Han kissar inte i lådan längre

O

Opi

Min katt har fått en ful ovana. Han har hittat sig en ny kattlåda men flelet är att det inte är någon kattlåda! På detta ställe kissar han direkt om man råkar slänga en tröja, strumpa på golvet. Och igår hade han kissat direkt på parketten på detta ställe. Han använder kattlådan när han bajsar dock! Vad kan jag göra för att ta bort denna dåliga ovana att kissa på kläder och golvet!
Varför börjar han med detta beteende när han är 6 år gammal?
 
När en äldre katt börjar så där så brukar de flesta tolka det som en protest. Håller du efter i hans låda ordentligt? Han kanske inte mår riktigt bra och försöker visa det? Gå igenom honom ordentligt och låt gärna en veterinär klämma lite på magen. Han kanske har blivit lämnad ensam mer än vanligt på sistone?

Jag skulle nog testat att ställa lådan på just den fläcken, för jag förstod det som att det alltid var på samma ställe?

Lukten från hans kissande sitter kvar på den fläcken så det är nog lätt hänt att det är därför han går tillbaka till samma ställe för att kissa nästa gång. Skrubba den ordentligt med klorin eller något liknande och sen kan du även testa att spraya den med något som katter inte gillar lukten av, fyspray, citron eller nåt annat. (Citron fläckar dock.)

På vissa katter funkar det bättre att göra "kissfläcken" hemtrevlig för dem, ställa en matskål där, dutta lite kattmynta eller nåt. Katterna förorenar inte sina egna mat- och sovställen.

Lycka till! :)
 
Har du bytt kattsand kanske?
När vi bytte kattsand i våran låda så vägrade katterna att gå där. Vi insåg det tyvärr när olyckan redan var skedd! :o
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 459
Senast: Rhinos
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 341
Katthälsa Hur tar men steget att låta sin älskade vän somna in. Hur vet man om det är dags? Jag har en gammal kastrerad kattherrre som bott hos...
Svar
12
· Visningar
1 972
Senast: annie_cool
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 383
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp