Han mår nog dåligt...

Säkerligen men i allmänhet är personer som pratar om det varken forskare eller har forskning på situationerna som nämns utan man hoppar direkt till kön* som förklaring. Det påminner mig i mångt och mycket om hur vissa gärna använder etnicitet och ursprung som förklaring till saker. Ett brott begås och då är första frågan, var det en utlänning/invandrare/flykting. Om ja så är det "givetvis", om inte så är det ett undantag. På samma sätt hoppar man gärna på något med kön* som förklaring eller anledning till en individ som gör något.
Jag vågar påstå att den mesta feministiska kunskap som finns är baserad på empiri och forskning.

Sexism och rasism har likheter ja, båda är asymmetriska samhälleliga maktstrukturer och de går ofta in i varandra. Feminism skiljer sig från rasism på väldigt många vis, bl a i fråga om värdegrund och människosyn men också i att den som sagt är baserad på empiri. Skillnaden mellan att säga "de flesta våldtäkter begås av män" och "de flesta våldtäkter begås av invandrare" är att det första är empiriskt sant, det andra osant. När ett brott begås är det knappast någon som frågar om det var en man som begick det för kvinnliga gärningsmän(!) ÄR undantaget. ;)

En annan skillnad är hur man förstår respektive påstående. Feministiskt teori utgår från konstruktivism medan rasistiska föreställningar utgår från essentialism. Med andra ord blir orsaks- och lösningsformuleringarna väldigt olika. Brutalt olika.
 
Jag vågar påstå att den mesta feministiska kunskap som finns är baserad på empiri och forskning.

Sexism och rasism har likheter ja, båda är asymmetriska samhälleliga maktstrukturer och de går ofta in i varandra. Feminism skiljer sig från rasism på väldigt många vis, bl a i fråga om värdegrund och människosyn men också i att den som sagt är baserad på empiri. Skillnaden mellan att säga "de flesta våldtäkter begås av män" och "de flesta våldtäkter begås av invandrare" är att det första är empiriskt sant, det andra osant. När ett brott begås är det knappast någon som frågar om det var en man som begick det för kvinnliga gärningsmän(!) ÄR undantaget. ;)

En annan skillnad är hur man förstår respektive påstående. Feministiskt teori utgår från konstruktivism medan rasistiska föreställningar utgår från essentialism. Med andra ord blir orsaks- och lösningsformuleringarna väldigt olika. Brutalt olika.
Jag syftade på likheter i hur man hoppar till slutsatser om vad orsaken är. Det hoppas väldigt ofta väldigt fort till en förklaringsmodell som baseras på kön, könsroller, normer, könsmaktsordning osv när det ofta finns många andra faktorer som är delvis bidragande eller helt förklarande. Könet trumfar ofta allt.

Precis som allt inte är biologiskt är inte allt kulturellt/socialt betingat men precis som någon blir frälst och tror att den nya dieten kan bota allt från övervikt till cancer så används kön* som förklaring och lösning på allt, alltför ofta. Det är en förenkling och fördumning att säga att allt är t.ex. individuellt eller biologiskt men på samma sätt så är det väldigt förenklat till den grad att det blir nästintill oärligt att direkt och alltid hoppa på könsförklarningen.
 
Jag syftade på likheter i hur man hoppar till slutsatser om vad orsaken är. Det hoppas väldigt ofta väldigt fort till en förklaringsmodell som baseras på kön, könsroller, normer, könsmaktsordning osv när det ofta finns många andra faktorer som är delvis bidragande eller helt förklarande. Könet trumfar ofta allt.

Precis som allt inte är biologiskt är inte allt kulturellt/socialt betingat men precis som någon blir frälst och tror att den nya dieten kan bota allt från övervikt till cancer så används kön* som förklaring och lösning på allt, alltför ofta. Det är en förenkling och fördumning att säga att allt är t.ex. individuellt eller biologiskt men på samma sätt så är det väldigt förenklat till den grad att det blir nästintill oärligt att direkt och alltid hoppa på könsförklarningen.
Du får tala ur skägget och vara mer precis i vad du kritiserar för jag förstår inte riktigt vilka som kopplar vad till könsmaktsordningen på ett förenklat vis. Diskussionen i tråden rör ju föräldraskap, hushållsansvar och våld- och sexualbrott vilka samtliga är områden som väldigt tydligt och empiriskt bevisat är kopplade till könsmaktsordningen.
 
Spinner vidare på ditt inlägg... Jag har insett att ordet bonus betyder väldigt olika för olika människor. För mig betyder det en extra vuxen i barnens liv. Inte att man blir förälder och därmed tar det ansvaret för barnen man gör som förälder. Ett gammalt ex. ansåg att hans barn var mitt ansvar på hans helger. Jag bara skrattade för jag trodde inte att han var seriös. Dina barn, ditt ansvar liksom. Fy så elak och hemsk jag var då :rofl: För mig och min sambos del har vi först och främst varit varandras partners, inte stand in förälder eller liknande utan i barnens liv har vi varit en extra vuxen. De har sin andra förälder i livet och behöver ingen extramamma/pappa men extra vuxna som älskar och bryr sig om dem kan man aldrig få för många av.

Jag har tänkt en del på den här diskussionen och vartåt det lutade i den här tråden, så hugger ditt inlägg bara som exempel. För mig så är det faktiskt inte så här, eller rättare sagt, jag vill inte ha det så som ni beskriver det.

Nu är jag ju i sitsen att jag har barn och nej jag tar inte för givet att någon- om jag träffade någon- skulle bli en extrapappa bara för det. Men jag känner att om jag bara ska ha en kärleksrelation med någon utan att han har annat än "glida runt som en vuxen utan koppling till barnet som om vi bodde i kollektiv" nivå på det, då får vi vara särbos. Helt ok. Men säg att jag skulle träffa någon ny, vi flyttar ihop, får gemensamma barn- tänk då hur det blir för mitt barn från tidigare förhållande i det huset. De gemensamma barnen är "våra barn" fullt ut med hjälp till aktiviteter, stöttning med läxor, ja what not. Ska den nya partnern då fortsätta att bara vara en extra vuxen så som grannen typ till mitt första barn, hur känns det för det barnet? Att alltid vara en legal alien i sitt eget hus, som det görs skillnad på (vissa kan pappa ta hand om men inte DIG för du är inte det Riktiga Barnet, du får bara be mamma), det innebär direkt en tydlig skillnad mellan syskonen etc.

Detta skiljer sig givetvis mkt beroende på hur stora barnen är, för tex en tonåring är det ju rätt givet att det är en annan sak. Men mitt är nu då inte ens 18 månader, hur ska det förklaras för honom om han skulle få ett yngre syskon, förklara för en treåring att nä mannen T tar bara hand om lillasyster, för han är inte din pappa, din pappa träffar du ju ibland, du får leka med honom när han har tid..? Förstår ni min tanke? Nu är detta rätt OT men det har ju nämnts i flera inlägg o jag kan inte låta bli att bemöta det. Jag är solklart färgad av min uppväx där jag och mitt ena syskon var de där legal aliens i vårt eget hus, där det var olika regler för småsyskon och vi som bara var Mammas barn. Detta tydliggjordes bland annat med att vi inte fick skjuts etc i samma utsträckning (helt enligt trådens tankar om att man inte ska vara som en extraförälder utan stå vid sidan). Men hur kul är det att ett syskon har två föräldrar som servar och övriga bara en? Hur lätt är det för att fatta för en femåring att jag inte får samma möjligheter som småsyskon utan att man som barn tänker att det är nåt fel med mig?
Nej, för mig är det nog så att skulle det bli ny relation får han antingen vara särbo och ha sitt och vi har vårt utöver det, eller får han ställa upp på samma nivå i det praktiska iaf med min son som för ev genemsamma barn. Sedan har JAG givetvis fullt ansvar.. men att ha isär så små barn från hur man behandlar andra barn, vi o dem.. nä inte i mitt hus. Barnperspektivet liksom.

Slut OT
 
Jag gled ifrån ämnet och berättade om egna erfarenheter som bekräftar mer än förklarar...

Men det är nog för jag inte heller förstår varför det är såhär.
Jag upplever både att jag, de runt mig tycker synd om män i tid o otid.

När min mamma sa till mig att jag ska hjälpa min pojkvän för han inte kommer klara det själv så kände jag först " ja det borde jag klara, borde jag göra för hans skull"
 
Jag har tänkt en del på den här diskussionen och vartåt det lutade i den här tråden, så hugger ditt inlägg bara som exempel. För mig så är det faktiskt inte så här, eller rättare sagt, jag vill inte ha det så som ni beskriver det.

Nu är jag ju i sitsen att jag har barn och nej jag tar inte för givet att någon- om jag träffade någon- skulle bli en extrapappa bara för det. Men jag känner att om jag bara ska ha en kärleksrelation med någon utan att han har annat än "glida runt som en vuxen utan koppling till barnet som om vi bodde i kollektiv" nivå på det, då får vi vara särbos. Helt ok. Men säg att jag skulle träffa någon ny, vi flyttar ihop, får gemensamma barn- tänk då hur det blir för mitt barn från tidigare förhållande i det huset. De gemensamma barnen är "våra barn" fullt ut med hjälp till aktiviteter, stöttning med läxor, ja what not. Ska den nya partnern då fortsätta att bara vara en extra vuxen så som grannen typ till mitt första barn, hur känns det för det barnet? Att alltid vara en legal alien i sitt eget hus, som det görs skillnad på (vissa kan pappa ta hand om men inte DIG för du är inte det Riktiga Barnet, du får bara be mamma), det innebär direkt en tydlig skillnad mellan syskonen etc.

Detta skiljer sig givetvis mkt beroende på hur stora barnen är, för tex en tonåring är det ju rätt givet att det är en annan sak. Men mitt är nu då inte ens 18 månader, hur ska det förklaras för honom om han skulle få ett yngre syskon, förklara för en treåring att nä mannen T tar bara hand om lillasyster, för han är inte din pappa, din pappa träffar du ju ibland, du får leka med honom när han har tid..? Förstår ni min tanke? Nu är detta rätt OT men det har ju nämnts i flera inlägg o jag kan inte låta bli att bemöta det. Jag är solklart färgad av min uppväx där jag och mitt ena syskon var de där legal aliens i vårt eget hus, där det var olika regler för småsyskon och vi som bara var Mammas barn. Detta tydliggjordes bland annat med att vi inte fick skjuts etc i samma utsträckning (helt enligt trådens tankar om att man inte ska vara som en extraförälder utan stå vid sidan). Men hur kul är det att ett syskon har två föräldrar som servar och övriga bara en? Hur lätt är det för att fatta för en femåring att jag inte får samma möjligheter som småsyskon utan att man som barn tänker att det är nåt fel med mig?
Nej, för mig är det nog så att skulle det bli ny relation får han antingen vara särbo och ha sitt och vi har vårt utöver det, eller får han ställa upp på samma nivå i det praktiska iaf med min son som för ev genemsamma barn. Sedan har JAG givetvis fullt ansvar.. men att ha isär så små barn från hur man behandlar andra barn, vi o dem.. nä inte i mitt hus. Barnperspektivet liksom.

Slut OT
Jag var nog inte tydlig nog. Jag skrev längst ner i mitt andra inlägg att "det viktiga som jag ser det är att alla i familjen har samma värde. Inget barn och ingen vuxen har ett högre värde eller är viktigare än någon annan. Alla ska få de bästa förutsättningarna för att trivas även i det nya."
Att bli åsidosatt som barn för att man inte har samma gener hör verkligen inte dit. Det hör aldrig dit oavsett vilken konstellation barnet befinner sig i. Alla är lika mycket värda men för den sakens skull behöver man inta ta ett ansvar som föräldern som är närvarande ska ta.
För mig är att vara en extravuxen att vara en extra resurs i barnets liv. Inte någon som svävar omkring visserligen i barnets närhet men som skiter fullkomligt i barnet. Jag behöver inte vara förälder för att vara en extra vuxen och jag behöver inte ta det ansvar föräldern ska ta. Att jag tröstar ett ledset barn, ger ett hungrigt barn mat, byter en blöja, hämtar/lämnar hos kompisar eller hjälper barnet på annat sätt har inget med föräldraansvar att göra, det har med vuxenansvar att göra. Det är när en förälder anser att jag ska ta hand om och skiter i sitt ansvar, dvs. gör mig till ansvarig trots att hen är i närheten och kan göra det precis lika bra själv som jag slår bakut. Eller som mitt ex. när han ansåg att han kunde hämta sina barn hos mamman och dumpa dem hos mig för att göra annat själv.

Så nej! Absolut inte behandla barn olika. Självklart inte. Aldrig någonsin.

Nu sitter jag med facit. Mina bonusbarn är vuxna nu och vi har pratat mycket om det här både när de var yngre och nu på senare år. De har spontant sagt att de aldrig har känt sig exkluderade, som om de blev annorlunda behandlade eller som mindre värda på något sätt och att de är glada för att jag aldrig försökte bli någon extramamma till dem utan var just en extra vuxen. De har ju redan en mamma. Vi hade och har en helt annan relation. Visserligen höll de inte alltid med mig när de var yngre men vilka barn gör det? Nu i efterhand som vuxna så förstår de ju varför jag sa och gjorde som jag gjorde.
 

Att lämpa över sitt föräldraansvar på nån annan, det går ju tvärbort. Skaffar man en partner för att slippa ta hand om sina barn är man bara tragisk.. Och beter sig illa både mot barn och partner. Jag uppfattade en del inlägg här som betydligt mer allmänt hållna dvs att en ny partner alltid ska vara en isolerad ö i familjen som inte behöver interagera med barnen annat än på det sätt som passar en, och då ville jag påpeka hur snett det tänket kan bli framförallt om fler barn kommer med i bilden. För det är verkligen inte ovanligt att det behandlas olika och det är hemskt för de små som inte fattar. Återigen, träffas man när barnen är 17 är det liksom en annan femma och det där med "en extra vuxen" blir väldigt applicerbart.
 
Att lämpa över sitt föräldraansvar på nån annan, det går ju tvärbort. Skaffar man en partner för att slippa ta hand om sina barn är man bara tragisk.. Och beter sig illa både mot barn och partner. Jag uppfattade en del inlägg här som betydligt mer allmänt hållna dvs att en ny partner alltid ska vara en isolerad ö i familjen som inte behöver interagera med barnen annat än på det sätt som passar en, och då ville jag påpeka hur snett det tänket kan bli framförallt om fler barn kommer med i bilden. För det är verkligen inte ovanligt att det behandlas olika och det är hemskt för de små som inte fattar. Återigen, träffas man när barnen är 17 är det liksom en annan femma och det där med "en extra vuxen" blir väldigt applicerbart.
Ja och det är just föräldraansvaret jag pratar om. Inte vuxenansvaret vi alla har. Visst blir det så i vissa familjer att en ny partner blir en isolerad ö men då är det så mycket mer som är fel. Ingen kan ju någonsin trivas i en sådan konstellation och det är lika otänkbart för mig att leva med någon som vill leva så som det är att jag skulle leva med en partner mina barn inte kan med. Jag anser faktiskt att det är lika illa om barnet är sjutton år eller om hen är sjutton månader. Att man förstår gör inte saken bättre utan precis lika smärtsam. Att skilja på mina och dina inom en familj gör man bara inte. När vi köpte det här stället var mitt ena bonusbarn påväg att flytta hemifrån. Det spelade ingen roll för oss. Det var ändå självklart att hen skulle ha ett eget rum, ett ställe att kalla sitt. Hen har aldrig sovit här men det kvittar. Hen ska veta att det här är lika mycket hemma som för övriga barn som bodde här kortare eller längre tid innan de också flyttade hemifrån.
Nu har jag inga biobarnbarn men väl bonusbarnbarn och skulle jag få biobarnbarn så skulle jag självklart inte skilja på dem och bonusbarnbarnen heller. Jag ser verkligen ingen anledning till det. Har man valt att leva med någon som har barn sedan tidigare så får man också leva med de barn som fanns sedan tidigare på ett för alla schysst sätt. Det är allt eller inget.
 
@Milosari exakt. Man vaknar för att man är tvungen. Om någon annan är där lämnar man över ansvaret att vakna på den. Men då får man lära om.

Återkommer till detta. När vår son var 8 månader drog jag på tjejresa 4dygn. Gissa vem av oss som vaknade på nätterna före kontra efter den resan?

vi pratade om det på jobbet idag, hur män tänker. Tror de att vi kvinnor bara har all kunskap om allt möjligt (typ, vart hittar man nya gafflar till jobbet) eller reflekterar de inte alls? Isåfall är det ännu mer märkligt hur snedfördelat det är mellan könen sett till bolagsstyrelser och ledarskap.
 
Återkommer till detta. När vår son var 8 månader drog jag på tjejresa 4dygn. Gissa vem av oss som vaknade på nätterna före kontra efter den resan?

vi pratade om det på jobbet idag, hur män tänker. Tror de att vi kvinnor bara har all kunskap om allt möjligt (typ, vart hittar man nya gafflar till jobbet) eller reflekterar de inte alls? Isåfall är det ännu mer märkligt hur snedfördelat det är mellan könen sett till bolagsstyrelser och ledarskap.
Mödrar tar semester från barnen, fäder är som turister i sina barns liv...
 
Jag kommer att tänka på en kollega från tiden då vi enbart jobbade kvällar. Hon var chef, hade stort ansvar och många bollar i luften. Men varje jäkla kväll hörde jag hur hennes telefon ringde några gånger, det var mannen som kommit från jobbet och behövde instruktioner om ditten och datten..

Vid ett tillfälle ringde det ovanligt mycket och hon förklarade att det var barnen. För första gången skulle de vara hemma en hel kväll ensamma och ha fredagsmys, samtalen handlade mycket om mat som skulle värmas i mikron, var olika saker fanns osv.

”Men din man då”, undrade jag, ”är inte han hemma?”

”Nä, han tog hunden och åkte till landet.”
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 769
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 645
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 441
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 204
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp