Bukefalos 28 år!

Han gör sina behov inne

B

Buselina

Vet snat inte vad jag ska ta mig till, familjen har en valp på snart 6 månader och han är fortfarande inte rumsren. Vi går ut med honom ofta MEN oavsett om vi är ute 5 minuter eller 30 minuter så verkar de som om han inte förstår vad han ska göra då vi är ute. Han skäller och morrar på andra hundar och ska bita och slita i varenda pinne han hittar. Ibland så kissar han och bajsar han och då berömmer jag honom. Men oftast hinner vi inte mer en in så har han 5 minuter senare gjort ALLT på golvet.

Och pölarna blir ju större för varje gång likaså bajshögarna.

VAD GÖR MAN ÅT DETTA?:confused::(
 
Sv: Han gör sina behov inne

Rumsrenheten, se över era rutiner. Kanske det leks för mycket ute så att hunden glömmer gå på toa och gör det när den kommer in i lugnet igen. Gå till samma plats för toalettbestyr och gör det regelbundet efter mat, lek och sömn.

Skäller på andra hundar, kontaktövningar och skvaller. Det kan ta lite tid, så det är bra att börja tidigt.

Biter och sliter i pinnar, lär in nej.
 
Sv: Han gör sina behov inne

En annan faktor till varför han inte vill kissa ute kan vara att han känner att det inte är hans "revir" och inte vågar göra det ute. Det kan lösas med att man torkar upp kiss från golvet med en tidning (det absorberar kisset) och sedan tar man ut hunden nästa gång den bör kissa/bajsa och lägger tidningspappret på marken, så att det luktar som hans revir. Sedan tar man succesivt bort tidningen.
Vet ej om detta funkar på alla hundar, såg det på en CD om valpträning x)

Glöm inte att man måste vara en riktigt bra skådespelare för att träna en valp! ;) Det ska vara en fest med berömmelser och lek (om inte hunden blir stressad av att man leker med den som beröm, i ditt fall kanske det är bättre med bara beröm) varje gång hunden gör något ute.

Se också till att valpen inte ser att ni torkar/plockar upp efter honom. Att du ger uppmärksamhet till något han har gjort, ser han som berömmelse och vill fortsätta göra det för att få uppmärksam från dig. Ta passivt hunden från olyckan, gärna till någon annan i ett annat rum och städa upp när han inte kan se.

Och det är bra med en doft neutraliserare så att det inte finns ett spår av lukten kvar! Hundar har mycket bättre luktsinne än oss och går gärna och kissar där han känner lukten av sig själv.

Lycka till med allt! :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hjälp! Jag vet inte vad jag ska göra. Tuva bajsar och kissar på köksgolvet, precis brevid lådan. Inte varje gång, men flera gånger i...
2
Svar
34
· Visningar
1 890
Senast: sthu
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 328
Senast: Hermelin
·
Hundträning Jag har en 7 månaders valp som inte är rumsren. Skulle behöva få tips på hur jag ska få min hund att bli rumsren eller börja säga till...
Svar
7
· Visningar
1 079
Senast: Pilot
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 708
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp