Han mår nog dåligt...

"Någon" är absolut oftast en man eftersom de flesta som begår brott, i synnerhet vålds- och sexualbrott, är män. Så jag fattar inte vad du försöker invända mot.
Att försvarsmekanismer som ingen direkt tror på och som används av alla i olika sammanhang inte gör att beteendet förlåts eller ursäkten accepteras. Jag tror att väldigt många här fastnar i lite konfirmeringsbias och vissa glasögon när det gäller sånt som att män ursäktas eller vad män kommer undan med/får göra som inte kvinnor får. I de allra flesta fall tror jag inte det direkt skiljer sig så mycket utan det är mer att man lägger märke till vissa fall mer och att den andra sorten inte på samma sätt berör en. Om män kommer undan med att göra något så är det något man såklart lägger mer märke till än saker som man själv kommer undan med då förklaringarna för en själv är logiska.
 
Att försvarsmekanismer som ingen direkt tror på och som används av alla i olika sammanhang inte gör att beteendet förlåts eller ursäkten accepteras. Jag tror att väldigt många här fastnar i lite konfirmeringsbias och vissa glasögon när det gäller sånt som att män ursäktas eller vad män kommer undan med/får göra som inte kvinnor får. I de allra flesta fall tror jag inte det direkt skiljer sig så mycket utan det är mer att man lägger märke till vissa fall mer och att den andra sorten inte på samma sätt berör en. Om män kommer undan med att göra något så är det något man såklart lägger mer märke till än saker som man själv kommer undan med då förklaringarna för en själv är logiska.
Jag fattar inte mycket av vad du skriver men män kommer undan med så jäkligt mycket mer eftersom det är män som styr världen. Det är logiskt det.
 
Men varför är det så himla ofta just så. "jag tar alla nätter eftersom min man sover så djupt/ska upp tidigt/inte kan somna om om han väcks/det är smidigare om jag gör det/jag ska ändå amma/pappan kan inte trösta"
Sen kommer alla kvinnor med kommentarer "ja men alltså just min man sover faktiskt jättetungt"

Blaha säger jag.

Fast om jag ska amma (liggamma och samsova, vilket iaf för oss innebar att jag sov under tiden) så finns det ju noll mening med att väcka min sambo för att vadå, titta på? Hade vi gett flaska och han hade väckt mig för att jag skulle titta på när han matade hade jag blivit skitsur faktiskt.

Att däremot bara förutsätta att mamman ska lösa allt är grisigt, min sambo ville vara vaken på natten ifall jag ville det men jag kände att det inte behövdes. Han fick kompensera min uppoffring (som inte direkt var stor iom att jag mer eller mindre sov mig igenom amning och ev blöjbyte) på andra sätt.
 
Att försvarsmekanismer som ingen direkt tror på och som används av alla i olika sammanhang inte gör att beteendet förlåts eller ursäkten accepteras. Jag tror att väldigt många här fastnar i lite konfirmeringsbias och vissa glasögon när det gäller sånt som att män ursäktas eller vad män kommer undan med/får göra som inte kvinnor får. I de allra flesta fall tror jag inte det direkt skiljer sig så mycket utan det är mer att man lägger märke till vissa fall mer och att den andra sorten inte på samma sätt berör en. Om män kommer undan med att göra något så är det något man såklart lägger mer märke till än saker som man själv kommer undan med då förklaringarna för en själv är logiska.
Feministisk samhällsteori är logiskt, empiriskt baserat, jätteintressant och förklarar väldigt mycket. :)
 
Feministisk samhällsteori är logiskt, empiriskt baserat, jätteintressant och förklarar väldigt mycket. :)
Jag har inga problem med att hålla med om att könsroller och socialt tryck osv förekommer, det jag inte håller med om hur det appliceras och används som förklaring. Allt är inte sådant som kan "förklaras" eller skyllas på normer, könsroller och patriarkat. Även i en värld med normer och könsroller så finns det individer.
 
Fast om jag ska amma (liggamma och samsova, vilket iaf för oss innebar att jag sov under tiden) så finns det ju noll mening med att väcka min sambo för att vadå, titta på? Hade vi gett flaska och han hade väckt mig för att jag skulle titta på när han matade hade jag blivit skitsur faktiskt.

Att däremot bara förutsätta att mamman ska lösa allt är grisigt, min sambo ville vara vaken på natten ifall jag ville det men jag kände att det inte behövdes. Han fick kompensera min uppoffring (som inte direkt var stor iom att jag mer eller mindre sov mig igenom amning och ev blöjbyte) på andra sätt.
Jag ammade, pappan bytte alla blöjor nattetid. Det var för mig helt orimligt att jag både skulle ta både och. Man sover sig inte igenom ett blöjbyte, då måste man gå upp ur sängen. Jag som var tvungen att vakna för minsta lilla sov nog ändå betydligt sämre och färre timmar än pappan. För visst är det smidigt att samsova och liggamma, och visst fungerar hormonerna så att man blir väldigt sömnig av amningen. Men man sover inte på samma sätt som utan barn.
 
Det är väl ändå ganska standard när någon för något och åker fast att personen antingen skyller på någon annan eller på något annat.
Här skyllde han ändå på att han mår dåligt. Kräket ångrar inte ens sig, trots att den stackars flickan mått väldigt dåligt (på goda grunder, men hon verkar lyckas bra med att inte förgripa sig på andra). Hon har t o m försökt ta livet av sig. Kräket ångrar att han var otrogen (sen när är våldtäkt av barn otrohet???), inget annat.
 
Här skyllde han ändå på att han mår dåligt. Kräket ångrar inte ens sig, trots att den stackars flickan mått väldigt dåligt (på goda grunder, men hon verkar lyckas bra med att inte förgripa sig på andra). Hon har t o m försökt ta livet av sig. Kräket ångrar att han var otrogen (sen när är våldtäkt av barn otrohet???), inget annat.
Ångrar arbogakvinnan sig?
 
Jag har inga problem med att hålla med om att könsroller och socialt tryck osv förekommer, det jag inte håller med om hur det appliceras och används som förklaring. Allt är inte sådant som kan "förklaras" eller skyllas på normer, könsroller och patriarkat. Även i en värld med normer och könsroller så finns det individer.
:confused: Du får precisera vad du menar. Vi pratar ju om fenomen som väldigt uppenbart har med könsstrukturer att göra eftersom oerhört få kvinnor har samma problem med föräldraskapet eller våld som många män har.
 
Jag ammade, pappan bytte alla blöjor nattetid. Det var för mig helt orimligt att jag både skulle ta både och. Man sover sig inte igenom ett blöjbyte, då måste man gå upp ur sängen. Jag som var tvungen att vakna för minsta lilla sov nog ändå betydligt sämre och färre timmar än pappan. För visst är det smidigt att samsova och liggamma, och visst fungerar hormonerna så att man blir väldigt sömnig av amningen. Men man sover inte på samma sätt som utan barn.
Jag klev inte ur sängen när jag bytte blöja? Vår dotter kissade bara på natten och vi hade blöjor + våtservetter på sängborden, sen bytte jag i sängen på henne. Det tog mindre än en minut och jo jag sov mer eller mindre genom det, dottern med. Jag påverkas inte av lite/mindre sömn så för mig är det helt chill.

Min sambo sa att han tar blöjbyte men med tanke på att det var så sjukt oansträngande så kändes det väldigt onödigt. Samma där, hade min sambo flaskmata hade jag förutsatt att han inte väckt mig för att titta och att han hade tagit blöjbytet. Känns slappt annars tycker jag.
 
:confused: Du får precisera vad du menar. Vi pratar ju om fenomen som väldigt uppenbart har med könsstrukturer att göra eftersom oerhört få kvinnor har samma problem med föräldraskapet eller våld som många män har.
Just att det används och accepteras som ursäkt på så sätt som beskrivs är inte något jag håller med om är unikt för män utan jag ser det användas ofta för kvinnor också.
 
Just att det används och accepteras som ursäkt på så sätt som beskrivs är inte något jag håller med om är unikt för män utan jag ser det användas ofta för kvinnor också.
Du missar poängen. Tror inte någon har påstått att förklaringsmodellerna är unika för män utan tvärtom kritiserar vi dem för att de osynliggör strukturerna. Även om förklaringsmodellerna är sanna och t ex sexualbrott orsakas av dåligt psykiskt mående så finns det ändå en uppenbar könsstruktur som gör att män mår dåligt på ett vis som gör att de begår sexualbrott medan detsamma inte alls gäller kvinnor i samma utsträckning.
 
Du missar poängen. Tror inte någon har påstått att förklaringsmodellerna är unika för män utan tvärtom kritiserar vi dem för att de osynliggör strukturerna. Även om förklaringsmodellerna är sanna och t ex sexualbrott orsakas av dåligt psykiskt mående så finns det ändå en uppenbar könsstruktur som gör att män mår dåligt på ett vis som gör att de begår sexualbrott medan detsamma inte alls gäller kvinnor i samma utsträckning.
Och vad är "könsstrukturen" som får män att begå sexualbrott/må dåligt som inte finns för kvinnor? Det är inte bara att man målar alldeles för brett med könsrollspenseln och attribuerar allt för mycket till könsroller istället för individens förutsättningar (vilket visserligen är en del av könsrollerna). T.ex. när det gäller skillnaden i sexualbrottens utsträckning, vad förklarar du det med? Man kan förklara det med könsstrukturer och könsroller på många olika sätt fortfarande och vissa förklarningsmodeller skulle inte vara för att kvinnorna är underställda männen utan tvärtom.

Jag ogillar att allting appliceras utifrån redan utvalda sätt att se på världen och för att då få situationerna och förklarningarna att passa in i den modellen. Jag ser könsrollerna och normerna som mer komplicerade än att bara kvinnorna är underställda männen, jag ser det som mer komplext än så. Feminister/men är delvis inne på det med hur män inte pratar om att man mår dåligt för att man inte "får" vilket inte riktigt faller ihop med att man skulle bestämma eller ha mer "makt" (för då skulle ens egna mående vara överställt kvinnans som ju får prata om sitt mående) och då faller man istället tillbaka på en könsroll som helt korrekt inte tillåter det. Ibland väljer man att applicera det som att männen är överställda och ibland inte, beroende på vad som passar in i förklaringen.

Jag förstår att det kanske är ganska vimsigt är helt slutkörd efter träningspasset men som en sammanfattning så är jag helt med på att det finns normer och könsroller som påverkar hur vi beter oss som samhälle och personer och vad som tillåts osv men jag är bara inte alltid överens om hur man applicerar och förklarar fenomen med detta som grund. Jag tycker dessutom att det är rätt tråkigt att skriva sådant som "personer som inte tror att genus finns" och på så sätt sätta tankar och ord i andras mun när det inte stämmer, alls.
 
@durachiny självklart är könsmaktsordningen komplex, så komplext att det forskas om det på egna institutioner på universiteten! :)

Säkerligen men i allmänhet är personer som pratar om det varken forskare eller har forskning på situationerna som nämns utan man hoppar direkt till kön* som förklaring. Det påminner mig i mångt och mycket om hur vissa gärna använder etnicitet och ursprung som förklaring till saker. Ett brott begås och då är första frågan, var det en utlänning/invandrare/flykting. Om ja så är det "givetvis", om inte så är det ett undantag. På samma sätt hoppar man gärna på något med kön* som förklaring eller anledning till en individ som gör något.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 775
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 646
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 636
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp