• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Chazz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 369
C

Chazz

Hej har någon tips på vad orsaken till hälta kan vara? och ev tips på behandlingar man kan ta till. ex massagelinement som är bra osv.

hovar kollade, inga sömtryck eller liknande, fina hovar. går barfota nu. inga svullnader, värme eller synbara tecken. haltar i traven på ena frambenet. ser inte ut som om de sitter i hoven eller nedre delen av benet. fång och hovböld är uteslutet. verkar ha full rörlighet i bogen, känns lite stel i bogmusklerna som går från manken och ner mot armbågen. veterinären tror på sträckning men tycker inte de blivit bättre. dock kunde de ta lång tid innan de blev bättre men tänker att de kanske är nått annat än sträckning? som sagt någon som haft erfarenhet av hälta? vill gärna ha så mycke tips som möjligt! :confused:

Tacksam för tips! (seriösa tack, och vet är inblandad - detta är bara för min egen skull. att samla information och kanske få tips som jag kan rådfråga vet om de skulle kunna fungera/vara orsak osv. ) :)

Sv: hältor

Hältor kan ju bero på nästan precis vad som helst. Ingen här kommer kunna ge dig några svar, det är bättre at vänta och se vad veterinären har att säga :)
Lycka till!

jo jag vet :) tänkte bara att om man får några senarior och tips på bra linement osv så kanske man blir lite klokare ^^

Min kille blev bättre av massage när han hade sin näst senaste hälta. Jag trodde att han stukat sig - han var tvärhalt - men när hältan blev påtagligt bättre av massage så insåg jag att det sannolikt varit en kraftigare sträckning.

Har du varit på klinik med hästen eller är det distriktveterinär som hjälpt dig?
Om du inte har varit på klinik tycker jag du måste boka tid där omgående, dom har helt andra möjligheter att utreda och behandla hältor.

En hälta på frambenet kan ju vara något som gör ont från huvudet till svansen. Hur ser hästen ut i korset t.ex. Och hur arbetar den med sina bakben?

Min häst har vart halt och ofräsch, på olika ben och olika mkt. Fler olika vet har kollat på henne med olika diagnoser.

Bra blev hon av kiropraktorbehandling, då det visade sig att Si-leden ligger fel :idea:

Okej :) tack för tipset, har provat med massage så får se om de blir bättre.

De är distriktsvet så ska in på kliniken och gå igenom henne ordentligt. :)

En hälta på frambenet kan ju vara något som gör ont från huvudet till svansen. Hur ser hästen ut i korset t.ex. Och hur arbetar den med sina bakben?

Min häst har vart halt och ofräsch, på olika ben och olika mkt. Fler olika vet har kollat på henne med olika diagnoser.

Bra blev hon av kiropraktorbehandling, då det visade sig att Si-leden ligger fel :idea:

Hon verkar jobba som hon ska med bakbenen och är rak i kors och rygg. ska be dem kolla det ordenligt. :)

Då kan de ju bedöva leder och hoven för att se var det sitter. "släcks" hältan=där satt felet. Är hästen fortfarande halt efter alla leder i benet är bedövade sitter det ju längre upp. Vet att en del veterinärer behandlar bogleder.

Hej!

Jag har precis samma fel med min häst!
Hon blev halt för 5v sen. inget i skritten, markerar på typ vartannat steg i traven, ingen svullnad, värme, konstigheter eller puls i hovar eller ben, (jobbat med fälttävlans och galopphästar och är ben-fanatiker, känner igenom benen på hästarna 3ggr om dagen och kan benen utan och innan).
Har låtit henne vila och vissa dagar är hon mer halt än andra. Blir inte klok på det. Ingen reaktion när man känner igenom ryggen heller. Jag tycker hon markerar på höger fram, men ibland ser det ut som vänster bak men det är väl pga diagonal belastning.... Ska åka till världens bästa klinik med henne så hoppasjag får svar då, men det här är den märkligaste hälta jag någonsin varit med om...:crazy:

sträckning, vrickning, överträning, hovöm, sparkad av en hagkompis.
Vad som helst alltså.
Åtgärder? Vila hästen! Och kontakta veterinär för kontroll (men det tyckte jag att jag såg att du redan gjort).

Hej!

Jag har precis samma fel med min häst!
Hon blev halt för 5v sen. inget i skritten, markerar på typ vartannat steg i traven, ingen svullnad, värme, konstigheter eller puls i hovar eller ben, (jobbat med fälttävlans och galopphästar och är ben-fanatiker, känner igenom benen på hästarna 3ggr om dagen och kan benen utan och innan).
Har låtit henne vila och vissa dagar är hon mer halt än andra. Blir inte klok på det. Ingen reaktion när man känner igenom ryggen heller. Jag tycker hon markerar på höger fram, men ibland ser det ut som vänster bak men det är väl pga diagonal belastning.... Ska åka till världens bästa klinik med henne så hoppasjag får svar då, men det här är den märkligaste hälta jag någonsin varit med om...:crazy:

Hej! tråkigt att höra att de finns fler mystiska fall! men du får väldigt gärna höra av dig och berätta hur de går! :) hoppas verkligen de löser sig för er, och för oss också för den delen! håller med om att de är mycket märkligt i båda fallen! :/ lycka till!

sträckning, vrickning, överträning, hovöm, sparkad av en hagkompis.
Vad som helst alltså.
Åtgärder? Vila hästen! Och kontakta veterinär för kontroll (men det tyckte jag att jag såg att du redan gjort).

Hej!
jo hon är i vila på inrådan av vet och har fått tid på kliniken. tack för alla råd :)

Då kan de ju bedöva leder och hoven för att se var det sitter. "släcks" hältan=där satt felet. Är hästen fortfarande halt efter alla leder i benet är bedövade sitter det ju längre upp. Vet att en del veterinärer behandlar bogleder.

precis :) vi får se vad de visar. tack för svaret :)

Har varit på klinik nu, det visade sig vara inflamation i bakre delen av hovleden på båda frambenen. Nu får hon butta i 10 dagar, tåriktade skor och om 14 dagar ska vi tillbaka till kliniken för ytterligare behandling.

Orsak: Förmodligen har hon haft det sedan födseln, det har antagligen kommit och gått lite under hela hennes liv. Jag har bara haft henne i 1 år och hon har varit mystiskt halt förut men då antog jag det var en sträckning och hon fick vila. Nu tror jag ju snarare att det var samma orsak som nu. Det är dock inget som uppstått pågrund av yttre påverka, vilket gör att klumpen i min mage blir betydligt mindre.

Nu håller vi tummarna för att hon återhämtar sig till 100% och kan återgå till att tävlas, men nu får hon nog bli mammaledig ett tag. Hoppas du får veta vad som är fel på din häst snart oxå, och att det inte är nogot allvarlig.

Sedan födseln? Hur då menar de?

Får man fråga vart du var förresten? Jag jagar bra ställen i Skåne ;)

Tydligen är det något som kan bryta ut lite när som, som jag förstod det av vet så är det inget som är orsakat av någon yttre påverkan typ överansträngning utan att hon helt enkelt är "konstruerad" på ett sätt som gör att det är lättare att få hovledsinflamation.

Jag var i Löberöd, på Löberöds Hästklinik=)

Jag kan säga att jag hade varit betydligt gladare över ett yttre trauma än hälta p g a bristande fysik hos hästen. Ett trauma går ju att undvika (spark i hagen etc) men är det p g a hästens fysik den blivit halt kommer det ju med stor säkerhet att spöka under hela hästens livstid.

Håller med. Har en häst som pga bockhov (som bara syntes på röntgen) fick hovledsinflammation. Hon håller enbart för lättare ridning på raka spår numera :(

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 958
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 744
Senast: bellala
·
Hästvård Vill bolla en hälta, veterinär bollas huvudsakligen med såklart. Är det någon som haft en seg läkt kotvrickning? Eller någon...
Svar
14
· Visningar
1 514
Senast: Svejsan
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har... 2
Svar
21
· Visningar
4 727
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka