Bukefalos 28 år!

Han äter inte och vi hittar inget fel

S

scarlet95

Mitt halvblod 21 år och skimmel (jag går omkring med tumörskräck hela dagarna) vill inte äta hö längre. Här är historien: För 1,5 vecka sedan kom han in från hagen och kunde inte äta. Varken krafft eller hö. Han tuggade som en människa och kunde inte mala maten. Allt trillade ut och höet blev bossor. Veterinären var snabbt ute och undersökte mun, tänder, struphuvud och strupe. Inga konstiga tänder, inga sår, ingen lukt, inget fast i halsen. Han har ingen feber och han är pigg att rida och i sitt allmäntillstånd. Men han äter inte. Han fick finadyn och redan på kvällen gick det bra att "mala" maten. Han har ätit krafft och betfor bra sedan dess men äter sitt hö mycket sakta och nu imorse ville han inte ha hö. Jag har ringt veterinären igen och han är på väg. Är det någon som har erfarenhet av detta? Veterinären tycker att det är ett mysterium eftersom hästen är så pigg och inte har några som helst andra symtom än att han inte vill äta hö. Idag blir det full genomgång med blodprov, träckprov etc. Hittar vi inget blir det att åka vidare för undersökning. Självklart blir man orolig. Gamla hästar som inte äter. Vita hästar med oförklarliga symptom. Jag är livrädd för att han ska vara full av tumörer och att jag ska vara tvungen att ta bort min vän sedan 14 år.
Har ni några teorier, förslag att göra allt mottages med tacksamhet.
 
Min första tanke är MAGEN. Att magen av någon anledning är i olag, och att Fiandynet förvärrat detta (Finadyne har magstörning som biverkning).

Om vet inte hittar något idag skulle jag åka in och få en gastroskopi gjord på klinik snarast möjligt.

Var det inte en annan häst här på Buke för några månader sen som inte ville äta och hade något fel elelr så i tunntarmen?

Vill INTE skrämma dig, matvägran kan bero på SÅ mycket, men det är ju bästa tt kolla upp så noga som möjligt så fort som möjligt!

Äter hon kraftfoder? Dricker hon? Är hon uttorkad? Vad är/var henens foderstat när symptomen började? Har hon tarmljud? vad ligger pulsen på? (Ökad puls = smärta)
 
Tack för hjälpen,

Det är bara hö han inte äter. Betfor, Krafft och älsklingsrätten apelsiner går ner. Dricker som vanligt. Han har inte feber och ingen förhöjd puls. Normala hjärtljud och normal mage. I morse var han dock hårdare i magen än vanligt, detta är en häst som brukar ha lösare avföring. Han är glad och pigg mot folk, lite mer "mammig" än vanligt. Oroväckande är att han är arg på sina boxgrannar, det brukar han inte vara.
Foderstat när symptomen startade: 7 kg Hö, 3 kg Krafft, Betfor samt Mineraler. Hästen är en pensionerad tävlingshäst och han motionsrids varje dag.
 
Och de andra hästarna äter höet utan problem? (Dvs det kan inte vara så att höet är dåligt?).

Inga sår i munnen? Ingen skillnad om han får blött hö?

Himla knepigt. Normalt så borde han ju välja hö före kraftfoder om det är magen, då hö är snällare mot magen. Å andra sidan kan det ju vara så att kraftfoder är 'godare' och det är därför han ändå äter det.

Jag hoppas vet hittar något, annars skulle jag faktiskt åka in imorgon (dvs innan helgen) för att få honom kollad på klinik.

Hur stor är hästen? Vad har ni för hövärden? Rent spontant känns det inte som den mest ideala foderstaten med så 'lite' hö och så 'mycket' kraftfoder. Jag är fortfarande lite inna på magsår eller liknande men får inte riktigt ihop det ändå..
 
Alla andra äter höt, det är bra hö av god kvalitet. Har inga siffror i huvudet just nu. Ingen skillnad med blött hö och han har inga sår i mun eller struphuvud, strupen kunde inte vet uttala sig om utan kamera.

Han äter mer än 7kg hö om dagen. Då han och hans 3 årige kompis har fri tillgång till lunch i hagen under vintern. Men 7 kg är det jag har fått rekomenderat av kraffts foderstatsfixare under de föreläsningar vi hade då jag tävlade som young rider. Tiläggas ska att han är vid gott hull. Hästen är en högställd kille på 165 cm.

Åker in i morgon om de inte hittar ngt idag.
 
Jag tycker att det låter som tänderna i alla fall, fast på smärtstillande skulle han ju äta i så fall. Kan vara nån rot som växt iväg. (Har en kompis på vars häst en rot växte in i bihålan och orsakade smärta, tog flera år innan de hittade felet) Hoppas det går bra och ni hittar felet.
 
Hur hittade de problemet? Röntgade de tänderna? Jag funderar på en "helgenomgång" med gastroskopi, kamera i halsen och ev tandröntgen. Är det någon som vet om det går att mjukdelsröntga hästar som man gör med människor. För att ex hitta tumörer som trycker på strupe eller växer i tarmar.

Tack för all hjälp!
 
Min häst, som är 23 år nu (också skimmel) har haft vissa perioder där han inte vill ha hö, bara kraftfoder. Står bara och pillar med höt. Det har alltid gått över.

Tänk på att om han har ett sår långt in i munnen, så kan ju vet. ha missat det? Är inte så lätt att se där inne... Kan även vara en betänd tand? Eller som andra föreslagit, magen. Gammla hästar är också väldigt nogranna med vad dom stoppar i sig, så även om dina andra hästar äter höet, så KAN det vara nåt fel med det/det är inte som det brukar.
 
Jag tror inte det är höet eftersom det hela började som tuggproblem. Det gör att jag inte heller riktigt tror på magen utan tänder/käke. Men utanpå syns eller känns det inget. Han luktar dessutom gott ur munnen. Men vi får se vad vet kommer fram till.
 
Det var en sorglig historia, hästen var besvärlig mest hela tiden, utan när han fick smärtstillande, då var han underbar. Eftersom han åt tog det flera år innan de hittade problemet, tror att de röntgade käkar/huvud till slut.
 
Ska hämta foderponnyn från Skara i dag. Hon var precis likadan, pigg, men åt inget. Hon ville äta, men kunde inte tugga maten utan den föll ut igen. Hade ingen feber och smärtade inte när vi klämde på henne, veterinären hittade inget fel.
Efter röntgen visade det sig att hon hade en fraktur på ett litet ben i käken. De gav henne smärtstillande och nu ska vi äntligen få hämta hem henne igen!
 
Det tänkte jag inte på! Det blir röntgen i morgon! Tack för hjälpen! Skönt att det gick bra med eran pålle!
 
När Pelle slutade att äta så gav jag honom luzern uppsvällt och det sörplade han i sig. En kamrat vars frieser sto slutatde äta gav henne lucernmix (tyvärr så fick hon ta bort stoet pga inflammationer i magtarmkanalen) Lycka till .Tycker också att det låter som en spricka i käkbenet.
 
Det är nog riktigt att det troligaste är att det är tand problem. Det är väldigt individuellt när äldre hästar får tand problem, allt mellan 16-30 år. Stämmer eftersom hästen inte vill äta hö. Fick hästen lugnande så man kunde gå igenom munnen ordentligt? Inte ovanligt på äldre hästar att en tand blir lös och kanske ställer sig på tvären. Det är ju lätt att åtgärda i så fall. Oroa dig inte för tänder som går upp i käk hålan. Rötterna på de bakre tänderna gör det, helt normalt!
Hästen kan ju också ramlat i hagen, fått en fraktur eller liknande. Om det inte är gjort, känn på alla kind tänder så de sitter stabilt.(med lugnande o vet förstås) Titta så ingen tand går upp i gommen eller ner i under käken, svårt att se utan lugnande och spegel allra längst bak.
Under tiden bör du göra höet lätt tuggat, klipp eller hacka och blött det i hett vatten. Då behöver hästen inte anstränga sig så mycket för att äta. Lycka till.
/absolut
 
Gissa om jag önskar att veterinären kunde hitta samma fel på min 22 åriga skimmel.
Vi har haft snart( 2 maj) 20 år tillsammans.
Men hon får varje dag drygt 4 kg kraftfoder(torrvikt) uppblandat i 20 liter vatten och 18 kg ensilage.
Fördelat på 5 mål inne.
Plus fri tillgång till ensilage under hela dagen i hagen (9.30-15.30).
Hon äter utan problem.
Men hon fortsätter att tappa vikt för varje vecka som går.
Så har det varit sedan jul...
Få se vad domen blir i morgon.
 
Inte vad det några fel på hennes tänder inte..
Visst var det som jag fruktade...
"Skimmelcancer"
Finns det något vidrigare ord?
På måndag kommer veterinären tillbaka för att ta det blodprov som försäkringbolaget vill ha...
Men vad hjälper det...
Veterinären hittade flera nya "knölar" som sitter och täpper till både blodådror och lymfkärl...
Varför?
Varför?
Varför?
:cry: :cry: :cry:
 
Nej! Å, vad fruktansvärt, jag är så hemskt ledsen för er skull! Skickar tröstande kramar, för det finns inga ord... :cry:

Detta öde tillönskas ingen, och vi hoppas att trådskrivaren inte går samma öde till mötes...
 
Snälla trådskrivare, förlåt mej men jag orkar inte just nu starta en egen tråd, därför lånar jag din.
:cry: :cry: :cry:
 
Palle! Var stark och ge din älskade häst ett värdigt slut. Det förtjänar den efter ett långt liv.

Otäckt men det hade varit värre kanske att inte hitta felet, låta hästen tyna av ännu mera och lida. Bättre att VETA vad felet är. VETA att det INTE är ditt fel! VETA stt DU har gjort ALLT du kunnat!

Själv har jag två gamla ponnyer 25 0ch 31 år och den äldsta hade problem i höstas! Det var tänderna och ett tag trodde jag att det var dags, fixade begravningstillstånd och sådär.

Men en bra hästtandläkare fixade det så han äter igen.

Men man vet ju aldrig det kan gå en månad eller flera år.

Kramis!

/KT
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 520
Senast: lovehorses
·
Hundhälsa Min tik får återkommande feber, igår kväll var vi inne hos veterinären igen. Hon fick hög feber och blev hängig för ca en månad sen...
Svar
4
· Visningar
1 232
Senast: Amaranthe
·
Foder & Strö Jag har en gamling, 24 år i år, som är i fint skick och får mycket beröm för att han fortfarande är pigg och fräsch. Han har dock börjat...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: Masse
·
Hästvård Har en häst hemma på prov som har problem när han sväljer/äter hö/hösilage. Övrigt foder serveras väl upp lätt och märks därför inte...
Svar
3
· Visningar
1 295
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp