jag hört många gånger genom åren för hundars mindre trevliga beteenden. På något sätt känns det som att man försöker skjuta över ansvaret på någon annan.

Personligen tycker jag att det låter som en unghund som inte fått lära sig vart gränserna går. Som valp och unghund kan hundtypen vara väldigt krävande och det kan vara bra att känna till. Hur gamla har hundarna varit som du tidigare träffat?
 
Sv: Hjälp mig (tredje gången gillt?)

Jag har ingen i min direkta närhet som äger en amstaff eller staff som jag umgåtts mycket med, däremot har både jag och min sambo bekanta vars hundar vi träffat kortare stunder, några timmar här och där. Från några månader och upp till vuxna hundar. :)

Det vi har sett och fått berättat för oss har vi verkligen gillat men det går så klart inte att jämföra med att faktiskt ha en hemma. Det var främst därför vi tog oss an den här hunden som daghund, för att få uppleva rasen 'på riktigt'.

Ägaren tyckte väldigt mycket om sin hund men erkände själv att hen fått betett sig hur som helst från ja, 8 veckor fram till då, 1½ år, så det kan säkert stämma bra att den inte fått lära sig var gränserna går.

Att valpar och unghundar är krävande och ibland rent ut jävliga är både förståeligt och något jag räknar med, men på sån här nivå?
 
Sv: Hjälp mig (tredje gången gillt?)

Jag tror inte att hunden måste ha blivit misskött på något sätt. Det är en ursäkt jag hört många gånger genom åren för hundars mindre trevliga beteenden. På något sätt känns det som att man försöker skjuta över ansvaret på någon annan.

Bra point. Man får ofta höra att hunden varit slagen/misskött osv medan hunden egentligen bara är understimulerad och ouppfostrad.
 
Sv: Hjälp mig (tredje gången gillt?)

Jag tycker också det låter som en ganska "normal" unghund av aktiv ras, som dels förmodligen är understimulerad och dessutom inte fått någon vardagsuppfostran. Att han bet dig gul och blå hade inte, som du själv skrev, med aggressivitet att göra, hade hunden varit aggressiv när den bet, hade du snarare varit nerblodad...;)
Jag tror den hunden absolut hade gått att få ordning på, med meningsfull aktivering och en vänlig men bestämd ägare som visar vad som är okej och vad som inte är i samvaron.
Därmed inte sagt att du borde tagit över den, men jag tror inte det hade med rasen att göra, alls. De problem som ev kan uppstå i Amstaff-sammanhang, b rukar snarare vara könsbunden aggressivitet mot andra hundar. Vilket i och för sig är ännu besvärligare, men ändå...

Vänd er till en riktigt bra uppfödare av renrasig Amstaff, någon som kan ge råd och hjälp och helst bistå med valpträffar osv osv dvs som följer med er på "resan". Lycka till!

PS. Varför vill sambon absolut ha just en Staff.....? Tycker han dom är coola och häftiga, månne....? Har han själv erfarenhet av rasen? DS.
 
Sv: Hjälp mig (tredje gången gillt?)

Det du skriver kan förklara hundens beteende. Jag kommer ihåg när min hund var valp, vi kallade honom för pirayan. Man kunde inte gå inomhus utan strumpor utan att han försökte bita oss i tårna med sina vassa valptänder. Var man ute och gick med honom som unghund och hade handskar på sig så kunde han ibland envist hoppa och försöka bita i handskarna under en hel promenad. Då fick man helt enkelt ta av sig handskarna och då slutade han med dumheterna. Jag känner igen många valpbeteenden i den här hunden. Hos en valp går det att hantera men när det handlar om en fullvuxen hund så är det på en helt annan nivå.

Nu är det här visserligen min åsikt men vill ni få erfarenhet av raserna så försök håll er till renrasiga och registrerade hundar. Kan ni inte försöka ordna så att ni kan vara hundvakter åt någon av de hundar som ni redan träffat och som ni gillade? Att träffa en vuxen och väluppfostrad hund kan kanske ge en mer rättvisande bild av hur raserna är.
 
Sv: Hjälp mig (tredje gången gillt?)

Precis, hunden var inte rent ut aggressiv men jag upplever det inte heller som särskilt oskuldsfullt, det var en situation som jag än idag tycker var väldigt väldigt obehaglig och mycket väl kunnat tippat över och blivit farlig.

Det spelar egentligen ingen roll men om man vill peta i hundens situation så kan man säkert hitta en eller flera anledningar till hens beteende.

Nu när tiden har gått är det också lättare att titta på situationen nyktert, att pussla ihop bitarna. Jag vill inte att tråden ska bli till något där jag bara öser skit och skyller ifrån mig, utan att det blir en ärlig dialog, ska jag ha situationen i åtanke vid mitt rasval eller ska jag bortse från den? :)

Angående just rasval så är det främst staff alltså Staffordshire Bullterrier vi varit intresserade av, inte amstaff. Vi kommer också träffa mer godingar innan vi bestämmer oss och givetvis välja en seriös uppfödare som är engagerad i oss och valpen.

Det var många år sedan, innan rasen var vanlig, som sambon såg en kille med två staffar på stan och blev kär vid första ögonkastet. Sen dess har han tjatat om dom hundarna men ingen av oss har listat ut vilken ras det var, först när amstaff/staff blev populär så slog det oss att aha! det var två staffar han hade :idea:

Så på den vägen är det :D

Min drömhund, baserat på utseende, är en weimaraner :love: Men en sån lär det inte bli :angel:
 
Sv: Hjälp mig (tredje gången gillt?)

Staff alltså Staffordshire Bullterrier, inte Amstaff :)
Hunden i ts är dock amstaff.
 
Sv: Hjälp mig (tredje gången gillt?)

Precis som du säger är det en sak att ha en valp på några kilo hängandes i vantarna, det är också ganska harmlöst även om valptänder är sjukt vassa, det här var dock en fullvuxen amstaff och det kändes som ett gränsland mellan lek och allvar vilket ändrade tonen på situationen och även skrämde mig.

Nu har vi flyttat, 30 mil från vår hemstad och här känner vi ingen med varken staff eller amstaff, så det blir svårt, men vi kommer försöka åka mycket på utställningar framöver och komma i kontakt med staffägare så vi kan träffa renrasiga, uppfostrade hundar som kommer ge oss en rättvis bild av rasen. :)

Vi åker sällan hem men när det blir av ska vi umgås med de hundar vi redan känner också!

Jag har insett själv att oavsett om staff är rasen för mig eller inte är det ohållbart att gå runt och vara rädd för en ras pga en dålig upplevelse, det är orättvist mot hundarna och deras ägare, och det är ju jag som går miste. :)

Edit: sen vill jag tillägga att jag går inte runt och är fördomsfull eller otrevlig eller sprider dynga, jag är bara rädd.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig (tredje gången gillt?)

Precis som du skriver så är inte staffe och amstaff samma ras. Jag tycker därför inte att du ska döma staffen som ras utifrån amstaffen i ditt första inlägg. Det vore ju jättemärkligt. Jag tycker heller inte att du ska döma amstaffen som ras utifrån en oreggad amstaff från en sannolikt oseriös uppfödare.

Jag ser inget skäl till att en staffe inte skulle passa dig. Välj en seriös uppfödare och leta efter en valp från friska och sunda föräldrar. Ta en titt i staffetråden! :)
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1135958
 
Sv: Hjälp mig (tredje gången gillt?)

Jag vet, det är jättemärkligt, och orättvist, av mig att bunta ihop staff med amstaff med 'shitbull'. :o :(

Jag följer alla staffar här på buke med stort intresse och det är till stor del deras förtjänst att jag vågar drömma om rasen ännu en gång. :love:
 
Sv: Hjälp mig (tredje gången gillt?)

Jag vet, det är jättemärkligt, och orättvist, av mig att bunta ihop staff med amstaff med 'shitbull'. :o :(

:confused: Orättvist vet jag inte om det var. Annat än för dig själv förstås eftersom du ger dig själv en felaktig bild av en hundras som du faktiskt vill ha.
 
Sv: Hjälp mig (tredje gången gillt?)

Jag tycker det är lite orättvist av mig att låta en dålig upplevelse färga hur jag ser på en hel ras. Lät jätteflummigt i skrift :D
Det är nog mest orättvist för mig ja, men inbillar mig att det är lite taskigt mot de som faktiskt har en underbar individ av den rasen också.
 
Sv: Hjälp mig (tredje gången gillt?)

Jag vill också ha en Staffe ;) men FÅR inte för min sambo, som tycker det räcker med djur i huset.......

Jag tycker ni ska kontakta några uppfödare och åka dit och hälsa på, kolla runt lite, få bra tips och råd och känna er för.
 
Sv: Hjälp mig (tredje gången gillt?)

Sambor går att övertala! *tittar på min 14-veckorsvalp bredvid mig som är ett bevis på det*

Jag inser när jag skriver detta att en staffe måste vara hundvärldens svar på Mulle! :D
 
Sv: Hjälp mig (tredje gången gillt?)

Ok dåså :-)

Staffarna är ju buffliga och överförtjusta i människor, det ska man veta. Speciellt om man tycker det är obehagligt med hoppande hundar.
Vår staff är väldigt väluppfostrad men just när det gäller att hälsa på folk har vi lite meck med att få honom att hälsa fint. Därför får han inte hälsa på barn förrän han lugnat sig.

Annars tycker jag som övriga att du ska åka och träffa renrasiga staffar. Det var inte förrän jag gjorde det som jag föll för rasen.

Synd att vi inte bor närmare, då hade du fått "provköra" min staffe, Charlie. :-)
 
Sv: Hjälp mig (tredje gången gillt?)

Jag har träffat måååånga amstaffs,och har en egen korsning apbt/boxer. När vi letade efter en till kompis så var sambon helt inne på staffen,men jag var jätteanti mot det då jag ville ha en lite "mildare" hund än den vi hade,samt kompisarnas amstaffs har varit väldigt dragiga och allmänt "stirriga".

Våran blandras är världens underbaraste,men han kräver så otroligt mycket,och om det uppstår nån annorlunda situation än det vanliga så blir han nästan som blokerad,han blir aldrig någonsin elak,men jag får liksom inte den kontakten som jag VILL ha,utan han kör ner huvudet och stirrar i marken och traskar på. Han är även för vaktig så han skäller till om han hör något konstigt ljud utanför.

Jag var orolig att även staffen skulle ha dessa tendenser,men oj vad fel jag hade,han är sååå mild,så lugn,och så snäll! :love: Snäll är iofs gamlingen också,men det är så mycket MER hund,och han skulle få dåndimpen om han inte fick använda hjärnan.

Nu är ju inte gamlingen amstaff,men jag har sett lite samma tendenser hos bekantas amstaffs.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 195
Senast: Acto
·
Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
14 373
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 777
Senast: ako
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 119
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp