Bukefalos 28 år!

Handikappdressyr.

axel

Trådstartare
Ni som är insatta.
hur kan man få delta i skrittprogrammet fast man klarar av galopprogram o även tävla bland icke handikappade på reg. nivå- svårare LA-program.

hur är det med reglerna?
Hur jämnställs olika handikapp?
 
Sv: Handikappdressyr.

Här kan du läsa lite mer. Som jag har förstått det så blir handikappryttare klassificerade utifrån sitt handikapp.

Jag vet iaf två handikappryttare som tävlar "vanligt" också, men vad de tävlar i för HK-klasser har jag ingen aning om.
 
Sv: Handikappdressyr.

Tack. Det beror alltså på vilket klassificering som har gjorts.
Måste ta reda på vem som bedömer vilken art av funktionshinder som ryttaren har.
Kan det vara läkare eller:confused:

Har sett ryttare som rider obehindrat o sen kliver av hästen o bara går iväg obehindrat- inget syn eller hörselfel.

Att en sdn får tävla mot en med förlamning från midjan (rullstolsbunden- inga ben att rida med) eller mot de som inte kan trava är lite konstigt- tycker jag. Lättköpt seger.:(

Vissa neurologiska skador/ sjukdomar kan man leva med i många år utan att få rejäla symptom. Status Quo.

Fattar att det kan vara svårt att dela in i rätt respektive klass helt rättvist.
 
Sv: Handikappdressyr.

Har sett ryttare som rider obehindrat o sen kliver av hästen o bara går iväg obehindrat- inget syn eller hörselfel.

Att en sdn får tävla mot en med förlamning från midjan (rullstolsbunden- inga ben att rida med) eller mot de som inte kan trava är lite konstigt- tycker jag. Lättköpt seger.:(

Det är väl inte helt säkert? Vet en ryttare som var förlamad från midjan, eller möjligen från halsen för hon hade någon sorts korsett som stöd för att kunna sitta upprätt i sadeln. Hon tävlade LA/MSV på "vanliga" tävlingar och hästen hon hade gick som en gud! Tror att hon även blev placerad flertalet gånger. ;)
 
Sv: Handikappdressyr.

Kan vara så att människan har ett halft ben eller inget ben alls och alltså då har en protes. Viket inte syns föräna människan tar av sig ridstöveln. Finns dom som går riktigt bra med sin/sina proteser.

Fast människan är ju fortfarande handikappad.
 
Sv: Handikappdressyr.

Det är väl inte helt säkert? Vet en ryttare som var förlamad från midjan, eller möjligen från halsen för hon hade någon sorts korsett som stöd för att kunna sitta upprätt i sadeln. Hon tävlade LA/MSV på "vanliga" tävlingar och hästen hon hade gick som en gud! Tror att hon även blev placerad flertalet gånger. ;)
Henne känner jag o hon deltar inte i handikappdressyr trots sin svåra förlamning.
 
Sv: Handikappdressyr.

Har svårt att förstå att nån orkar reta upp sig på detta
Vill bara påpeka att det finns många handikapp som inte syns utanpå


Föresten har T. A. lärt oss att det heter FUNKTIONSHINDER

Och det som är intressant är väl att en funktions hindrad är just det

Hindrad i sin funktion
Och det kan man ju vara på många olika sätt. Fast det inte syns utanpå.


Både Thina Alsterfeldt och Irene Slättengren har ju visat att det går att rida väldigt bra utan "ben" och styrka

Värre och svårare kan det ju bli för dem som kanske har tex hjärnskador, och har svårt med koordinationen. Vissa sjukdommar gör ju också att kroppen har nedsatt funktion.

Vem är nån att sätta sig till doms över andra ????


För egen del så gör mitt "handikapp" att det inte blir nåt tävlande öht, pga det sätt som jag är HINDRAD i min FUNKTION
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Handikappdressyr.

Läs lite bättre innan du går igång.
Måste ta reda på vem som bedömer vilken art av funktionshinder som ryttaren har.
Frågan var om man är kapabel till att rida galoppprogram/ vanliga - får man då delta i samma klass som de som bara kan skritta.
 
Sv: Handikappdressyr.

Jag vet mkt väl skillnad på funktionshinder/handikapp, men förbundet kallar det fortfarande för handikappdressyr!
 
Sv: Handikappdressyr.

anledningen till det är ju inte att hon inte -kan-utan att hon inte har tillstånd att rida med de hjälpmedel hon behöver-de bedöms(delvis med rätta)som en säkerhetsrisk.

Har en bekant,grade 2 som bedömdes upp till grade 3,trots att honinte har mer än någon procents funktion i händerna,steloperarde fotleder,höftleder utbytta o i princip varend aanna led stel o sitter i elrulle.

nu går stridne om hon skall få ha rättatt använda pelham på tävlingar då hon "kan dra ihop hästen mellan tygel o skänkel".
Det är bara det att hon kan inet ens klia sig,och låsa upp bilen gå rinet för hon får använda -båda-händerna på knappen.
Pelhamet är ju en säkerhetsdetalj,och en nödvändighet för att hästn ht skal kuna känan hennes hjälper,de är annars som små vibrationer bara.

vi får se-men är beredda att gå långt för att det skall vara möjligt för henne att tävla med de hjälpmedel hon behöver.

jag behöver ju tex inte de jag behövd einnan pga hästens gång utan behöver eg bara ett spö o så fot o stigbygelfastsättning samt kardborre runt låren.

Den perosnen som du känner känner jag ju också(stockholm,släpvagnar)-jag har henne enskilt att tacka för att mitt hästliv blev som det blev och hon är en av mina stora idoler.

På sätt o vis är dte intressant att hon inte -får-tävla bland handikappryttarna utan tvingas tävla bland vanliga friska ryttare,och dessutom är så högt förlamad,och sist jag hörd ekröp det också uppåt...Ocg likförbanant rider hon skjortan av de allra, flesta!

Det är en hästkvinna och ryttarinna det!
 
Sv: Handikappdressyr.

Tack för svar, men vore glad om du kunde förklara om min frågeställning.
det gäller ju en som har ej synbart FUNKTIONSHINDER
 
Sv: Handikappdressyr.

Jag vet mkt väl skillnad på funktionshinder/handikapp, men förbundet kallar det fortfarande för handikappdressyr!


Men om jag förstått thina rätt så vill ingen längre bli kallad handikappad - utan att man hellre använder ordet funtkionshindrad.

Det var av respekt för det som jag skrev så - inte för ngt annat :idea:

Det är alltså inte något man skall skilja på - utan en önskan om ordval från de funtkionshindrade sida
 
Sv: Handikappdressyr.

*Knapplån*

Nu kan vi sluta diskutera ordet funktionshinder eller handikapp tycker jag, men jag förstår Fredrik_'s invändningar, eftersom jag själv har ett antal funktionshinder...

Och när man söker på Ridsportförbundet, så ser man att ordet handikapp i de flesta fall bytts ut mot ordet funktionshinder. Men som sagt, orden kan kännas som petitesser för de som inte är drabbade och kännas kränkande för de som faktiskt är drabbade.

Mig personligen har det aldrig spelat någon roll, vilket ord som används.

Då mår jag mer illa av folk som absolut måste missbruka ordet CP-skadad och kallar såna som de är sura på och anser vara idioter för "du är ju CP-skadad". Eftersom jag dagligen träffar mina kompisar som har olika grader av CP-skador. Jag har en arbetskamrat som har en typ av CP-skada och ett par ridkompisar med olika typer av CP-skador, varav en kompis blev Olympisk Guldmedaljör i Handikapp-OS i Los Angeles 1984.
 
Sv: Handikappdressyr.

Läs lite bättre innan du går igång.

Frågan var om man är kapabel till att rida galoppprogram/ vanliga - får man då delta i samma klass som de som bara kan skritta.

Jag är klassificerad till grad 2 (skritt och trav) men jag kan utan problem galoppera (vår bästa gångart enligt tränaren) Jag har även provat att hoppa små hinder.
Tävlar ibland även mot hela människor och det går utan problem, min tränare tycker att jag ska ut och rida LA.

Har en ganska allvarlig hjärnskada med både synliga (halvsidigt förlamad) och kognitiva (osynliga) handikapp till följd.
 
Sv: Handikappdressyr.

Ni som är insatta.
hur kan man få delta i skrittprogrammet fast man klarar av galopprogram o även tävla bland icke handikappade på reg. nivå- svårare LA-program.

hur är det med reglerna?
Hur jämnställs olika handikapp?

Det är personens sjukgymnast/läkare som fyller i en blankett om personens "förmåga" i olika kroppsdelar, sen bedöms denna information av en person (sjukgymnast) utsedd av förbundet och man kan få en nationell gradering.
Vill man tävla internationellt görs en ny klassificering, av personer utbildade för just detta. Den ska också göras av flera personer.
Men de går mångt och mycket efter en "lista", dvs vilken grad man bör hamna i utifrån sitt handikapp.
Jag kan hålla med om att det många gånger kan bli orättvist. Det är också svårt att värdera olika handikapp mot varandra. Jag vet också att det finns de som framställer sig som sämre än de är vid bedömningen, för att få en lägre grad, tyvärr (jag har nämligen fått tipset att göra det av en som gjorde just så, behöver jag säga att jag avstod..?).
Bedömningen görs dessutom till största del "avsuttet", och ens förmågor då behöver ju inte alls stämma överens med de på hästryggen! Det finns t ex cp-skadade som har nästan obefintlig koordination avsuttet, men till häst kan du knappt se att något är fel. Vilket måste kännas underbart. :)
Jag tycker inte att klassificeringssystemet är optimalt, det är tvärtom ganska stelbent. Men så länge ingen arbetar för att det ska ändras är det det som gäller och man får hoppas att bedömningarna blir riktiga. Och eftersom funktionsnedsättningarna är så olika kommer det alltid att bli lite orättvist. Det finns ju också bara fyra grader, vilket gör att de spänner över ganska skilda grader av funktionshinder.
Jag tycker att ett förslag vore att om man kan rida alla gångarter ska man också göra det, det borde ligga i allas intresse att utvecklas. Men tyvärr är det viktigare att vinna för en del, och de vill då hellre vara kvar i en lägre grad. Och med dagens system är det som sagt funktionsnedsättningen (och då främst "avsuttet") som avgör vilken grad man tävlar i, inte vad man kan åstadkomma på hästryggen. Då är det inte heller den enskilde vi ska klaga på, utan systemet.

Jag har underbensprotes, vilket "automatiskt" klassar mig i grad 4, den högsta. När jag går syns inte mycket, jag haltar knappt om jag inte har ont. Att jag till häst dock kan jämföras med att vara förlamad i det benet tas ingen hänsyn till. Jag har nämligen bara 10 cm under knät och alltså inga muskler där, enbart ben täckt av ett tunt hudlager, då jag blev av med benet i en olycka och det var vad som fanns kvar. Därför kan jag inte heller röra benet särskilt mycket, det gör dessutom väldigt ont. Men de problemen varken syns eller tas hänsyn till.
Nu är jag som tur är nöjd med att rida i grad 4, eftersom jag vill rida i så hög grad som möjligt, eftersom det ger störst utmaning (och roligast program :) )!
Men jag kan ju se att det skiljer oerhört mycket mellan mig och andra i graden med samma funktionsnedsättning (som för övrigt är det nya ordet efter funktionshinder, enligt Socialstyrelsen...Och följdaktligen: "en funktionsnedsättning blir ett funktionshinder när miljön hindrar").

Det värsta tycker jag är småaktigheten som kan finnas "handikappryttare" (mig spelar orden ingen roll) emellan. Istället för att glädjas med varandra, att det fungerar att rida och de framsteg man gör, tittar man snett på varann, misstror klassificeringar och snackar en massa skit bakom ryggen. Det har gjort att jag nu enbart tävlar på "frisktävlingar", med dispens för spö och att jag får sätta fast protesen i stigbygeln med ett resårband. Jag klarar mig bra utan skitsnack och vill ha roligt när jag tävlar. :)
Jag hoppas dock att trenden går att vända, och att jag även vill tävla på "handikapptävlingar" igen någon gång i framtiden.
(OBS! Detta gäller naturligtvis inte alla handikappryttare! Men det är ju "skitsnackarna" som gör mest väsen av sig tyvärr... Jag har även goda vänner inom handikappdressyren, som jag inte för allt i världen vill tappa kontakten med :))
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 078
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 580
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
856
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp