Halvklippt häst...

VAd mycket konstiga inlägg om klippning, ska man behöva plegga, bremmsa en häst för att klippa den? :confused:

Varför inte lägga ned litte tid varje dag på att få hästen att förstå att klippning är någe skojigt? :)

JAg tänker att man först sätter på maskinen och låter hästen vänja sig, sen ta den på kroppen utan att den är på, sen ha den på hästens kropp när den är på utan att klippa, och sen klippa litte litte itaget, så borde hästen tycka att klippning faktiskt är ganska trevligt..
och sen bör man passa sig för att gå för långt om hästen tycker att det är litte otäckt, hästen kanske bara klarar av att bli klippt litte på halsen den dagen och inte hela kroppen, för då kasnke den knasar ur och det händer en massa onödiga olyckor och man får en häst som inte går att klippa. Det gäller att sluta INNAN hästen trötnat.
Man får ju lov att vara upmärksam på hästens rektioner oxå.
:rofl:
 
Här kommer ett nytt tips som funkar på klipprädda hästar.
I samband med ridning eller rykt ta fram klippmaskinen och ta ett eller två drag stäng sedan av och låt det vara för dagen. Gör om proceduren nästa dag. Om två veckor eller så är hela hästen klippt troligen utan mycket bråk.
:)

//L
 
Ska man klippa lite varje dag!?! Då får man ju börja om från början efter två veckor, pälsen växer ju..
Plus om jag skulle klippa ett eller två drag på min häst varje dag så skulle det nog ta mig flera veckor att få honom klippt. Stor häst och mkt päls..
 
Om man vill ha en långsiktig lösing och en häst som i framtiden utan problem skall gå att klippa så vad är egentligen alternativet?
Så mycket växer inte pälsen och hästen lär sig snart att stå igenom en hel klippning
 
Jag skulle nog se det som et stort nederlah omjag var tvungen att ta till droger för att kunna klippa min häst..... :crazy:

Vänj den gradvis istället, och ta INTE bort maskinen även om hästen rycker till!! Det är oftast när den läggs på att dom tkr det är otäckt...
 
Jag har försökt att vänja min häst vid klippmaskinen, men har gett upp. Det är bättre för både hästen och mig om han blir drogad.
Det är ett jättebra tips du kommer med, men jag tror inte att det funkar på alla hästar! Det finns alltid undantag..
 
För mig är det inget nederlag, de andra hästarna i stallet går att klippa utan problem. Den här killen är totalt skräckslagen när han ser klippmaskinen (den behöver inte vara igång ens). När han ser/hör klippmaskinen så vill han bara bort.. får rent ut sagt panik! Det går inte att komma nära honom med maskinen! Så för vår del är det bättre om han får lugnande!
Annars är han en cool kille, så den här nackdelen är en småsak för mig! Skitsamma om jag inte har 5 lättklippta hästar, 4 är lika bra det..
 
Det är ju inte så konstigt att många hästar reagerar som de gör kring klippning eftersom:
Man drar fram maskinen en gångm om året. Av någon anledning har man alltid bråttom att få det klart. När det sedan inte går som man tänkt sig tar man till alla möjliga knep i hopp om att hästen ska ge med sig. Detta ger ju knappt någon positiv bild för hästen, så när man drar fram maskinåbäket NÄsta år... o.s.v.

Klipp en kvadratdecimeter om dagen tills hästen förstår att det egentligen är rätt schysst att bli klippt.
 
:bow: :bow:

håller med.... klippte min unghäst för första gången, då fick han först stå bredvid och se andra hästen bli klippt. Nu var han som tur är väldigt snäll, så jag fick klippa nästan hela honom, men när han började bli otålig så slutade jag genast.
Skulle hellre bruka en mnd på att klippa färdigt, än få en häst som jag var tvungen att droga fler ggr om året.... :crazy:

Dock så förstår jag dig mkt väl, som väljer att droga, det är inte kul för hästen att vara skräckslagen hellre... men rent långsiktigt, så skulle jag nog prova nåt annat... :)
 
Nu är han och förblir halvklippt! Det kändes inte bra att droga med Domesedan och dessutom skulle vet ha 700 kr för att bara spruta! 100 kr för preparatet och 600 kr i moms, resa ochallt... Det var det inte värt.

Jag som hade tänkt att fixa bil och transport och ta mig till ridskolan för hoppträning. Nu törs jag inte det.... Han ser inte klok ut!
 
Har hört att det ska funka att stå och mata hästen med en pellets i taget medan man klipper. Så dom fokuserar på något annat och som belöning. Annars är det väl den goda principen att man ska låtas som att man har hela dagen och ta lite i taget tills häststackarn vänjer sig. :crazy:

//Fia
 
Måste säga att det finns väldigt många ganska dumma förslag här! droger och bremsar och jag vet inte vad. bäst tycker jag ni är som säger VÄNJ HÄSTEN! alla hästar vänjer sig. klipp lite och går det utan stök så beröm massa och ge er! det funkar på ALLA hästar. det kan jag lova er.
har ni problem så fixa dit en duktig NH tränare. även om de itne är experter på klippning så är det egntligen samma sak med klippning som lastning mm.
//Bebbe
 
Jag haller med!
Varfor ska man sta dar och tramsa, och dessutom vara i ett stort olyckslage?? Nej, battre att kosta pa en spruta fran veterinaren och klippa hasten i en lugn miljo.
En spruta for 700:- kan bli billigare an en ny klippmaskin om hasten sparkar sonder den.
Jag fick en framtand avsparkad av en framhov nar jag klippte hakan pa en Connemara-ponny...den kostade mer an 700:- att fixa...och jag kommer att fa fixa den igen om ett par ar.
Ta inga chanser nar det kommer till sakerhet!!

Det spelar ingen roll om det ar en ung hast eller inte...din sakerhet kommer alltid forst!
Och om en unghast ar klippt under lugna omstandigheter forsta gangen, sa brukar det funka jattebra resten av gangerna.

Dessutom tycker jag att du ar lite lojlig for att du inte vill aka till ridhuset for att din hast ar halvklippt....alla fattar val att han var svar att klippa...dessutom hoppas jag att de forsoker rida sina egna hastar och inte koncentrera sej pa dej och hur din hast ser ut!! :D
 
Det är klart att jag jag inte undviker att åka till ridhuset bara pga detta! Men jag har ändå ingen dragbil, ingen transport och ingen som vill köra, så...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en islänning som har ppid så han behöver en daglig dos medicin. I början var det enkelt. Då stoppade jag in den i ett halvt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 295
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 955
Senast: Stereo
·
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 184
Hästmänniskan Vad tror ni?Hur smart är en häst?Jag tillhör skaran som tror att hästar är smartare än vi tror. Jag har en egenuppfödd 7-årig valack som...
Svar
7
· Visningar
2 040
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp