Hamla träden - löv som vinterfoder

Angående torktid så är det väl mycket beroende på vilket väder det är så jag antar att det är väldigt svårt att säga.
Jag brukar torka nässlor och hänga i carporten och sedan hänga in knippena i stallet ungefär i september. Men förra året var augusti så väldigt fuktig här så det blev faktiskt mögel i nässelknippena :( kanske de också hängde för tätt. Så jag fick slänga dom
Det jag har läst om att torka sly är att det måste hänga väldigt luftigt för att torka.

@Masse hade väl hamlat hur ser det ut för dina buntar? Nu är det väl i och för sig bara knappt en vecka sedan men hur mycket har de torkat?
Mina buntar är nästan alla torra nog för att läggas in.
Det jag har lärt mig av detta än så länge är att inte blanda olika sorter i samma bunt. Det är olika torktid på olika sorter.

Där jag läste om hur man gör stod det tre dagar och att man skulle ta in på nätterna för att skydda från daggen. Vi körde ett och ett halvt dygn ute och ställde sedan upp dom i två tomma boxar eftersom ingen kunde vara hemma och passa dom. Nu är dom torra nog att läggas på en halmbädd i maskinhallen till helgen.
 
Nu har jag klippt spireorna. Blev en hel del. Vad gör jag nu? Funderar på att ge det färskt som extra pyssel inne i boxarna.
 
Nu har jag klippt spireorna. Blev en hel del. Vad gör jag nu? Funderar på att ge det färskt som extra pyssel inne i boxarna.

Jag gav det färskt till mina för att dröja ut höet, men det verkar även gå bra att torrka - blev jättemycket avklipp här med och en del har legat ute i snart två veckor så det börjar bli ganska torrt nu.
 
Jag gav det färskt till mina för att dröja ut höet, men det verkar även gå bra att torrka - blev jättemycket avklipp här med och en del har legat ute i snart två veckor så det börjar bli ganska torrt nu.

Jag slängde in lite färskt iboxarna, det ratades helt
 
Hm alla våra tyckte om det... men är de vana att äta löv och liknande? Testa att ge mindre hö eller ge det innan de får höet kanske?

De fick inget hö, bara spirea. Stått inne sen tio i morse och knappt rört löven. I vanliga fall äter de allt. Speciellt fjordkorsningen, han älskar mat!
De verkar inte gilla spirea helt enkelt, typiskt när jag har så mycket.
 
Björk vi hade på midsommar, bland annat en hel liten björk till dekoration, torkade på några dagar utomhus. Går snabbt. :) mini-aspar jag gav i hagen till hästen torkade helt på backen på 1-2 dagar i denna värme. Om löven sitter kvar på trädet borde mögelrisken vara liten för det blir ju luftigare och luftigare ju mer de torkar. Repar man av grönt eller tar små knippen och hänger tillsammans borde det vara enklare att få mögel. Men passar man på nu innan det börjar regna igen borde det torka plättlätt både inne och ute. :)
 
Jättebra tråd! Jag har inte utrymme eller (hoppas jag....) behov av att lagra löv inför vintern. Men det var väldigt populärt som lite stödfoder på betet, som inte är så rikt i år. Framförallt rönn, men även sälg, äts med god aptit. Björk - not so much.
 
När ni ger, repar ni av löven och blandar med kraftfoder, lägger det med grenar och allt eller hur gör ni? Torkat eller färskt nu? Jag ska skära fruktträden hos mig och grannen, ska jag klippa ner vattenskott och andra skott och ge färskt, blanda med foder eller lägga in grenar med färska löv i boxen? Det är äppel- och päronträd som ska skäras, är kart ok?

Jag tar in dem dagtid nu så de slipper insekter och får vila från värmen. Bakvända världen, resten av året går de ute dygnet runt. :D Shettisen springer lös före in till sig och efter kommer jag med halvbloden. :)
 
När ni ger, repar ni av löven och blandar med kraftfoder, lägger det med grenar och allt eller hur gör ni? Torkat eller färskt nu? Jag ska skära fruktträden hos mig och grannen, ska jag klippa ner vattenskott och andra skott och ge färskt, blanda med foder eller lägga in grenar med färska löv i boxen? Det är äppel- och päronträd som ska skäras, är kart ok?

Jag tar in dem dagtid nu så de slipper insekter och får vila från värmen. Bakvända världen, resten av året går de ute dygnet runt. :D Shettisen springer lös före in till sig och efter kommer jag med halvbloden. :)

Jag ger mina färskt på grenar. Passar på att rensa sly runt gården i samma veva :)
 
Hur jag gör beror på vad det är jag har. Vissa löv sparar jag som träd, andra som kärvar. Jag ger dem som de är. Hästarna petar i sig det de vill ha och resterna städar jag bort. Jag gör likadant året runt.
Löven tar jag från efter midsommar fram till att de börjar tappa färgen.

Bönderna förr tog löv i samband med eller efter höskörd. När de repade löven (alltså bara drog eller tog av löven från kvistarna) torkades löven luftigt och utfodrades på vintern uppblötta i vatten (till nötdjur). Jag har provat att ge torra löv i krubban, men tyckte att det för mig innebar bara mer jobb och att hästarna blev mer nöjda ned hela kvistar ändå.

Får man in rätt teknik kan man få in mycket löv på kort tid. Men det kräver att man får rutin på de olika momenten och hur man organiserar det.
 
Asp,sälg och Björk har vi alltid i perioder vintertid erbjudit våra hästar i hagen . Ofta som hel ersättning till ”lunchfodring” .

Handlar då om hela stammar och grenar med både skott och löv i olika skeden. De äter skotten först och det tar tid, sen gärna bark som ger mycket stimuli både åt magen tänderna och sinnet.

Funkar suveränt - de brukar vara mer nöjda och ha att göra mycket mycket längre än när de får ett fåtal kilo hö i giva .
Hästarnas mättnadskänsla är ju mer tuggtid som känt, än exakta näringsvärden just vid en specifik fordring. Även om totala näringsbehovet behöver uppfyllas självklart.
 
Jag har massor med aspsly i en av hagarna som jag tänkte röja lite åt gången och slänga in till hästarna. Men det går det sådär med det Hittills är dom helt ointresserade av att äta på det utan alla föredrar det knappt existerande brunbrända gräset.
 
Jag har massor med aspsly i en av hagarna som jag tänkte röja lite åt gången och slänga in till hästarna. Men det går det sådär med det Hittills är dom helt ointresserade av att äta på det utan alla föredrar det knappt existerande brunbrända gräset.
mina hästar gillar inte heller asplöv just nu men asklöv däremot lämnar de inte ett enda, sälg och rönn är också rätt så uppskattat
 
Nu när spirean torkat lite blev den genast mer populär.

Ikväll ska jag ut i sommarhagen och klippa sly. Bra för markerna och bra till hästarna som står inne hela dagarna.
 
Jag har massor med aspsly i en av hagarna som jag tänkte röja lite åt gången och slänga in till hästarna. Men det går det sådär med det Hittills är dom helt ointresserade av att äta på det utan alla föredrar det knappt existerande brunbrända gräset.
torka det i buntar om ca 10, spara och ge till vintern...
 

Liknande trådar

Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
365
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 095
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 191
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 112
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp