Handikapp-toalett

Vad gäller parkeringen så beskrev jag ovan hur jag anser att det inte skadar att man stannar till på en handikapp-parkering redo att köra därifrån när någon vill in (för jag förmodar att handikappade klarar använda blinkers). För säten får man göra samma, möta blicken på passerande och se om de ser ut att vilja ha sätet. Tycker du de ska stå tomma på en fullsatt buss?

Men hur ska den som behöver platsen veta att du inte också behöver den utan bara har okynnes-tagit den?

Som svar på frågeställningen i TS, så ja, jag använder handikappanpassade toaletter. På många ställen numer är ju alla toaletter handikappanpassade. Är det en större allmän toalett och många på kö skulle jag dock inte använda en bara för att jag var först i kön och en sådan blev ledig, om det är någon t.ex. rullstolsburen som också står i kö, utan låta denne gå före.
 
Jag vet att man numera ska säga rullstolsburen, liksom man ska säga lokalvårdare (eller är det hygientekniker?). Det betyder inte att jag alltid gör det när jag pratar om företeelsen, men pratar jag med en städare, dagisfröken eller någon som sitter i rullstol brukar jag använda det ord jag tror de föredrar ;).

Vad gäller parkeringen så beskrev jag ovan hur jag anser att det inte skadar att man stannar till på en handikapp-parkering redo att köra därifrån när någon vill in (för jag förmodar att handikappade klarar använda blinkers). För säten får man göra samma, möta blicken på passerande och se om de ser ut att vilja ha sätet. Tycker du de ska stå tomma på en fullsatt buss?
Att du tycker att det är kul att vara nedvärderande får mig att må illa.

Hur ska någon som har rätt att använda platsen veta om du har rätt att använda den? Möta någons blick? Använda blinkers? Kanske borde du börja tänka längre än näsan räcker. Ingen såg på mig innan jag hamnade i rullstol att jag behövde sätta mig ner. Jag mötte ofta sura blickar från folk som ansåg att jag minsann kunde stå om jag hade satt mig. Jag utgår inte ifrån att folk är tanklösa idioter om de står på/sitter på plats för funktionshindrade. Jag utgår ifrån att de har den rätten. Som sagt, det står inte i pannan på människor att de har någon form av funktionshinder och det står inte heller på bilen att personen i den har rätt att använda platsen för funktionshindrade. Tanklösa människor gör ett redan tufft liv än svårare helt i onödan.
 
Det betyder inte att jag alltid gör det när jag pratar om företeelsen, men pratar jag med en städare, dagisfröken eller någon som sitter i rullstol brukar jag använda det ord jag tror de föredrar ;).
Du har ingen aning om vilka härinne som är rullstolsburna. Eller vem som läser.
Vad gäller parkeringen så beskrev jag ovan hur jag anser att det inte skadar att man stannar till på en handikapp-parkering redo att köra därifrån när någon vill in (för jag förmodar att handikappade klarar använda blinkers)
Gud vad raljant och spydig och otrevlig du är. Du ska inte stå på handikapprutor. Du har fel.
 
Men hur ska de veta att du bara står där tillfälligt? Jag hade antagit att du hade ett behov av parkeringen och att den därmed är upptagen. Då är det inte lönt att blinka in på platsen utan man kör vidare.

Du brukar inte parkera i Stockholm förstår jag. Det är oftast fullt när man letar parkering, så om man ser någon vid en bil stannar man till och ser om den tänker köra. Jag förstår inte att någon med handikapp-tillstånd inte kan göra samma om den ser att någon släpper av/släpper på en plats man vill ha?
 
Du brukar inte parkera i Stockholm förstår jag. Det är oftast fullt när man letar parkering, så om man ser någon vid en bil stannar man till och ser om den tänker köra. Jag förstår inte att någon med handikapp-tillstånd inte kan göra samma om den ser att någon släpper av/släpper på en plats man vill ha?
När jag läser detta slår det mig hur ofta jag ser tomma handikapplatser. Typ varje gång jag står på större parkeringar. Vi i Göteborg kanske tänker annorlunda än ni i Stockholm. Fast det borde bara vara marginellt lättare att parkera här.
 
Är toan ledig så använder jag den. När sonen är med som ju har npf och behöver använda den eftersom han behöver assistans så tar vi den även om det kommer någon mer ett mer synligt funktionshinder och vi är först i kö. Anser då att vi har lika rätt att använda den. Inte speciellt enkelt att stå och trängas på en liten toa om barnet behöver hjälp att torka och knäppa byxor m.m.
Har hänt vi får blickar men alla funktionshinder är ju inte synliga. De flesta brukar inte följa sin tolvåring in på toa så jag hoppas ändå folk fattar att vi inte bara vill tränga oss före någon annan.
 
När jag läser detta slår det mig hur ofta jag ser tomma handikapplatser. Typ varje gång jag står på större parkeringar. Vi i Göteborg kanske tänker annorlunda än ni i Stockholm. Fast det borde bara vara marginellt lättare att parkera här.
Nej men ”vi i Stockholm” tänker inte sådär. Jag känner inte en enda människa som ställer sig på handikapplatser utan tillstånd.
 
Du brukar inte parkera i Stockholm förstår jag. Det är oftast fullt när man letar parkering, så om man ser någon vid en bil stannar man till och ser om den tänker köra. Jag förstår inte att någon med handikapp-tillstånd inte kan göra samma om den ser att någon släpper av/släpper på en plats man vill ha?

Jag som kör rullstolsburen scannar av och konstaterar att det inte finns ledig parkeringsplats. Och ibland har det hänt att vi faktiskt får stå över en aktivitet för att det inte går att bli av med bilen.

Du har ingen rätt att stanna på den rutan, så håll dig borta från den.
 
Jag som kör rullstolsburen scannar av och konstaterar att det inte finns ledig parkeringsplats. Och ibland har det hänt att vi faktiskt får stå över en aktivitet för att det inte går att bli av med bilen.

Du har ingen rätt att stanna på den rutan, så håll dig borta från den.

Fast enligt trafikförordningen får man faktiskt stanna för på- och avstigning på en parkeringsplats för rörelsehindrade utan att ha ett tillstånd. För att parkera, dvs lämna bilen, krävs däremot tillstånd. (Sedan får man så klart fundera på om det är lämpligt att göra så alla gånger).
 
Fast enligt trafikförordningen får man faktiskt stanna för på- och avstigning på en parkeringsplats för rörelsehindrade utan att ha ett tillstånd. För att parkera, dvs lämna bilen, krävs däremot tillstånd. (Sedan får man så klart fundera på om det är lämpligt att göra så alla gånger).
Men det betyder väl bara köra in-stanna-passagerare kliver ur-köra? Man får ju t ex inte stanna där för att lasta på eller av.
 
Anser ni att handikapp-toalett endast får nyttjas av personer med särskilda behov eller är den fri att använda om den är ledig?
Med tanke på att i föreningen har vi enbart en handikapp-toalett så anser jag att alla kan använda den. Vi har bara utrymme för en toalett och har då valt att göra den handikappanpassad för att alla ska kunna använda. Men i övrigt så ja jag använder handikapp-toalett om det inte finns andra lediga. Men jag är snabb på toa! ;)
 
Ja, jag använder handikapptoalett om den är ledig.

Parkeringsplats för handikappade använder jag på sin höjd för att supersnabbt hämta upp någon som står och väntar precis bredvid, dvs stanna 2 sekunder, öppna bildörren, hoppa in, åka iväg igen. Jag har nog också använt en sådan plats för att vända med bilen några gånger. Men då står jag ju inte heller still mer än några sekunder. Jag håller med om att handikapplatser ska man inte stå på mer än i några sekunder om man inte har tillstånd.
 
Men hur ska den som behöver platsen veta att du inte också behöver den utan bara har okynnes-tagit den?

Som svar på frågeställningen i TS, så ja, jag använder handikappanpassade toaletter. På många ställen numer är ju alla toaletter handikappanpassade. Är det en större allmän toalett och många på kö skulle jag dock inte använda en bara för att jag var först i kön och en sådan blev ledig, om det är någon t.ex. rullstolsburen som också står i kö, utan låta denne gå före.

Om det ar ko bakom mig och den stora toaletten blir ledig brukar jag fraga om nagon behover den ... annu har aldrig nagon svarat att de gor det ... och jag har insisterar pa att lata gamla, gravida eller de med sma barn ga fore om jag inte har en "Chron's meltdown" da jag maste ga NU.

Du brukar inte parkera i Stockholm förstår jag. Det är oftast fullt när man letar parkering, så om man ser någon vid en bil stannar man till och ser om den tänker köra. Jag förstår inte att någon med handikapp-tillstånd inte kan göra samma om den ser att någon släpper av/släpper på en plats man vill ha?

Har i landet skulle du fa en ticket (jag tror det ar 3000 - 5000 sek) om du gjorde det. Dock har vi mer poliser som ror sig ute i storsta allmanhet, och i synnerhet runt kop centrum och storre affarer.
 
Fast enligt trafikförordningen får man faktiskt stanna för på- och avstigning på en parkeringsplats för rörelsehindrade utan att ha ett tillstånd. För att parkera, dvs lämna bilen, krävs däremot tillstånd. (Sedan får man så klart fundera på om det är lämpligt att göra så alla gånger).

Så blind är jag inte att jag missar att någon är på väg in eller ut ur bilen. Men att bara sitta där och vänta kan jag missa och det kan ju vara någon som får stå där.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här dyker upp med jämna mellanrum på forumet. Vi är flera som har eller har haft fobier, både vanliga och ovanliga. Så, har du en...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
9 490
Senast: Enya
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 653
Senast: Badger
·
Däggdjur HUR får jag kaninernas hö att hållas så att de kan äta det men inte sprida ut det i hela hushållet. Har två kaniner som går lösa inne...
Svar
0
· Visningar
528
Senast: vinkelina
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 357
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp