han reser sig lätt..

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare crux_ansata
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 098
C

crux_ansata

..Vi har en varmblodsvallack på 8 år.
Han är under inridning och vi har ett problem som jag inte
riktigt vet hur jag ska lösa..
När man sitter upp så står han stilla, och han går inte förrän man ber honom, han är väldigt pigg och glad och han brukar börja varje ridtur (varje!) med att ta ett och annat skutt, ställa sej på bakbenen och hoppa omkring lite.. för att sedan sluta och tuffa iväg som ett litet ånglok (det liknar tölt), öronen spetsade framåt - han ser ut att ha skitkul helt enkelt. Och efter en stund så lugnar han sig och skrittar.
Som jag ser det så måste detta hoppande och skuttande i början av varje ridtur få ett slut. Men hur ska vi korrigera det?
Hitills har vi provat att säga ifrån, att lugna, och att ignorera för att sedan berömma när han slutar.
Finns det någon som har konkreta tips på hur man kan lösa detta?
Skulle även behöva tips på någon markövning som fungerar på en social påflugen häst som inte vill fokusera ? (han är sådan)

Tips mottages tacksamt!:bow:

Sv: han reser sig lätt..

crux_ansata skrev:
När man sitter upp så står han stilla, och han går inte förrän man ber honom, han är väldigt pigg och glad och han brukar börja varje ridtur (varje!) med att ta ett och annat skutt, ställa sej på bakbenen och hoppa omkring lite.. för att sedan sluta och tuffa iväg som ett litet ånglok (det liknar tölt), öronen spetsade framåt - han ser ut att ha skitkul helt enkelt. Och efter en stund så lugnar han sig och skrittar.
Som jag ser det så måste detta hoppande och skuttande i början av varje ridtur få ett slut. Men hur ska vi korrigera det?
Hitills har vi provat att säga ifrån, att lugna, och att ignorera för att sedan berömma när han slutar.
Skulle även behöva tips på någon markövning som fungerar på en social påflugen häst som inte vill fokusera ? (han är sådan)

Min andalusier gjorde likadant i början. Men det var för att han blev lite osääker på vad som hände .
Men jag red runt i hagen i full galopp och han tyckte det var roloigt. När han var trött fick han lunka på och jag begö´äarde int emerav honom. Jag lät honom göra lite som han ville för att ahnskulle tka astt ridningen var så rolig som möjligt. Detf ungerade och han slutade stegra sig. (men jag har speciella hjälper fölratt få honom att stegra) Så hangör det när jag ber honom om det. Försök även att rida barbacka. då känner han kanske att det är du och är lite mer rätdd om dig. Men jag skulle rekommendera att galopepra runt och busa i hagen med dig på ryggen. Vi gör så med alla våra hästar och de bråkar inte längre.

crux_ansata skrev:

om hästen gjorde så för att den tyckte det var så kul att rida skulle jag bli skitglad!!!:rofl:

Visst det känns som att det är av entusiasm som han gör sådär, men han tenderar att resa sig så Högt! Och då kan det bli farligt ju, jisses... du skulle se vilka cirkuskonster han kan.. :p gäller bara att lära honom ett kommando för dom haha. ;)

Har tyvärr ingen tillgång till ridplan just nu, vill helst inte rida i hagen heller , inte i den dom står i just nu. Så vi rider alltid ut i skog och mark.
Som det är nu så låter vi honom hållas och han lugnar sig ju,
kanske går det till sig av sig självt framöver.. Men annars vet jag inte..

Har funderat på barbacka.. Min andra häst rider jag alltid barbacka,
men blir osäker med den här herrn, skulle han göra liknande saker barbacka så åker man nog i backen direkt.. :smirk:
Med sadel är det inga problem att hålla sig kvar dock, han rör sig väldigt mjukt. Han har som en fallenhet för att bära sig, så vi kommer inrikta oss på det akademiska, hans fysiska möjligheter lämpar sig nog bäst där.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 836
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 396
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag har en 2 års powderpuff omplacering. Han har blivit vanvårdad i 2 olika hem innan mig. Det gör att han nu är rädd för människor och...
Svar
19
· Visningar
2 248
Senast: purity_666
·
Hästhantering Jag/vi har ett problem med en utav hästarna i stallet som jag inte riktigt vet hur jag ska tolka. Igår tog jag den aktuella hästen i...
Svar
4
· Visningar
1 822
Senast: Leoni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II
  • Diskbråck