Handikapp-toalett

Lite OT, men de flesta handikapptoaletter fungerar inte ens att använda för de som är i behov av det. Många som sitter i rullstol behöver lyftas ur rullstolen och bli lagda på golvet (på en filt eller liknande förstås) för att byta blöja. Det behövs alltså finnas plats för en rullstol, två stående vuxna samt en liggande person på toaletten. Är rejält frustrerande att inte ens kommunen har krav på sig att ha toaletter som uppfyller dessa behov..

Så ja, jag använder handikapptoaletten vid behov, men i sällskap med en rullstolsburen är det ofta inte ens möjligt.
 
När jag var liten gick mamma på handikapptoan på okända ställen där vi barn var för små/osäkra för att vänta ensamma utanför på henne. Tycker jag också är en legitim användning.

Och så brukade vi gå tre samtidigt för att spara tid, även upp i ganska stor ålder. En tvättar händerna, en kissar och en klär av sig för att vara klar när det blir ledigt för nästa, så snurrar man i cirkel och byter plats när alla är klara på sin station. Kanske var mest om det bara fanns en toa iofs men det kan ju användas för att minska kötider också.
 
Jag har aldrig ens tänkt att det skulle vara fel att använda handikapptoan. Barn och tex personer med assistans ber jag alltid gå före mig, oavsett.

Handikapp-parkeringar har jag aldrig ens bara stannat till på. Det är fullständigt tabu för mig.
 
Använder handikapp-toa om det är den som råkar vara ledig. Har aldrig sett det som att den skulle vara reserverad för handikappade, faktiskt, utan det är en toa som alla andra men med lite extra utrymme och lite underlättande faciliteter som handtag, larm etc och ibland även skötbord.

Handikapp-parkeringar har jag aldrig ens stannat till på eller vänt på - de är helt "förbjudna" i min värld!

Platser för rörelsehindrade, eller "priority seats" som jag tror det står på tunnelbanan, använder jag om det är de enda som är lediga. Reser mig/erbjuder plats om det kommer någon som ser ut att behöva sitta mer än vad jag behöver, men det gör jag om jag sitter på andra säten också.
 
Använder handikapptoan om det är kris, den är ledig, och jag inte kan se någon annan som skulle behöva den bättre i närheten. Annars avstår jag. Jag kan lika gärna stå och vänta en liten stund extra.

Kollektivt låter jag bli handikapplatser. Låter för övrigt bli alla andra platser också, jag är ung och stark och kan likagärna stå så andra kan sitta. Står alltid till och från jobbet, en 30min tunnelbaneresa. Jag sitter i princip bara om jag ska åka buss som åker på vägar med hastighet över 50.

Parkeringsplatser för rullstolsburna låter jag strikt bli. Jag har en gång stannat för att släppa av en passagerare på en sådan plats men då var jag noga med att blinka att jag snart skulle åka i väg och ställa mig lite på sniskan så potentiell bilförare som behövde platsen kunde se att jag definivt inte är parkerad.
 
Ja, handikapptoaletten använder jag som vilken som helst, finns det att välja på så väljer jag den gärna, eftersom jag ofta har små barn i sällskap och uppskattar det extra svängrummet.

Kollektivt åker jag aldrig så det är en icke-fråga. Handikapp-parkeringar är "osynliga" för mig, har aldrig ens stannat till på en sån plats.
 
Handikapptoan använder jag självklart om den är ledig och priority seats använder jag ofta kollektivtrafiken av den enkla anledningen att jag 99 gånger av hundra har båda hundarna med mig och det är fördelaktigt med det extra utrymmet. Däremot lämnar jag naturligtvis platsen om någon kliver ombord som behöver den.

Parkeringplatserna känns nästan så självklart att det blir en icke-fråga. Givetvis låter jag bli dem.
 
Jag använder definitivt handikapptoaletten om det är den som är ledig och ingen med särskilda behov behöver den just då. Ser inte att den skulle vara reserverad för handikappade utan bara anpassad och de har naturligtvis företräde men inte ensamrätt.
 
Handikapptoalett använder jag om ingen köar.
Handikapparkering kan jag stanna och släppa av maken (rullstolsburen) på och sen leta en vanlig parkering. Maken får inget handikapparkeringstillstånd med motiveringen att han kan rädda sig undan fara.

På buss och tåg undviker jag anpassade platser
 
Vet ni hur som skapat drevet mot stackars @Lupino, hur P-rutor "handikapplatser" utanför bostadhus på (inner-)stadsgator "uppstår"?

Denne var dessutom tydlig med att det handlade om att släppa av/plocka upp, inte parkera.

En vanlig anledning, är att en person/familj, som har stort behov av en sådan, och som bor "i porten", ansöker om ett särskilt parkeringstillstånd för sitt fordon, och får det beviljat.

En annan anledning, är att gatukontoret eller motsvarande, anser att det ska finnas ett rimligt antal reserverade parkeringsplatser för rörelsehindrade per område/kvarter.

Tillkomsten av de "handikapplatser" som det ansöks om, liknar lite grann det där med "lastplatser", alltså platser där ett företag begär/ansöker om att det ska finnas utrymme för lastning av lossning av gods under vissa tider.

Att stanna för att släppa av/på personer eller gods/bagage, är som sagt tillåtet, även på "handikappplatser".

Likaså får man släppa av/på personer eller gods/bagage på "lastplatser".

Efter att ha bott i Stockholms innerstad (men är sedan länge bortflyttad), så är jag välbekant med fenomenet "släppa av/plocka upp någon", eller lasta av något tungt och skrymmande, men att det helt saknas P-platser inom rimligt avstånd.

Den där någon som ska släppas av eller plockas upp, kan vara en gamling med rullator, ett ungt barn, eller en sjukling som inte kan eller bör förflytta sig så värst många meter på gatan.

Följande val finns då: köra runt, runt, i kanske hur många timmar som helst och höra va sig när det äntligen blivit en laglig parkeringsplats ledig i närheten, dubbelparkera på en stökig gata som kanske har busstrafik, eller ställa sig en bra bit bort från den aktuella porten (antagligen efter att ha åkt runt kvarteret ett antal gånger) för att gå och hämta den som ska åka med, ELLER, att plocka upp barnen (eller gamlingen, sjuklingen) genom att hastigt stanna till på en tillgänglig "handikapplats" (eller lastplats), och så "försvinna".

Det där med att köra runt-runt, kostar onödiga avgaser, och fyller gatan med onödig trafik.

Om den som har den där mer personliga (ja, de är inte märkta med "namn", men det är tydligt "vems det är) "handikapplatsen", råkar dyka upp inom den minuten, så lär normala vuxna kunna hantera den situationen, genom dialog. Har haft en sådan plats utanför grannporten när jag bodde i Vasastan...

Det brukar vara uppenbart, om någon håller på att "lasta in" eller ut ett barn eller en annan person, eller om någon försöker "parkera".

Att parkera på handikapplatser, om än för att "göra ett snabbt ärende", är givetvis förkastligt.

Tyvärr verkar det som om behovsprövade "handikapplatser" respektive "lastplatser" inte upphör i.o.m. att behovet upphör, utan de kan får något slags i det närmaste evigt liv...

Att hetsa omotiverat mot den som följer reglerna, vittnar om tråkig attityd, och försämrar diskussionsklimatet på forumet i onödan.
 
Vet ni hur som skapat drevet mot stackars @Lupino, hur P-rutor "handikapplatser" utanför bostadhus på (inner-)stadsgator "uppstår"?

Denne var dessutom tydlig med att det handlade om att släppa av/plocka upp, inte parkera.

En vanlig anledning, är att en person/familj, som har stort behov av en sådan, och som bor "i porten", ansöker om ett särskilt parkeringstillstånd för sitt fordon, och får det beviljat.

En annan anledning, är att gatukontoret eller motsvarande, anser att det ska finnas ett rimligt antal reserverade parkeringsplatser för rörelsehindrade per område/kvarter.

Tillkomsten av de "handikapplatser" som det ansöks om, liknar lite grann det där med "lastplatser", alltså platser där ett företag begär/ansöker om att det ska finnas utrymme för lastning av lossning av gods under vissa tider.

Att stanna för att släppa av/på personer eller gods/bagage, är som sagt tillåtet, även på "handikappplatser".

Likaså får man släppa av/på personer eller gods/bagage på "lastplatser".

Efter att ha bott i Stockholms innerstad (men är sedan länge bortflyttad), så är jag välbekant med fenomenet "släppa av/plocka upp någon", eller lasta av något tungt och skrymmande, men att det helt saknas P-platser inom rimligt avstånd.

Den där någon som ska släppas av eller plockas upp, kan vara en gamling med rullator, ett ungt barn, eller en sjukling som inte kan eller bör förflytta sig så värst många meter på gatan.

Följande val finns då: köra runt, runt, i kanske hur många timmar som helst och höra va sig när det äntligen blivit en laglig parkeringsplats ledig i närheten, dubbelparkera på en stökig gata som kanske har busstrafik, eller ställa sig en bra bit bort från den aktuella porten (antagligen efter att ha åkt runt kvarteret ett antal gånger) för att gå och hämta den som ska åka med, ELLER, att plocka upp barnen (eller gamlingen, sjuklingen) genom att hastigt stanna till på en tillgänglig "handikapplats" (eller lastplats), och så "försvinna".

Det där med att köra runt-runt, kostar onödiga avgaser, och fyller gatan med onödig trafik.

Om den som har den där mer personliga (ja, de är inte märkta med "namn", men det är tydligt "vems det är) "handikapplatsen", råkar dyka upp inom den minuten, så lär normala vuxna kunna hantera den situationen, genom dialog. Har haft en sådan plats utanför grannporten när jag bodde i Vasastan...

Det brukar vara uppenbart, om någon håller på att "lasta in" eller ut ett barn eller en annan person, eller om någon försöker "parkera".

Att parkera på handikapplatser, om än för att "göra ett snabbt ärende", är givetvis förkastligt.

Tyvärr verkar det som om behovsprövade "handikapplatser" respektive "lastplatser" inte upphör i.o.m. att behovet upphör, utan de kan får något slags i det närmaste evigt liv...

Att hetsa omotiverat mot den som följer reglerna, vittnar om tråkig attityd, och försämrar diskussionsklimatet på forumet i onödan.
Jag kan inte se att någon felmotiverat varför de inte ställer sig på en handikapparkering. Sjuka eller rörelsehindrade då får man stå där för av och på men inte parkera utan tillstånd. Uppfattade inte @lupinos barn som rörelsehindrade eller sjuka? I såfall är det en annan sak.

Så här säger transportstyrlsen om hämta och lämna när tillstånd saknas:

Hämta och lämna passagerare utan parkeringstillstånd

För personer som inte uppfyller kraven för ett parkeringstillstånd för rörelsehindrade finns i trafikförordningen (11 kap. 9 § punkten 7) ett allmänt undantag som innebär att man vid transport av sjuka eller rörelsehindrade får stanna och parkera ett fordon trots förbud att parkera enligt lokala trafikföreskrifter. Detta gäller endast om omständigheterna kräver det och om särskild försiktighet iakttas. I många fall kommer man då mycket närmare målpunkten och kan stanna för att hjälpa sin passagerare ur bilen innan föraren sedan parkerar fordonet på en vanlig parkeringsplats.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här dyker upp med jämna mellanrum på forumet. Vi är flera som har eller har haft fobier, både vanliga och ovanliga. Så, har du en...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
9 526
Senast: Enya
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 687
Senast: Badger
·
Däggdjur HUR får jag kaninernas hö att hållas så att de kan äta det men inte sprida ut det i hela hushållet. Har två kaniner som går lösa inne...
Svar
0
· Visningar
537
Senast: vinkelina
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 418
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp