Jag letar häst. Tyvärr.

Welsh cob är superfina och härliga hästar 😍
Jag har haft två, en av lite mer klassisk showcob-modell där galoppen lätt blev fyrtaktig och en ridhästtyp med väldigt bra takt i samtliga gångarter.
Men det är känsliga och ofta väldigt reaktiva hästar. Nu när jag skulle köpa ny häst valde jag att inte kolla på welsh cob just därför.


Jag hade letat irländsk cob och då menar jag inte stor, tung och trökig Tinker utan en light eller medium weight, de finns från c-ponny och uppåt. Kommer ibland in till försäljningsstall i Sverige och flera av dem kan hjälpa dig hitta en på Irland, jag kan skicka pm 😊
Då måste jag fråga. Många säger att de är reaktiva men vad innebär det rent konkret? Jag menar, jag fick höra att min numera änglahäst var reaktiv men jag tyckte inte alls att hon var reaktiv. När jag tänker på en reaktiv häst tänker jag på en häst som inte tänker utan rusar/tvärvänder/studsar iväg utan möjlighet att få kontakt med när något händer. Eller en häst som är så upptagen med att vara rädd att hen inte kan göra något annat. Så var inte min alls så vad menar man när man säger att en welsh cob är reaktiv :confused:

För mig är kemin allt så köpa osett gör jag inte men tack ändå :heart
 
Alla är inte homozygoter. Men vill man inte ha en skimmel är lippizzaner fel oavsett. Själv tycker jag de är jättemysiga. Inte så stora, stabila, man kan hoppa lite småhinder, dressyra, rida i skogen, rida WE osv.
Blev väldigt förtjust faktiskt.
Nej bara de som har föräldrar där båda är avblekbara skimlar.
 
Då måste jag fråga. Många säger att de är reaktiva men vad innebär det rent konkret? Jag menar, jag fick höra att min numera änglahäst var reaktiv men jag tyckte inte alls att hon var reaktiv. När jag tänker på en reaktiv häst tänker jag på en häst som inte tänker utan rusar/tvärvänder/studsar iväg utan möjlighet att få kontakt med när något händer. Eller en häst som är så upptagen med att vara rädd att hen inte kan göra något annat. Så var inte min alls så vad menar man när man säger att en welsh cob är reaktiv :confused:

När jag säger reaktiv så menar jag väldigt vaken och uppmärksam på sin omgivning med reaktioner på läskiga/nya/oväntade saker.
Min första cob tvärvände och drog iväg, genom diken, ut på fält, rakt ut i skogen 😆
Det gick att få stopp men jag åkte av x antal gånger i början när hela hästen försvann 😅

Den andra flög rakt upp i luften, ofta med tillhörande bocksprång om en fågel lyfte, brunnslock, plastpåse osv.

Min nuvarande häst är känslig och vaken men inte reaktiv på det sättet. Hon tittar, kan skygga lite men det blir inte mer än så.
 
När jag säger reaktiv så menar jag väldigt vaken och uppmärksam på sin omgivning med reaktioner på läskiga/nya/oväntade saker.
Min första cob tvärvände och drog iväg, genom diken, ut på fält, rakt ut i skogen 😆
Det gick att få stopp men jag åkte av x antal gånger i början när hela hästen försvann 😅

Den andra flög rakt upp i luften, ofta med tillhörande bocksprång om en fågel lyfte, brunnslock, plastpåse osv.

Min nuvarande häst är känslig och vaken men inte reaktiv på det sättet. Hon tittar, kan skygga lite men det blir inte mer än så.
Hua! Jag ska inte ha en sådan!!!
 
Såg att du nämnt hucul. Vi har två på ridskolan nu. Båda är feta trots att de rids aktivt så nu bantas de med foder också. De skulle explodera om de vilade. Båda har också väldigt markbunden gång. Den ena har till och med knäckt en bom som han klev på istället för över. Så efter de två skulle jag inte rekommendera rasen.
 
Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi väl rider igen. Jag behöver en som rör igenom sin kropp ordentligt, dvs. ingen symaskin. Jag behöver en häst som har egen motor men inte springer till månen. Ingen arbetsnarkoman men heller ingen segpropp. En som inte "dör" av skräck av en påse i diket utan på sin höjd tittar till och tar ett steg eller två. D-ponnymått eller strax över. En schysst kompis att rida ut på helt enkelt där inte varje dag är en fajt utan trevlig.

Det jag inte vill ha är fjording, haflinger, kall eller varmblodstravare och arab. Jag och araber älskar varandra på marken men inte på ryggen. Haflinger är för mycket arbetsnarkoman för att trivas hos mig och fjordingar är som de är med sina krumsprång och symaskinsgång, det klarar inte min kropp av. Travarna är inte heller min typ av häst. Varken kall eller varm. Halvblod och fullblod går också bort.

Så, ge mig tips! Både på vad jag ska leta efter och vad jag inte ska leta efter. Jag har haft egna hästar i 20 år, jobbat några år med hästar och levt häst på diverse vis i 40 så inte helt nybörjare. Och ja, självklart vet jag att det finns individer som inte är som rasen brukar vara och jag vet att diverse korsningar kan vara fantastiska hästar men det är inte relevant just nu. Den häst jag köper när jag väl har kommit dit kommer jag köpa för att kemin stämmer men jag måste börja någonstans.
Jag lägger också en röst på Nordsvensk. Har en jag rider ibland, världens stabilaste kille. Han har blivit rädd ungefär en gång under ridtur de fyra år jag känt honom. Och han rids ibland väldigt sporadiskt. Han har fått ha många nybörjare på ryggen som har ridit ut och tagit sina första galopper. Just den här hästen är väl för stor för din smak (ca 160cm) men de finns ju mindre.
 
Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi väl rider igen. Jag behöver en som rör igenom sin kropp ordentligt, dvs. ingen symaskin. Jag behöver en häst som har egen motor men inte springer till månen. Ingen arbetsnarkoman men heller ingen segpropp. En som inte "dör" av skräck av en påse i diket utan på sin höjd tittar till och tar ett steg eller två. D-ponnymått eller strax över. En schysst kompis att rida ut på helt enkelt där inte varje dag är en fajt utan trevlig.

Det jag inte vill ha är fjording, haflinger, kall eller varmblodstravare och arab. Jag och araber älskar varandra på marken men inte på ryggen. Haflinger är för mycket arbetsnarkoman för att trivas hos mig och fjordingar är som de är med sina krumsprång och symaskinsgång, det klarar inte min kropp av. Travarna är inte heller min typ av häst. Varken kall eller varm. Halvblod och fullblod går också bort.

Så, ge mig tips! Både på vad jag ska leta efter och vad jag inte ska leta efter. Jag har haft egna hästar i 20 år, jobbat några år med hästar och levt häst på diverse vis i 40 så inte helt nybörjare. Och ja, självklart vet jag att det finns individer som inte är som rasen brukar vara och jag vet att diverse korsningar kan vara fantastiska hästar men det är inte relevant just nu. Den häst jag köper när jag väl har kommit dit kommer jag köpa för att kemin stämmer men jag måste börja någonstans.

Jag är dressyrtant på heltid så jag rider SWB (och är dessutom väldigt lång) men jag hoppas att jag en dag blir gammal nog för att vilja ha och uppskatta en islandshäst.
Träffat många väldigt trevliga, kloka och försiktiga men känsliga och med mycket rolig teknisk ridning på. Har däremot inte kollat på hur bra de är på uteritter 😅 men jämfört med SWB borde ju en islänning vara terränggående och modig?

Men de är ju små… vet inte om jag någonsin kan komma över hur små de är så det verkligen blir en sådan…

Förutom att den ska vara bra att rida ut och att den ska kunna vila och ändå vara trevlig att rida, är det några andra egenskaper som är viktiga för dig?
 
Tigrerade hästar, de prickiga, och de som blir vitare kallas varnish. Anlaget kallas LP, leopard complex, med två LP anlag har hästen CSNB, congenital stationary night blindness, vilket är månblindhet, hästen har alltså inget mörkerseende.

Hästar med ett anlag LP, ännu mer de som har två LP anlag, har större risk att få ERU, Equine recurrent Uveitis. Vilket kan leda till grå starr, glaukom och eventuell blindhet.
 
De fjordingar jag har träffat och ägt plus alla jag har sett på annons de senaste har stämt väl in på symaskinsgång och bockningar. Kul att din inte är sådan.Min är inte heller så.
Min är inte heller så.
Men visst, det är möjligt att många understimulerade fjordingar är så,
Edit: Så det är nog en bra idé att låta bli.
Hoppa över kallblod överhuvudtaget tycker jag.
 
Senast ändrad:
Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi väl rider igen. Jag behöver en som rör igenom sin kropp ordentligt, dvs. ingen symaskin. Jag behöver en häst som har egen motor men inte springer till månen. Ingen arbetsnarkoman men heller ingen segpropp. En som inte "dör" av skräck av en påse i diket utan på sin höjd tittar till och tar ett steg eller två. D-ponnymått eller strax över. En schysst kompis att rida ut på helt enkelt där inte varje dag är en fajt utan trevlig.

Det jag inte vill ha är fjording, haflinger, kall eller varmblodstravare och arab. Jag och araber älskar varandra på marken men inte på ryggen. Haflinger är för mycket arbetsnarkoman för att trivas hos mig och fjordingar är som de är med sina krumsprång och symaskinsgång, det klarar inte min kropp av. Travarna är inte heller min typ av häst. Varken kall eller varm. Halvblod och fullblod går också bort.

Så, ge mig tips! Både på vad jag ska leta efter och vad jag inte ska leta efter. Jag har haft egna hästar i 20 år, jobbat några år med hästar och levt häst på diverse vis i 40 så inte helt nybörjare. Och ja, självklart vet jag att det finns individer som inte är som rasen brukar vara och jag vet att diverse korsningar kan vara fantastiska hästar men det är inte relevant just nu. Den häst jag köper när jag väl har kommit dit kommer jag köpa för att kemin stämmer men jag måste börja någonstans.
Irländsk ridponny? :) (fast bara ridit dylika på ridskola, de kanske är arbetsnarkomaner eftersom de verkar passa så väl.)

(Finns nog inte som ras egentligen men ridskolan har en hel hög :) sannolikt blandning mellan Irish draft och engelskt fullblod och uhm gissar att de är irlänsk sporthäst som är under ponnymått bara.)
 
Senast ändrad:
Jag är dressyrtant på heltid så jag rider SWB (och är dessutom väldigt lång) men jag hoppas att jag en dag blir gammal nog för att vilja ha och uppskatta en islandshäst.
Träffat många väldigt trevliga, kloka och försiktiga men känsliga och med mycket rolig teknisk ridning på. Har däremot inte kollat på hur bra de är på uteritter 😅 men jämfört med SWB borde ju en islänning vara terränggående och modig?

Men de är ju små… vet inte om jag någonsin kan komma över hur små de är så det verkligen blir en sådan…

Förutom att den ska vara bra att rida ut och att den ska kunna vila och ändå vara trevlig att rida, är det några andra egenskaper som är viktiga för dig?
Jag är dressyrtant och lång (180+) och hade ridit dressyrhästar hela livet innan jag började med islandshäst för 1,5 år sedan. Köpte en egen för ett år sedan. Han är nog strax över ponnymått men rätt långbent och liten i kroppen. Man vänjer sig vid storleken :) men rider ogärna islänningar som är mindre än 145 i manken.

Gällande temperamentet är de ofta väldigt välhanterade. Men i temperamentet upplever jag det som väldigt varierande mellan individer. Visst finns det bombsäkra individer, men de flesta jag träffat skulle jag säga har varit rätt så reaktiva hästar. Det är mycket häst i en mindre kropp! Men med det sagt är de väldigt trevliga ridhästar, med schysst temperament, men kan vara reaktiva och höga i blod.
 
Irländsk ridponny? :) (fast bara ridit dylika på ridskola, de kanske är arbetsnarkomaner eftersom de verkar passa så väl.)

(Finns nog inte som ras egentligen men ridskolan har en hel hög :) sannolikt blandning mellan Irish draft och engelskt fullblod och uhm gissar att de är irlänsk sporthäst som är under ponnymått bara.)
(Jo vad jag egentligen skulle skriva var att alla älskar dem, från dressyrtanter o hopptanter som normalt sitter på 170+ halvblod till de barn o ungdomar som mest har dem i sina grupper. (finns ett par tinker/Irish cob? också och de är också älskade som mjuka och elastiska tror jag, men lite kortare i stegen? Lite Bauerhäst över det? Har inte ridit.)
 
De Morgan jag träffat är rätt heta arbetsnarkomaner. Sett ett gäng då vi har en uppfödare i trakten.
Jag som håller på med rasen och sett många genom åren skulle säga att en morgan ofta behöver aktiveras på något sätt för att vara nöjd med tillvaron. De vill vara med sin människa och de vill jobba. Sen finns det såklart individer som är mer eller mindre, och får den mycket stimulans i hagen är den säkerligen nöjd med en lägre aktivitetsgrad i övrigt.
Lättlärda och bordercolliementalitet. En fantastiskt rolig ras att hålla på med.
Mitt äldre sto kan utan problem stå en månad och sedan ridas barbacka i skritt utan att bete sig illa, men mår bäst när hon får jobba/använda hjärnan (annars hittar hon gärna på egna uppgifter). Ungstoet rids inte än, men går då och då i töm/arbete vid hand och även där blir det långa pauser mellan varje tillfälle p.g.a. hennes ålder. Mina hästar brukar vara de som ovana pojkvänner/föräldrar får ta vid intag/utsläpp i kollektivstall, och många stallkompisar har konstaterat att deras nästa häst kommer bli en morgan.
Lättfödda, kan ofta gå barfota, brukar sätta bra vinterpäls så täcke inte behövs, låg försäkringspremie då det är en frisk ras, bra rasförening som anordnar aktiviteter. PSSM förekommer, men många uppfödare testar numera sina linjer.

Det är dock svårt att få tag i en morgan i ridhästålder, de brukar hållas hårt i eller säljas via kontakter. Jag skickar gärna kontaktuppgifter till morganägare i din närhet @TinyWiny om du vill träffa några för att bilda dig en uppfattning
 
Såg att du nämnt hucul. Vi har två på ridskolan nu. Båda är feta trots att de rids aktivt så nu bantas de med foder också. De skulle explodera om de vilade. Båda har också väldigt markbunden gång. Den ena har till och med knäckt en bom som han klev på istället för över. Så efter de två skulle jag inte rekommendera rasen.
Jag har en. Bästa hästen. Självklart är de lättfödda och man måste såklart ha koll på intaget. Min är inte fet (skulle aldrig kunna ha det på mitt samvete att låta en häst bli fet) trots vila då och nu eftersom jag har koll på intaget. Inga problem alls.
 
Kanske mer en individ än ras du letar efter?

Annars måste jag slå ett slag för Rocky mountain häst som min kompis föder upp.
Coola gångartshästar :heart
Visst är det en individ jag letar efter och inte en ras. Jag känner mig bara allmänt väldigt rostig på det här med raser. Noll koll känns det som och då är det väldigt bra att få lite info om hur den eller den rasen oftast är så det finns något konkret att börja med.

Jösses vilka fina hästar! Verkar dock vara svårt att få tag i.
 
Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi väl rider igen. Jag behöver en som rör igenom sin kropp ordentligt, dvs. ingen symaskin. Jag behöver en häst som har egen motor men inte springer till månen. Ingen arbetsnarkoman men heller ingen segpropp. En som inte "dör" av skräck av en påse i diket utan på sin höjd tittar till och tar ett steg eller två. D-ponnymått eller strax över. En schysst kompis att rida ut på helt enkelt där inte varje dag är en fajt utan trevlig.

Det jag inte vill ha är fjording, haflinger, kall eller varmblodstravare och arab. Jag och araber älskar varandra på marken men inte på ryggen. Haflinger är för mycket arbetsnarkoman för att trivas hos mig och fjordingar är som de är med sina krumsprång och symaskinsgång, det klarar inte min kropp av. Travarna är inte heller min typ av häst. Varken kall eller varm. Halvblod och fullblod går också bort.

Så, ge mig tips! Både på vad jag ska leta efter och vad jag inte ska leta efter. Jag har haft egna hästar i 20 år, jobbat några år med hästar och levt häst på diverse vis i 40 så inte helt nybörjare. Och ja, självklart vet jag att det finns individer som inte är som rasen brukar vara och jag vet att diverse korsningar kan vara fantastiska hästar men det är inte relevant just nu. Den häst jag köper när jag väl har kommit dit kommer jag köpa för att kemin stämmer men jag måste börja någonstans.
Övervuxen new forest eller connemara? Kanske en nättare tinker?
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 044
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 080
Ekonomi & Juridik Hej, kloka hästmänniskor! Jag skulle behöva lite input i ett ärende. Skall försöka fatta mig hyfsat kort. Min syster ryckte in i...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 212
Senast: Madick
·
B
Ekonomi & Juridik hej! nu behöver jag lite hjälp här, köpte en häst förr förra hösten av en galopptränare, hästen var en 2årig hingst och jättetrevlig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 739
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp