Halvblod som töltar??

Sv: Halvblod som töltar??

Den passar nog eller variant av det. INTE bra för hästen...:crazy:

Nej, det finns travare som töltar rent. (Fick t ex höra av en gångartsdomare att hästen töltade motsvarande en 6:a-7:a nånting iaf! :p ) det finns även de som har töltanlag men inte passanlag, som min förra häst, och de som bara har passanlag eller både och.

Men håller med i det där att det inte är bra för hästen ur hållbarhetsaspekt, min egen åsikt är väl iofs att tölt inte är en gångart som "går" (nåja, en minimal möjlighet kanske det finns, men inte vad jag sett hittills, eller hört talats om någon som åstakommit) att rida i en hälsosam form. Bara olika grader av "mindre bra".
 
Sv: Halvblod som töltar??

Nej, det finns travare som töltar rent. (Fick t ex höra av en gångartsdomare att hästen töltade motsvarande en 6:a-7:a nånting iaf! :p )

Se där!;)
En kompis travis töltade, trodde henne inte först då jag då trodde att det var passgång som gällde om travisarna hade en extra gångart, men tölt finns det med.


Men tror att många hästar använder tölt och passgång vid stelhet eller smärta med, det gäller att vara uppmärksam!
 
Sv: Halvblod som töltar??

Har sett i tidning att araber kan tölta ibland ocgh så fins det jue n grekisk hästras som kan tölta som jag nämliogen glämt namnet på:P

Vår ponny töltar ibland när hon är uppstressad och inte får springa iväg i trav. Det är flera raser i henne men mest arab. Kan det komma därifrån då? Jag tycker att det mesta stämmer som folk skrivit i denna tråd. När vårt sto töltar höjer hon huvudet och sänker ryggen så det är inget önskvärt precis. Kan tillägga att hon har 10-mässig trav, 9-mässig galopp och 8-mässig skritt (efter sin far). Men om det inte är bra för hållbarheten med tölt (min var rejält halt en gång) varför håller då islandshästarna för detta?
 
Sv: Halvblod som töltar??

Men tror att många hästar använder tölt och passgång vid stelhet eller smärta med, det gäller att vara uppmärksam!

Precis!
Däri ligger det farliga.
Jag har själv aldrig uppmuntrat hästarna till att tölta -i ena fallet var det pga gamla problem med ryggen, som höll på att bli bättre men förmodligen spänningar och smärtminne - den andra travaren som töltade visade tendenserna till det när den kände sig för låst för att trava, vilket den iofs kunde göra bara av att ryttaren inte släppte efter på tygeln och hade hästen avslappnad i övergångarna.
Pass ser jag som ett riktigt dåligt tecken, ffa om de visar anlagen redan i hagen! Tölten främjar om inte annat att hästen kortar upp överlinjen/låser höfterna/får spänningar i rygglinjen vilket ju är det totalt motsatta mot vad man vill lära en travare!
När vi fick kommentaren om tölten var det en tjej som mest ridit islandshästar som red - stressade upp hästen så den var taggad (fast det lyckades hon nog med bara av sättet/attityden snarare än hjälper), drev ordentligt och satt till väldigt tungt så ryggen låstes. Töltade "på tygeln" och allt, men det var välan ingen vacker syn! :angel:

Har själv töltat genom halva stan när kusen blev stressad av en långtradare som körde en halvmeter bakom rätt lång sträcka. Satt barbacka så hade den börjat trava när den var så peppad hade jag skumpat av, när den inte fick trava så blev det tölt för att göra av med överskottsenergin istället. Den såg nog rätt maffig ut faktiskt, också "på tygeln" och förvånansvärt avslappnad ändå, men inget eftersträvansvärt! :p
 
Sv: Halvblod som töltar??

Döm om min förvåning när mitt arab-föl töltade när han var ett halvt dygn gammal och släpptes ut i hage för första gången!:o
Han gjorde det dock bara första dagen, sen var det borta, men det var klockren tölt, det syntes klart och tydligt. Ville bara hålla med om att araber kan tölta...
 
Sv: Halvblod som töltar??

knapp


en travare som står i vårt stall töltar, eller så är det grisepass som någon här mände.
Har ingen aning så jag aldrig ens ridit en isis.
Men dock vet jag att han inte travar.
Men det beror på att ryttaren har ridit häststackarn totalt fel och hela hästen är förstörd med spänningar och stört rörelsemönster...
 
Sv: Halvblod som töltar??

Min travare kan ren tölt men det är inget jag uppmuntrar honom till
då förslitningsskador kan förekomma vid den ansträningen. :D
 
Sv: Halvblod som töltar??

Min häst gick i passgång när han hade fel sadel, märktes stor skillnad efter byte till bomlös och dressyrträning.
Han kan gå i passgång när han blir uppstimmad eller är lite lat, men är det mer än några steg blir jag misstänksam...
Skulle bli väldigt fundersam om han gick i passgång i hagen, men det har han som tur är aldrig gjort.
(bara under distans han får gå så, då det avlastar andra muskler en stund, och då vet jag att han gör det för att avlasta lite, samtidigt som han inte vill skritta, då går det ju saktare!;) )
:love:
 
Sv: Halvblod som töltar??

Jag kan ingenting om ridning!!!!:D
Men jag har en fråga,som ni kanske kan svara på???
Om tölt o pass handlar om spänningar,hur kommer de sig att man tävlar i tölt och pass.
 
Sv: Halvblod som töltar??

Hos islandshästen som har alla gångarter framavlat, är de ju naturliga och inget konstigt (men även islandshästarna behöver ju ridas i bra form & dressyr) medans en travare som är avlad framförallt i trav, men även har galoppen(& skritt då) som naturlig gångart, plötsligt börjar gå i passgång/tölt när den rids, kan man misstänka att den plötsligt bytt rörelsemönster mot det naturliga för att något inte stämmer. För att avlasta tex rygg osv.

Hoppas du hängde med där, lite trött:D
 
Sv: Halvblod som töltar??

min egen åsikt är väl iofs att tölt inte är en gångart som "går" (nåja, en minimal möjlighet kanske det finns, men inte vad jag sett hittills, eller hört talats om någon som åstakommit) att rida i en hälsosam form. Bara olika grader av "mindre bra".
Om man är av den åsikten ska man nog ta reda på mer fakta om själva ridningen som leder till en korrekt form hos hästen.
Även kanske försöka ta sig ut ur sin lilla tregångars-bubbla och åka och ta reda på hur det egentligen ligger till.
Det GÅR ATT RIDA TÖLT I EN ÄNDAMÅLSENLIG OCH KORREKT FORM!Jag gör det på min tävlingshäst dagarna i ända, han går ofta i en bättre form i tölten än vad tregångarna som jag ridit gör.

Sen är det såklart upp till ryttaren att lära både sig själv och hästen att jobba korrekt i tölten - det är här problemet ligger. Många kan inte det grundläggande i dressyrarbetet (ryttare alltså) och hur ska då hästarna kunna arbeta korrekt i en gångart (spelar ingen roll vilken gångart) när ryttaren i fråga inte vet hur man gör ?
Om man ser till att utbilda och rida hästen rätt så finns det inget som hindrar hästen att jobba i en hälsosam form i denna gångarten.

Såå, nu har jag avreagerat mig :angel:
 
Sv: Halvblod som töltar??

Hos islandshästen som har alla gångarter framavlat, är de ju naturliga och inget konstigt (men även islandshästarna behöver ju ridas i bra form & dressyr) medans en travare som är avlad framförallt i trav, men även har galoppen(& skritt då) som naturlig gångart, plötsligt börjar gå i passgång/tölt när den rids, kan man misstänka att den plötsligt bytt rörelsemönster mot det naturliga för att något inte stämmer. För att avlasta tex rygg osv.

Hoppas du hängde med där, lite trött:D

JO,så långt är jag med.
Men,jag läste för några år sedan,att man i tyskland tävlade i pass och tölt på "gamla travare".Kan det vara skadligt för dom hästarna att gå i
pass och tölt?Glömde skriva TACK FÖR SVARET!
 
Sv: Halvblod som töltar??

Man tävlar ffa i pass på travare i andra länder ..
hur dessa påverkas hållbarhetsmässigt har jag ingen aning om.
 
Sv: Halvblod som töltar??

Alla gånger jag sett en islandshäst tölta eller gå pass så tycker jag inte det ser så hälsosamt och avspändt ut faktikt. Dom går i en konstig ställning så det ser bara spända ut. Tycker det ser ut som dom flänger omkring bara.
Tycker dock att det är mysigt att rida islandshäst och det är bekvämt att tölta.

Men det är bara min åsikt så ingen behöver ta illa åt sig. :d
 
Sv: Halvblod som töltar??

Alla gånger jag sett en islandshäst tölta eller gå pass så tycker jag inte det ser så hälsosamt och avspändt ut faktikt. Dom går i en konstig ställning så det ser bara spända ut. Tycker det ser ut som dom flänger omkring bara.
Tycker dock att det är mysigt att rida islandshäst och det är bekvämt att tölta.

Men det är bara min åsikt så ingen behöver ta illa åt sig. :d

Om man SITTER på en islandshäst som går i riktigt ren, härlig tölt så känner man att den inte spänner sig. Den liksom böljar genom hela kroppen. Min häst t ex är väldigt passtaktig (hon grisepassar lätt) och man känner verkligen hur hon blir spänd i hela kroppen när hon grisepassar. Inte förrän man jobbat henne så hon slappnar av och blir lösgjord kommer tölten och då känner man hur det liksom lossnar i kroppen på henne. Hon kan inte tölta så länge hon är stel och spänd.
Flänger runt kan jag inte heller hålla med om att det ser ut som att alla gör;). Förutom vissa undantag då...

Däremot om du bara har sett islandshästar som rids med huvudet rakt upp i vädret, sänkt rygg osv, så förstår jag att det ser otrevligt ut. Tycker inte att man ser den ridstilen lika ofta längre som tur är.
 
Sv: Halvblod som töltar??

Den passar nog eller variant av det. INTE bra för hästen...:crazy:

Har sett många travare som töltar. Positivt eller inte vill jag inte uttala mig om - kan inget om travare. Men tölt var det, alla gånger.
Grisepassa har jag förstås också sett dem göra.
 
Sv: Halvblod som töltar??

Även kanske försöka ta sig ut ur sin lilla tregångars-bubbla och åka och ta reda på hur det egentligen ligger till.
Det GÅR ATT RIDA TÖLT I EN ÄNDAMÅLSENLIG OCH KORREKT FORM!Jag gör det på min tävlingshäst dagarna i ända, han går ofta i en bättre form i tölten än vad tregångarna som jag ridit gör.

Nej, inte en för mig "hälsosam ridform". Det är det inte ens alla dressyrhästar på hög nivå som lyckas med - hur ska man då kunna göra det i en gångart som är gjord för att ryggen ska röra sig lite = vara fixerad och därmed hindra att framdelen kommer upp? Jag ser inte tölt som något dåligt rent allmänt och utgår såklart från att de som pysslar med gångartsridning ser till att deras hästar får gå varierat och tränas till att bli hållbara. Precis som i alla andra grenar där jag ser det som "mindre vanligt" att få till en riktigt hälsosam ickeslitande form - monté, distans m.m.

Tänker inte ta upp någon fight om det här - jag är kräsen med vad som kan klassas som hälsosam form helt enkelt och så länge inte den det diskuteras med också är det så kommer det bara bli gnabb.
 
Sv: Halvblod som töltar??

Jag hade inte övervägt att köpa ett halvblod som töltar.
Det ligger en fin gångarts-avel bakom halvbloden och synd riskera att det störs genom att blanda in tölt.

Likadant har jag haft travare som har gått passgång.
Det är inget jag hade sett som positivt vid en ev. försäljning utan det tränade jag, i den mån det gick, bort.

Tölt och passgång på raser som inte har det naturligt blir lätt en oönskad gångart.
Och inte är det snyggt heller.
Det är skillnad på islandshästar som har gångarterna i sig.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
3 636
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Barret
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 658
Senast: WBanna
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
1 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp