Bukefalos 28 år!

Halvfodervärd

Ickapeltz

Trådstartare
Vet inte om denna tråden redan finns men orkar inte kolla igenom alla sidor.

Iaf. Jag ska träffa en häst nästa vecka som söker halvfodervärd. Mina funderingar är således: Vilka rättigheter/skyldigheter har man som halvfoder? Vad är ett rimligt pris för ett halvblod? Vad kan ägaren kräva av mig?(ex. ridtillfällen vid "dåliga" dagar både gällande väder och humör)

Vad är viktigt att tänka på att fråga när jag hälsar på första gången? Hur vanligt ät kontrakt? Om jag vill ha kontrakt men inte ägaren?(känner det är viktigt att klargöra arrangemanget)

Bombadera mig med information så jag är förberedd när jag skall hälsa på dem!
 
Sv: Halvfodervärd

Som halvfodervärd brukar man dela på kostnaderna för hästen. Dvs stallhyra, mat, skoning mm.. Och då har man samma rättigheter/skyldigheter som ägaren fast man delar. Det är dock ägraren som har huvudansvaret och kan bestämma hur hästen ska skötas/ridas.

Sen kan man ju göra individuella avtal och komma överens med hästägaren vad som ska ingå och inte och hur mycket man ska betala.

Kostnaderna beror också på var i Sverige hästen är uppstallad. Men jag kan berätta att min häst står i ett kollektivstall nära Stockholm och hon kostar ca 2.500 kr/mån.

Lycka till!
 
Sv: Halvfodervärd

Jag hade en halvfodervärd förr på vår ponny. Då betalade denna hälften av hästens mat o uppstallningskostnader. Det blev 1000 kr i mån. Men det var 4 år sedan. Ett halvblod kostar mer och jag tycker att ca 1200-1500 kan vara lagom beroende på var det är någonstans. Kanske mer i Sthmstrakten och mindre i småorterna. Vi stod för skoningen, försäkring, avmaskning och vet.kostnader. Kontrakt upprättades inte men det funkade bra, muntligt hade vi sagt att det är bra att säga till i god tid om ngn part vill dra sig ur.

Min halvfodervärd fick ha lika mycket stalltjänst som min familj men hon fick också träna för tränare och tävla ponnyn relativt fritt(betalade själv). Hon fick rida var och vad hon ville och i princip hur länge hon ville. Halvfodervärden hade hand om ponnyn 3-4 dagar i veckan och hade då det fulla ansvaret med mockning etc samt att man verkligen kommer och fixar hästen och inte ringer till ägaren och säger att man är sjuk eller liknande. Vid förhinder fick hon själv ordna ngn som tog hand om ponnyn eller byta dag med oss. Hennes kompisar fick ej rida ponnyn om hon inte frågat och fått ja av mig.

Halvfoder är en bra förberedelse för att skaffa egen häst så småning-om. Kontrakt kan väl vara bra men det får nog du fixa i ordning om inte ägaren tycker att det behövs. När du hälsar på är det viktigt att du bekantar dig med hästen och provrider den samt att du tar reda på alla rutiner som gäller i stallet och för just den hästen. Lycka till och tänk på att det behöver inte vara drömhästen när du "bara" ska vara halvfodervärd utan att du känner att du klarar av hästen helt själv men kanske kan utveckla ert samarbete längre fram. Det är alltid svårt att rida en häst första gången och få det att funka perfekt. Ägaren bör vara hyfsat ordentlig men det är ju inte denne du ska träffa o umgås med utan det är halvblodet du ska gilla.
 
Sv: Halvfodervärd

Jag tycker att kontrakt är jätteviktigt.....!
Och där skall alla överenskommelser stå... Prata igenom allt...
Hur det är tänkt att hästen skall ridas, skötas osv... Ta upp alla funderingar som du har..

Viktigt att man kommer överens om man skall dela häst..

I min värld så har man rättigheter att vara med att bestämma över hur och var man rider, och hur hästen sköts när man betalar... Själv vill jag inte "sälja rättigheter på min häst" altså tar jag inget betalt..

Men jag vet att det finns folk som tänker annorlunda..

Det absolute viktigaste är att du tycker om hästen och att du och hästens ägare kommer överens.. Och skriv kontrakt!!! (Vet om ett par personer som blivit halvfodervärdar utan kontrakt där ägaren helt plötsligt fått för sig att sälja.. Och där står en stackars fodervärd som planerat träningar, betalt ridhusavgift utan häst! Skit taskit...)

När det gäller pengar så beror det på vilka hästkostnader hästäg har...

Hoppas allt går bra...;)
 
Sv: Halvfodervärd

Ett litet tillägg..

Ingen kan kräva av dig mer än vad ni kommer överens om.....
 
Sv: Halvfodervärd

om du ska bli halvfodervärd så ska du stå för halvakostanderna som tex stallhyra skoning och mat. försäkring brukar ägaren stå för.
de viktigaste tycker jag är att ni kommer övernes om vad du får göra med hästen och att ni sen skriver kontrakt. försök få med allt i kontraktet. tex kostnadr hur ofta du ska rida om hästen har vilodagar . om ni ska skriva riddagbok. hur ofta du får åka till ridhuset om du ska träna ja fråga om allt å få med allt sånt i kontraktet.
 
Sv: Halvfodervärd

Jag håller med de flesta andra. Tanken med att åka dit är att hälsa på halvblodet, lära känna denna. Provrid som någon annan sa. Sen fråga vad det är hon vill att du ska betala, fråga vad hästen kostar i drift, om hon står för försäkring. Om ni även ska dela hovslagare. Hur ofta du får rida, Kolla även stallets rutiner. Fråga ALLT du kommer att tänka på, Viktigt att visa intresset för det hela. Fråga vad hästen är utbildad i, om du får träna i ridhus, hur ofta. För tränare ? m.m. ALLT !
Lycka till !
 
Sv: Halvfodervärd

Hej!

Jag har hittat en tjej som börjat som halvfodervärd till min häst. Vi hade tänkt skriva ett avtal kring detta. Är det någon som vet om det finns färdiga avtal eller om man måste skriva dem själv?

Tack på förhand!
:bump:
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 437
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hög matskål
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp