Halva steg?

J

josse

Vad är egentligen halva steg, frågar en novis inom akademiskt :smirk:, och hoppas att ngn vänlig själ kan förklara ;)
 
Halva steg kan man säga är en början till vad som blir piaff i slutändan. Jag tycker att det är lättast att tänka mig att det är något mitt emellen samlad trav och piaff. Hästen vinklar bäckenet mer och tar piaff liknande steg framåt, men de stegen blir en bra bit längre än i piaff, men kortare än i samlad/arbets trav.

Vet inte om det klarnade något för dig. :angel:
 
Lägger mig i lite. :smirk:

Vad är skillnaden mellan halva steg och tramp då?

mvh Jessica
 
Ja du det beror på vem man frågar. Vissa använder ordet tramp som ett samlings namn för allt som liknar halva steg till det som nästan är piaff.

Andra använder det för att beskriva när man "mekaniskt" lär hästen att trampa.

Alltså petar man i takt på benen bara för att få lyftet. En teknik som många använder inom t.ex. tävlingsdressyren, en teknik som jag tycker har alldeles för mycket fallgropar om man endast använder sig av det.

De flesta kör en blandning av petandet och att ta det från tarv och be om mer och mer samling.

Finns säkert mer varianter på vad man använder ordet tramp till också.
 
hmmmm, nu känner jag att jag är väldigt dåligt insatt, med risk för att verka riktigt korkad :angel: men tränar man inte detta från skritt, och flyttar ett bakben i taget, och vad gör frambenen då ?
 
Jaha, då är det halva steg jag och min pålle håller på med då!!! :p :banana:

Tycker personligen att det borde bli bättre kvalitet på rörelsen om den lärs in från samlad trav, mer framåtbjudning och mer "äkta" samling.

mvh Jessica
 
Man kan träna det stillastående (bara lyfta bakbenen), i skritt och då blir det skritt takt och då petar man antingen på bakbenen och då ska de ju helst gå längre in under hästen eller vid svansroten och då får man vinkling av bäckenet och automatiskt benen längre in under hästen.

Eller från trav, vilket ju blir det naturligaste. Och där blir det ju sammam som i skritt med petandet.

Alla hästar är ju olika så man får gå lite olika vägar.

T.ex. med mitt sto försökte vi förgäves att ta det från traven. Jag fick istället först bara be henne lyfta ett ben i sänder stillastående och då skulle benent lyftas längre in udner sig och ingen annanstans. Bara det var svårt nog. Sedan var det till att kombinera det med smackninge och sedan tog vi det i skritt, men då petade jag vid svansroten för att sedan ta det i trav. Allt som allt tog det ca en månad och nu funkar allt bra. Hon vinklar bäckenet fint och "tranpar" bra i traven utan att bli upprörd.
 
Först måste ryttaren vara bra koordinerad i bålen och sen kunna skilja armarna från kroppen och händerana från o.s.v.
Lätta övningar för att träna dig är att lära dig att bromsa valfritt ben när du vill. Lär tex känna din hästs bakben ( bra att ha nån på marken som kan bekräfta om man känner rätt)och börja sen bromsa upp ett ben precis när det ska lämna marken. Beroende på seghet i hästens mun så antingen vifftar man med lillfingret, kramar tygel eller skakar den tills hästen tar hjälpen. Koncentrera dig på att bara bromsa ytter tex i början och byt sen varv och ta nästa ytterben. Gör detta mkt för att öva upp din egen känslighet, skifta mellan at kunna bromsa fram och bakben för att riktigt få fingertoppskänslan.
När man har den så ska man även kunna driva på ett bestämt ben under en bestämd fas. Det är lättast at öva in momeneten ett i taget. Jag håller på att koppla ihop momenten nu och det är ju ingen söndagsskola direkt :-), håller på att vricka tungan när jag övar :-)
Rät som det är så funkar allt en dag och då lyfter den sig fram och börjar trampa, ashäftigt.
 
Jag är nog benägen att hålla med dig, fast på min häst får jag växla med att arbeta med halva steg från skritt och från trav.
Jag började ifrån skritt för att lära mig själv att få igång trampet utan att bromsa med tyglarna (dessa inbitna reflexer :p). Har dessutom en ganska hetsig häst, så det kändes bättre från skritt. Gick sedan över till halva steg från trav och då kändes kvaliteten bättre. Problemet är att jag inte fick till rätt takt i trampandet, utan det blev passagetakt istället för piafftakt. Fick gå tillbaka till skritt igen för att få en distinktare takt...
Nu växlar vi mellan både skritt och trav för att öva upp känslan...kanske matte lär sig nån gång... ;)
 
Känner samma som du med händerna. Vill väldigt gärna vara där och "hjälpa till" med tyglarna. :o

Jag var också tvungen att börja från stillastående för att hästen överhuvudtaget skulle upptäcka att han faktiskt kan lyfta bakbenen. :crazy:

Fast det räckte med en "session" för att han skulle koppla. Nu har jag också kommit till halva steg med passagetakt och jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig över i piafftakt, men jag gissar att det kommer med styrkan. Jag låter honom hållas i den takt och samling som han klarar av utan att spänna sig. Det viktigaste är ju att hästen gör rörelsen själv, med hjälp av samling, och inte bara kortar steget p g a att man tar i tyglarna.

mvh Jessica
 
Varför är det viktigt att inte ta tyglarna?Kan en häst inte samla sig om man tar i tyglarna?
Jag är kanske bakvänd men jag vill koppla ihop bakbenen med hästens mun så att ett tygeltag verkar ända ner i bakhoven.
 
Bra konkret tips, hur man kan starta :bow:. Ska hem och träna, och jag måste nog använda tyglarna också (förutom det obligatoriska bäckentet)om det blir lillfingret eller ngt mer återstår att se :o. .
 
Det här med takt har varit uppe förut. Jag tycker dock inte att det ska vara skillnad på takt mellan piaff och passage. Piaff är passage på stället - passage är piaff under rörelse framåt. Hur tänker du?mvh :) :) :)/T_B
 
Jo, självklart ska det kopplas ihop. Det jag syftade på är att jag ibland "glömmer" drivningen och bara tar i tygeln och då är det lätt hänt att bakdelen hamnar för långt bak och jag tappar framåtbjudningen.

Jag vill mena att drivningen måste komma först, sedan fångas "slacket" på tygeln, som man får genom samlingen, upp genom kortare tygel.

Jag har upptäckt att min häst kräver olika mycket kontakt/stöd i tygeln olika dagar. Vissa dagar samlar han bara för sitsen, utan stöd i tygeln och andra dagar känner jag att jag måste markera mer med tygeln (rätt eller fel???) Jag gissar att det beror på hur trött han känner sig eller så har jag kommit åt honom någon dag innan och han känner av lite träningsvärk, vilket leder till att han inte är lika avspänd.

De dagar han känns helt avspänd att rida, från första steget, så är han oerhört lätt att samla endast för sitsen och andra dagar känns han lite spänd och vill inte riktigt söka sig framåt/nedåt. Då är det inte alls lika lätt att samla utan stöd.

Jag har alldeles nyss börjat upptäcka ryggmuskler på min häst, han har haft väldigt dåliga ryggmuskler och nu börjar jag som sagt skönja lite mer muskelmassa. I samband med det märker jag av en viss försvåring vid samling. Antar att det handlar om träningsvärk.

mvh Jessica
 
Är det inte snabbare takt (fler steg per minut) i piaff än i passage?

Har lärt mig en gång i tiden att piaff takten ska vara samma som i ABBAs låt "Mamma Mia".

Passagetakt är mer som Tina Turner's "You're simply the best".

:D

mvh Jessica
 
Jo, jag tycker att det är skillnad i takt mellan piaff och passage. Piaff är en distinktare och snabbare takt -passage har ett svävmoment som gör att det blir en långsammare takt.

Tycker inte att Jessicas låtval är så pjåkigt... ;)
 
När det är perfekt så skall takten vara densamma , men det beror nog väldigt mkt på hästen och vad den har svårare för.

Har hästen lättare för piaff får man nog använda den takten i passage oxå och har hästen lättare för takten i passage får man nog använda den takten i piaff oxå.

Takten blir ju densamma för denna hästen i dom båda men helt olika för olika hästar.

Någon som förstod det där :crazy:
 
Men tittar man på ett dressyrprogram så skiljer sig takten markant i passage resp piaff. Är det fel då??? :confused:

mvh Jessica
 
Oftast lär man in takten som en viss takt för piaff och sedan en halverad sådan takt för passage. Det brukar vara enklast och det är det man ser på tävlingsbanan och även vanligast inom AR.

Dock kan man göra passage i piaff takt och vice versa.
 
Jaha! Det var intressant.

Det kanske är lättare för hästen att skilja på passage och piaff också, om man ber om olika takt.

En långsammare piaff, i korrekt form, måste vara mer muskelkrävande än en snabb. :idea:

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
942
Senast: Sirap
·
Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
982
Senast: Sirap
·
Mat Jag blir så förvirrad. Hoppas att Buke kan ge mig klarhet. Vad är egentligen den där processade maten man ska undvika om man vill vara...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 227
Senast: Askvind
·
Kropp & Själ Nu närmar det sig, efter år av smärta i knät :banana: I bästa fall blir det i juni, annars direkt efter sommaren. Någon här som bytt ut...
Svar
4
· Visningar
890
Senast: Solis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp