Netted
Trådstartare
hej! jag har en traviskille som ibland kan vara svår att fånga i hagen. vissa dagar går det hur bra som helst, men ibland får han rycket när jag ska hämta honom. såhär gör han;
han börjar med att GÅ ifrån mig. sätter jag för mkt press på honom, alltså följer efter honom, börjar han springa. jag har märkt att jag kan kontrollera hans väg & hans fart (om jag går ett steg mot honom ökar han, är jag för nära får han ibland sprutt och kan sparka bakut eller bara flyga upp i luften. hindrar jag hans väg lite, ett steg åt sidan, vänder han på en femöring och galopperar iväg. bryr jag mig inte = stopp) ibland springer han runt mig i en cirkel medans jag bara står där, känns lite som han leker med mig vid det tillfället
häromdan ville jag inte ge mig, utan struntade fullkomligt i honom och satt istället och konverserade lite med unghästen. tillslut blev han intresserad och kom fram, då var det inga problem att fånga honom
han verkar ju tycka att det här är jättekul i alla fall. om jag kommer för nära brukar han tjuta till lite grann.
i vintras när stackarn knappt blev riden och han hade fullt med energi (han blir galen av att bara gå hemma i hagen), kunde han kuta runt,runt,runt,runt mig i en stoor cirkel, i kanske tio minuter.
läste i en annan tråd; en tjej som tipsade ngn annan om att trötta ut hästen (springa = jobbigt), alltså springa efter och inte låta den komma undan. detta skulle aldrig funka, han skulle få spader och det här är en såndär galen, arbetsnarkoman, så han skulle kunna springa i timmar.
såhär har han även gjort nån gång när han bodde hos sin riktiga ägare.
tror inte det är nåt fel med ridningen, för han ÄLSKAR att ridas.
orsak någon? (är det våran relation??
som jag för övrigt tycker är mycket bra då jag överlag är den enda som kan rida honom..) vad ska man göra åt det?
vill ju inte att min lilla kille ska må dåligt eller vad det nu är ..
han börjar med att GÅ ifrån mig. sätter jag för mkt press på honom, alltså följer efter honom, börjar han springa. jag har märkt att jag kan kontrollera hans väg & hans fart (om jag går ett steg mot honom ökar han, är jag för nära får han ibland sprutt och kan sparka bakut eller bara flyga upp i luften. hindrar jag hans väg lite, ett steg åt sidan, vänder han på en femöring och galopperar iväg. bryr jag mig inte = stopp) ibland springer han runt mig i en cirkel medans jag bara står där, känns lite som han leker med mig vid det tillfället
i vintras när stackarn knappt blev riden och han hade fullt med energi (han blir galen av att bara gå hemma i hagen), kunde han kuta runt,runt,runt,runt mig i en stoor cirkel, i kanske tio minuter.
läste i en annan tråd; en tjej som tipsade ngn annan om att trötta ut hästen (springa = jobbigt), alltså springa efter och inte låta den komma undan. detta skulle aldrig funka, han skulle få spader och det här är en såndär galen, arbetsnarkoman, så han skulle kunna springa i timmar.
såhär har han även gjort nån gång när han bodde hos sin riktiga ägare.
tror inte det är nåt fel med ridningen, för han ÄLSKAR att ridas.
orsak någon? (är det våran relation??
vill ju inte att min lilla kille ska må dåligt eller vad det nu är ..