Bukefalos 28 år!

han är så elak!!!!

S

semlis777

har släppt i hop mitt sto m sitt föl tillsammans med min val, och så fort hon inte ser så srringer han back0om fölet och biter han i rumpan och i benen samt nästan trycker in han i stacketet, riktigt rusar efter honom! det kan hålla på så i ca 5minuter-20 varjedag. snälla vad ska jag göra?? dom har ändå gått ihop i 3-4veckor nu. varför är han så elak????
 
Vissa valacker fungerar tyvärr inte med föl =/

Du har nu försökt i en månad och det fungerar inte, så JAG skulle plocka ur valacken och skaffa annat sällskap till fölet. Det är inte rättvist mot fölisen att bli "mobbad" så och kan ge problem i framtiden.

/Alexandra - som har sån tur att ha en valack som är superb med föl och unghästar, men det är tyvärr vanligare med motsatsen
 
Är det verkligen vanligare med motsatsen att dom inte fungerar med föl!!??

Vi har 6 valacker i vårt stall och alla går bra ihop med de 2 halvblodsföl vi har iår, och det har aldrig varit några problem.
 
OM man ska tro vad folk säger så ja =)

Sen om det någon gång forskats på det vetesjutton, men ska man tro på att folks erfarenheter är sanna så är det vanligare att det blir gruff.

Jag blev ju idiotförklarad och utskälld när jag deklarerade att jag tänkte släppa in valacken med stoet och fölet när stoet var en månad gammal. Det skulle minsann gå åt skogen och allt möjligt.

Jag släppte in valacken, som är UNDERBAR med föl & unghästar (och alla andra hästar med för den delen) och sen var det lyckliga familjen ;) Men det höjs en del ögonbryn än idag när de hör att jag har skodd valack (snart brodd på med) med föl =)
 
:) Vikken tur att vi har så snälla valacker du och jag som kan få folk att höja sina ögonbryn ;).

Men visst har även jag hört att det finns valacker som kan vara dumma, och även ston faktiskt
 
Du menar väl inte att vallaken har tillåtits jaga denna lilla i 3-4 veckor utan att han har tagits bort från fölet??????
Skulle ha avskrivit hela projektet efter det första missödet.


AM
 
min valack är helt galen i föl, man riktigt ser hur han smälter när han träffar ett föl, och han brukar väldigt snart ta på sig rollen som lek farbror och surogat mamma, men han gillar i princip alla hästar. :D

men efftersom det tyvär verkar som om din valack inte är lika förtjust i föl så hade jag separerat dom :(
 
ne jag har prövat om och om igen så han har inte gått hela dagarna med min valack
 
Det var helt och hållet min åsikt också, jag skulle tagit ut valacken efter högst en timmes *terror* :eek: mot fölet!!

Tomas
 
Oavsett hur du gjort, så SLUTA nu. Uppenbarligen fungerar de inte, och du riskerar att få ett föl som blir rädd för andra hästar (förutom den rena skaderisken då) om du fortsätter. Valacken beter sig nämligen inte som hästar "ska" bete sig mot föl, och fölets kontakter med andra hästar nu kommer prägla hur dte reagerar och fungerar med andra hästar sedan. Och nu lär det sig gång på gång att de är elaka, hemska och farliga.

Så ge upp tanken på att ha valacken ihop med fölet tills fölet är minst ett år (minst) och hitta annat sällskap.

Trist det inte fungerar med valacken, men det går ju inte göra så mycket åt och för fölets skull så ge upp de tankarna tills tidigast nästa bete.
 
okej, jag ska ev låna en jämnårig som sällskap till han i mars så han kommer inte att bli ensam utan han kommer att få leka av sig.... :)
 
Har också en valack (4 år)som är helt underbar med föl! Han agerar extrapappa åt den lilla. Han är dock inte så värst snäll mot småstona (1,5 år)...
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 623
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 691
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Vi fick ju hem en 7 mån cockerkille för 5 veckor sedan. Jättego, enkel att ha med sig, går snällt i koppel, är snäll mot alla inklusive...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 427
Senast: ako
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 659
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp