Bukefalos 28 år!

Han äter ju inte!

MsSleepalot

Trådstartare
Är hundvakt till min grannes hund (hon är alkis, supit konstant ca 3 veckor och knappt brytt sig om sina djur) då hon är inlagd på sjukhuset. Hennes hund är jättesnäll och går bra ihop med våran, men han äter inte sin mat:crazy:

Nu såg ju jag att hans mat är Orlando, alltså fodret Lidl säljer? Och han bara vräker vår hunds mat som är Royal Canin Maxi Adult:crazy: Stackarn äter inte sin mat... Och vår mat är då för dyr för att ge honom!

Hur skulle ni göra om ni var jag?

När hon får tillbaka honom tror ju hon att han inte fått nå mat:crazy:
 
Sv: Han äter ju inte!

om han äter RC fodret så hade jag gett det. (vräker = vräker i sig eller ratar?)

går det att få kontakt med ägaren? kanske brukar hunden svälta sig själv när den inte är hemma? är den i gott hull?

om du ska ha den ett längre tag och den tappar för mycket i vikt:
kanske kan du försöka få tag på ett par korvar färskfoder? ister eller späck finns att köpa i de flesta större matbutiker, men var försiktig med att ge några större mängder om hunden inte är van vid fet mat. det finns även en del torrfoder som inte är jättedyra men ganska okej att ge, t ex doggy professional. de har en variant för aktiva hundar. en liten påse kostar kanske en hundralapp. olja på maten brukar göra den aptitligare, men även här är det små mängder som gäller i början (runt en matsked eller två beroende på storlek).
 
Sv: Han äter ju inte!

Han vräker i sig RC maten. La i några pluppar RC i hans skål och han plockade ut dom bara och åt.
Antar att han borde äta sin mat hemma hos sig när hon är hemma. Visst är han tunn men inte FÖR tunn.. Vi fick ju en kasse med hans mat när hon åkte (hon var fortfarande full när hon lämnade hunden).

Tycker själv RC fodret är dyrt och vill ju inte slösa på det eller ge hennes hund annat som den kanske inte är van vid eller lägga ut en massa pengar på hennes hund när vi fått med foder han annars får. Man borde väl ge foder som hunden äter? Men hon är väl så fattig så hon inte har råd med annat...

Men skulle ni ändå ge honom lite av RC fodret?
 
Sv: Han äter ju inte!

Hur länge har hunden vart hos er? En del hundar slutar äta när de byter hem, jag har en kompis vars hund jag brukar ha hemma ibland när de andra är på utställning eller bortresta och hon äter aldrig i 1-2 dagar och sen äter hon lite försiktigt och trevande i nån dag tills hon smäller i sig maten som vanligt resten av tiden.
Jag engagerar mig inte i det för jag vet att hon gör så, jag erbjuder henne sin mat när min hund äter och vill hon inte ha så skyll sig själv och jag plockar bort den (så inte min hund äter dubbla portioner :p) och hon får vänta till nästa mål mat.
 
Sv: Han äter ju inte!

I ett sånt här läge skulle jag truga lite med hunden. Äter den om ni matar från handen? Om den gör det så gör det. Eller blöt upp fodret och låt det svälla 30 min och blanda i lite köttfärs och gör det till en gegga så han inte kan sortera ut det. Eller prova ge maten som godis eller släng ut det på marken så han får nosa upp det själv. Vissa hundar äter bättre om dom får jobba för det.
 
Sv: Han äter ju inte!

Jag skulle gjort som Ciindy, fjäskat lite med hunden och lurat i den fodret.
Just med tanke på att det inte är din hund, och du borde ju inte behöva slänga ut en massa pengar på att ge honom ett annat foder den perioden du har honom.
 
Sv: Han äter ju inte!

Jag hade gett hunden vad den ville ha och struntat i om det kostat 200:- extra. Någon måtta får det vara på snålheten.
 
Sv: Han äter ju inte!

Jag hade gett hunden vad den ville ha och struntat i om det kostat 200:- extra. Någon måtta får det vara på snålheten.

Och hur bra mår hunden när den hipp som happ får komma hem igen och äta det dåliga fodret när den är invand på ett bättre?
 
Sv: Han äter ju inte!

Menar du att det är bättre att hunden går ner sig och blir ett skelett hemma hos TS, för att sedan komma hem och äta samma mat som han inte gillar och kanske går ner sig ännu mer när hans ägare inte håller kollen då hon super för mycket?

Bättre är väl att ge hunden bra förutsättningar och lite extra hull om man kan. Och att sedan köpa ett foder som hunden äter. Hunden behöver kanske inte äta RC, men kan tänka sig att äta ett annat foder i en prisklass som även ägaren har råd med. Vilket gör att man kan säga till ägaren när denne kommer tillbaka att hunden gillade det andra fodret bättre och förhoppningsvis ser ägaren i ett nyktert tillstånt hur fin hunden har blivit och köper samma foder som man själv gjorde.

Långsiktigt är det bäst att utbilda ägaren och att se till att hunden äter så bra den kan göra medan det finns tillgång på bra mat!

Det är ju knappast ekonomin som ska styra i ett sådant här läge, utan hundens bästa!
 
Sv: Han äter ju inte!

Jag tvivlar på att det fodret är speciellt anpassat för en hunds tarmsystem, men har man inte råd så har man inte (även om jag håller med föregående talare), kan du inte värma upp kulorna med lite vatten och eventuellt någon bit lever eller liknande i mikron någon minut? Det gör att fodret luktar godare och kanske får hundens matlust tillbaka? Vem vet, kanske är värt att prova? Låt dock fodret svalna igen innan du ger det.
 
Sv: Han äter ju inte!

Varför tog du hand om hunden från början om några kronor extra på foder är otänkbart?
 
Sv: Han äter ju inte!

Varför tog du hand om hunden från början om några kronor extra på foder är otänkbart?

Han fick ju med sig foder så det skulle inte kosta mig något. Skulle aldrig någonsin lämna iväg min hund utan mat eller med för lite mat till hundvakt och hoppas dom ger henne något annat. Det vore skamligt! Skulle dessutom bli irriterad om någon givit henne annat än sin mat då hon äter den väldigt aptitligt hemma. Hon har inget behov av annat, kan göra mer skada än nytta!

Lite har han ätit nu och det av sin mat efter en springtur. Åt också lite vid lunchtid. Så han äter nog när han blir hungrig.

När det gäller ägaren och hur hon sköter sina djur vill jag inte inte gå in på för mycket, men han fick nog inte för mycket mat där heller. Eller ens rastas på några dygn... Så självklart tar man hand om djuren sålänge medan ägaren blir frisk!
 
Sv: Han äter ju inte!

När det gäller ägaren och hur hon sköter sina djur vill jag inte inte gå in på för mycket, men han fick nog inte för mycket mat där heller. Eller ens rastas på några dygn... Så självklart tar man hand om djuren sålänge medan ägaren blir frisk!

Ett fall för djurskyddet kanske?
 
Sv: Han äter ju inte!

Men vad du skulle göra och hur situationen har blivit är ju helt olika saker. Du får inte blanda äpplen och päron. Du är frisk och har en genomtänkt hundhållning, det har inte din granne.

Var schysst mot hunden eller se till att han kommer till ett hem där de är snälla mot den! Inget djur ska behöva gå hungrig bara för att den inte vill äta något billigt skitfoder. Som djurvän ser man till att djuren man sköter har det så bra de kan ha det, oavsett om man äger dem eller inte.
 
Sv: Han äter ju inte!

Har man hunden tillfälligt tycker jag inte man ska byta foder åt den.
Hunden äter bevisligen lite när han känner för det, och lär knappast svälta.

Jag hade dels blivit väldigt förbannad om någon plötsligt bytt foder åt min hund, och dels är det inte bra för hunden med foderbyte nu för att sen hastigt byta tillbaka om någon vecka eller så.
 
Sv: Han äter ju inte!

Det är ju inte ens säkert att hunden ska tillbaka till ägaren. Djurskyddet är ju inblandat numera. Och oavsett så är det bättre att göra två foderbyten på kort tid än att låta hunden bli ännu smalare och sen kanske hamna hos ägaren igen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en valp på 14 veckor som råkade ut för ändtarms prolapse. Hon "krystade" ut tarmen i samband med när hon försökte bajsa. Det...
Svar
6
· Visningar
1 911
Senast: Deluxe
·
Hundhälsa För ca en vecka sedan fick jag hem en chihuahua korsningsvalp, Pyret,hon är 11v gammal. När jag hämtade hem henne fick jag med ett sk...
Svar
14
· Visningar
2 194
Senast: arabia
·
P
Hundhälsa Hej! Min hund (stor pudel, hane, 6 år) har hela sitt liv haft ostabil mage. Jag har genom åren använt olika foder till honom och...
Svar
9
· Visningar
4 408
Senast: TantEster
·
Hundhälsa Upptäckte för några dagar sen lite blod i urinen på kvällen på våran 9 veckors valp (hane),ringde veterinären dagen efter direkt på...
Svar
6
· Visningar
1 243
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp