Gör behov på golvet

sthu

Trådstartare
Hjälp! Jag vet inte vad jag ska göra.
Tuva bajsar och kissar på köksgolvet, precis brevid lådan.
Inte varje gång, men flera gånger i veckan. Oftast nattetid eller när vi inte är hemma.
Jag börjar tröttna på att skura golvet..

Lådan är stor, den största jag kunde hitta. Det finns två till på andra håll i huset.
Sanden är densamma som jag använt de senaste typ sju åren.
 
Spånar spontant: Gammal katt? Tänker om hon tycker att kanten är jobbig att ta sig över?
Ja, hon är äldre. Kanten är låg, kanske femton centimeter. Lägre hittar jag inte.
Hon hoppar utan problem upp på stolar och bord så det tror jag inte är ett problem
 
Hjälp! Jag vet inte vad jag ska göra.
Tuva bajsar och kissar på köksgolvet, precis brevid lådan.
Inte varje gång, men flera gånger i veckan. Oftast nattetid eller när vi inte är hemma.
Jag börjar tröttna på att skura golvet..

Lådan är stor, den största jag kunde hitta. Det finns två till på andra håll i huset.
Sanden är densamma som jag använt de senaste typ sju åren.
Är det något som kommit nyligen?
För jag har också varit med om att äldre katter börjat göra så. Jag tänker att det är bra att du ändå har veterinär inkopplad för att utreda om det kan bero på smärtan eller om det är något annat som spökar. Jag vill inte oroa men när jag haft äldre katter som gått utanför lådan har det också varit andra sjukdomar på gång. Men hoppas det löser sig! :heart
 
Är det något som kommit nyligen?
För jag har också varit med om att äldre katter börjat göra så. Jag tänker att det är bra att du ändå har veterinär inkopplad för att utreda om det kan bero på smärtan eller om det är något annat som spökar. Jag vill inte oroa men när jag haft äldre katter som gått utanför lådan har det också varit andra sjukdomar på gång. Men hoppas det löser sig! :heart
Nej det har varit så här länge, säkert ett år. Hon slutade kissa utanför när vi satte lådan i köket istället för hallen. Nu är största problemet bajs..
 
Då hade jag tagit detta som ett tydligt tecken på att hon inte mår helt bra och försökt få en tid tidigare.
Fast det har inte kommit plötsligt, och gick inte över på något sätt med behandling av veterinär. Jag tror inte det hjälper att åka in en gång extra
 
Jag säger bara hur jag skulle göra.
Jo men nu jag jag ju tid för en ny spruta smärtstillande om två veckor. De kan inte ge den tidigare. Hon visar inga som helst tecken på att ha ont, hoppar runt och är pigg som en ungkatt.

Vad tänker du att veterinären ska göra?
 
Jo men nu jag jag ju tid för en ny spruta smärtstillande om två veckor. De kan inte ge den tidigare. Hon visar inga som helst tecken på att ha ont, hoppar runt och är pigg som en ungkatt.

Vad tänker du att veterinären ska göra?

Kolla över om det kan vara något annat som kan påverka, höra om de har något annat förslag jag kan prova osv.
Jag har stort förtroende för djursjukhuset.

Igen, detta är hur jag skulle göra.
 
Kolla över om det kan vara något annat som kan påverka, höra om de har något annat förslag jag kan prova osv.
Jag har stort förtroende för djursjukhuset.

Igen, detta är hur jag skulle göra.
Jag har också stort förtroende för min veterinär, men jag ser inte vad de skulle kunna göra som de inte redan gör.
 
Vi haft samma problem men när var katten tyckte inte lådan gjordes rent fort nog. Men gissar det inte är problemet.

Skulle ändå kanske kika på hitta lägre låda (vet du skrev inte hittar nått) eller testa ny sand. Även haft samma i 7år kanske vill ha nått mjukare för tassen eller inte kommer massa sand mellan tårna. Billigt om är så enkelt. För verkar som vill använda lådan ändå, när sätter sig brevid - så hade jag tolkat det.
 
Vi haft samma problem men när var katten tyckte inte lådan gjordes rent fort nog. Men gissar det inte är problemet.

Skulle ändå kanske kika på hitta lägre låda (vet du skrev inte hittar nått) eller testa ny sand. Även haft samma i 7år kanske vill ha nått mjukare för tassen eller inte kommer massa sand mellan tårna. Billigt om är så enkelt. För verkar som vill använda lådan ändå, när sätter sig brevid - så hade jag tolkat det.
Det är inte varje gång hon sätter sig bredvid. Hon går på lådan också, och då är det inga problem.

Ska testa byta sand. Frågan är vad man ska byta till..
 
Spännande, inte så tycker hon blir trängd när hon sätter sig på lådan? Fast borde inte hamna brevid kan man tycka 😅


Vad har du för någon nu?
Väldig fin korning, skulle testa med grövre korn eller tvärtom. Defintivr en parfymfri sort iallafall.

Spontant papperspellets eller liknande även kanske inte är det roligaste på planeten att göra rent, tänkte borde kännas mjukare?

Edit: Min familjs hade en katt för herrans massa års sen nu, han vägra använda lådan om var finkorning sand. Han gillade inte det hamnade mellan tårna. :rofl: Så backade ut och sprätte typ med tassarna.
 
Spännande, inte så tycker hon blir trängd när hon sätter sig på lådan? Fast borde inte hamna brevid kan man tycka 😅


Vad har du för någon nu?
Väldig fin korning, skulle testa med grövre korn eller tvärtom. Defintivr en parfymfri sort iallafall.

Spontant papperspellets eller liknande även kanske inte är det roligaste på planeten att göra rent, tänkte borde kännas mjukare?

Edit: Min familjs hade en katt för herrans massa års sen nu, han vägra använda lådan om var finkorning sand. Han gillade inte det hamnade mellan tårna. :rofl: Så backade ut och sprätte typ med tassarna.

Hon borde inte känna sig trängd eller så, lådan står mitt på köksgolvet typ.

Idag har jag cats best (ganska grovkornigt) och papperspellets.

Hon har ju rätt mycket tassludd så finkornig sand fastnar och följer med överallt..
 
Jag har ett par katter som inte gillar kattströ alls.
De vill ha en plan yta att göra sina behov på.
Tidning i lådan fungerar.
Men för att få fler platser så lägger jag tidning där det är lätt att torka upp eller spola av.
T.ex. i badkaret då vi har separat dusch så badkaret används inte så mycket.
 

Liknande trådar

Katthälsa Nu börjar det bli ohållbart. Tuva för sina behov på köksgolvet. Det står en låda i köket som rensas ofta, flera gånger per dag. Det var...
Svar
12
· Visningar
1 408
Senast: sthu
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 704
Senast: Kaching
·
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 436
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 308
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp