Bukefalos 28 år!

Halvlös i magen - järn i vattnet?

N

nrussn

Min häst har alltid varit lite halvlös i magen, han har inte diarre men det blir inte fasta "bollar". Jag har haft han i 3 år och han har varit så här hela tiden. Det är inget fel på hans foder och vet har varit inblandad och inte kunnan se något fel.

Nu är det så att vi har ganska järnrikt vatten (egen brunn). Vattnet är testat och är helt ok, testat för människor och då måste det väl vara ok även för hästar.

Jag har nu hört att hästar kan bli lite lösa i magen av järnrikt vatten, är det någon annan som har samma erfarenhet/problem?
 
Vi har också gott om järn i vattnet, ALLT färgas rostbrunt efter en tids kontakt med det. (Också testat) :crazy:
Däremot har ingen av våra hästar haft problem med lös mage, och det har passerat åtskilliga under de 22 år vi haft hästar på detta vatten...

/// Ghost
 
Vi har oxå väldigt järnrikt vatten, men inga hästar har problem med magen av det.
 
Jag har bara diskuterat med vet, han har inte gjort någon undersökning.
 
Vi har oxå järnrikt men inga problem, har aldrig hört att det skulle kunna orsaka problem heller, men det kan det säkert :)

Vill du ha tips om vad det kan vara för orsak eller du bara undrar över vattnet?
 
Även min häst är ganska lös i magen i perioder, men vi har inte järnrikt vatten vad jag vet.
Tänkte höra om det är någon som har något tips om vad som är bra att ge till hästar med känsliga magar och vid diarré? Jag har provat med filmjölk, men det vägrar hon äta, även om det bara är jättelite iblandat i hennes mat. Hon är en ganska kräsen dam... Har någon provat nåt annat som fungerat bra?
 
Jag svarar på mitt eget inlägg, men det är riktat till nrussn och denjo, samt övriga intresserade.

Min häst var hela hösten lite lös i magen. Jag trodde att det berodde på foderomställning, att hon åt lera eller något sånt. Provade med att ta bort kraftfodret, gav loppfrö etc. Ingen skillnad. Hon var pigg och glad hela tiden, inget allmänpåverkad alls, förutom att hon blev lite grinig strax innan jul (vilket vi tolkade som att hon behövde vila, vilket hon fick, hon var tre år då).

Fick tid på klinik efter nyår, och veterinären fann att hon hade "blindtarmsinflammation." På något sätt har blindtarmen inte fungerat som den ska och det har blivit matrester liggande i den som sedan har fermenterats och lett till en lätt inflammation.

Hästen har nu ätit laxerande kost i ungefär tre veckor, och är bättre, men inte helt bra. Vi ska tillbaka till kliniken om två veckor.

Snälla, kolla upp era hästar även om de verkar vara i övrigt friska!
 
Har med egne brunn, med vatten som blir rost röd om det har stått stilla en stund. Men ingen av våra hästar har varit dåliga.
Har haft hästar där sedan -96.
 
Jag har gett Proviva fruktdryck och det har funkat bra! har även kompisar som har gett det till sina hästar med känsliga magar och dom har varit nöjda.
P.S Hästarna hälsar att nyponsmaken är godast ;)
 
Gör en hygienanalys på höet!

Min häst var lös i magen i ett halvår trots diverse kurer med proviva blåbär ( blev ganska dyrt i längden) samt även med potatismjöl. Gjorde så en hygienanalys på höet och fann växt av en svamp som orsakar magproblem hos hästar- slutade omedlbart med det höet och har sedan dess inga problem...han är dock känslig för hö av dålig hygienisk kvalitet- blir lös direkt. Har övergått till hösilage som han mår finfint på...
 
Låter som en bra idé. Det är långt ifrån alla mögelsporer och -toxiner som går att upptäcka med blotta ögat. Inte ens det gamla hederliga damm-tricket (dvs ruska en tuss framför näsan och räkna sekunderna tills man åter får fri sikt...) kan man lita på längre. Möglet kan sitta I stråna. Texelempel.
 
Jag har väl egentligen inga problem med hans mage. Jag har haft hästen i 3 år och han har alltid varit så här. Han har inte diarre utan bajset blir mer som missbildat formade bollar som inte är riktigt hårda i konsistensen, svårt att beskriva! När han bajsar så bajsar han bollar men konsistensen blir att de inte riktigt håller ihop då de landar på marken.

Då jag pratade med vet om detta så tyckte han inte att det var något problem eftersom han inte har diarre?

Då jag hörde talas om att järnrikt vatten kunde ge lös mage (själv har jag ingen erfarenhet av detta tidigare) så undrade jag om det var rykten eller om det fanns någon grund i detta.
 
min häst åt ensilage för et par år sedan, tålde det inte alls! var alltid lös!
nu äter båda hästarna endast vanligt "torr hö" och magarna håller fint.

när de någon enstaka gång har varit lösa har jag provar att ge dem fil.. verkar funka okej..
annars ger jag dem linfö, som ska få magen att jobba.
 
Ett paket Proviva är inhandlat, så får vi se vad hästen säger om det. :) Fil gick som sagt var inte alls.
 
Otäckt med blindtarmsinfammationen. Jag ska definitivt vara mer uppmärksam i fortsättningen, och blir det inte bättre inom en snar framtid ska jag rådfråga veterinär.
Jag ska ge "proviva-kuren" en chans först, kanske är det bara så att magen hamnat i obalans av någon anledning.
Faktum är att hon blev sådär riktigt lös i magen i samband med tandläkarbesök för drygt en vecka sedan och sedan har det hållt i sig. Kan det ha med "sövningsmedel", lugnade medel att göra? Någon som vet?
 
Hon kanske fick vara utan mat länge p ga bedövningen + kanske hade svårt för att tugga, så tarmarna kom i obalans pga att det var för långt mellan matintagen? Det är ju inte helt ovanligt att hästar är känsliga för det?
 

Liknande trådar

Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 294
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 447
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 956
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Såhär har det gått (se annan tråd för resumé: häst innan man dör): Mikesch har nu bott hos mig 4 dygn. Jag har inte varit så lycklig...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
30 214

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp