Han tuggar på bettet så det "klånkar"

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Galathea
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 235
G

Galathea

Min arabkille (-02:a) tuggar på bettet så det "klånkar" om det. Han verkar dra bak det med tungan och så tugga på det med tänderna. Detta gör han lite då och då, ofta så drar han ner huvudet och "tar en tugga". Han gör det både i skritt och trav, aldrig i galopp, och speciellt på hemvägen. Tror ni att det bara är trams eller vad kan det vara? Han verkar inte ha ont utan är pigg och glad när man rider, men det är rätt störande. Nu rider jag med ett vanligt tvådelat bett. När jag köpte honom i oktober (han var inte alls mycket riden då) så hade han också ett vanligt tvådelat. Jag har även testat ett tredelat men det gjorde han likadant med. Vad kan man tänka sig att han kan trivas med istället? Jag är ganska vilsen när det gäller bett, det finns ju en hel djungel där ute.:confused: Vad tror ni?

Sv: Han tuggar på bettet så det "klånkar"

Först och främst så är det ju bra att ha ut en tandläkare regelbundet som kollar av att allt är som det ska, de kan också tipsa om vilka bett som passar bäst till just din häst. Sen kan du ju prova själv med lite olika bett och se vad han verkar trivas med. Sen finns ju bettlöst som alternativ också. Jag rider nästan jämt mina hästar på hackamore/sidepull/repgrimma, fungerar jätte bra! :)

Min arab har bett utprovade av tandis (rakt, bananformat tränsbett och vanligt tvådelat bett). Han rids även mycket på hack och tandläkare kollar regelbundet hans tänder då han har lite överbett och får små hakar.. Han tenderar att rumstera om lite lätt med bettet sådär ibland. Ofta precis innan ridtur, innan man ens suttit upp. Under ridning och så så svarar han precis som han ska på bettet och verkar trivas alldeles utmärkt. Vår tandläkare trodde inte att felet var anatomiskt utan mer berodde på en ful ovana.. Det verkar inte bero på missnöje helt enkelt.. men hände det ofta skulle det kännas rätt märkligt.

Din häst grejjade ju med istt bett under ridtur vilket kan bli till ett problem. Tycker du ska ta ut en tandläkare som får kika och prova olika bett. Vi har även provat en hel del bett som inte passar och det är skönt att få bekräftat vilka som verkligen ligger bra och vilka som inte gör det. Även om det finns några hakar att ta bort..

Tack så mycket för tipsen! När jag köpte honom sa veterinären som besiktade honom att han har lite överbett, men i övrigt hade han inga anmärkningar på munnen. Därför tänkte jag att det kanske inte var dags för tandläkaren ännu, har ju bara haft honom i fem månader. Men det är nog lika bra att ta ut en som får kolla honom, så att han inte går och har ont av någon anledning. Ska testa rida med hackamore idag så får jag se om han fortfarande drar ner huvudet ibland, gör han det så borde det ju inte sitta i munnen. Annars får farbror tandläkare komma och titta helt enkelt. :p

Hoppas det går bra! Lycka till! :banana:

Jag har läst el hört (kommer inte ihåg) någonstans att om hästen kommer åt att klånka/knapra på bettet :p så är bettet för stort? Alltså för långt, rättare sagt.

Någon som vet om det ligger någon sanning i detta? :confused:

Är det något speciellt läge han gör det? Alltså inte bara vilken gångart, utan när han jobbar i den gångarten och tar i lite extra t ex?

Hur är han i övrigt, följer han bettet framåt - nedåt, ger han efter för bettet, slår han upp huvudet vid tygeltag/förhållningar?

Min 03:a har börjar hystotugga på bettet, så man hör tänder mot metall. Gör det dock nästan (inte riktigt, men nästan) bara när hon tar i lite extra, t ex när hon går 'i form' i traven och man känner att nu får hon jobba ordentligt. Och det tror jag är en form av överslagshandling och kan härledas till en 'bebisgrej' som kommer gå bort. Hon verkar avslappnad och tillfreds i övrigt när hon gör det, men som sagt är när hon får ta i lite extra.

Att komma fram till exakt i vilken situation hästen gör det, samt att ta in övriga reaktioner på bettet i bilden, brukar vara första steget att fundera ut varför. Min valack hystotuggade också på bettet och 'knirpade' med det när han var ung. Lite studerande och detektivarbete visade att han gjorde det när han blev spänd. Dessutom hade han inte så god bettacepptans, var orolig i munnen och slog gärna upp huvudet vid tygeltag. Bettbyte gav en häst som accepterade bettet väl, men knirpade när han blev spänd. Där handlade det om att få honom att slappna av, begära lite mindre av honom etc. Då avtog det, och kom bara vissa situationer när han var spänd ( t ex i nya miljöer), och sen försvann det helt.

Så det finns nästan lika många orsaker som hästar..

som hopp_o_galopp nämnde; har du kontrollerat storleken på bettet noggrant?
min 01:a har alltid varit väldigt grejig med munnen och han gör precis som din, drar upp bettet till tänderna och tuggar.. det blev betydligt bättre sedan jag bytte bett till en storlek mindre.
jag hade aningar om att det han hade var lite stort, och tandläkaren bekräftade det förra sommaren så då bytte jag.
men han fortsätter gå på tredelat. jag provade ett oledat i hopp om att han inte skulle dra upp det, men han gillade det inte alls. gick mest å gapade..;)

Min personliga åsikt om min pålle är också att han gör så när han blir spänd. Vilket brukar inträffa precis innan hans orosmoment.. Sadelgjorden ska dras åt. Något han brukar fjösa upp sig för lite precis när han vet att det är dags. Sedan är all stenlugnt.. Han har även knaprat vid fåtal tillfällen när andra människor ridit honom. Vilket han i regel inte känner sig bekväm med. En liten känslig natur som är mycket beroende av sin matte och hennes lugn för att finna sitt eget. :) Dock går det ju inte att dra alla över en kam och även dra slutsatsen att även detta "bettklånkande" beror på stress..

Som någon sade; Ett ledat större bett måste ju vara lättare att "ta tag i" och vika in än ett mindre bett.. Rent teoretiskt så borde det ju funka så..

Hur har det gått nu? Har du provat att rida på hack? Blev det någon märkbar förändring?

Lite sent svar men ändå. Jag provade rida på hack men han förstod inte riktigt hjälperna då så då blev han kastig med huvudet istället och så där. Nu har tandläkaren varit här och det var inte grannt i munnen. :crazy: Dels hade han vågbett, men det var lindrigt. Sedan hade han skarpbett med småsår i kinderna. Sedan hade han slitit ner den tand som ligger närmst bettet, som han antagligen biter med på bettet. Den var nersliten och det måste ju göra ont där. :( Dessutom hade han en miniliten vargtand i överkäken som plockades bort (så matte som har tandläkarskräck höll på att svimma) Tandläkaren slipade och filade och så fick jag bett utprovade. Han tyckte jag ska köra bettlöst så mycket jag bara kan, och ibland ha ett rakt bett som han inte kan dra bak så mycket. Sedan tredelat, men först när han slutat dra bak och tugga på det.

Han rekommenderade Bitless Bridle, någon som har testat det? Annars tyckte han att jag skulle testa sidepull. Så blir det återbesök om 7-9 månader för att se så slitaget minskat på tanden.

Känns väldigt skönt att veta vad problemet i munnen faktiskt är och vad man ska göra åt saken. Veterinären trodde att det gått något knas i inridningen och vänjningen med bett som orsakat att han drar bak bettet och tuggar så där. :( Det var ju före min tid. Men som sagt, det känns skönt att äntligen fått veta vad jag ska göra åt saken.

ojdå, men bra att hitta "felet" ändå! Min häst såg itne heller spec bra ut i munnen när jag fick henne men hon gick knappt att raspa för hon bara hoppade runt i den där lilla seminfållan hon fick stå i, sen fick hon så mkt lugnande så hon nästan trillade istället, efter det var hon arg i en månad. haha. Men hon blev bättre i munnen, dock hade hon aldrig haft några ofog för sig.

Min såg inte heller så bra ut i munnen, och glad var han itne heller över tandläkarbesöket. Satte frambenen i tandläkaren och drog upp ett 10cm sår på smalbenet.

hur stortbett har du till honom?e du hård i handen, släpper du efter, e du följsam i handen när du rider, hur tjockt e bettet?

Union_Conrad skrev:
hur stortbett har du till honom?e du hård i handen, släpper du efter, e du följsam i handen när du rider, hur tjockt e bettet?

Är det till mig frågorna är? Jag har 10,5 cm på det tredelade bettet, ganska tunnt för han är inte stor i munnen. Tvådelade minns jag inte men jag har fått dom utprovade av veterinär hur som helst. Jag är garanterat inte hård i handen, det är väl bland det första man tänker på. Har knappt velat ta i honom innan jag fick ut tandläkaren som tittade honom i munnen, ifall han skulle ha ont av något. Så ja, jag är följsam och nej jag är inte hård i handen. Och nu vet jag ju vad som orsakat huvdskakningar och sånt, så nu ska jag följa tandläkarens rekommendationer och skaffa rakt bett och rida så mycket som möjligt på bettlöst i några månader.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 218
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 702
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny häst. Han är från Holland och jag har inte så mycket info på vad han har gjort innan. Ett problem vi har...
Svar
2
· Visningar
1 028

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Sony hörsnäckor
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka