Slänga gamla handdukar/miljö (utbruten från Handdukar)

Om man har ett behov av det ja, som sammanfaller med tidpunkten för renoveringen. T ex att handdukarna är slitna eller om man mår dåligt av att handdukar och övrigt i badrummet inte matchar. Men annars ser jag inget skäl till att det skulle vara något skäl till att göra det just då, om man har fina handdukar och inte mår dåligt över att de inte matchar.

Därför tycker jag att det blir en bris i logiken att det är badrumsrenoveringen i sig som ger behovet att byta ut alla handdukar man har, utan det är antingen skicket på handdukarna eller att man mår dåligt över det visuella som ger behovet.
Vi gjorde nyligen en badrumsrenovering (eller, sambo gjorde eftersom han äger bostaden). Det är väldigt mycket tid, pengar och energi som går åt vid en renovering, och har man prioriterat att få till alla detaljer som gör att man njuter av sitt nya fina badrum så kan handdukarna vara en sån sak som verkligen stör ögat om de inte passar. För oss var det självklart att nya handdukar ”ingick” i renoveringen och istället fick höja intrycket ännu mer.
Där är man väl olika helt enkelt. Det lär dessutom variera huruvida tidigare vadrumstextiler passar i ett nyrenoverat badrum eller inte. Beror väl mkt på hur det såg ut innan.

Jag var nog snabb och tänkte inte på att ordet argument blev tokigt. Jag menade inte att det i sig är argument för att köpa nya.
Argumentet för att köpa nya är väl att man identifierat ett behov (gamla för slitna eller man vill unna sig nya som passar i nya badrummet).

Då är vi helt överens! 🙂

Eftersom det blivit ett argument för att fortsätta köpa nya kläder, möbler etc med hänvisning till att man ger ju det gamla till second hand, så var det därför jag reagerade när jag uppfattade dig så även här gällande handdukar. Men nu vet jag att det inte var så du menade, ibland blir det lite snabbt skrivet.

Vi gjorde nyligen en badrumsrenovering (eller, sambo gjorde eftersom han äger bostaden). Det är väldigt mycket tid, pengar och energi som går åt vid en renovering, och har man prioriterat att få till alla detaljer som gör att man njuter av sitt nya fina badrum så kan handdukarna vara en sån sak som verkligen stör ögat om de inte passar. För oss var det självklart att nya handdukar ”ingick” i renoveringen och istället fick höja intrycket ännu mer.
Där är man väl olika helt enkelt. Det lär dessutom variera huruvida tidigare vadrumstextiler passar i ett nyrenoverat badrum eller inte. Beror väl mkt på hur det såg ut innan.

Jag har inte svårt att förstå att man gärna byter ut gamla handdukar vid en renovering, det handlar nog mer om att jag inte lägger så stor vikt vid just renoveringen som enskild faktor.

Scenario 1: jag är trött på mina gamla slitna handdukar men väntar in den planerade badrumsrenoveringen nästa år-> när den är gjord slår jag till på nya handdukar som passar perfekt till det nya och ger en extra förhöjning av känslan.

Scenario 2: jag bytte ut alla mina handdukar förra året men eftersom jag renoverat badrummet så byter jag ut dem för att de också ska kännas nya och spännande.

För mig är detta helt olika situationer, men händelsen att en renovering har utförts är ju exakt samma. Men jag lägger rätt lite vikt vid just den faktorn, som argument för om det är "självklart" att byta handdukar. Jag lägger större vikt vid andra faktorer.

Det gör jag. Jag skryter bara inte över det.

Vad gör det för skillnad att man "räknar in det i budgeten"? Och det är inte en investering. Det är konsumtion.

Allt du gör i ett kapitalistisk samhälle är konsumtion. Det finns ingen etisk konsumtion i senkapitalismen, det finns inte ens etiskt levande.

Sila mygg och svälja kameler...

Det gör jag. Jag skryter bara inte över det.

Vad gör det för skillnad att man "räknar in det i budgeten"? Och det är inte en investering. Det är konsumtion.

Var det där riktat till mig eller andra i tråden? Om det var det är det extremt dålig netikett att inte tagga den en åsyftar.

Och var det mig du åsyftade så är du så vansinnigt långt ifrån sanningen att det finns inte. Jag uppskattar saker av kvalité och ofta kommer det med en saftig prislapp. Det betyder att jag är extremt bra på att hitta rabatter och bra erbjudanden samt att jag väljer vad jag lägger mina pengar på. Är det något som är viktigt för mig lägger jag lite mer och väntar tills jag har råd. Är det något som inte är viktigt nöjer jag mig med en enklare kvalité.

Men att säga att en uppskattar saker som uppfyller vissa kriterier är inte skryt. Och även fattiga har rätt att uppskatta bra och fina saker. Min far som var tämligen fattig hela sitt liv uppskattade designsaker av god kvalité, något jag upptäckte när jag gick igenom hemmet efter hans död. Jag hade ingen aning om de flesta sakerna och han hade garanterat inte haft råd att betala ordinarie pris för dem, dvs han köpte när han hittade ett bra pris.

Allt du gör i ett kapitalistisk samhälle är konsumtion. Det finns ingen etisk konsumtion i senkapitalismen, det finns inte ens etiskt levande.

Sila mygg och svälja kameler...
Enig. Men nu gällde det ordet investering. Vilket det inte är att köpa handdukar om du inte hoppas kunna sälja dem vidare till högre pris.

Var det där riktat till mig eller andra i tråden? Om det var det är det extremt dålig netikett att inte tagga den en åsyftar.

Och var det mig du åsyftade så är du så vansinnigt långt ifrån sanningen att det finns inte. Jag uppskattar saker av kvalité och ofta kommer det med en saftig prislapp. Det betyder att jag är extremt bra på att hitta rabatter och bra erbjudanden samt att jag väljer vad jag lägger mina pengar på. Är det något som är viktigt för mig lägger jag lite mer och väntar tills jag har råd. Är det något som inte är viktigt nöjer jag mig med en enklare kvalité.

Men att säga att en uppskattar saker som uppfyller vissa kriterier är inte skryt. Och även fattiga har rätt att uppskatta bra och fina saker. Min far som var tämligen fattig hela sitt liv uppskattade designsaker av god kvalité, något jag upptäckte när jag gick igenom hemmet efter hans död. Jag hade ingen aning om de flesta sakerna och han hade garanterat inte haft råd att betala ordinarie pris för dem, dvs han köpte när han hittade ett bra pris.
Nej, jag syftade inte på någon.

Jag kan förstå tjusningen med exklusiva textilier som handukar och att man vill ha det snyggt och propert även fast jag själv trivs bättre med en blandning med nött och slitet. Varje föremål får sin egen historia när de varit med länge. Jag har en badhandduk jag fick av min gudmor som liten med mitt namn inbroderat, den hänger med än även om den fått lagas lite i kanten. Fast numera är jag extra rädd om den.

Jag tänker att inläggen som handlar om konsekvenserna av konsumtion inte nödvändigtvis handlar om dig eller andra speciella användare, men att tråden innehåller allt från er som betraktar handuksinköp som en kvalitetsfråga och livstidspersektiv till dem som är ombytliga i smak till dem som alltid vill matcha handdukar och badrumsmatta (som knappast håller en livstid). I tråden ryms ju både inlägg som ger tips om "livstidskvalitet tull rabatt" och tips om butiker vars affärsidé lever på tanken att vi vill byta ut våra textilier ofta.

Jag kan förstå tjusningen med exklusiva textilier som handukar och att man vill ha det snyggt och propert även fast jag själv trivs bättre med en blandning med nött och slitet. Varje föremål får sin egen historia när de varit med länge. Jag har en badhandduk jag fick av min gudmor som liten med mitt namn inbroderat, den hänger med än även om den fått lagas lite i kanten. Fast numera är jag extra rädd om den.

Jag förstår också tjusningen med både nya och med exklusiva textilier men för mig handlar det om prioriteringar, som med allt när vi pratar miljöpåverkan eller ekonomi.

Jämfört t ex med att använda bil och att resa (flyga) för att kunna umgås med familj i andra delar av världen och att fortsätta vissa hobbies jag har så prioriterar jag ner nya textilier (både handdukar och kläder). Det betyder inte att jag inte förstår och köper att andra människor prioriterar annorlunda, men JAG har bestämt i MITT liv vad jag prioriterar bort. Det betyder inte heller att jag tror att bortprioriteringen av matchande handdukar kompenserar för att jag ibland flyger, det betyder rätt och slätt BARA att jag tagit ställning till att jag faktiskt behöver och kan prioritera bort "behov" som egentligen inte är behov och att jag förhoppningsvis med tiden utökar det hellre än avfärdar det med att det är ju kul och trevligt med matchande och nya x (oavsett vad det gäller som är estetiska önskemål snarare än funktionella behov).

Oj, så mycket skammande i den här tråden! Jag hoppas att ni som skammar är lika perfekta i alla avseenden gällande miljö och klimat...

Jag har funderat på detta med att ersätt fungerande prylar, tex tallrikar och bestick. Det är något jag köpte när jag flyttade hemifrån och de fungerar ju fortfarande felfritt! Men skulle vilja ha något annat än mina vita tallrikar från Ikea, men JAG kan inte motivera varför nya tallrikar behövs. Jag är inte felfri ur konsumtions synpunkt, men det är kanske just därför jag gör detta val!

Obs! Detta är mina personliga tankar.

Jag har funderat på detta med att ersätt fungerande prylar, tex tallrikar och bestick. Det är något jag köpte när jag flyttade hemifrån och de fungerar ju fortfarande felfritt! Men skulle vilja ha något annat än mina vita tallrikar från Ikea, men JAG kan inte motivera varför nya tallrikar behövs. Jag är inte felfri ur konsumtions synpunkt, men det är kanske just därför jag gör detta val!

Obs! Detta är mina personliga tankar.
Jag köper endast tallrikar på loppis numera. Det finns så otroligt mycket fint att ta hand om och använda vidare. Det ser rätt "brokigt" ut i mina köksskåp, men jag gillar det :D !

Jag blev nog förvirrad av det här inlägget. Nu har jag sorterat mina tankar lite, och jag måste säga att det förvånar mig att du känner att du behöver leverera den drapan utifrån att jag, enligt din gissning, teoretiskt sett, KUNDE HA syftat på dig förut.

Men varför i all världen skulle jag ha syftat på dig? Vi har ju ingen särskild relation direkt. Särskilt inte, från mitt perspektiv i alla fall, en så laddad relation att det vi skriver rimligtvis bör tolkas som någon sorts förtäckta pikar. (Har NÅGON sådana relationer överhuvudtaget, utom i filmer av Bergman och Norén, undrar jag. Vi ingår ju, lyckosamt nog, inte i en sådan film.)

Liknande trådar

Hemmet Tråkigaste tråden jag har skapat, men okej. Handdukar. Vi håller på att renovera badrummet och jag skulle vilja byta ut våra handdukar... 2 3
Svar
51
· Visningar
3 075
Senast: vilde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V