Halva steg?

Jag vet inte riktigt vem "man" är i sammanhanget.

De la Gueriniere skriver iallafall att "piaffe can be considered a passage in place" - så om du ska rida barock får du nog ge dig - bibeln gäller väl?

Tävlingsdressyr - tja, man strävar nog mot samma sak. /T_B
 
Man...tja de jag pratat med och sett.
Annat kan jag väl inte utgå från.

Jag tycker inte alls att man ska ge sig på det sättet. Även om det nu står så så märker jag på de som är där och utbildar att de oftast väljer att ha passage som en halv piaff takt, men om man vill följa "bibeln" till punkt och pricka så kan man ju köra så.

Sen väljer ju alla olika utifrån sin häst.
 
Vad som är viktigare i allt detta pratet om takt är att takten är ren. Först måste grundgångarten vara ren, vilket det slarvas oerhört mycket med. Sen ska hästen kunna hålla ren takt i alla gångarterna, då först kan man börja fundera på variationer i takten.
 
Jag blev lite kinkig över hur du skrev ditt förra inlägg. :angel:

Har funderat lite på det och jag håller mig fortfarande till att de jag sett och diksuterat med oftast väljer takten så som jag skrev det.

Men rent logiskt sett så borde det vara lättare att ha en takt för piaffen och en annan för passagen. Det är väl svårt nog för ryttare och häst att skilja på dem helt och få det att funka...
 
Om du håller på och rider lite planlöst vad som helst kan du väl resonera som du gör. Men du brukar ju vilja framstå som en representant för den akademiska ridkonsten och då bör du hålla mer reda på vad som gäller. En sak kan vara under en inlärningsfas. Men färdig piaff/passage skall hålla samma takt. Och som Snorkfröken skriver - skall utvecklas från rena grundgångarter./ :)/T_B
 
Nu börjar jag bli förvirrad. :)
Den sista Bentkursen jag var på (det var ett tag sedan) så påpekade han att piaffen ska vara snabbare än passagen. Aha, tänkte jag det är kanske en av anledningarna att man får så mycket problem med övergångarna däremellan på tävlingar, för att man försöker ha samma.
 
Om nu piaff och passage 'ska' hålla samma takt, så borde det finnas en anledning. Jag ska villigt erkänna att jag inte själv är framme vid varken piff eller puff än, men tycker ändå det teoretiska resonemanget är intressant. Om man alltså struntar i vem som skrivit eller sagt vad när, och funderar på hur och varför istället, vad skulle då vara anledningen till att man föredrar samma respektive olika takt?

Jag själv tycker det verkar kunna finnas logiska skäl till att rida dem i olika takt, och har mycket svårare att komma på någon för att rida dem i samma.

Såhär tänker jag: Piaffen är förarbete för att stärka hästen till levad, och den förfinas efterhand till att inte innehålla något skjut alls, bara bärkraft. Ju närmre levaden hästen stiger, desto snabbare blir stegtakten (iallafall på de hästar jag har sett -iofs begränsat urval).

I passagen finns ett påskjutsmoment, som i sig tar tid, eftersom det genererar en svävfas.
Jag tycker alltså att om man för att uppnå samma takt snabbar upp passagen så borde man tappa detta kraftfulla uppåtskjut, och om man saktar ner piaffen borde man tappa bärighet -och samtidigt riskera att få en piaff som gungar mycket i sidled.

Ni som tycker de ska ha samma takt, hur tänker ni?
 
För mig består det akademiska/klassiska i att man vill ha en utbildningsgång och ett sätt att utföra saker på som håller för en logisk granskning. Jag tycker alltså att varje sak jag gör då jag utbildar min häst, BÅDE ska fungera i praktiken, och gå att förklara och sätta i ett större sammanhang teoretiskt.
För mig är akademisk ridkonst inte återskapande av historia, utan nyskapande på historisk grund. Jag är övertygad om att det fortfarande finns utrymme för förbättringar och nyupptäckter.
 
Nu är det inte aktuellt för er som bara teoriserar och leker lite AR, men i tävlingsdressyr finns ett moment som är övergång mellan piaff och passage och vice versa, övergångarna är många och har egna betyg. Övergången ska vara ren utan avbrott i takten, hur tror ni man kan få till det om man mitt i ska byta takt?
Många "AR-piaffer" man ser är bara ett nervöst steppande på stället, eller i rörelse framåt, har inte mycket att göra med riktig piaff, men då kan man ju tro att takten är dubbelt så hög. Försök att gå över till passage från ett sådant steppande :devil:
 
Vad gäller piaff och passage och övergångarna däremellan så är det ju så att det finns olika piaffer och olika passager, och att det inte är som en strömbrytare att man antingen rider piaff eller passage - utan att det finns ett helt register som går mellan piaff och passage, som ett steglöst reglage. Därför är passagen en bra övning för ryttarens balans och taktkänsla - att öva sig att öka tempot utan att hästen faller ur samlingen, att kunna arbeta med takten hela registret mellan travtakt och passagetakt. Ju duktigare man är, desto snabbare kan man "vrida på reglaget" och få distinkta övergångar.

Piaff i långsam takt finns i olika varianter. Dels den långsamma takten som kommer när hästen inte riktigt komma in under sig och bära, den tappar energi. Och dels den som kommer av att hästen är så stark att den klarar att belasta varje bakhov lite längre. Den sistnämnda är en passage på stället, den förstnämnda är ett stadium i hästens utveckling som man bör vara medveten om, och när man hamnar i det, vara beredd att jobba mer på att hitta travtakten och energin.
 
för att övergången skall bli helt omärkbar mellan piaff till passage och tvärtom bör ju takten vara densamma.
Övergången skall ju helst inte synas utan bara glida in i varandra och det är ju svårt när takten inte blir densamma, jag tycker det bara ser ryckigt ut annars.

Men man får ju komma ihåg att det inte är speciellt många som lyckats med att få en helt omärkbar övergång där takten inte förändras.
Dom flesta har ju inte ens en ren grundgångart och både piaffen och passagen blir ryckig och oren, det ser man ju mest av på dressyrbanan idag.

Det finns ett flertal GP ryttare som har lyckats åstadkomma detta, bl a Kyra på några av sina hästar, Debbie Mc Donald på Brentina och Lorne Jörgenson på Kennedy, sedan kanske inte deras piaffer är dom mest bäriga då både Brentina och Kennedy piafferar ganska långt bak med bakbenen, dom sätter sig inte direkt , men takten är iallafall densamma.

Sedan har ju hästen ofta en takt som man får rätta sig efter.
 
Fast jag vill ändå inte släppa att man ska kunna rida piaff och passage i "vilken takt som helst". Sen må så vara att det är mest korrekt att rida dem i samma takt, men när nu jag kommer dit (pust...) så hoppas jag då att jag och min häst kan utvecklas så att vi kan rida de två nämnda i så många olika takter som möjligt.


Men du brukar ju vilja framstå som en representant för den akademiska ridkonsten och då bör du hålla mer reda på vad som gäller.

Nog för att jag försöker hålla mig à la AR, men representant var väl att ta i?
Sen det där med "bör hålla reda på"... det tror jag alla vet hur svårt det är att lyckas med något sånt. :p

Snorkis
Du får mig att fundera på hur många ekipage du sett som gjort en halvklar eller "klar" piaff. Eller har du lyckats skrapa ihop "b-laget" av det hela?

Okej för att det i början kan te sig som ett "nervöst steppande" då man på vissa hästar väljer att bara få till tippningen av bäckenet och strunta i avslappningen bara för att börja någonstans, men då ska man ju inte vara i något som kan liknas med piaff utan halva steg.

Sedan finns det de man måste gå andra vägen med avslappning och längingen av överlinjen är det man lägger fokus på och sedan börjar man sakta och försiktigt med mer och mer samling.

Mitt sto får man köra någon blandning med. En viss grad av avslappning måste finnas för att hon ska kunna göra halva steg och därifrån arbetar vi med mer avslappning, längning av överlinjen och vinkling av bäckenet. Och visst har hon haft för sig det där "nervösa steppandet" när vi försökte gå vägen "utan" avslappning först, men för henne var inte det rätt väg.
 
Spider!
Du är säkert en jättetrevlig person, och väldigt enveten och tränar - jättebra.
Det jag håller på och petar med är att du enligt min uppfattning dels förordar att man skall rida akademiskt - och dels säger att man kan rida hur man vill./T_B :cool:
 
Nja då kommer det nog fram lite fel... :p

Visst "rekommenderar" jag AR och skulle mer än gärna se att alla red på det sättet, men jag tycker också att alla har sin prägel på det. Sen får man ju tänka igenom det man pysslar med. Hm...låter som du skriver, men det är inte riktigt så jag menar. :crazy:

Enveten. :devil: Vet jag inget om... Kan säga att jag är värre IRL. :angel:

Fast det här om piaff-passage kommer jag säkerligen hinna ändra uppfattning om 20 gånger innan jag "bestämt" mig. ;)
 

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 813
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
942
Senast: Sirap
·
Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
982
Senast: Sirap
·
Mat Jag blir så förvirrad. Hoppas att Buke kan ge mig klarhet. Vad är egentligen den där processade maten man ska undvika om man vill vara...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 228
Senast: Askvind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp