Slänga gamla handdukar/miljö (utbruten från Handdukar)

Badger

Trådstartare
Tråkigaste tråden jag har skapat, men okej.

Handdukar. Vi håller på att renovera badrummet och jag skulle vilja byta ut våra handdukar till ett matchande parti liksom, små handdukar och stora handdukar, rubbet liksom.

Jag ser framför mig att köpa nåt i bättre kvalité som kommer hålla ett tag, och om nån går sönder eller slarvas bort kan jag ersätta den med en exakt likadan. Men vad är jag ute efter?
(som miljövän tycker jag det låter som om en del användbara hyggliga handdukar kommer att slängas.)

Jag skulle nog köpt ett set eller så med trevliga nya handdukar och fortsätta använda även de gamla.
(kommer inte ihåg vad mina favvisar heter tyvärr)

(som miljövän tycker jag det låter som om en del användbara hyggliga handdukar kommer att slängas.)

Jag skulle nog köpt ett set eller så med trevliga nya handdukar och fortsätta använda även de gamla.
(kommer inte ihåg vad mina favvisar heter tyvärr)

Fast det är ju inte nödvändigtvis sant. När jag kasserar mina handdukar så går de till högen med städtrasor (eller ja, diversetrasor är väl närmare sanningen).

Jag tänker inte be om ursäkt för att jag vill ha fräscha och inte helt urtvättade och sladdriga handdukar. Sedan köper jag visserligen rätt svindyra handdukar av god kvalité, de håller LÄNGE.

Fast det är ju inte nödvändigtvis sant. När jag kasserar mina handdukar så går de till högen med städtrasor (eller ja, diversetrasor är väl närmare sanningen).

Jag tänker inte be om ursäkt för att jag vill ha fräscha och inte helt urtvättade och sladdriga handdukar. Sedan köper jag visserligen rätt svindyra handdukar av god kvalité, de håller LÄNGE.
Vilket inte alls var vad jag skrev eller svarade på.

Jag svarade inte på, mina handdukar är urtvättade och sladdrriga och behöver bytas ut, vad ska jag välja. För det är väl klart att saker slits och det är väl klart att man då köper en ny handduk. Och det är väl klart att det slits väldigt långsamt när det är bra kvalitet.

Jag svarade på: jag har massa bra och funktionella handdukar i fel färg som inte matchar badrummet perfekt och ska byta ut dem mot lika många i rätt färg.

Och jag svarade såvitt jag såg att man behöver ju inte slänga de hyggliga och användbara handdukarna utan man kan ju bara byta de som behöver bytas till rätt färg.

Vilket inte alls var vad jag skrev eller svarade på.

Jag svarade inte på, mina handdukar är urtvättade och sladdrriga och behöver bytas ut, vad ska jag välja. För det är väl klart att saker slits och det är väl klart att man då köper en ny handduk. Och det är väl klart att det slits väldigt långsamt när det är bra kvalitet.

Jag svarade på: jag har massa bra och funktionella handdukar i fel färg som inte matchar badrummet perfekt och ska byta ut dem mot lika många i rätt färg.

Och jag svarade såvitt jag såg att man behöver ju inte slänga de hyggliga och användbara handdukarna utan man kan ju bara byta de som behöver bytas till rätt färg.

Fast jag förstår också att en vill färgmatcha när en har ett nytt och fräscht badrum. Jag färgmatchar definitivt mitt badrum men eftersom jag har en viss färgpalett när det gäller handdukar så funkar det när jag köper in nya.

För mig är estetik viktigt, jag skulle inte trivas i mitt hem om jag inte tog hänsyn till det.

Fast jag förstår också att en vill färgmatcha när en har ett nytt och fräscht badrum. Jag färgmatchar definitivt mitt badrum men eftersom jag har en viss färgpalett när det gäller handdukar så funkar det när jag köper in nya.

För mig är estetik viktigt, jag skulle inte trivas i mitt hem om jag inte tog hänsyn till det.
Ja jag gillar också att ha fina handdukar som matchar och blir glad när jag får till det (och blir irriterad när den där 20 år gamla rödrandiga och blårandiga som då aldrig slits ut, eller de där man fick från svärmor måste in). Men tänker inte att det vore värt det att lägga exra tyg på ett tygberg i någon öken för att få till det varje gång. Det är ju det som är ett stort problem så som vi har det idag. Att vi inte tål att inte ha det perfekt. Vi verkar vara så inspirerade av hotell tex.

Ja jag gillar också att ha fina handdukar som matchar och blir glad när jag får till det (och blir irriterad när den där 20 år gamla rödrandiga och blårandiga som då aldrig slits ut, eller de där man fick från svärmor måste in). Men tänker inte att det vore värt det att lägga exra tyg på ett tygberg i någon öken för att få till det varje gång. Det är ju det som är ett stort problem så som vi har det idag. Att vi inte tål att inte ha det perfekt. Vi verkar vara så inspirerade av hotell tex.

Jag är inte ett dugg inspirerad av hotell eller förväntar mig att mitt hem ska vara perfekt. Däremot mår jag inte bra själsligt om jag inte har en viss estetisk nivå i mitt hem, det är som sagt viktigt för mig. Jag skulle tex aldrig någonsin använda handdukarna du beskriver (om jag inte tyckte om dem då). De hade hamnat i traslådan direkt, oavsett skick.

Handdukar är ändå i första hand bruksföremål, inte prydnadsföremål. Jag tänker nog bara att det är så livet är, de randiga handdukarna från svärmor följer med som en tidsavlagring in i nuet. En berättelse om saker och tidens gång. Är matchning så viktigt, får man väl se till att det nya man köper passar med det man redan har.

Om handdukarna istället får bli städtrasor för tidigt i slitaget, blir det orimliga mängder städtrasor. Mer som ett textilberg, det också, fast fördelat mellan hemmen.

Då hör du fel :)

Edit: och du har heller ingen aning om skicket på handdukarna jag har idag, så det är lite konstigt att du spekulerar kring det.
Tycker inte det är jättekonstigt iom att många brukar ha i alla fall någon handduk i ok skick och du skrev att du tänkte byta alla :)

Alla våra handdukar och badlakan är gamla, trasiga, ärvda, fådda, och jag känner att jag med gott samvete kan få kasta dom / ta dom till stallet snart. Det är inte alls kul att ha snören hängandes från handdukarna, hål i allt osv. Jag har 1 bra badlakan, resten är skräp. Ikeas livslängd på den billigare serien verkar vara 10 år.

Följer tråden med stort intresse :). Jag vill ha tunga, tjocka, mjuka, och hållbara.

Och jag får faktiskt lov att vilja ha hotellkänsla i mitt hem. Onödigt att skamma folk om att man vill ha det fräscht hemma och hög kvalitet på grejerna (dvs håller i en livstid).
Och jag skrev att jag inte tycker det är underligt att byta ut trasiga saker med trådar, men att ganska nya hela saker är konstigt att tex slänga (och det är inte konstigt av mig att anta att personer slänger textilier med tanke på rapporteringen om textilproblemet). Och ja jag antog att vi måste konsumera mer återhållsamt -mer likt 80-tal, för miljöns skull. Men då är det inte så.

Du behöver inte vara orolig för mina gamla handdukar, vissa kommer att slängas, vissa kommer att användas till slit-och-släng, vissa till djuren osv osv osv.
Jag oroar mig inte specifikt för dina gamla handdukar utan mer ospecifikt över vårt tygberg :). Och jag tycker jag var ganska noga med att skilja på just gamla handdukar och nära nya i mitt inlägg. Vilket typ ingen läste innan de blev sura iofs.

Jag oroar mig inte specifikt för dina gamla handdukar utan mer ospecifikt över vårt tygberg :). Och jag tycker jag var ganska noga med att skilja på just gamla handdukar och nära nya i mitt inlägg. Vilket typ ingen läste innan de blev sura iofs.

There is a time and a place... Du skammade rätt bra med mycket von oben-attityd vilket jag kände att jag ville markera emot, det har inget att göra med att "bli sur".

There is a time and a place... Du skammade rätt bra med mycket von oben-attityd vilket jag kände att jag ville markera emot, det har inget att göra med att "bli sur".
Ok, det var inte meningen att ha von oben attityd, sorry.

(och när jag läser mitt första inlägg tycker jag inte heller att jag har det i det. Även om jag reagerat negativt på dina kommentarer sedan. Som jag tyckte antydde att jag helt saknade style.)

Jag tror inte tygbergen består mest av handdukar, det är ju ett av rätt få textilier som det är norm att återanvända/byta användningsområde på. Man tar dom "fula" och ger till barnen, släktingar som nyss flyttat hemifrån, till hunden, garaget, stallet, båten, som städtrasor, etc.

Konsumtion av snabb-mode är väl största boven?

Jag tror inte tygbergen består mest av handdukar, det är ju ett av rätt få textilier som det är norm att återanvända/byta användningsområde på. Man tar dom "fula" och ger till barnen, släktingar som nyss flyttat hemifrån, till hunden, garaget, stallet, båten, som städtrasor, etc.

Tänker att det är väl lite av allting, inte bara tyg, utan allting, från resor till telefoner o hästschabrak. Men vi skulle ju sluta diskutera detta nu? så jag borde inte svara egentligen.

Det är ju dock inte ett argument för att kassera fungerande handdukar.

(Av en del av de tipsande inläggen i tråden, får jag intrycket att man köper nya - kvalitativa - rätt ofta, medan de gamla från svärmor håller än hos andra. Det går inte riktigt ihop.)

Liknande trådar

Hemmet Tråkigaste tråden jag har skapat, men okej. Handdukar. Vi håller på att renovera badrummet och jag skulle vilja byta ut våra handdukar... 2 3
Svar
51
· Visningar
2 712
Senast: vilde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023