Han lät sina djur svälta

Sv: Han lät sina djur svälta

fy för sådana människor!
Böter och två års fängelse är inte tillräckligt!!

han borde förbjudas att äga djur över huvud taget! :mad::mad::mad:
 
Sv: Han lät sina djur svälta

*kl* Man borde ju se på kråkorna om de har skottskador eller något... och allvarligt talat vem skulle lägga ner tid på att ha ihjäl 4 kråkor så man inte ser dödsorsaken bara för att förstöra....nä...jag tror han är skyldig på alla punkter och hoppas att han får en fälande dom+ djurhållningsförbud för alla slags djur!!!
 
Sv: Han lät sina djur svälta

Vill inte på något sätt försvara honom och hovarna tyder ju definitivt på taskig vård men jag hittade faktiskt också fyra kråkor (eller om det var kajor) i vattnet hos mina hästar förra sommaren. Nu hann de ju inte ligga mer än någon timme och hästarna hade fler vattenkar att välja på men nog har jag undrat hur 17 de hamnat där!!!
 
Sv: Han lät sina djur svälta

Men Sten Bergheden förnekar skuld. Kommunen har struntat i att hästarna hade sjukdomen fång, en inflammation i hovarna, säger han.

:eek:Jag förstår inte vad kommunen hade med fånget att göra, det är väl Stens skyldighet att ta ut veterinären när hästarna är sjuka:devil:
 
Sv: Han lät sina djur svälta

Jag tycker det är väldigt fel det han gjort, men jag kan ändå inte låta bli att tycka att artikeln är väldigt överdriven!

Gamla hästar blir lätt magra, och speciellt när de fått fång så måste de sättas på diet en kortare period.
Vår 20åring har redan börjat magra av, och hon har alltid varit hur lättfödd som helst. :crazy:
Så på den punkten så är det ju inte något som är fel, så länge hästarna hade det bra och det är ingen här inne som vet.

Ang hovarna däremot så är det helt sinnes.
Hovarna växer omöjligt så mycket om man så bara skull missa en verkning. Speciellt inte oskodda hovar!
De där måste ju gått så minst ett halvår, om inte mer. :mad:
 
Sv: Han lät sina djur svälta

(Aftonbladet)
Hästarna var så vanvårdade att de måste avlivas.
Nu riskerar riksdagsmannen fängelse.
– Det var det värsta jag sett, säger miljöinspektören Anna Agné.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1106315,00.html

Har lagt märke till att många hovslagare verkar de fånghästar med en väldigt lång hov, kan inte svara på varför. De hovis jag sett och vet är en mkt tillförlitlig, som är hovis hos en MKT känd travtränare.

Han är hovis hos våra goda vänner vars häst har problem med fång.

Har själv tyckt att dessa hovar har sett för min egen del ALLDELES för långa. Själv har jag aldrig haft en häst med fång, tack och lov.

Vi har ett sto som är 27 år och har lite bekymmer med att hålla hullet på vinter men på sommaren och med krosshavre o pellets så går det bra.

Själv klart så har inte en gammal häst samma ryggmuskler som en unre och mer tränad häst har. Men hon är pigg och kan lägga av världens fart i hagen.

Sen hade vi en vet här som påstod att en av våra ston var mager(?),
Hon var tjock som en tunna och defenetivt inte ens tunn eller så

Kunde tro att hon däremot skulle spricka om magen, den stack ut på varje sida om henne. Rund som en tunna. veterinären hade verkligen behov att undersöka sina ögon.

Så jag har tyvärr ingen tillit till veterinärerna nuförtiden.
Man ska inte tro allt man läser och hör, allt förvrängs till veterinärernas fördel.

Kan däremot hålla med om att de ska ta i med hårdhanskarna där det behövs, t ex hade vi för några år sedan o några mil härifrån en som drog/släpade en nordis/ardenner bakom en traktor, var för full för att gå:eek:
Samt så var han alkoholpåverkad. Där tog det flera månader innan det hände något.

Då kan man undra vad de håller på med.:mad:
 
Sv: Han lät sina djur svälta

Jag vet vem som anmälde och jag har även sett ponnyerna. Det var det j**ligaste jag sett!! De hade ätit upp all trä inredning på logen där dom gick och hade inget strö. Dom åt upp gödsel som låg och hade torkat! Verkades två ggr per sommar och en ggn på vintern. Så det där med fång tror jag bara är en undanflykt! Ponnyerna har även ridits för inte alls länge sedan. Att dom inte släpptes i hagen var för att dom hade rymt!
 
Sv: Han lät sina djur svälta

Lånar..

Kan säga att jag inte blev så jätteförvånad när jag läste detta.
Jag har själv varit en del hos Sten's far och ridit när jag var liten.
Han var hästhandlare (delvis) och man gjorde inte så mycket för djuren.
Aldrig att man skulle byggt en hage så de inte kunde rymma, då var det bättre de fick stå inne. Det var det enklaste.
Man blir som man blir uppfostrad tänkte jag när jag läste det i tidningen.
Jag känner en till som hade en far som var en hästhandlare, och det är bara så att de tänker som sina föräldrar gjorde *tyvärr*
Hovslagare existerade knappt, det tog man ut om det verkligen var kris, annars la man inte ut pengar på sånt.
 
Sv: Han lät sina djur svälta

Finner inga ord för detta, blir så ledsen o arg och vet inte vad jag själv hade gjort eller sagt om jag sett detta med egna ögon:cry:
 
Sv: Han lät sina djur svälta

man borde kanske ta beslutet att avliva så gamla hästar innan dom blir så spinkiga och dåliga- även om dom måste sättas på kraftig diet..

Trodde inte att man skulle sätta sin häst på kraftfull diet om den har fång ?? Och om en häst mår bra fast den är 28 eller 32 så har den väl rätt att leva tills den inte orkar mer ?? :angel:
 
Sv: Han lät sina djur svälta

Han var med om att lägga ner Djurskyddsmyndigheten. De gjorde faktiskt ett bra arbete och de skulle med tiden komma med hårdare lagstiftning för alla djurplågare.
 
Sv: Han lät sina djur svälta

Jag vet vem som anmälde och jag har även sett ponnyerna. Det var det j**ligaste jag sett!! De hade ätit upp all trä inredning på logen där dom gick och hade inget strö. Dom åt upp gödsel som låg och hade torkat! Verkades två ggr per sommar och en ggn på vintern. Så det där med fång tror jag bara är en undanflykt! Ponnyerna har även ridits för inte alls länge sedan. Att dom inte släpptes i hagen var för att dom hade rymt!

Håller med dig att det ska sättas åt där det behövs men håller fast vid att det var fång som våra goda vänners häst hade/ har ibland.
Inte så konstigt för de är RUNDA o goa om magen. Så för min skull så hade en liten nyttig diet inte varit så väldigt fel.

Inga påhopp här på mig i allafall!:devil:

Har väl rätt att yttra mig liksom andra har, eller.:(
:eek:
 
Sv: Han lät sina djur svälta

Om nu ponnyerna haft fång så är det ju konstigt att Bergheden inte har lämnat behandlande vet samt hovslagare som referens? Men men... nu slipper iallafall ponnyerna lida!
Om du fattat det som att jag antytt att du inte får yttra dej så ber jag om ursäkt! Vi lever i ett fritt land och vi har alla olika åsikter!
 
Sv: Han lät sina djur svälta

Ursäkten godtas.:)

Men det jag hade som kommentar var det att våra bekantas hästar hade det. Inget annat.;)

Sedan att det har handlat om annat här kan jag varken dementera eller så. Alla fall är ju specifika, eller hur?
Kan hålla med om att han i såfall kunde ha relaterat till diverse vet etc.

:rofl:
 
Sv: Han lät sina djur svälta

Håller med dig att det ska sättas åt där det behövs men håller fast vid att det var fång som våra goda vänners häst hade/ har ibland.
Inte så konstigt för de är RUNDA o goa om magen. Så för min skull så hade en liten nyttig diet inte varit så väldigt fel.

Inga påhopp här på mig i allafall!:devil:

Har väl rätt att yttra mig liksom andra har, eller.:(
:eek:

Jösses, hur kunde du få det till påhopp och att du inte skulle få yttra dig :confused:
 
Sv: Han lät sina djur svälta

(Aftonbladet)
Hästarna var så vanvårdade att de måste avlivas.
Nu riskerar riksdagsmannen fängelse.
– Det var det värsta jag sett, säger miljöinspektören Anna Agné.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1106315,00.html
En shettis med fång lever gott på bra hö, vilket inte förvärrar fång. Är hästens ålder ett skäl till att den inte kan föda sig så ska den avlivas. Tycker inte det faktum att ponnierna överlevt i många år är ett giltigt bevis på god omvårdnad. En bra djurhållning har inte som mål att bara få djuren att överleva länge utan att sköta sina djur väl oavsett om de får ett långt eller kort liv. Men som politiker vet väl denne djurägare hur man slingrar sig ur sina misstag, det ingår väl i grundkraven till det yrket?!:angel:
 
Sv: Han lät sina djur svälta

Om en fångshettis lever gått på hö beror helt på näringsvärdet.
Hö med hög sockerhalt kan mycket väl förvärra fånget om ponnyn är insulinresistent.
PL
 
Sv: Han lät sina djur svälta

Om en fångshettis lever gått på hö beror helt på näringsvärdet.
Hö med hög sockerhalt kan mycket väl förvärra fånget om ponnyn är insulinresistent.
PL
Nej, men om hästen har både fång och diabetesbesvär så kanske man ska överväga ett annat alternativ än behandling...
En shettis lever dessutom gott även på ett hö med lågt näringsvärde om det inte är t.ex. ett dräktigt sto med föl vid sidan som kräver extra tillskott.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
856
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter Konsumentlagen måste förändras när det gäller köp av hästar och andra levande djur. Det har en majoritet i riksdagens civilutskott...
Svar
0
· Visningar
588
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Helena Ståhl, 24, valde att avliva sin travhäst efter en skada. Men istället för att begrava hästen valde Helena något helt annat –...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 241
Senast: Viva
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 109
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp