Om man INTE vill ha mjuka fluffiga vidriga handdukar som inte suger upp fukten utan bara (rys) glider över huden utan ordentliga riviga handdukar som torkar en ordentligt, vad ska man ha då? Har också ett nytt badrum som är beige, vitt och mässing och kan bara komma på vitt och beige att ha på handdukarna, det känns trist.

Om man INTE vill ha mjuka fluffiga vidriga handdukar som inte suger upp fukten utan bara (rys) glider över huden utan ordentliga riviga handdukar som torkar en ordentligt, vad ska man ha då? Har också ett nytt badrum som är beige, vitt och mässing och kan bara komma på vitt och beige att ha på handdukarna, det känns trist.
Jag är nog med dig där angående kvalitet. Jag ryser väl inte direkt, men jag gillar inte heller nya fluffiga handdukar som inte suger till sig vatten!

Karlstad från Jysk
Bra kvalité utan att bli ruinerad, enda jag upplever kan gå sönder är hängaren.
Kan bara hålla med. Lågt pris, ofta rea, och är tjocka och fluffiga för den prislappen samt håller bra och länge. Finns också i flera färger och alla möjliga storlekar.

Lexington Classic är dyrare men är också bra och är som ovan inkl. många färger och storlekar. De är så där mesigt mjuka när de är nya men när de tvättats så har de god absortionsförmåga.

Vi köpte nya efter badrumsrenoveringen. Kollade jättemånga olika och landade till sist på en modell från Hemtex, tror det är den som heter Oliane Organic. Jättenöjd, de är tjocka och mjuka på ett precis lagom sätt. Fina dessutom.
Har tidigare haft flera hotel selection från hemtex, de är ju ännu tjockare men de luddar väldigt mycket så ville inte ha sådana den här gången.
Vi var runt och klämde överallt. Båda två är kinkiga men på lite olika sätt, men dessa var vi överens om 😊

Många billiga handdukar är väldigt tunna. Tycker tex alla modeller Jysk har är jättetunna. Ikea har någon enstaka tjock, men många är tunna. Viktigt att klämma och känna innan man köper!

Jag tycker Hemtex hotel selection är riktigt trevlig. Känns trevliga även såhär efter 3-8 år (vi har köpt i olika omgångar) trots att vi alltid torktumlar. Gillar deras största som vi använder som duschhanddukar då de är stora nog att verkligen vira runt sig.
Min erfarenhet är att man bara kan ha hotel selection om man har torktumlare. Jag har haft ett gäng sådana och varit nöjd när jag bott med torktumlare. Nu bor jag för första gången i livet utan torktumlare och de luddar något enormt! Har mörkblå som gör att badrummet på nolltid täcks av ett luddlager så man måste städa hela tiden, plus att man får mörka fibrer på hela kroppen när man torkar sig..
Det är ju dock inte ett argument för att kassera fungerande handdukar.

(Av en del av de tipsande inläggen i tråden, får jag intrycket att man köper nya - kvalitativa - rätt ofta, medan de gamla från svärmor håller än hos andra. Det går inte riktigt ihop.)
Fina handdukar kan man ju lämna in på second hand 😊

Nu har jag kollat märket på mina favoriter Ferm living Copenhagen.

Det bästa med dem är att de inte är fluffiga alls utan är våfflade och därmed helt fantastiska på att göra en torr, men samtidigt väldigt fina. Väl värt att tänka på är att de krinklar ihop och därmed "krymper" en del från ursprungsstorlek när man tvättat några gånger.

1748417128974.webp

Hammam badlakan har vi också, super på stranden iom tar liten plats, är stora för ombyte och torkar en väl. Men är mindre effektiva än Ferm

Ikeas, kör några tvättar med vinäger för att få bort fabriksmedlet, sen hängtorka dom 😅. Så blir våra hemskt riviga iaf hahhaha.

Min erfarenhet är att man bara kan ha hotel selection om man har torktumlare. Jag har haft ett gäng sådana och varit nöjd när jag bott med torktumlare. Nu bor jag för första gången i livet utan torktumlare och de luddar något enormt! Har mörkblå som gör att badrummet på nolltid täcks av ett luddlager så man måste städa hela tiden, plus att man får mörka fibrer på hela kroppen när man torkar sig..
Ah så kan det vara. Har bara bott med torktumlare. Dock tycker jag att mot många andra handdukar (hatar såna som blir riviga) så funkar de även om man inte tumlat dem, men då har de varit tumlade vid tidigare tvättar så luddet har nog försvunnit.

Jag köpte mina handdukar på Ullared för cirka 15 år sedan (har inte varit där sedan 2010). Märket är New Pyramid och de är helt outslitliga 🥰 Kan inte ha varit dyra heller, även om jag inte minns, men jag har alltid prioriterat ner den typen av inköp 😊

Finns säkert inte kvar, men vill nog bara inflika att man kan hitta bra kvalitet på oväntade ställen. Oväntat för mig i varje fall.

Lite trådkap, ursäkta! Men jag är också på jakt efter nya handdukar, vet någon om det finns några med någon snygg brodyr på?

Gamla slitna, suger mycket bättre än nya.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
28 039
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har... 2
Svar
21
· Visningar
3 788
Senast: Exile
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
774
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 605
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31