Halvklippta hästar ok utan täcke??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Svanhild
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 127
  • Visningar Visningar 14 296
Sv: Halvklippta hästar ok utan täcke??

eftersom My Beauty klipper hästen även vår och sommartid så har den inget som helst försvar mot vare sig kyla, väta eller vindar, så ja - under dessa förhållanden behöver den nog täcke.

.

:D

Skulle aldrig i min vildaste fantasi släppa ut min häst klippt utan täcke förutom på sommaren då :p. har man klippte ska man ersätta det med något tycker jag .

Sen kan jag säga att min häst går på fritillgång på grovfoder inne, är minst i stallet men äter mest grovfoder.

Skulle gärna låta min häst gå på fri tillgång till grovfoder men ibland får man inte allt som man vill.

fast även sommartid, så har du tagit bort din hästs skydd via pälsen, genom att klippa den. De avhuggna hårstråna bildar inget skydd vare sig mot väta, vindar, eller insekter. Inte heller mot värme (för ja - pälsen isolerar även mot sådan när den blir för intensiv).

förstå mig rätt, du verkar ju vara uppmärksam på detta så jag tror inte du missat det, men precis som du själv skriver, så innebär det en helt annat krav på uppmärksamhet från din sida för olika väder förhållanden inklusive värme och insekter. än om den inte klipptes denna tid på året.

fast även sommartid, så har du tagit bort din hästs skydd via pälsen, genom att klippa den. De avhuggna hårstråna bildar inget skydd vare sig mot väta, vindar, eller insekter. Inte heller mot värme (för ja - pälsen isolerar även mot sådan när den blir för intensiv).

förstå mig rätt, du verkar ju vara uppmärksam på detta så jag tror inte du missat det, men precis som du själv skriver, så innebär det en helt annat krav på uppmärksamhet från din sida för olika väder förhållanden inklusive värme och insekter. än om den inte klipptes denna tid på året.

som jag skrivit innan så har jag inte riktigt bestämt mig om jag ska klippa. men min går med insektstäcke på sommren oxå. Det ger lite mera skydd än ingetting. sen så har hon regntäcke på sommren vid regn/risk för regn även om hon inte är klippt så där blir det inga.
problem.

Har även pratat med henne som klippte min häst några ggr och hon tyckte att om det behövs och hon går inne på nätterna så gör det.

som hon sa till mig. - jag har alltid klippte mina hästar på sommaren om det behövs och ingen av dom har dött eller måt dåligt.

du behöver inte motivera för mig varför du klipper.
jag säger att om du klipper så ställer det krav på ditt underhåll av hästen - även denna tid på året. :D

du behöver inte motivera för mig varför du klipper.
jag säger att om du klipper så ställer det krav på ditt underhåll av hästen - även denna tid på året. :D

jupps glömde skriv KL :banana:

min går inte på bete då hon tävlas på sommaren och tas in på kvällarna.
Sen så har dom tyvärr inge skydd för regn i hagen Sen så har hon en öm rygg som hon fick från en dålig sadel när hon var ung.

Jag förstår om hon inte har skydd el dyl att hon behöver täcke. Men ialla fall inte om det är varmt ute? Är det risk för/regnar är det ju en annan sak. Min dam har också haft ryggproblem, skillnaden är att hon går ute dygnet runt och har skydd i sin hage, så för mig har det aldrig vart aktuellt med täcke på sommaren. Men, brukar man klippa hästar på sommaren? Bara en fråga, har aldrig sett det....
Det många som argumenterar att deras hästar är extremt frusna men minsann helt normala för den skull osv, verkar missa är dock att se ett samband mellan deras "extremt frusna hästar" och faktumet att de täckats mycket och tjockt största delen av året, i många konsekventa år, ofta från tidig ålder. Detta påverkar självklart hästens egen förmåga att hålla värmen själv.

Ja, det måste väll endå ha ett samband?

Ursprungligen postat av Horsebea Visa inlägg
Min häst har täcke även på sommaren när de regnar eller är risk för regn, när hon inte hade de så skakade hon när jag tog in henne efter en dag.
Min har aldrig frusit när det har regnat, även vid störtregn på sommaren. Även fast hon har varit genomsur :( Troligen för att det oftast är ganska varmt i luften på sommaren. Men alla hästar är ju olika... personligen hade jag nog dock hellre ställt in henne över natten/ några timmar medans det spöregnar än att sätta på henne ett täcke.. Om det inte är extrema fall och det regnar konstant flera dagar i sträck.

Jag förstår om hon inte har skydd el dyl att hon behöver täcke. Men ialla fall inte om det är varmt ute? Är det risk för/regnar är det ju en annan sak. Min dam har också haft ryggproblem, skillnaden är att hon går ute dygnet runt och har skydd i sin hage, så för mig har det aldrig vart aktuellt med täcke på sommaren. Men, brukar man klippa hästar på sommaren? Bara en fråga, har aldrig sett det....

.

när det är varmt ute och inte regnar så har hon inge täcke, Men tex i sommras när hon stod i liten hage hela sommaren så hade hon flugtäcke på sig hela tiden.

Tävlingshästar som behövs klippas klipps på sommaren. Men det är mera i eliten som detta sker. Ska antagligen klippa då min blir super svetting efter ett träningspass på sommaren

Nej man brukar inte klippa hästar på sommaren. Om de inte är elit hästar och står på stall 80% av tiden. Om ens då. Oftast har dessa hästar oerhört kort päls i vilket fall pga tidigare klippningar och mycket täckning. att hästen svettas på sommaren är ju inget problem, det är vintertid då de blir kalla och är svåra att få torra som är problemet.

klipper man av håren så skyddar inte pälsen mot vare sig värme eller kyla. och inte heller insekter.

Liknande trådar

Utrustning Nu får jag sluta göra täckestrådar hela tiden :o Kommer på nya saker direkt när jag postat en annan tråd, verkar det som :meh: Hur som...
Svar
5
· Visningar
1 523
Senast: Scata
·
Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka... 2
Svar
36
· Visningar
6 520
Senast: Ninis
·
Hästvård Igår halvklippte jag min häst pga riktigt tjock och tät päls. Svettas av minsta lilla, står på lösdrift så finns inte möjlighet att gå...
Svar
2
· Visningar
827
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår... 2 3
Svar
41
· Visningar
10 261
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka