Jag letar häst. Tyvärr.

TinyWiny

Trådstartare
Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi väl rider igen. Jag behöver en som rör igenom sin kropp ordentligt, dvs. ingen symaskin. Jag behöver en häst som har egen motor men inte springer till månen. Ingen arbetsnarkoman men heller ingen segpropp. En som inte "dör" av skräck av en påse i diket utan på sin höjd tittar till och tar ett steg eller två. D-ponnymått eller strax över. En schysst kompis att rida ut på helt enkelt där inte varje dag är en fajt utan trevlig.

Det jag inte vill ha är fjording, haflinger, kall eller varmblodstravare och arab. Jag och araber älskar varandra på marken men inte på ryggen. Haflinger är för mycket arbetsnarkoman för att trivas hos mig och fjordingar är som de är med sina krumsprång och symaskinsgång, det klarar inte min kropp av. Travarna är inte heller min typ av häst. Varken kall eller varm. Halvblod och fullblod går också bort.

Så, ge mig tips! Både på vad jag ska leta efter och vad jag inte ska leta efter. Jag har haft egna hästar i 20 år, jobbat några år med hästar och levt häst på diverse vis i 40 så inte helt nybörjare. Och ja, självklart vet jag att det finns individer som inte är som rasen brukar vara och jag vet att diverse korsningar kan vara fantastiska hästar men det är inte relevant just nu. Den häst jag köper när jag väl har kommit dit kommer jag köpa för att kemin stämmer men jag måste börja någonstans.
 
En lite äldre (vuxen) nordsvensk brukshäst, valack, inkörd och riden (ganska få är ordentligt ridutbildade) borde funka som du önskar. Medelmankhöjd 155 ungefär men det går att hitta sådana som är av ponnymått också.

Vuxna, inkörda och inridna ston är ston med allt vad det innebär. Medelmankhöjd 152.

Mina (ston enbart) kan stå både en och två eller tre veckor utan att bli knäppa. Man bara gör det man tänkt sig.

Rasen är arbetsvillig och smidig, hoppar inte för vare sig konstiga rötter eller märkliga brevlådor och saknar det där tokspringandet som moderna kallblodstravare ofta har.

Möter man en älgfamilj i skogen så frågar hästen "vad ska jag göra nu" istället för att få panik.
 
Nyfiken på när du red fjordhäst senast. Ingen av mina har haft symaskinsgång och ytterst sällan haft bockningstendenser.

Vill såklart inte pracka på dig en häst du inte vill ha, men du beskriver exakt min häst…
 
En lite äldre (vuxen) nordsvensk brukshäst, valack, inkörd och riden (ganska få är ordentligt ridutbildade) borde funka som du önskar. Medelmankhöjd 155 ungefär men det går att hitta sådana som är av ponnymått också.

Vuxna, inkörda och inridna ston är ston med allt vad det innebär. Medelmankhöjd 152.

Mina (ston enbart) kan stå både en och två eller tre veckor utan att bli knäppa. Man bara gör det man tänkt sig.

Rasen är arbetsvillig och smidig, hoppar inte för vare sig konstiga rötter eller märkliga brevlådor och saknar det där tokspringandet som moderna kallblodstravare ofta har.

Möter man en älgfamilj i skogen så frågar hästen "vad ska jag göra nu" istället för att få panik.
Det får vara en ytterst liten isåfall. En nordsvensk är alldeles för stor i mitt tycke. Kanske skulle skrivit det men tänk 400 kg och 130 i täcken så får du ett hum om den storlek jag söker. Jag har aldrig träffat någon nordsvensk eller någon annan brukshäst som har tyckt att livet har varit okej om de inte får jobba men kul att de finns.
 
Nyfiken på när du red fjordhäst senast. Ingen av mina har haft symaskinsgång och ytterst sällan haft bockningstendenser.

Vill såklart inte pracka på dig en häst du inte vill ha, men du beskriver exakt min häst…
De fjordingar jag har träffat och ägt plus alla jag har sett på annons de senaste har stämt väl in på symaskinsgång och bockningar. Kul att din inte är sådan.
 
Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi väl rider igen. Jag behöver en som rör igenom sin kropp ordentligt, dvs. ingen symaskin. Jag behöver en häst som har egen motor men inte springer till månen. Ingen arbetsnarkoman men heller ingen segpropp. En som inte "dör" av skräck av en påse i diket utan på sin höjd tittar till och tar ett steg eller två. D-ponnymått eller strax över. En schysst kompis att rida ut på helt enkelt där inte varje dag är en fajt utan trevlig.

Det jag inte vill ha är fjording, haflinger, kall eller varmblodstravare och arab. Jag och araber älskar varandra på marken men inte på ryggen. Haflinger är för mycket arbetsnarkoman för att trivas hos mig och fjordingar är som de är med sina krumsprång och symaskinsgång, det klarar inte min kropp av. Travarna är inte heller min typ av häst. Varken kall eller varm. Halvblod och fullblod går också bort.

Så, ge mig tips! Både på vad jag ska leta efter och vad jag inte ska leta efter. Jag har haft egna hästar i 20 år, jobbat några år med hästar och levt häst på diverse vis i 40 så inte helt nybörjare. Och ja, självklart vet jag att det finns individer som inte är som rasen brukar vara och jag vet att diverse korsningar kan vara fantastiska hästar men det är inte relevant just nu. Den häst jag köper när jag väl har kommit dit kommer jag köpa för att kemin stämmer men jag måste börja någonstans.

En övervuxen connemara :heart eller en av ponnystorlek om den inte är för lite för dig.
 
Det får vara en ytterst liten isåfall. En nordsvensk är alldeles för stor i mitt tycke. Kanske skulle skrivit det men tänk 400 kg och 130 i täcken så får du ett hum om den storlek jag söker. Jag har aldrig träffat någon nordsvensk eller någon annan brukshäst som har tyckt att livet har varit okej om de inte får jobba men kul att de finns.
OK, då är det C-ponnystorlek du söker.

NSV Bruk håller sig nog oftast mellan ca 145-160. Även om mindre exemplar finns.

Det finns massor med NSV bruk, som är nöjda med med livet med sporadiskt jobbande.

Förr i världen så fanns de där riktiga arbetsmyrorna, men det är vad man valat på i rasen de senaste 40 åren eller så.
 
Du är nog på rätt väg men är nyfiken på varför du tänker så? Jag kan rida d-ponny utan problem :)
D-ponny nsv är inte ovanligt.

Korta i ryggen är de också.

Men om Connemara duger, så varför inte titta på NSV Bruks?

Nordsvensken är en svensk ras, under mer eller mindre starkt utrotningshot. Den finns bara här, förutom då Dölehästen i norge som är annu mer hotad.

Connemara har inte något sådant problem.
 
Du är nog på rätt väg men är nyfiken på varför du tänker så? Jag kan rida d-ponny utan problem :)

Att jag tänkte övervuxen var nog mest att det inte är alla vuxna som kan rida ponnys, läste inte att ponnystorlek var okej förän efteråt :)

Jag har själv två connemaror och det är underbara! Nu har jag då två ston med egna idéer men de är ju väldigt roliga att rida och ger mycket tillbaka vare sig det är skogsridning eller på banan. Man får ingen krutdurk om det stått ett tag (även om den ena tycker att högar av olika slag är det läskigaste som finns).
Mina är modellen större, runt 155 cm. Den ena är lite grövre och brun (har blivit tagen för nordsvensk :sorry:) och hon "sväljer" ryttare på över 175 utan problem rent längdmässigt.
Sedan gäller det ju alltid att hitta individen som man matchar med.
 
Det du beskriver är i princip min häst (som givetvis inte är till salu). Hon är en irländare med okänd härstamning, men av allt att döma är hon en Irish Cob eller en Irish Cob-korsning. Min köpte jag osedd genom en bekant som importerat många hästar under åren, vilket naturligtvis är en chansning, men det blev väldigt bra för mig. Jag har förstått att cobbarna ofta är enkla och "lagom" hästar.
 
Det du beskriver är i princip min häst (som givetvis inte är till salu). Hon är en irländare med okänd härstamning, men av allt att döma är hon en Irish Cob eller en Irish Cob-korsning. Min köpte jag osedd genom en bekant som importerat många hästar under åren, vilket naturligtvis är en chansning, men det blev väldigt bra för mig. Jag har förstått att cobbarna ofta är enkla och "lagom" hästar.
Håller med! Jag har ridit suveränt små trevliga cobbar på Irland, skulle lätt skaffa en sån om jag skulle köpa häst. Och jag tror en sån skulle passa @TinyWiny bra!
 
Morgan? Annars tänker jag som många andra på connemara, eller kanske welsh-cob? Jag skulle så gärna vilja ha en welsh-cob men jag har lite många hästar redan.
 
Lustigt att flera skriver welsh-cob. Jag har funderat på rasen och tyckt att den verkar passa men så läser jag en gammal tråd på buke där rasen fullständigt görs ner. Att de är nervösa, stressade, opålitliga, explosiva och osäkra. Då blir jag ju fundersam. Welsh-cob är en ras som jag inte har kommit i närmare kontakt med så känner mig väldigt vilsen där.
 
Tycker du ska ta en kik på nordsvensk ändå. Har två st på 150 cm/ dponny
20230801_203243.jpg
och den ena är väldigt smidig och lätt i typen 450 kg i kondition. Bra och bäriga gångarter. Bild på henne med 1 månads föl. De flesta är väldigt friska och sunda och har det temperamentet du beskriver. De är också väldigt prisvärda.
Dessutom gör du en riktig kulturgärning då rasen är en av tre svenska lantaser ( russ och ardenner är de andra)
 
Morgan? Annars tänker jag som många andra på connemara, eller kanske welsh-cob? Jag skulle så gärna vilja ha en welsh-cob men jag har lite många hästar redan.
Morgan är en ras jag var lite inne på för många år sedan. Sedan kom min finaste in i mitt liv och den rasen glömdes bort. Hur är de i temperament osv?
 
Tycker du ska ta en kik på nordsvensk ändå. Har två st på 150 cm/ dponnyVisa bifogad fil 131283 och den ena är väldigt smidig och lätt i typen 450 kg i kondition. Bild på henne med 1 månads föl. De flesta är väldigt friska och sunda och har det temperamentet du beskriver.
Okej. Jag har som sagt aldrig träffat någon nordsvensk (eller kallblodstravare är väl bäst att skriva eftersom så många blandar ihop de två raserna) som inte är väldigt mycket större än det jag vill ha. Får kanske överväga den rasen ändå och leta efter en minivariant ;)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 039
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 080
Ekonomi & Juridik Hej, kloka hästmänniskor! Jag skulle behöva lite input i ett ärende. Skall försöka fatta mig hyfsat kort. Min syster ryckte in i...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 208
Senast: Madick
·
B
Ekonomi & Juridik hej! nu behöver jag lite hjälp här, köpte en häst förr förra hösten av en galopptränare, hästen var en 2årig hingst och jättetrevlig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 731
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp