Han "passar" istället för att trava.

E

enlitenjohanna

Rider en varmblodstravare just nu som kom från travet i våras. Han är väldigt mysig o trevlig men har så inte kommit så långt inom ridningen.
Och då är de så att han "passar" istället för att trava vanligt.
Han KAN förstås trava vanligt, han gör de vid longering men inte vid ridning.
Skulle vilja ha lite tips om hur man kan göra så att han förstår att ja vill att han ska trava?

tack för svar :)
 
Sv: Han "passar" istället för att trava.

Rider islandshäst, och har ridit många som "grisepassar" istället för att trava.
På vissa hjälper det med att man gör övertydliga hjälper, som att ställa sig i fältsits och trycka lite på mankammen och sedan sätta sig ner.
Eller ta fram bommarna som Joka sa.

Annars kolla om han kanske har någon låsning, passar sadeln? osv.

Lycka till :)
 
Sv: Han "passar" istället för att trava.

Hade ett travarsto för många år sedan med mycket amerikanskt blod i sej och väldigt mycket pass anlag. Hon passade när hon blev stressad eller trött!! Det jag kan rekomendera är att arbeta mycket med styrka och avslappning. Om din häst travar vid longering jobba med att befästa röstkommandot för trav så du kan använda det vid ridning. Trava korta sträckor och bygg upp hästens styrka. Rid mycket lösgörande övningar. Låt en massör eller et kolla över häsen så den inte är låst någonstans. Försök att inte stressa upp dej själv när hästen passar utan sitt lugnt och jobb på att få hästen avslappad och tänka trav genom att använda rösten! Lycka till!!
 
Sv: Han "passar" istället för att trava.

Håller med de övriga tipsen.
Det gäller att stärka hästen och visa den rätta takten. Rent ridmässigt brukar jag rida lätt med tydliga hjälper i något avlastningssits ( lite framåtlutad). Mjuk hand med mycket lätt kontakt. Släpp fram hästen framåt-neråt, passen kommer för att den spänner sig. Det lättaste är att försöka få trav direkt ur travfattningen eller några steg efter. När hästen bara springer på i passtakt är det svårt att ändra takten, så då får man sakta av och prova flera övergångar.
 
Sv: Han "passar" istället för att trava.

Tack för svaren! :)
Har försökt o köra lite cavaletti, men tyvärr så finns de inga bommar på gården än, så de får bli några enstaka pinnar, men de funkar ju de också.
Det är inte jag som longerar han, utan hans ägare, jag är bara medryttare. Så det blir ju lite svårt på den delen.
Men får väl se om de blir så att jag också kan börja longera han nån gång.

Men tack för svaren, ska försöka testa de där med att stå i fältsits o trycka lite grann på mankammen, får se om de funkar :)
 
Sv: Han "passar" istället för att trava.

Jobba mycket med att lösgöra i skritt, och träna in röstkommando. (lättare att göra omdu hittar ett knep at få trav från sadeln dock, kan bli svårt för hästen att förstå skillnaden annars).

Crow måste jag för tillfället få ur balans för at han ska trava, han travar annars när han blir trött. Men så har ju jag arbetat bara med att få en bra, ren, bärig tölt, fram tills nu när han kändes redo att ta tag i traven. Han gick inte att få i trav alls tidigare nämligen, men med arbete för att stärka och lösgöra i de andra gångarterna så har det kommit :)

''jobbig'' ojämn mark kan också hjälpa, och att du ber att få ta ner huvudet på honom (passar de pga spändhet eller brist på styrka måste de spänna ryggen, och då faller de ofta in i trav om man får ner formen till lång och låg. Det räcker dock inte att bara dra in nosen utan hela halsen måste neråt.)
 
Sv: Han "passar" istället för att trava.

Rider du på bana eller ut i skogen? Som de andra säger, mycket lösgörande arbete. Rider du på bana så prova med serpentinbågar, volter osv i lugnt tempo och en hel del skritt emellan så han inte blir för trött.
 
Sv: Han "passar" istället för att trava.

Du har redan fått många bra tips, men jag flikar in ändå.

Stirra dig inte blind på tips du får om vad som "ska" funka. Enligt en tränare jag hade ett kort tag så KUNDE inte min lilla islänning trava i skänkelvikning eller över bommar. Visst kunde han det.
Min kille passar främst på grund av spänningar och obalans. Så för mig har det inte hjälpt så mycket med såna övningar som bara gör det bättre för stunden. Cavaletti tex funkade för att hitta takten, men det löste inte problemet med spänningarna, så han fortsatte att passa.
Mycket lösgörande i skritt och om du har möjlighet att rida ut i riktig skog, inte på stigar, utan så ojämn terräng som möjligt (börja lite försiktigt bara så att hästen lär sig ta sig fram ifall den är lite snavig och vinglig av sig).

Röstkommando tycker jag också är bra, du kan börja från marken och springa bredvid, så ser du tydligt att han säkert travar rent. Sen uppsuttet har jag sagt trav när han travar till att börja med, för att sen när han lärt sig kommandot, säga trav vid fattningen. Förstärk gärna kommandot tex genom att ge signal med spöt. Jag brukar ha det precis framför sadeln när han ska trava (inte piska alltså, utan bara hålla det emot hästen)

Nu på träningarna har vi försökt få trav och min tränare kommenterade att han kan inte trava om han inte är på tygeln. Det stämmer, så får du hästen i form så kommer den att trava. Första lektionen vi skulle försöka få trav tog det ca 40 min :o men det är helt klart värt arbetet.


Men försök att själv hitta vägar, prova alla tips du får, men ruta inte in dig för mycket på att allt kommer funka. Jag tycker personligen att det är bättre att jobba lösgörande för att hitta formen än att trava över cavaletti, även om det också är bra. Variation är det bästa såklart!
Lycka till
 
Sv: Han "passar" istället för att trava.

Bra tips :)

Fast visst kan de både passa och tölta ''på tygeln'' det kan Crow. x) Men å andra sidan är han ju stärkt i musklerna och arbetad för att stärkas upp i tölten i form. Men om han passar ibland, vilket är rätt sällan då jag inte ber om det, så hjälper det inte att ta ner honom på tygel, jag kännner ryggen höjas och samlas, men han svingar fortfaande omisskännligt från sida till sida.. :3

Fast oftast passar de ju av brist på styrka och då hjälper det att samla dem eftersom det är lättare att trava samlat än att passa samlat.
 
Sv: Han "passar" istället för att trava.

Tölta på tygeln kan de absolut göra.

Passa är jag dock rätt osäker på faktiskt, beror väl kanske på orsaken till det, men jag har aldrig stött på någon som påstått eller bevisat det. Men bara för att jag aldrig stött på det behöver det ju inte vara sant, det är fritt fram att överbevisa mig ;)
 
Sv: Han "passar" istället för att trava.

De kan ju göra allt annatt i form så varför inte? Många hävdar ju att de inte kan tölta ''i form'' heller ;)

Jag rider honom inte i pass självmant så tyvärr kan jag inte få någon bild på det. Det är mest när jag är ute som han av någon anledning kan få för sig att börja passa om jag töltar snabbt (kanske han ser nåt och blir rädd eller så), då flyger huvudet upp och ryggen ner men även om jag ber honom lyfta ryggen igen och sänka halsen så fortsätter han passa men med höjd rygg.. Det är definitivt inte trav för han svingar inte sidledes i trav, och takten är helt ren tvåtakt. Enda sättet att få honom att byta gångart är att ta ner tempot och göra galoppfattning eller ta ner det tills han skrittar och göra tölt fattning eller galoppfattning. Just nu gör vi travfattningar genom att knuffa in bogen i en skarp sväng och det vill jag inte prova i pass fart.. :P
(Håller på att lätra oss vettiga travfattningar)
 
Sv: Han "passar" istället för att trava.

Ok, då har du samma erfarenhet som jag. Min sänker också ryggen när han börjar passa. Jag kan korta honom och få upp ryggen igen, men då är han spänd.
Jag kan få trav ur passen (han kan passa i alla möjliga hastigheter, allt från långsam skritt till galoppfart) och det känns skillnad på honom då. Ryggen är fortfarande uppe, men han är inte spänd som en planka i sidorna.
Tror inte det har så mycket med om ryggen är höjd eller sänkt att göra, utan det är just spänningen som är boven i dramat för min pålle (och säkert en del andra med). Som du sa så drar han iväg i pass om han blir rädd = spänner sig.
Men är han på tygeln, alltså inte spänd så passar han inte.

Nu ska jag sluta råna tråden :P Men jag förstår hur du menar, även om jag inte tror att vi menar riktigt samma i frågan.
 
Sv: Han "passar" istället för att trava.

Crow är inte stel när han passar med höjd rygg :) Kan böjas och så svarar fnt på tygel och säte men byter inte gångart eftersom han inte lärt sig skilja på tölt, trav och pass under sadel än det är inget jag jobbat med utan har hittils bara fokuserat på tölten. Han passar i hög travfart, typ. Ber jag honom sakta av i passen blir det ''stepping pace'' av det (när han kommer till mellantrav fart ungefär), mjuk och väldigt passtaktig ''tölt''.
Han är spänd när han börjar passa, men slutar inte passa när han blir mjuk och slappnar av igen. Jag arbetar alltid mot att länga honom eftersom han har lätt att korta upp och spänna sig.
Händer visserligen sällan att han börjar passa numera (annat än stepping pace då men i det läget är det bara jag som gett fel hjälper eller inte arbetat igenom honom tillräckligt för dagen).
 
Sv: Han "passar" istället för att trava.

Min har iofs lätt att bli stel i sidorna i andra gångarter med, så det krävs inte så mycket för att han ska bli stel och spänd. Han har gått lite längre med grispassen än din gissar jag och det är väl inte direkt bra, nu är det inte så mycket längre, men innan var det definitivt favoritgångarten.

Vet att jag sett en film med din crow, väldigt spännande häst.:)

Nu ska jag sluta vara off topic, sorry TS.
 
Sv: Han "passar" istället för att trava.

Tack! :D Hade jag fått igång filmkameran hade jag lagt upp en nyare film, han har utvecklats mycket :) Länkar till ett nytaget tölt foto (min sits är iofs kass menmen).

(Och nu ska jag sluta vara off topic ;)
 
Sv: Han "passar" istället för att trava.

Stärk bakpartiet så mycket du kan. Träna växlingar mellan tempon och göra öppna och slutor. Ju starkare hästen blir i baldelen blir det lättare att hålla traven och få bort lite av passen.

Men många varmblod har passen med sig, eller tölt. Men det går att träna bort det mesta i alla fall.

Min varmblods herre töltar när han tycker det blir för jobbigt. Men då får man göra som när man rider islandshäst, ställa sig i fältsist så brukar det gå över!! :)
 
Sv: Han "passar" istället för att trava.

Min varmblods herre töltar när han tycker det blir för jobbigt. Men då får man göra som när man rider islandshäst, ställa sig i fältsist så brukar det gå över!! :)

Det har jag aldrig hört inom islandsvärlden, i så fall har jag missat något.
 
Sv: Han "passar" istället för att trava.

Jaså? lättar man sig lite i sadeln så kan man lättare få dom i trav från tölt. Man kanske inte ska ställa sig i fältsits men man ska lätta sig lite framåt.

Jag har jobbat med islandshästar och hon jag jobbat för tävlar SM och en mycket framgångsrik tränare. Så jag tror jag hon vet vad hon sysslar med. Det kanske är något du kan testa???
 
Sv: Han "passar" istället för att trava.

Ber om ursäkt, jag läste helt fel. Jag trodde du menade att man skulle ställa sig upp i fältsits när de passar. Vilket jag aldrig hört förut. Såg att det blir lite otydligt här, så jag lägger till lite. För att få tölt istället för pass trodde jag du menade, men ser nu att jag läste helt fel.

Att lätta i sadeln för att underlätta för traven har jag såklart hört många som gör.

Ber om ursäkt än en gång för missförståndet och hoppas att jag inte uppfattades som otrevlig.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 552
Senast: Ramona
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 458
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
980
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 149
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp