Hamla träden - löv som vinterfoder

Vi samlar löv för fulla muggar, men det förslår ju inte så mycket...


Och nu börjar löven så smått ramla av träden.
Funderar på om man kan räfsa ihop löv, torka och fodra med? Borde ju vara någorlunda likvärdigt med torkade lövkärvar, möjligen med aningen sämre näringsinnehåll?

Utifrån krisen som varit känner jag att den lagt sig en hel del då många fått ihop foder samt att vädret vänt och tillväxten på många håll är sådan att en skörd kommer ge ganska mycket mer än man trott utifrån tidigare på flera håll .

Du har som jag förstått det några fåtal hästar . Om det saknas foder borde det fungera rätt hyfsat nu att köpa till så det finns tillräckligt? 😄
 
Utifrån krisen som varit känner jag att den lagt sig en hel del då många fått ihop foder samt att vädret vänt och tillväxten på många håll är sådan att en skörd kommer ge ganska mycket mer än man trott utifrån tidigare på flera håll .

Du har som jag förstått det några fåtal hästar . Om det saknas foder borde det fungera rätt hyfsat nu att köpa till så det finns tillräckligt? 😄
Nu frågar jag efter löv som foder. Då är det det jag önskar svar om. ;)

Du utgår ifrån din egen situation och landsdel förstår jag. I min del av landet finns det inte tillräckligt med foder. Vårt första ordentliga regn föll för 10 dagar sedan och än är inget gräs skördeklart. Huruvida det blir fler skördar beror på hur vädret blir framöver.
Att köpa foder från andra delar av landet är inte ekonomiskt försvarbart. Delvis för att mitt behov inte är så stort att jag vill/kan köpa hem ett helt lastbilslass. Och att hämta en rundbal i taget i hästtransporten, 30 mil hemifrån, inser nog du också att det inte är rimligt.
 
Näringsinnehållet har ju börjat minska, eftersom träden lagrar näringen i rötterna, men jag tänker att näringsfattiga löv är bättre än inget alls.

Det allra viktigaste är ju att löven verkligen torkar, på båda sidorna.
 
Hur har det gått för er andra att fodra med löv?
Mina pållar är måttligt roade av den sortens mat, men de äter det under protest om inget annat serveras...

20190204_133539.jpg
 
Hur har det gått för er andra att fodra med löv?
Mina pållar är måttligt roade av den sortens mat, men de äter det under protest om inget annat serveras...

Visa bifogad fil 25078
Jag har ju haft det som komplement till höet och de äter en del men de är inte lika förtjusta i det nu som torrt, som de var i somras när man utfodrade med helt nysågade grenar med färska löv på.
Jag har fått slänga en del som blivit liggande i hagen.
Så jag gör nog inte om det, tog en himla plats i ladan men nu är det äntligen slut :laugh:.
Jag upplever att mina föredrar halm framför de här grenarna.
 

Liknande trådar

Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
326
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 002
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 137
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 065
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp