Handlar det bara om svensk präktighet?

Är hästvälfärden hos tävlingshästar bättre i Sverige än i övriga Europa? Ridsports gästkrönikör Lisa Lidbeck tror inte det, och tycker det är obegripligt att Svenska Ridsportförbundet inte valt att följa FEI:s regelverk gällande till exempel medicinering av tävlingshästar. "Jag efterlyser en motivering och förklaring", säger Lisa.
 
En häst som behöver medicin för magsår pga tävlandet tycker inte jag låter som en individ som ska tävla på det sättet. Det är okej tycker jag att tävla med hästar sålänge hästarna klarar av det och mår bra och trivs med den typen av liv.

Magsåren behöver absolut inte ha med tävlandet att göra (man har hittat magsår hos en viss del frilevande hästar också, bla var det unghästar på island som aldrig hanterats av människor - bland dem var det 30% av individerna som hade magsår).

Men tycker i övrigt att krönikan är dum i hela huvudet. Vi skall jobba mot hårdare regler och strängare kontroller (om vi skall fortsätta tävla) inte släppa på dem. Är det 'orättvist' - gör de strängare reglerna till norm överallt istället!
 
Magsåren behöver absolut inte ha med tävlandet att göra (man har hittat magsår hos en viss del frilevande hästar också, bla var det unghästar på island som aldrig hanterats av människor - bland dem var det 30% av individerna som hade magsår).

Men tycker i övrigt att krönikan är dum i hela huvudet. Vi skall jobba mot hårdare regler och strängare kontroller (om vi skall fortsätta tävla) inte släppa på dem. Är det 'orättvist' - gör de strängare reglerna till norm överallt istället!
Ja vet det men det som krönikan verkar mena på är att det inte är konstigt att hästar får magsår och andra besvär med stress pga tävlandet och resorna. Är det anledningen till att hästarna får problem så tycker jag inte att det är en lösning att ge dom medicin för problemen och fortsätta resorna och tävlandet.
 
En häst som behöver medicin för magsår pga tävlandet tycker inte jag låter som en individ som ska tävla på det sättet. Det är okej tycker jag att tävla med hästar sålänge hästarna klarar av det och mår bra och trivs med den typen av liv.
Uppfattar att hon menar mer i förebyggande syfte och för att underlätta för hästen eftersom man vet att resorna kan vara stressande?

Jag är lite tudelad..
 
Jag tänker att så länge det vanligaste inte är att hästens grundläggande behov är tillfredsställda så känns det väl inte som det viktigaste att tillåta mer symptombehandling för att tävla.
 
Vad menas för övrigt med "Det blir också svårare att motivera ryttare att hålla sig till dem när man inte kan tävla och förbereda sig på samma villkor som sina konkurrenter." Vad är det som inte svenska hästar kan förberedas för..?
 
Så kanske hon menar, jag förstod nog inte riktigt vad hon menar övht.
Jag uppfattar att det handlar om förebyggande/underlättande saker och typ ”friskvård”.

Ett annat exempel tror jag är örter osv som kan hjälpa ston vid brunsterna. I sverige är munkpeppar dopingklassat (48 h karens) men fei tillåter. Det tycker jag är ett bra exempel på en onödigt hård regel, att hjälpa ston som har besvärliga brunster är ju liksom inte prestationshöjande på det sättet. Inte heller handlar det om att tävla hästar som är skadade eller sjuka.
 
Tror det är en kvarleva från för när trav var en riktig sport, medan ridsport var en löjlig tjejhobby.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Replik till krönika av Lisa Lidbeck, Tidningen Ridsport nr 12, 7 juli 2023 Veterinär Lisa Lidbeck efterlyser i en krönika en förklaring...
Svar
0
· Visningar
611
Senast: Gunnar
·
D
Distans Jag har ikväll skickat nedanstående öppna brev till SvRF och media: Öppet brev till: Bo Helander, SvRF's förbundsstyrelses...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
16 788
Senast: mahlmt
·
Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
1 934
Senast: Zebung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp