Halvklippt häst...

S

Sirisiri

Jag har efter ett antal ml pligicil, en bremsad mule, en halvt urleddragen arm, ett halvt krossat huvud och allmänt tumult en häst som är klippt på ena sidan............... :devil: :devil: :devil:

Hur kul tror ni det är på en skala?
 
Varför i hela friden försöker du klippa hästen om den reagerar på det viset? Det är väl bara att strunta i klippningen?

malu
 
Om du absolut måste ha hästen klippt och eftersom du redan börjat tycker jag att det är bäst att du tar ut veterinär så han får riktigt lugnande och inte behöver stressa - risken är stor att det blir ännu värre nästa gång! Se till att det går snabbt utan stress så inte hästen behöver lida längre än nödvändigt - för tydligen gillar han det inte alls :)
 
Därför att den tidigare ägaren påstod att han var hur snäll som helst att klippa och första gången (förra veckan) vi försökte gick det bara att klippa halva halsen.

Så kunde han ju inte se ut och han ÄR inte rädd utan bara fånig. Det GICK ju att klippa halva halsen utan pleg, brems eller nåt.

Därför tog vi till det här nu för att klippa klart. Men har han bestämt sig för att krångla så gör han det! Jag kan svära på att det bara är trams!
 
Jadu, om han bara tramsar så... Men det blir nog inte så lätt för dig att klippa färdigt i alla fall. Ni har ju börjat bråka med honom så han är nog inte så positiv till klippningen nu...? Det bästa är kanske att få lugnande av veterinär så det kan bli färdigklippt utan missöden.

malu
 
Om du verkligen är så säker på att han "bara är fånig", så får du väl plocka av honom dumheterna då, inte droga honom........ :crazy:
 
Du behöver kontakta en duktig NH tränare tror jag. Jag tror inte hästen tramsar. Du tycker inte att det är konstigt att det gick värre EFTER ni satt på alla saker?
Hästen är antagligen rädd, men du kanske inte ser det.

/Bebbe
 
Min häst var när jag fick honom helt livrädd för klipparen. Han hade aldrig klippts och blev helt blockerad. Han fick helt enkelt panik. Så jag köpte en lite större hundtrimmer. De låter i princip ingenting. Han var ganska skraj i början. Men efter lite träning så står han nu för tiden och sover när han klipps. Kan vara värt att testa. Jag tror min maskin heter Rex Moser..
 
Mosers modell Rex är ett utmärkt val om du har en häst som inte har mycket päls. Den är liten, tyst och billig (typ 900:- ), men den är varken snabb eller stark.

Många hästägare har en gammal MR liggande som de tröttnat på för att den är lite klen, kolla med dina hästbekanta om det inte finns en MR du kan låna och testa med.
 
Vi klipper också med Moser Rex, vilken faktiskt är i princip helt knäpptyst.
Visst tar det ju längre tid eftersom maskinen som sagt är ganska liten och klen. Men det kanske det är värt när det inte fungerar med en vanlig hästklippmaskin?
 
Det lät kanske lite överdrivet det jag skrev först, men vad gör man åt en häst som backar och som förstått att man kommer undan då? Enda sättet var ju att stå med baken mot ett hörn. Men utrymmena i stallet är ju begränsade och likaså längden på sladden. Hade ingen skarvsladd och det är dessutom lite otäckt att ha sladden framför hästen när man vet att den inte står stilla.

Har ju svårt att tänka mig att den tidigare ägaren ljugit om klippningen. Varför skulle man göra det? Hon var väldigt ärlig med allt annat. Han är inte rädd och lättskrämd annars och finner sig i det mesta. Däremot kan han vara envis och testa gränserna.

Nu kommer han att få vara halvklippt, för jag vill inte ta bråket igen...
 
Ring och fråga förra ägaren vad de haft för klippmaskin och om de gjort på något särskilt sätt.

Om hästen står still 'i hörnet' så är det väl 'bara' att leta fram en skarvsladd och köra där. Jag har skarvsladden uppknuten längs väggarna när jag klipper så att så mycket sladd som möjligt är skyddad från tramprisk. Ska även köpa en jordfelsbrytare att ha i kontakten när jag klipper, även om min är snäll.
 
Men han stod i attackställning liksom! Den mesta av tyngden på bakbenen och ena frambenet framsträckt!
 
För ett par år sen fick vi ett antal ohanterade jättelånghåriga hästar som behövde klippas. Först for de omkring som dårar, men med många timmars tålmodighet och klippande så stod de som ljus tillslut. Mitt råd: Ge dig inte. bara fortsätt som om ingenting har hänt hur mycket den än hoppar
 
Känner igen situationen. Min häst hade också blivit klippt förr och det skulle inte vara några problem. Men han vart helt tokig när han hörde klippmaskinen så han fick stå i stallet och lyssna på åbäket medans vi klippte de andra hästarna först.

När det blev hans tur var han lugn som en ko......tills vi hade klippt halva hästen :confused: Sedan blev han helt knasig. Vi provade med allt :( Om vi bremsade honom stog han och slog efter oss. Jag provade att stoppa bomull i öronen på honom :idea: då slog det över helt och han reste sig och slet sig :( Jag provade att prata gullegull med honom, jag provade att vara bestämmd....men icke sa nicke. Han hade bestämmt sig för att minnsan inte skulle klippas mer.

Dagen efter gjorde vi ett nytt försök och han var som en ko igen. Han stog avslappnad på gången och lät sig klippas. En vän tog över då hon tyckte att jag var lite för mjäkig med honom (jag känner hästen och vet hur han kan vara)Allt gick bra tills hon skulle ta på magen på honom :) Det sa bara pang och ingen av oss han reagera. Han sparkade henne rätt på låret så att hon trillade in under honom :eek: som tur var så hann hon ta sig undan innan han trampade på henne också. Det hela slutade med att hästen såg ut som en skabbig gnu den vintern, kompisen hoppade på kryckor och ägaren hade dåligt samvete. :o

Behöver jag säga att den där hästen ska aldrig mera klippas då han faktiskt blir farlig. Han var inte ens stressad och visade inga som helst tecken på irritation, ändå slog han.

Hon slog med på djursjukhuset i helsingborg när de skulle raka hans bakben. Där stod hästen pleggad, bremsad och på tre ben......och ändå kickade han som en galning när han hörde klippmaskinen.

Låt hästen vara lurvig.....man får anpassa ridningen istället. Jag brukar bara skritta ut min häst under vintern. Vill inte riskera att han blir förkyld :(
 
Inte riktat till någon särskild, men tänk på att hästar som står på gången länge kan bli väldans kissnödiga och därmed vakna lite till liv.
Min häst är inte heller lätt att klippa från början, men jag vill ha henne klar i knoppen, dvs inget plegg för hennes del. Tycker hästarna blir så opålitliga med plegg i kroppen.
 
Jag vet hur roligt det är.. nu för tiden så brukar jag ge min häst 2 ml Domosedan, sedan går det att klippa utan problem! Vanligt pleg funkar inte, han blir nästan piggare av det!
 
En fundering bara. Det är inte så att maskinen blivit varm vid skären efter att halva hästen klipps och faktiskt bränts? (Eller gett små stötar eller annat obehagligt, nypts eller så) Det är ju lite konstigt att hästen accepterat klippningen bra först men sedan plötsligt börjat protestera. Om det nu inte var så att tålamodet tröt.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en islänning som har ppid så han behöver en daglig dos medicin. I början var det enkelt. Då stoppade jag in den i ett halvt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 296
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 959
Senast: Stereo
·
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 184
Hästmänniskan Vad tror ni?Hur smart är en häst?Jag tillhör skaran som tror att hästar är smartare än vi tror. Jag har en egenuppfödd 7-årig valack som...
Svar
7
· Visningar
2 041
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp