Han har börjat göra utfall :/

G

guldlock

I Fredags var jag ute och gick med min 10 månaders. Allt var frid och fröjd tills vi möter en äldre kvinna med en schäfer, hon hade gå-fint-sele och halti på hunden. Iallafall, har mött henne förr och då ropade hon att hon inte visste om hon kunde hålla i hunden så jag skulle gå en omväg.
Okej. Jag gick en omväg.
Då i Fredags börjar hennes tokskälla och kvinnan stannar mitt i vägen och säger "Oj, jag tappade visst kopplet lite"
Min blir helt galen, skäller, gör utfall. Jag kortar mitt koppel för att komma förbi henne, men då råkade jag komma åt "knippan" på kopplet så min kommer lös. Han springer fram till hunden och ställer upp sig och bara stirrar på hunden. Hennes hund hoppar mot min, och då har jag redan hunnit fram och slitit bort min hund. OM ngt skulle ha hänt hade det självklart varit mitt fel för min var lös. Men det var en olyckhändelse och min var inte elak på nått sätt.

Iallfall, nu har min hund börjat göra utfall. Tidigare när jag var ute och gick mötte jag en tjej/flicka med en liten hund som börjar skälla (ja, ni vet småhundar som tror dom är större än rottisen :p) Min gör utfall, men jag tar tag i han på bakre lårbenet och säger "NEJ!"

I helgen på promenaderna har jag testat "lura" bort han med godis för att han inte ska bry sig om den andra. Men godiset är inte alls intressant.
Ska testa med hans leksak på nästa promenad och se om det blir bättre.

Han har alltid varit så att han vill spana på andra hundar men jag låter han aldrig göra det, han får aldrig heller hälsa på andra hundar på promenaden.


Antar att incidenten från i fredags har med hans utfall att göra.
Vad kan man göra så han inte bryr sig ett skit om andra hundar?

-Ursäkta om texten är rörig-
 
Sv: Han har börjat göra utfall :/

Jag tror knappast att ett möte med en hund som gör utfall gör att din hund börjar göra utfall. Däremot kan ju valpar och unghundar bli triggade av andra hundar som är "uppspelta" oavsett om dessa gör aggressiva utfall eller lekinviter. Min fattade inte alls skillnad förrän han blev långt över året. Ibland när vi mötte hundar som gjorde riktiga utfall svarade han med lekinviter och verkade inte alls fatta att den andra var "farlig".

Om din hund gör utfall beror det på du på något sätt brister i ditt ledarskap. Nu är hunden 10 mån så man kan inte kräva att den ska gå perfekt i koppel 100% av promenaden, men har du en god grund borde du kunna få uppmärksamheten så länge som ett hundmöte varar. Eftersom det är en unghund tycker jag att du ska "leka" bort problemet. Det innebär att du måste vara roligare än hunden du möter och sen belöna. Du kan använda en pinne, en boll, en leksak eller vad hunden nu gillar. Få uppmärksamhet och behåll den tills hunden har passerat - belöna. Då fattar hunden att om matte får uppmärksamhet vid möten så får den belöning... du kan inte bara locka med godis...

Gå en vardagslydnadskurs så får du många bra tips på hur du kan träna hundmöten! Annars blir din hund kanske en sån som tuggar på små olydiga hundar när den blir stor :mad:. Lägg grunden nu!
 
Sv: Han har börjat göra utfall :/

Nja, säger jag till ditt inlägg. Jag ser en enorm skillnad mellan att av frustration låta illa i koppel, och att tugga på småhundar. Givetvis bör hon lägga en grund nu för hundens och hennes egen skull, men ditt inlägg andas att hon skulle ha dåligt ledarskap och att "det borde gå att få" hunden att gå fint.

Det är faktiskt inte så himla lätt, och hon beskriver en hund som alltig varit tittig och intresserad av andra vid möte. Därifrån är steget till att börja låta inte så stort. Jag håller med om att det inte är den mötande hundens fel, den var bara en trigger. Har hunden tidigare inte tagit steget från att vara tittig till att börja låta tar det en stund att hinna ikapp och börja med kontaktövningar och även att se över sitt eget kråppsspråk. Kortar man kopplet, blir man spänd osv...
 
Sv: Han har börjat göra utfall :/

Gå en vardagslydnadskurs så får du många bra tips på hur du kan träna hundmöten! Annars blir din hund kanske en sån som tuggar på små olydiga hundar när den blir stor :mad:. Lägg grunden nu!

Hej och hå, här drar vi på stora växlar direkt. Tycker du överdriver det jag ovan citerat.
 
Sv: Han har börjat göra utfall :/

Jag kanske överdrev lite :o och i så fall ber jag om ursäkt, men jag blir ganska trött på folk som skyller på andra för att deras hundar gör utfall. Om ens hund är välbalanserad blir den inte störd av att andra hundar gör utfall. Nu har ju TS en unghund och det är klart att man ska ha tålamod. Men det var TS som lyfte fram utfallen som ett problem och det håller jag med om att det är - det faktum att den som 10 mån unghund gör utfall mot andra hundar tycker jag är illavarslande och borde tas på allvar. Den situation som TS beskrev tycker jag inte borde uppfattats av hunden som så obehaglig att den nu ser andra hundar som hot det måste vara andra bakomliggande orsaker. Om det är TS ledarskap eller andra incidenter har jag ingen aning om. Jag vidhåller att jag tycker att TS borde gå en vardagslydnadskurs för att få fler konkreta tips på träning för att få koll på problemen så tidigt som möjligt. Att dra unghunden i baklåret och locka med godis kommer inte att funka.
 
Sv: Han har börjat göra utfall :/

Godis kan absolut hjälpa. Vad jag vill ha sagt är att ett utfall (som man populärt kallar det) absolut inte är entydigt med aggression eller att hunden skulle göra illa den andra hunden om den kom fram. Ofta är det utav frustration, och det kan vara lika väl glädje och nyfikenhet som osäkerhet, och i vissa fall kan det även vara ilska.

Givetvis är det inte den andra hundens fel, det blev bara den utlösande faktorn. Jag är inte heller förtjust i "min hund blev påhoppad så nu gör den utfall". Det är självklart något hundägaren måste jobba på, kanske på kurs om ägaren hittar en sådan. Min erfarenhet är dock att man sällan hinner träna såna beteenden på kurs, för de är så inrutade på vad man ska göra varje gång.

En tålamodig vän med en relativt okänd hund, och så kan man hinna mkt på en förmiddag.
 
Sv: Han har börjat göra utfall :/

Din hund är såpass ung, att jag också tycker du ska försöka vända hans reaktioner till nåt positivt. Min hund gjorde utfall mot bilar, livsfarligt mao. Jag ställde mig intill vägen och varje gång en bil körde förbi, gav jag honom godis. INNAN han ens börjat fundera på ett utfall, givetvis. Han blev "botad" i ett nafs!
 
Sv: Han har börjat göra utfall :/

Jag håller helt klart med - "utfall" för mig är inte alltid aggressivt det kan vara tusen saker (och såklart skilja sig mellan raser). Men på det sätt som TS beskrev saken uppfattade jag att hon menade aggressiva utfall. Men det är hennes berättelse och uppfattning som jag har tolkat den... (djup psykologisk analys av en mailkommunikation :D).

Självklart är godis och annan slags belöning jättebra när man ska vänja av en hund ett beteende. Om man vet vad man sysslar med. Nu vet inte jag hur hundvan TS är, men av tråden och tidigare trådar jag läst av TS verkar hon inte särskilt hundvan utan mer en glad amatör (som jag). Därför tycker jag att en kurs är bra, då kan man få direkt hjälp av en hundvan person som kan hjälpa en läsa sin hunds signaler.

Min hund hade aldrig varit lika lydig om jag inte hade gått valpkurs, vardagslydnad och agilitykurs... då får man de knep man inte kommer på själv och så är jättesvåra att plocka upp från ett forum.
 
Sv: Han har börjat göra utfall :/

Precis! På ett Forum kan man få, och får man, ju ofta de mest skiftande råd både från folk som verkligen är kunniga och från människor helt utan kunskap i ämnet. Så, en kurs vore nog susen, då blir hunden dessutom konfronterad med sitt problem och en erfaren instruktör kan se vad det handlar om! Man brukar ju säga, med "aggressiva" hundar, att ju mer det låter om dom, desto mindre aggression är det och istället mest rädsla och osäkerhet.
Lycka till!
 
Sv: Han har börjat göra utfall :/

Jag kanske är ett udda kapitel, men även jag är en glad amatör, har inte ägt hund särskilt länge, men har läst och funderat mycket på träning och principer och psykologi. Om jag ser till mig själv så hade jag fått en lydig hund snabbare om jag inte hade harvat på massa kurser med 10-12 personer med helt olika hundar på helt olika nivåer under mitt första år med Råda.

Bäst hjälp har jag fått på tu man hand med personer som KAN min ras. Näst efter de personer som hjälpt mig i verkligheten, har jag fått bra hjälp av folk just på forum.

Med detta vill jag givetvis inte avråda från kurser, absolut inte, men jag vill iallafall nämna att man gärna bör veta vem instruktören är och hur denne arbetar, innan man betalar dyra pengar och sitter och kör till en BK långt bort.

Hittar man en instruktör som klarar av att hundar faller lite utanför mallen, och som tar sig tid att hjälpa till med de problem som faktiskt uppstår och inte bara vill bocka av förbestämda punkter på ett papper, så är det säkert ovärderligt.

Som ett tillägg vill jag nämna att TS hund i mina ögon låter "tittig" och uppspelt och möjligtvis frustrerad, men inte aggressiv. Han kom trots allt lös och sprang fram, och väl framme gjorde han inget. Känns som att tomma tunnor skramlar mest.
 
Sv: Han har börjat göra utfall :/

Du har fått många bra tips, vill bara göra ett tillägg.

Hundar som har för avsikt att "mopsa" sig mot en annan hund, går rakt mot denna och blåser upp sig. Öronen spetsas, svansen åker i vädret.

En hund med fredliga avsikter gör en liten lov innan man når den andra hunden, svansen viftar från sida till sida, öronen är inställsamt bakåtlutade.

Men många gånger så tvingar vi våra hundar, med kopplets hjälp, att gå rakt mot den mötande hunden, varken den vill eller inte.

Och precis som Gabbi nämde, ett kortande av kopplet är som att säga: "E´ru redo, för nu händer det grejer.."
 
Sv: Han har börjat göra utfall :/

Håller helt med!! Kruxet är bara, att man i sin gröna Början inte själv vet vilken instruktör som passar ens typ av hund och man väljer lätt fel bana. Jag gjorde det med min hund, och även om "felet" givetvis först och sist är mitt, önskar jag idag att jag istället träffat de instruktörer jag gått hos senare i hans träning. Jag grämer mig en hel del, men allt i livet är ju en lärdom!
 
Sv: Han har börjat göra utfall :/

*KL*

En spontant tanke & fråga till TS:

Känner du dig 'orolig' att hunden ska göra utfall när ni möter andra hundar? Reagerar han likadant i långt som kort koppel? (Om du upplevt båda).

En viss svart herre med skägg här, som med stormsteg håller på att knalla in i könsmognaden, har nämligen vid ett par tillfällen gjort 'utfall'. Han är också typen som alltid varit väldigt intresserad av andra hundar, och sett alla andra hundar som potentiella lattjo lajbanskamrater. Vet inte hur länge han skällt på andra, men han skällde på Utter första gången de sågs (på promenad), samma med pappas tik etc. Dvs han lät rätt illa även fast han var glad. Jag tog bort just det ganska snabbt.

Men nu som sagt, med stormsteg påväg in i könsmognad, en i grunden väldigt kavat och självsäker hund och det blir en ganska intressant effekt. Har börjar testa gränser och sin 'styrka' generellt, märks i samspelet med Utter, att han kan prova svara istället för att som innan direkt backa av. Men ffa märks det i hur han beter sig mot ANDRA hundar, och än mer framförallt i om han upplever att han har UPPBACKNING eller ej.

Just uppbackningen är helt avgörande. T ex om han leker med pappas tik, så han provar om det går att prova dominera eller 'svara tillbaka', men om hon då 'trycker till' honom så släpper han, och håller sen en betydlig mer välartad linje en stund. DÄREMOT, om Utter tycker 'vafan, spöar du min kompis' och 'rycker in', om då bara för att kolla vad som försiggår, DÅ är den lilla mopsig som fan. Dessutom om Utter säger ifrån till pappas tik, och trycker till henne, så kommer Viktor som ett litet skott för att passa på att 'hjälpa till', och trycker ner henne med. De kan vara riktigt fula och taskiga just när de kör två mot en.

EXAKT samma sak märks i koppel. Märkte det inför blodgivningen. Pappa & hans hund, och jag och mina möttes på en rastplats innan. Mina hundar och pappas hund känner varandra VÄL, leker minst en gång/vecka. Men alltid lösa, träffas lösa osv. Nu var pappas lös och mina i koppel, kort koppel då ffa Viktor tyckte han skulle fram och var ohörsam som f*n rent ut sagt.
Och Viktor var EXTREMT mopsig mot pappas tik just när han var i kort koppel. Han såg det som att jag backade upp honom. Så där släppte jag, och då var det 'vanliga Viktor' sas.

Där var ju jag inte alls osäker eller dylikt, men det kan ju spä på ännu mer, att hunden känner att man blir osäker vid ett hundmöte, och signalerar 'farligt'.
 
Sv: Han har börjat göra utfall :/

Trist att du har haft otur med instruktörer, men en valpkurs eller en vardagslydnadskurs ger ju oftast mest tips på hur man kan göra (i allafall de jag varit på).

Ett tips till TS kan ju vara att åka till hundklubben eller andra alternativ där man har hundkurser och sitta på avstånd och titta. Om du gillar metoden kan du anmäla dig och annrs kikar du vidare.
 
Sv: Han har börjat göra utfall :/

*KL*


En viss svart herre med skägg här, som med stormsteg håller på att knalla in i könsmognaden, har nämligen vid ett par tillfällen gjort 'utfall'. Han är också typen som alltid varit väldigt intresserad av andra hundar, och sett alla andra hundar som potentiella lattjo lajbanskamrater. Vet inte hur länge han skällt på andra, men han skällde på Utter första gången de sågs (på promenad), samma med pappas tik etc. Dvs han lät rätt illa även fast han var glad. Jag tog bort just det ganska snabbt.

.

Hur tog du bort det? Var gärna jättekonkret! :)

Saknar ofta det här. Man har löst något fort men säger inte hur. Förstår att det kan vara svårt att förklara, men försök gärna. :)
 
Sv: Han har börjat göra utfall :/

...man tar 3 dl tålamod..

Jag får ofta sånna påstående när jag ska hjälpa folk, typ: "Vi har lite problem med inkallningen, kan du hjälpa mig med det?" Sen släpper de hunden och den försvinner till nästa kommun.

Jag skulle vilja påstå att det är ont om snabba lösningar, Alexandra_W får gärna rätta mig om hon har nån racer-lösning på hundar som far ut i koppel.
Jag tycker att problemet i tio fall av tio beror på dålig kontakt mellan hund och förare, som i sin tur resulterar i att hunden far ut i koppel.

Så det är inte att den "far ut" som är det egentliga problemet.

Noterade nu att den TS mötte hade halti och "gå fint-sele", det verkar finnas fler som är i behov av kurs..
 
Sv: Han har börjat göra utfall :/

.

Jag skulle vilja påstå att det är ont om snabba lösningar, Alexandra_W får gärna rätta mig om hon har nån racer-lösning på hundar som far ut i koppel.
Jag tycker att problemet i tio fall av tio beror på dålig kontakt mellan hund och förare, som i sin tur resulterar i att hunden far ut i koppel.

..

Jag menade ju inte att man kan komma med en quickfix, men hon skrev att hon "tog bort det glada skällandet" (som jag uppfattade det) fort, och då blev jag nyfiken på hur. Därmed inte sagt att det funkar på alla hundar osv.
 
Sv: Han har börjat göra utfall :/

Hur tog du bort det? Var gärna jättekonkret! :)

Saknar ofta det här. Man har löst något fort men säger inte hur. Förstår att det kan vara svårt att förklara, men försök gärna. :)

Skällandet? Det var rätt enkelt, och inte för att jag är så bra eller för jag hade någon mirakellösning. Utan mer hundens förtjänst misstänker jag ;)
. Man fick helt enkelt inte hälsa på hundar om/när man skällde. Det tog inte mer än ett par gånger då jag helt sonika vänt och gått (alt stoppat in honom i bilen igen) innan han övergav skällandet.

Dvs när han skällde, jag sa NEJ lugnt men bestämt åt honom. Det sket han såklart högaktningsfullt i. Så då vände jag bara och gick därifrån, om jag så fick släääpa en stretande hund i koppel efter mig. Var det t ex när jag åkt någonstans och vi var i närheten av bilen drog jag mig inte för att hiva i honom i bilen, och låta min andra hund glatt få busa och leka. Så fick Viktor stå där i bilen och se på. Ja han skällde, han sjöng och han tyckte så synd om sig själv att det inte fanns någon hejd på det. Men poletten trillade ner synnerligen snabbt, tacksamt nog. Skälla = inget kul alls.

Dessvärre kan jag INTE påstå att det hjälper mot hans 'ska fram till främmande hundar och hääälsa'. Det är bättre det med än innan, men det krävs liksom att jag tar tag i hundskrället och handgripligen sätter honom ner och talar om att 'det där kan du bara glömma' för hans ka lugna sig. Men han gör om det nästa gång, eller om det är en lös hund som kommer fram (med resultatet att kräket drog ikull mig på isen häromveckan..).

Så som sagt, mer mottaglig hund för just den metoden för just det problemet, än något annat. OCH dessutom att det i övrigt är en väldigt oskällig hund. Han vaktar som sig bör för rasen, men inte i onödan. Han varselvarnar med 1 - 2 skall om någon kommer (inte som kompisen som stormskäller). Och om han ser något ute ( t ex första mötet med hästarna) som han anser bör 'skällas ut', så han nöjer sig med en skallserie på 3 - 5 skall, sen kör han förnyad undersökning och avgörande. Har so far aldrig 'fastnat' i att stå och stormskälla på något. Helt tyst under lek med, risen är oftast annars VÄLDIGT ljudliga när de leker, man han är tyst. Så han är eg inte speciellt skällig, det är inte hans 'förstametod' (han är hoppig istället, vilket är ett mycket större problem bli av med generellt, vi jobbar på det.). Så naturligt för honom när han blir glad är att hoppa, än att skälla.

Dessutom tror jag ingen ens försökt få honom att inte skälla på andra hundar så innan, så det var ju inte så att det var något man kämpat med. Utan, eftersom han inte är skällig eg, skällighet inte är hans förstaval för att uttrycka glädje, och det antagligen var en slump han skällt (kanske någon gång svarat en annan hund som skällde, eller lärt sig det av mamma/plastmamman/syskon), så räckte det med att tala om att 'inte så' för han skulle tycka 'okej, nehe fick man inte, okej då'
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 670
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
702
Senast: Trassel12
·
Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 640
Senast: Gruvan
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 594
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp