Halv åtta hos mig-bukestyle

Mirre

Trådstartare
Sitter och tittar på det nu och tyckte det behövdes en tråd :p
Om ni skulle vara med i programmet, vilka rätter skulle ni bjuda på?

Jag måste fundera lite innan jag svarar själv tror jag :p
 
Förrätt: Hjortcarpaccio med parmesan, lite olja, salt och färskmalen svartpeppar samt en bladspenatsallad till
Huvudrätt: Helstekt rådjurssadel med ugnsrostade rotsaker, kantarellsås och rårörda lingon
Dessert: Chokladmousse med fruset lättsockrat hallonsmul

Tror jag det skulle bli, men det finns ju massor med god mat att välja mellan..
 
Förrätt: Hjortcarpaccio med parmesan, lite olja, salt och färskmalen svartpeppar samt en bladspenatsallad till
Huvudrätt: Helstekt rådjurssadel med ugnsrostade rotsaker, kantarellsås och rårörda lingon
Dessert: Chokladmousse med fruset lättsockrat hallonsmul

Tror jag det skulle bli, men det finns ju massor med god mat att välja mellan..
Det där lät vansinnigt gott :d

Ja det gör ju det, svårt och välja något specifikt sådär.
Men ska väl svara själv också kanske :p

Förrätt: Laxsnittar med pepparotsmör och gräslök
Varmrätt: Wienerschnitzel med hasselbackspotatis och rödvinssås samt en god sallad till
Efterätt: Hallonpannacotta med någon form av frasigt kex till
 
Här skulle det nog bli något likt.

Förrätt: Grekiska ugnsrostade räkor med hembakt vitlöksbröd. (Ugnsrostade med vitlök, chili och olivolja)
Varmrätt: Grillad whiskeymarinerad fläskfilé med potatis- alt/rotfruktsgratäng och kantarellsås.
Efterrätt: Vet jag inte riktigt än, ska fundera på det :p
 
Jag tror att jag skulle köra något slags historiskt tema, inriktat medeltid-ish.

Förrätt: Små-plock bestående av olika korvar & ostar, svampstuvning, surkål, barkbröd med honunssmör...

Varmrätt: Kött (antingen nöt eller gris) kryddad med medeltidskryddor, citronlax, små-paj (ost, spenat eller liknande) eller pirog, rotfrukter, honungskål. Serveras med tidstypiska såser.

Efterrätt: En speciell saffranskaka/paj efter medeltida recept. Serveras med grädde.

Dryck: Mjöd, flädersaft, vatten.

Allt kommer serveras på medeltida vis = endast kniv och sked får användas, all mat placeras ut på bordet samtidigt, maten äts på trä-tallrikar och torka sig om munnen ska man göra på duken!
 
Jag tror att jag skulle köra något slags historiskt tema, inriktat medeltid-ish.
Visst var det ett sånt tema hemma hos en deltagare för något år sen?

Enligt min smak så är det mer en rolig upplevelse än en riktigt bra måltid.

Jag skulle nog välja en ostbaserad (ädel eller paramasan) förrätt, eller kanske en soppa (ev en bouillabaisseeller eller gazpacho).
Varmrätten skulle nog vara nöt eller lamm kött som är stekt väldigt långsamt i ugn.
Efterrätten måste vara något chokladigt, kanske fin kladdkaka med hallonmix, eller en tårta (oskar II, med chokladsmörkräm som dekoration)
 
Visst var det ett sånt tema hemma hos en deltagare för något år sen?

Enligt min smak så är det mer en rolig upplevelse än en riktigt bra måltid.

Jag skulle nog välja en ostbaserad (ädel eller paramasan) förrätt, eller kanske en soppa (ev en bouillabaisseeller eller gazpacho).
Varmrätten skulle nog vara nöt eller lamm kött som är stekt väldigt långsamt i ugn.
Efterrätten måste vara något chokladigt, kanske fin kladdkaka med hallonmix, eller en tårta (oskar II, med chokladsmörkräm som dekoration)
Vet inte riktigt, har inte haft TV på över ett år nu :)
 
jag har funderat länge vad jag skulle bjuda på, kan laga både förrät varmrätt och efterrätt, men tyvärr tror jag inte det är några vinnande koncept jag lagar! Är nog den som bara får 18 poäng haha! Men skulle nog bli toast skagern till förrätt, färsk lax i ugn med rotsaker också dom i ugn samt en fetaostkräm till och till efterrätt någon variant av kladdkaka eller ingefäracheescake kanske :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 314
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 889
Senast: skiesabove
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 206
Senast: Smoothi
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 645
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp