Jag köpte två uppsättningar (badlakan och handdukar till hela familjen) från Jysk när mitt badrum var färdigrenoverat för drygt tre år sedan.
Just nu kan jag dock inte komma ihåg om det var Nora eller Karlstad 🙈😁

De har gått på rotation sedan dess och är fortfarande lika fina som när de köptes. Nej, det är inte de tjockaste och fluffigaste men för det priset uppfyllde de alla mina förväntningar och lite till.

Jag köpte två uppsättningar (badlakan och handdukar till hela familjen) från Jysk när mitt badrum var färdigrenoverat för drygt tre år sedan.
Just nu kan jag dock inte komma ihåg om det var Nora eller Karlstad 🙈😁

De har gått på rotation sedan dess och är fortfarande lika fina som när de köptes. Nej, det är inte de tjockaste och fluffigaste men för det priset uppfyllde de alla mina förväntningar och lite till.
Nu kollade jag, det är Nora jag har :)

Alla våra handdukar och badlakan är gamla, trasiga, ärvda, fådda, och jag känner att jag med gott samvete kan få kasta dom / ta dom till stallet snart. Det är inte alls kul att ha snören hängandes från handdukarna, hål i allt osv. Jag har 1 bra badlakan, resten är skräp. Ikeas livslängd på den billigare serien verkar vara 10 år.

Följer tråden med stort intresse :). Jag vill ha tunga, tjocka, mjuka, och hållbara.

Och jag får faktiskt lov att vilja ha hotellkänsla i mitt hem. Onödigt att skamma folk om att man vill ha det fräscht hemma och hög kvalitet på grejerna (dvs håller i en livstid).

Säg till om du vill ha några länkar till Amazon SE... Jag hittade Christy till ett överkomligt pris :love:

Jag tycker mycket om Lexington. Sen har vi haft några från Hemtex Living som ändå känns helt ok och har hållit sig fräsch LÄNGE.

Jag vill också ha handdukar/badlakarn som matchar lite och ser fräscha ut. Men köper man bra kvalitet och lite halvneutrala färger kan de ju funka ett tag även om man flyttar/gör om.
Jag använder dem sen till hundarna, hästarna etc.
Är de fina men inte passar i ett visst badrum kan de även hamna i sambos kiro-mottagning. Det behövs ju en hög handdukar under en dag, som britsskydd.

Då hör du fel :)

Edit: och du har heller ingen aning om skicket på handdukarna jag har idag, så det är lite konstigt att du spekulerar kring det.
Tycker inte det är jättekonstigt iom att många brukar ha i alla fall någon handduk i ok skick och du skrev att du tänkte byta alla :)

Alla våra handdukar och badlakan är gamla, trasiga, ärvda, fådda, och jag känner att jag med gott samvete kan få kasta dom / ta dom till stallet snart. Det är inte alls kul att ha snören hängandes från handdukarna, hål i allt osv. Jag har 1 bra badlakan, resten är skräp. Ikeas livslängd på den billigare serien verkar vara 10 år.

Följer tråden med stort intresse :). Jag vill ha tunga, tjocka, mjuka, och hållbara.

Och jag får faktiskt lov att vilja ha hotellkänsla i mitt hem. Onödigt att skamma folk om att man vill ha det fräscht hemma och hög kvalitet på grejerna (dvs håller i en livstid).
Och jag skrev att jag inte tycker det är underligt att byta ut trasiga saker med trådar, men att ganska nya hela saker är konstigt att tex slänga (och det är inte konstigt av mig att anta att personer slänger textilier med tanke på rapporteringen om textilproblemet). Och ja jag antog att vi måste konsumera mer återhållsamt -mer likt 80-tal, för miljöns skull. Men då är det inte så.

Du behöver inte vara orolig för mina gamla handdukar, vissa kommer att slängas, vissa kommer att användas till slit-och-släng, vissa till djuren osv osv osv.
Jag oroar mig inte specifikt för dina gamla handdukar utan mer ospecifikt över vårt tygberg :). Och jag tycker jag var ganska noga med att skilja på just gamla handdukar och nära nya i mitt inlägg. Vilket typ ingen läste innan de blev sura iofs.

Jag har köpt otroligt vackra badhanddukar från Newport. Fisher Island i en underbar blå färg. Ocean blue! De är lite annorlunda i strukturen, men jag gillar dem!

(Min man tycker BARA om gamla, halvt utslitna badhanddukar. Gärna så tunna att man närapå ser rakt igenom dem. Han menar att de fungerar bäst när man torkar sig - han är simmare så han är lite av en expert. Men jag gillar ändå nya bättre.... Jag har till och med lite mjukmedel när jag tvättar dem, men bara lite...)
badlakan.webp

Jag oroar mig inte specifikt för dina gamla handdukar utan mer ospecifikt över vårt tygberg :). Och jag tycker jag var ganska noga med att skilja på just gamla handdukar och nära nya i mitt inlägg. Vilket typ ingen läste innan de blev sura iofs.

There is a time and a place... Du skammade rätt bra med mycket von oben-attityd vilket jag kände att jag ville markera emot, det har inget att göra med att "bli sur".

There is a time and a place... Du skammade rätt bra med mycket von oben-attityd vilket jag kände att jag ville markera emot, det har inget att göra med att "bli sur".
Ok, det var inte meningen att ha von oben attityd, sorry.

(och när jag läser mitt första inlägg tycker jag inte heller att jag har det i det. Även om jag reagerat negativt på dina kommentarer sedan. Som jag tyckte antydde att jag helt saknade style.)

Jag tror inte tygbergen består mest av handdukar, det är ju ett av rätt få textilier som det är norm att återanvända/byta användningsområde på. Man tar dom "fula" och ger till barnen, släktingar som nyss flyttat hemifrån, till hunden, garaget, stallet, båten, som städtrasor, etc.

Konsumtion av snabb-mode är väl största boven?

Jag har köpt otroligt vackra badhanddukar från Newport. Fisher Island i en underbar blå färg. Ocean blue! De är lite annorlunda i strukturen, men jag gillar dem!

(Min man tycker BARA om gamla, halvt utslitna badhanddukar. Gärna så tunna att man närapå ser rakt igenom dem. Han menar att de fungerar bäst när man torkar sig - han är simmare så han är lite av en expert. Men jag gillar ändå nya bättre.... Jag har till och med lite mjukmedel när jag tvättar dem, men bara lite...)Visa bifogad fil 168277
Detta är den bästa strukturen! Jag har en reklamhandduk från Dermalogica som använts i massor av år nu för att den har just den braiga strukturen. Lagad massor av gånger (och dags att laga igen). Får kolla om den kan förnyas, för en ny handduk per decennium kan man nog tillåta sig slösa på.

Jag tror inte tygbergen består mest av handdukar, det är ju ett av rätt få textilier som det är norm att återanvända/byta användningsområde på. Man tar dom "fula" och ger till barnen, släktingar som nyss flyttat hemifrån, till hunden, garaget, stallet, båten, som städtrasor, etc.

Tänker att det är väl lite av allting, inte bara tyg, utan allting, från resor till telefoner o hästschabrak. Men vi skulle ju sluta diskutera detta nu? så jag borde inte svara egentligen.

Ok, det var inte meningen att ha von oben attityd, sorry.

(och när jag läser mitt första inlägg tycker jag inte heller att jag har det i det. Även om jag reagerat negativt på dina kommentarer sedan. Som jag tyckte antydde att jag helt saknade style.)
Jag tyckte inte heller att ditt inlägg var von oben, och jag blev förvånad över reaktionen på det.

Det är ju dock inte ett argument för att kassera fungerande handdukar.

(Av en del av de tipsande inläggen i tråden, får jag intrycket att man köper nya - kvalitativa - rätt ofta, medan de gamla från svärmor håller än hos andra. Det går inte riktigt ihop.)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
27 908
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har... 2
Svar
21
· Visningar
3 754
Senast: Exile
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
767
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 596
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka