Handikappryttare, hur ser det ut i era klubbar?

IngelaH

Trådstartare
  • Har ni specifika handikappgrupper på ridskolan?
  • "Integreras" ryttarna senare in i vanliga grupper, eller rider ryttarna kvar i handikappgrupp i all framtid?
  • Om det finns speciella "ridträningsgrupper" i mindre grupper, t ex. på helgerna, för ridskoleryttare, finns det då speciella handikappgrupper?
  • Går det bra att få fram "hjälpare", som hjälper till att borsta, sadla, tränsa, vid uppsittning och/eller att leda hästarna, eller "orkar" inte stallgängen ställa upp längre?
  • Hur ser det ut på tävlingsfronten, är ni ute och visar framfötterna på tävlingsbanorna och är det ordnat så att det finns ryttare vid eventuella framtida generationsskiften?
  • Finns det handikappryttare, med egen häst hos er?

Är roligt med en uppdatering om hur det ser ut, runt om i landet. :bump:

Sv: Handikappryttare, hur ser det ut i era klubbar?

[*]Har ni specifika handikappgrupper på ridskolan?

Japp, det finns ett par specifika handikappgrupper, ett par dagar i veckan. Ryttare med "flerhandikapp", som behöver lite mer hjälp, såsom "hållare" och hästledare. Men även grupper med ryttare, som utvecklas från att ha mkt hjälpbehov, till att bli självständiga ryttare. :bump:

[*]"Integreras" ryttarna senare in i vanliga grupper, eller rider ryttarna kvar i handikappgrupp i all framtid?

Ryttare, vars utbildnings- och kunskapsnivå har stigit, flyttas över till vanliga grupper, där deras kunskapsnivå som ryttare, bättre kan anpassas.

[*]Om det finns speciella "ridträningsgrupper" i mindre grupper, t ex. på helgerna, för ridskoleryttare, finns det då speciella handikappgrupper?

Japp, våran ridklubb har ett antal specialgruppstimmar för handikappryttare per termin inbokat. Dessutom brukar klubbens handikappsektion sponsra en del av handikappridlägret på somrarna, även för vuxenryttarna.

[*]Går det bra att få fram "hjälpare", som hjälper till att borsta, sadla, tränsa, vid uppsittning och/eller att leda hästarna, eller "orkar" inte stallgängen ställa upp längre?

Det är lite olika, kan jag säga... Ibland är det lätt att få fram hjälpare, men oftast är det "brukarnas" personliga assistenter och ledsagare som ställer upp. De har ju betalt. Och där kan jag tycka lite synd om personliga assistenter och ledsagare, då en del inte har någon hästvana alls och en del har väldig respekt för och nästan är rädda för hästarna... Stalltjejerna, brukar kunna få några kronor. Men jag vet tyvärr att det är lite si och så med betalningen... Jag kan iofs tycka att om inte friska nybörjare behöver betala stalltjejerna för att hjälpa till att göra iordning och leda hästarna... varför ska då handikappryttarna behöva det?

[*]Hur ser det ut på tävlingsfronten, är ni ute och visar framfötterna på tävlingsbanorna och är det ordnat så att det finns ryttare vid eventuella framtida generationsskiften?

Våran klubb var väldigt synlig på 80 och början av 90-talet... Med bland annat en olympisk guldmedaljör från Los Angeles 1984, samt ryttare med medaljer i alla möjliga ädla valörer på SM, NM, EM och VM... Men vi har visst haft generationsskifte sen dess och lite svårt att engagera medlemmarna och skapa intresse för verksamheten. Nu heter det i alla fall att våra handikappträningar är med sikte mot framtida tävlan...

[*]Finns det handikappryttare, med egen häst hos er?

Ja, JAG! :banana:

Senast ändrad:

Jag är ju ingen direkt handikappryttare i ordets rätta bemärkelse, jag har dock ett psykiskt handikapp, Aspergers, som gör att jag har vissa hinder i vardagen.
Jag rider i en vanlig grupp på ridskolan, en vuxengrupp på kvällstid så att jag slipper alla småungar som springer där på dagarna..
Dock har jag alltid samma häst och får själv bestämma om jag vill prova någon annan eller ha kvar samma.
Ridskolan har inga handikappgrupper direkt eller något annat speciellt, men de förstår och har alltid tagit så väl hand om mig och jag trivs verkligen jättebra :love:

Álin skrev:
Jag är ju ingen direkt handikappryttare i ordets rätta bemärkelse, jag har dock ett psykiskt handikapp, Aspergers, som gör att jag har vissa hinder i vardagen.
Jag rider i en vanlig grupp på ridskolan, en vuxengrupp på kvällstid så att jag slipper alla småungar som springer där på dagarna..
Dock har jag alltid samma häst och får själv bestämma om jag vill prova någon annan eller ha kvar samma.
Ridskolan har inga handikappgrupper direkt eller något annat speciellt, men de förstår och har alltid tagit så väl hand om mig och jag trivs verkligen jättebra :love:

Kanon ju! :bow:

Då visar de ju i alla fall sin goda vilja, att förenkla även för funktionshindrade. Men ändå inte stoppa upp utvecklingen. Härligt att höra att du trivs.

Ha en fortsatt härlig vår, jag har precis fått inbjudan till sommarens handikappläger. Nu gäller det bara att be på sina bara knän, så man kan lägga upp en avbetalningsplan. Men med tanke på att jag tar med egen häst till lägret, så borde de också kunna visa sin goda vilja. :smirk: Och det brukar lösa sig. :bump:

Ja på ridskolan där jag rider har vi specifika handikappgrupper. Som det är idag så är jag ensam om att rida i vanlig grupp som handikappad. Alla har vi ju olika handikapp som påverkar oss på olika sätt, men det är lite synd tycker jag att ridskolan verkar se det som att övriga handikappade inte kan rida i de vanliga grupperna... kanske är det så, men samtidigt så har jag sett att hanikapplektionerna om bedrivs inte utvecklar ryttarnas ridning precis. Sedan är det klart att det är olika vad man menar med utveckling men med mina mått så utvecklas inte ryttarna. Vi har inga "ridträningsgrupper" på ridskolan. När det gäller hjälpen så för min egen del så tar jag i de fall det går hjälp av min ledsagare med att göra iorning hästen, men när det gäller uppsittning och avsittning så finns där alltid människor som är villiga att ställa upp. Jag får även hjälp om det skulle vara så att jag inte har med mig en hästkunnig assistent någon gång. Vid dessa tillfällena hjälper personalen på ridskolan med allt: allt ifrån att göra iorning hästen till upp- och avsittning. Det är aldrig några problem. Så för min del får jag alltid den hjälp jag behöver från ridskolepersonalen. Men jag kan inte svara för hur det fungerar i handikappgrupperna. Jag vet i alla fall att varje ryttares medhjälpare får leda hästen som den handikappade rider. När det gäller tävlingsbiten så är jag den enda handikappryttaren som tävlar för klubben. Det finns ingen handikappryttare med egen häst i min klubb.

Som du säger, finns det nog handikappgrupper som fungerar olika. En del handikappgrupper är anpassade för exempelvis neuroskadade ryttare och då anpassas ofta passen efter dem. Och det är oftast de, som är med när jag är med och "lördagstränar" =). Det passar ju fint, även för mig. Men sen finns det även grupper där ryttarna mer "åker" häst och så som sagt integrerade handikappgrupper.

Och det där med ledsagare som medhjälpare är som hos oss då.

Och då har eran klubb också svårt att få igång "tävlingssektionen".

Undrar vad man ska göra, för att få igång den biten...

IngelaH skrev:
  • Har ni specifika handikappgrupper på ridskolan?
  • "Integreras" ryttarna senare in i vanliga grupper, eller rider ryttarna kvar i handikappgrupp i all framtid?
  • Om det finns speciella "ridträningsgrupper" i mindre grupper, t ex. på helgerna, för ridskoleryttare, finns det då speciella handikappgrupper?
  • Går det bra att få fram "hjälpare", som hjälper till att borsta, sadla, tränsa, vid uppsittning och/eller att leda hästarna, eller "orkar" inte stallgängen ställa upp längre?
  • Hur ser det ut på tävlingsfronten, är ni ute och visar framfötterna på tävlingsbanorna och är det ordnat så att det finns ryttare vid eventuella framtida generationsskiften?
  • Finns det handikappryttare, med egen häst hos er?

Är roligt med en uppdatering om hur det ser ut, runt om i landet. :bump:

:-) :devil: Jag tänker inte svara för då går mitt blodtryck upp alldeles för mycket :-)

PAC skrev:
:-) :devil: Jag tänker inte svara för då går mitt blodtryck upp alldeles för mycket :-)

Det låter inte lovande...

Lugn och fin - Verum hälsofil... :angel:

:-)

Men jag har gett mig in i byggbranschen just nu :devil: Arkitekt Elisabet Svensson på nya myndigheten www.handisam.se har hjälpt mig lite, för jag blev intresserad av den fysiska miljön, alltså byggda miljön, och försöker lära mig om detta med Tillgänglighetsinventering.
Det är en väldans massa bygglagar och dokument som kommer in. Ex standarder för byggnader, ex SS 1106-00 osv - och så får kommunens byggnämndskontors folk förklara varför tillbyggnader och nybyggen inte är anpassade - jag undrade om byggnadsnämnden satt och prutade på det vid byggloven, så de slipper undan.
(sådana där frågor de inte vill ha :-) )

Stallmiljön på klubnen är inte bra iallafall kan jag säga. Det var illa nog när jag var oskadad och ohandikappad, och nu ser jag mycket på ett helt annat sätt. Stallet är byggt så det är behändigt att fodra - med smal fodergång i mitten som många bönder har, men det gör att det faktiskt inte finns några direkt stallgångar. Det mesta är trånga spiltor, och från spiltorna är det en smal längsgående stallgång med enbart vägg på andra sidan. Och ibland när de som står inne, blir sura och man kommer där med en krake, kan det komma en spark då. Det känns mer otryggt när man är lite mindre snabbrörlig och lite mindre snabb i reaktionerna.
Och allt arbete med hästarna blir tungt, eftersom ens rörelseutrymme vid arbetet är så litet. Det går t ex inte att haka upp en enda häst ute i stallgångarna för förberedelser eller skötsel.

I Halland var det stallet ett himmelrike i jämförelse. Stora boxar längs väggarna med bred fin stallgång i mitten, krubborna osv placerade så det var lätt att fordra från vagn (det finns ergonomiska vagnar att köra på). Att få upp sadeln när man ställt upp pållarna i stallgången med så gott om svängrum, var nästan enkelt mot att sadla här då på klubben inne i spiltorna. Och det var på klubben här jag for in i spiltväggen när jag försökte sadla en, och han attackerade den som stod i spiltan bredvid. Jag blev lite trött då :-) Det man kan göra själv, skall man kunna göra själv, även om det tar lite längre tid att få det färdigt.

I Halland var det också bra, för där fanns de små rasthagarna direkt utanför, så man kunde släppa ut dem där, medan man mockade i boxarna, eftersom att mocka tar så lång tid numera. Fast det var bädd där, och de bäddarna knäcker mig mer än halm.

Jag tror inte man kan komma så långt på den här klubben faktiskt som funktionsnedsatt - man orkar inte med den dåligt anpassade miljön alltför länge, och får överbelastningssyndrom istället.

Bygga något eget går heller inte just här, det finns inte mark för det. Fast jag har skissat på en anläggning, som till och med är brand- och utrymningssäker för hästar, och med en områdesplanlösning så att om man *tappar* hästen, så kan de inte springa ut från området, och en massa annat i minsta detalj, allt från attiraljförvaringsrum (t ex sadlar osv hänger så man orkar ta upp och ner dem), fodringslösningar, hästlastningslösningar till box- och dörreglar. Många kan klara mycket själv, om man bara har byggt in allt för det. Och då får de mer tid och ork att kunna satsa på resten, som t ex ridningen.

Om andra har problem med den fysiska miljön, så rekommenderar jag verkligen att använda sig av de arkitekter och tekniska experter osv som finns anställda av staten på Handisam och HI, för rådfrågning om saker och ting. Stall och ridhus osv kanske inte är de mest vanliga frågorna de får, men om ingen tar upp det, kan vi inte bygga upp de nationella kunskapsbaserna för det heller. Grundförutsättningarna måste finnas där, för att även de funktionsnedsatta skall kunna komma någon vart och vara med och slåss om guldmedaljerna. Det blir bara några få lyckliga som har en bra miljö, som får de chanserna tyvärr, även om det säkert finns många duktiga som står utanför då och aldrig "upptäcks".

Det skulle t ex vara bra om ett nationellt tillgänglighetsinventeringsprojekt kunde startas där alla klubbar, stala, ridhus, osv inventerades i första ledet. Det blir väldigt dyrt för varje enskild ryttare som måste hålla sig borta, om de måste gå och bygga egna anläggningar - som om inte hästkostnaderna var nog :-)

Det blir faktiskt lite speciellt när det är byggd miljö-miljö-häst-människa-människans ev hjälpare-osv, som skall samspela, många flera faktorer än *vanligt*.

Bra chaufförer för hästransporterna har jag t ex upptäckt är svårt att få tag på. Svårt att ta sig till tävlingar, clinics osv då.

skall tillägga

Även om jag fick för mig att hoppa lite, så blir det spännande när jag skall få ut bommar och allt, och bygga bana. Här på denna klubb ligger de inlagda i ridhuset, under läktaren, men i trånga rum, och med små dörrar ut. Det är ju ett helt företag det numera.

På en annan klubb på orten här bredvid (inga namn) som är väldigt trevlig i övrigt, såg jag att de lagt upp bommar osv i "fickor" ovanpå träsidoväggarna i ridhuset.

Det går ju inte att träna själv, under sådana villkor. Det är synd, när i alla fall cavalettina är så bra träningsredskap (i mitt tycke), men innan man fått fram dem och kan sitta upp, är man halvdöd av utmattning :-) Det är vid sådana tillfällen jag brukar trilla av, fastän det inte finns något att trilla av för - typ hästen lyfter benet, tar ett stort steg, och så orkar jag inte hålla mig själv uppe, för jag är utmattad redan.

Och tiden det tar att göra i ordning före och efter sin tid - då får man hyra flera timmar extra före och efter, för det hela, så de nästkommande (*normala*) inte kommer in och gapar på en för att man inkräktar på deras tid. Och det blir jädrans dyrt i längden det att försöka träna då.

På en annan klubb, såg jag att de skrivit att man inte fick lov att longera hästar inne i manegen, även på sin egen tid. Jag har inte frågat närmare varför, tyckte bara att det var så konstigt när just ridhuset ger de bra stoppen för hästen att sticka iväg om man *tappar* den, om sådana stopp inte finns ute på longeringsbanan.

Men kanon ju. Vilken bra länk!!! :bow: Och vilken kämpe du är!

Super, att du kämpar och slåss. Det behövs ju.

Vi har försökt förbättra handikapprampen på vår ridskola. Den funkar bra för "lättare" ryttare, som behöver hjälp. Men sen när ryttarna börjar bli äldre, stelare och väger uppemot 90 kg's sträcket. Då är det inte lika lätt längre. Nu har de en sån ryttare på ridskolan. Han får ställa en liten pall längst ut på rampen och "fibbla" på för att komma upp. Inte så där jättetryggt, IFALL världens coolaste häst, skulle få för sig att flytta sig ett steg i uppsittningsögonblicket. Det är en vanlig liten pall på fyra ben. Jag har föreslagit en avlång pall, typ en "stepupbräda". Det var för två år sen på ett möte och de tyckte att det lät bra. Men det har fortfarande inte hänt nåt.

Jag har också problem med transporterna. Jag har körkort, men ingen egen transport och stallkompisen vill inte låna ut sin om jag inte har sällskap. Ändå är Tima superlättlastad och jag körde henne själv till handikapplägret förra sommaren, varje dag med lånad transport från ridskolan.

High Chaparall var tidigt ute och hade ramp när jag var barn :-)

Här får du (och alla) mer länkar som tips - Hör med proffsen angående produkt- och planeringslösningar. Jag är enskild medlem både i VSA och EIDD ;)

HAREC http://www.harec.se/ - jobbar med Very Special Arts Sverige http://www.vsa-sweden.org/ för konstutövare med funktionsnedsättningar, vad gäller utbildningsmöjligheter och ta fram bra arbetsredskap för själva yrkesmässiga arbetet. Borde finnas för hästeriområdet också anser jag.

Den internationella moderorganisationen Very Special Arts www.vsarts.org och deras feedback till mig när jag fyllt i deras formulär om villkoren här i Sverige. Kolla in vilken skola de är lierade med - vi bor i fel land alltså. :-) *Normala* får INTE vara med i denna organisation :rofl:

"Hello Ann,

Thank you for completing our career survey. Your answers provide much insight into the difficulties that artists with disabilities face when searching for a career in the arts. I’m glad to see that you have become involved with VSA arts of Sweden. Are you aware of our Artists Registry and our current call for entries, entitled “Transformation”? Information on both can be found on our website.

Artists Registry

http://www.vsarts.org/prebuilt/artists/registry/artistlisting.cfm

Transformation

www.vsarts.org/transformation

Thanks again,

Jennifer

Jennifer Colaguori

Visual Arts Coordinator

VSA arts

An Affiliate of the John F. Kennedy Center for the Performing Arts

818 Connecticut Avenue, NW
Suite 600
Washington, D.C. 20006
(202) 628-2800 (voice)
(202) 429-0868 (fax)
(202) 737-0645 (TTY)

www.vsarts.org

"Creating a society where people with disabilities
can learn through, participate in, and enjoy the arts."

---------

EIDD Sverige "Good design enables, bad design disables"

http://www.designforalla.se/

Europeiska moderorganisationen - European Institute for Design and Disability

http://www.design-for-all.org/

här finns produktdesigners, arkitekter, och andra yrkesgrupper - läser man artiklarna på moderhemsidan om företags designlösningar så det även passar alla grupper av funktionsnedsatta (ex artikeln om biljettautomater i England), börjar man gråta för det är så kasst här :-)

Faktum är att det är faktiskt som du skrev Ingela - det tar MINST 2 år för att få de som skall upphandla och köpa in en liten bra pall, att göra det också. Det är sorgligt men sant. Vad det beror på vet jag inte, glada amatörer som skall sköta det, brist på aggressiva förhandlingsproffs, brist på kunskap om inköpskanaler, vägran att erkänna att man kanske inte besitter de kunskaper som behövs och därmed heller inte vill vända sig till de som kan bistå (*stoltheten*)eller vad, vet jag inte. Det är dags att slå näven i bordet :-)

Titta även på HI's hemsida www.hi.se, till höger i den högra menyn och Smarta ting - välj sedan Bildvisnings alternativet - och en helt hus rumsinteriör kommer upp som man kan klicka på - vem vet, kanske dagen kommer då det finns en sådan interiör för stall och ridhus också :-)

nu måste jag fortsätta jobba :devil:

Vi har speciella grupper för handikappade på ridskolan de stannar där och utvecklas inte till att rida självständigt (vilket är synd). Dessa grupper ligger vad jag vet på lördagar eller förmiddagar i veckorna. Nu är det ingen handikappryttare som har egen häst förutom jag och Magnus Jernetz-Gustafsson (hk-landslaget i körning) och han rider ju inte alls längre. Det är dessutom bara jag som tävlar som hk-ryttare. (har ett förvärvat handikapp). Är inte så mycket på själva ridskolan längre och detta var väl vad jag kan komma ihåg och vet.:banana:

Virre skrev:
Vi har speciella grupper för handikappade på ridskolan de stannar där och utvecklas inte till att rida självständigt (vilket är synd). Dessa grupper ligger vad jag vet på lördagar eller förmiddagar i veckorna. Nu är det ingen handikappryttare som har egen häst förutom jag och Magnus Jernetz-Gustafsson (hk-landslaget i körning) och han rider ju inte alls längre. Det är dessutom bara jag som tävlar som hk-ryttare. (har ett förvärvat handikapp). Är inte så mycket på själva ridskolan längre och detta var väl vad jag kan komma ihåg och vet.:banana:

Tack för den informationen i alla fall! Det är ju alltid kul att se hur det er ut i landet, om det är något som kanske borde ses över. Jag tycker att PAC skulle kunna bli president, eller nåt. *S* Så det händer nåt i frågan! :bump:

nej tack, jag vill inte bli president :-)

Här kan man läsa från Real skolan i Jerez och bli sugen dock

(extracts från deras e-bulletin de skickar ut)

Dec 2005

"The Association Jerez Down Syndrome Children has presented the Calendar 2006 on 1st of December at 19,30 pm in the 1810 Carriage Museum Hall, in this project has collaborate Rafael Soto and Ignacio Rambla with pictures of their images."

"On 20th, 21st and 22nd of December the filming team of will come to our facilities to make a report for the Chanel 2 programme called 'Olímpicos para ADO'. This report is based on the sport course of our olimpic rider Mr. Rafael Soto."

Jan 2006

"COMPETITIVE EXAMINATION

The Fundación Real Escuela Andaluza announces a competitive exam to engage a stables groom for a person accredited as disabled during an indefinite time and three jobs as groom guard.

These announcements have been published in the Official Bulletin of the Province on 13th and 16th 2006 respectively.

The Official Application Form, the receipt of the payment for the exam, all the requirements and documents requested should be given at the Human Resources Department."

Man kan få en utbildad stall groom från där :-)

Ridsportsförbundet tycks ju försöka intressera folk för deras handikappinriktade kurser ... om det är folk från ridföreningarna osv som anmäler sig och många intresserade vet jag dock inte - jag håller bara ett öga på vad som sker på utbildningsfronten. Göteborgsområdet saknar t ex en handikapptränare på förbundsnivå (högre nivåerna), men om sådan fanns i området skulle den ju kunna *hålla ihop* det lokala lite mer. Kanske.

Det kanske är på gång, eftersom *handikappen* lagts under FEI nu också. Kanske blir mer sammanhållet och mer *inriktat* på det viset, men tar tid innan det når ner på föreningsnivåerna.

Men en groom vill jag ha, och en bra chaufför! Två gånger har jag varit inne nu för testning och läkarundersökning och varit nära att få körkortet indraget (på medicinsk grund), så jag kör inte levande last, för allas skull. Det är nog fler än jag som har det så.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka