Hamsterfrågor...

Z

Zippa

Nu har jag blivit hamsterägare och jag undrar vad hamsterns Basföda är ... Tycker att hamstern jag fått hem är ngt gles i pälsen och inte alls så tät och ren... hamstern skall vara kring åtta månader ca.
Det är en dvärghamster som är vitaktig med mörkare ål på ryggen..

Sanden till hamstern måste det vara chincilla sand eller kan man använda den finkorniga fågelsanden med snäckskal i?

Lär man en hamster att använda "toalett"?

Hur mkt mat och vad bör jag ge min lilla vän?

Skall man alltid ha "vadd" som hamsten kan boa med i sitt hus?

Hur gör jag med ev kompis till honom? Kan jag skaffa en hane fast han nästan hade ihjäl den förra enligt gamla ägaren?

De bör ju leva två och två vad jag har förstått..

Hur får jag min vän tamare.. han är väldigt kvick och sitter inte still då man hanterar honom... biter till då och då...

Vore tacksam för snabbt svar...
 
Sv: Hamsterfrågor...

Va???

Ingen som har svarat...:(

Nu har jag varit borta sen igår och skulle äntligen läsa alla svar.. men ack så besviken jag blev nu.. *snyft*

Är det ingen som vet något om hamstrar här inne eller?

passar på att lägga till ännu en fråga när jag är här och gnäller *s*.. hur ser man vilket kön hamstern har?
 
Sv: Hamsterfrågor...

Zippa skrev:
Nu har jag blivit hamsterägare och jag undrar vad hamsterns Basföda är ... Tycker att hamstern jag fått hem är ngt gles i pälsen och inte alls så tät och ren... hamstern skall vara kring åtta månader ca.
Det är en dvärghamster som är vitaktig med mörkare ål på ryggen..

Sanden till hamstern måste det vara chincilla sand eller kan man använda den finkorniga fågelsanden med snäckskal i?

Du kan ha vilken som.

Lär man en hamster att använda "toalett"?

Han kommer troligtvis att gå i sanden. Byt den när (eller innan) den börjar lukta.

Hur mkt mat och vad bör jag ge min lilla vän?

Det är svårt att kontrollera mängden till en hamster eftersom de hamstrar, dvs samlar på sig och gömmer. Ge fröblandningar, frukter, grönsaker, små bitar ost eller kött osv.

Skall man alltid ha "vadd" som hamsten kan boa med i sitt hus?

Nej, jag skulle rekommendera toapapper hellre. Vadden kan fastna och strypa blodtillförseln till tex tår.

Hur gör jag med ev kompis till honom? Kan jag skaffa en hane fast han nästan hade ihjäl den förra enligt gamla ägaren?

Nej, det tycker jag låter som en jättedum ide. En del zooaffärer gillar att sälja dem två och två, och det funkar oftast inte. Han har det bra ensam.

De bör ju leva två och två vad jag har förstått..

nej.

Hur får jag min vän tamare.. han är väldigt kvick och sitter inte still då man hanterar honom... biter till då och då...

Gnugga händerna med hans bur och bomaterial, erbjud godis..

Vore tacksam för snabbt svar...

tior i massor...
 
Sv: Hamsterfrågor...

Sanden till hamstern måste det vara chincilla sand eller kan man använda den finkorniga fågelsanden med snäckskal i?
Till badsand använder man vilken som helst men min föredrar chincillasand.

Lär man en hamster att använda "toalett"?
Efter att jag hade köpt den lite grövre toalettsanden, gick hon på sin toalett. Har en sån liten plasttoalett som man enkelt tömmer.

Hur mkt mat och vad bör jag ge min lilla vän?
Svårt att uppskatta, du mäårker snabbt om det är för mycket

Skall man alltid ha "vadd" som hamsten kan boa med i sitt hus?
NEJ, fy aldrig vadd!!! Hamstern kan trassla in sig i vadden och i värsta fall strypa sig själv. Jag använder bara spån som hon boar med.

Hur gör jag med ev kompis till honom? Kan jag skaffa en hane fast han nästan hade ihjäl den förra enligt gamla ägaren?
Tycker inte det låter som någon bra ide alls med en hamsterkompis.

De bör ju leva två och två vad jag har förstått..
Nej...

Hur får jag min vän tamare.. han är väldigt kvick och sitter inte still då man hanterar honom... biter till då och då...
Ta upp honom ofta men kanske lite kortare stunder. Kan ju då och då fjäska lite för honom med en liten godsak. Se till att det är lungt och så i rummet så att inget "onödigt" skrämmer honom.

Lycka till!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Boräntorna
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp