Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Kvalgränsen till VM i Malaysia var 14 km/tim och satt av FEI pga de extrema klimatförhållandena. FEI har alltid en miniminivå för att få starta på mästerskap. För WEG 2010 gäller 13 km/tim (15 är alltså SvRfs gräns för att svenska ekipage ska få starta).
En start på ett mästerskap (formellt gäller det alla CEI-tävlingar) är inte den enskildes angelägenhet utan det nationella förbundet beslutar om ett ekipage ska få starta.
På ridsport.se, välj distans sedan tävling sedan OBSlistan seniorer hittar du de ekipage som är grundkvalade till mästerskap, dvs presterat 12 km/tim eller bättre. Därutöver kan internationellt eller nationellt tilläggskrav formuleras.
Det är just detta tråden handlar om. Tilläggskravet fastställdes till 15 km/tim.
Och nu, när ingen egentligen hinner prestera ett bättre resultat ändrar man sig och säger att det inte räcker....
Kanske är det så att "ingen" trodde det skulle vara möjlig! Men flera gjorde det, och några med ordentlig råge.
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Tack Groom-Pelle för förtydligande. Du håller alltid en trevlig ton och bra kvalité på dina svar.

Men varför är det ändrat då? Om det nu var 6 ekipage som genomförde detta under 2009 som någon skrev tidigare i tråden borde ju några av dem vara lämpade att få åka. Det låter ju som att en del ekipage torde vara utmärkta representanter men jag väljer att inte nämna några namn eftersom folk så lätt får för sig saker och misstolkar dem. Jag misstolkade ju själv Dinamiths uttryck "se och lära" ang ett ekipages deltagande i ett mästerskap så jag vet av egen erfarenhet att det är lätt hänt. Men för att citera Ulf Lonäs/ Ridsport och rättfärdiga mig mot de som tycks tro det var ett personligt påhopp så gick följande att finna i Ridsport 2008-12-?? i samband med distansrankingen för 2008 om det aktuella ekipaget "... för sitt mod och envishet att trotsa en uppgift som egentligen kanske var för svår..." (ej exakt ordalydelse men på ett ungefär enligt en säker källa). MISSTOLKA nu inte detta, jag vet knappt inte vem den aktuella ryttaren är, men mot bakgrund av ovanstående två uttalande så finns det faktiskt fler än en tolkningsmöjlighet.
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Tack Groom-Pelle för förtydligande. Du håller alltid en trevlig ton och bra kvalité på dina svar.

Men varför är det ändrat då? Om det nu var 6 ekipage som genomförde detta under 2009 som någon skrev tidigare i tråden borde ju några av dem vara lämpade att få åka. Det låter ju som att en del ekipage torde vara utmärkta representanter men jag väljer att inte nämna några namn eftersom folk så lätt får för sig saker och misstolkar dem. Jag misstolkade ju själv Dinamiths uttryck "se och lära" ang ett ekipages deltagande i ett mästerskap så jag vet av egen erfarenhet att det är lätt hänt. Men för att citera Ulf Lonäs/ Ridsport och rättfärdiga mig mot de som tycks tro det var ett personligt påhopp så gick följande att finna i Ridsport 2008-12-?? i samband med distansrankingen för 2008 om det aktuella ekipaget "... för sitt mod och envishet att trotsa en uppgift som egentligen kanske var för svår..." (ej exakt ordalydelse men på ett ungefär enligt en säker källa). MISSTOLKA nu inte detta, jag vet knappt inte vem den aktuella ryttaren är, men mot bakgrund av ovanstående två uttalande så finns det faktiskt fler än en tolkningsmöjlighet.


Nu är Lonäs rankinglista hans egen personliga, vilket också tydligt framgår i artikeln.

Det betyder inte heller att han rankar fel eller skriver särskilt märkliga omdömen om ekipagen, men det är nog bra att känna till att den topplistan inte är förbundets officiella.
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Nu är Lonäs rankinglista hans egen personliga, vilket också tydligt framgår i artikeln.

Det betyder inte heller att han rankar fel eller skriver särskilt märkliga omdömen om ekipagen, men det är nog bra att känna till att den topplistan inte är förbundets officiella.

Som jag skrev så var det ett citat angivet av en säker källa, vilket innebär att jag själv inte läst artikeln (något jag trodde framgick av mitt svar). Sen vilka kunskaper denne Ulf har om distans är jag inte insatt i. Däremot är det, som du skriver, bra att påpeka att det inte är förbundets officiella.
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Som jag skrev så var det ett citat angivet av en säker källa, vilket innebär att jag själv inte läst artikeln (något jag trodde framgick av mitt svar). Sen vilka kunskaper denne Ulf har om distans är jag inte insatt i. Däremot är det, som du skriver, bra att påpeka att det inte är förbundets officiella.

Det här är lite OT, men:

Du har ganska mycket åsikter om distansen och uttagningar etc men du vet inte vem Ulf Lonäs är??

(Det är inget fel på att inte känna till Ulf om man inte håller på med distans, men med tanke på att du ville komma med förslag till hur uttagningar till landslaget ska göras så blir jag lite fundersam...)
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Det här är lite OT, men:

Du har ganska mycket åsikter om distansen och uttagningar etc men du vet inte vem Ulf Lonäs är??

(Det är inget fel på att inte känna till Ulf om man inte håller på med distans, men med tanke på att du ville komma med förslag till hur uttagningar till landslaget ska göras så blir jag lite fundersam...)

Missförstånd igen! Jag skrev att jag inte var insatt i "vilka kunskaper denne Ulf har". Jag vet vem han är, en rödhårig glasögonprydd man som åker runt i en bil och fotar och skriver, en journalist. Han tog kort på mig i somras på en CR :angel:. Jag ställer frågor för att lära mig mer och kommer då med påståenden jag hört och vill kolla om det stämmer. Frågor är vetgirighetens moder. Och du, dessutom har du själv ganska mkt åsikter ;). Men jag trodde det var det ett forum var till för, inte för att dunka varann i ryggen och hålla med. Kontroversiell och okunnig, det är möjligt, men jag har aldrig skrivit att jag är någon elitryttare. Anledningen tiill mina frågor och tankar är om jag skall våga satsa på distans överhuvudtaget och då är sådana här forum bra bollplank.
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Du har alldeles rätt i att vi alla får ha åsikter, så många vi vill. Forumet är helt korrekt ett ställe där man kan bolla idéer - även lite halvknasiga sådana för man vet aldrig vad som föds ur dom: ibland något enastående.

Däremot vet jag inte om jag personligen skulle komma på idén att vilja bistå t ex hoppkommittén med ansvisningar på hur de ska ta ut sitt landslag i hoppning om jag bara hoppat en LB och inte vet vem Sylve Söderstrand är mer än att det "är en hoppgubbe".

Jag ska nu sätta mig på händerna och inte skriva mer OT. Jag blev bara lite förbryllad och kommenterade innan jag tänkt vad min kommentar egentligen skulle vara bra för.
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Du har alldeles rätt i att vi alla får ha åsikter, så många vi vill. Forumet är helt korrekt ett ställe där man kan bolla idéer - även lite halvknasiga sådana för man vet aldrig vad som föds ur dom: ibland något enastående.

Däremot vet jag inte om jag personligen skulle komma på idén att vilja bistå t ex hoppkommittén med ansvisningar på hur de ska ta ut sitt landslag i hoppning om jag bara hoppat en LB och inte vet vem Sylve Söderstrand är mer än att det "är en hoppgubbe".

Jag ska nu sätta mig på händerna och inte skriva mer OT. Jag blev bara lite förbryllad och kommenterade innan jag tänkt vad min kommentar egentligen skulle vara bra för.

He he, nä, jag förstår hur du tänker ang uttagningen och mina synpunkter, men min tanke var att vara lite ironisk/ sarkastisk också, eftersom SvRf uppenbarligen ändrat sig hit och dit. Det var också en känga att de borde ändra kriterierna en aning, kanske då inte bokstavligt talat att jag och CK skulle göra det personligen. Sen att jag missförstått/ hakat upp mig på ett par formuleringar som andra skrivit får står för mig, eftersom det är fullt möjligt att någon missförstår/ hakar upp sig på mina, men då kan jag försäkra att det mest är påståenden/ tankar / frågor som väckt tankar hos mig. Men nu sätter jag in händerna i en tvångströja och skriver inte mer.
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

*kl*

Jag blir bara så ledsen när jag läser detta och lite besviken på dig FIO som brukar komma med bra och genomtänkta inlägg annars i hoppning och fälttävlan.

Jag har hållit på länge i denna sport men inte kommit nån vart ;) red nog första som 16 åring typ 20 år sedan och har sen dess hängt med till och från i utkanten :DJag är trött på att distans= något för skogsmullar.

Själv måste jag säga att jag som står med en fot i hoppningen och en i distansen tycker att jämnförelsen är perfekt, om alla nollar i en hoppning så måste ju taktiken väga över och man får rida på säkerhet. precis som i distansen.



Det kräver bra mycket mer att hålla fokus i 10 timmar på distansen än 60 s på en hoppbana eller 3 min i terrängen och då ska ju inte bara ryttaren vara fokuserad utan hela teamet!:bow: älskar mina hinknissar !
Jag har ridit alla 3 diciplinerna och la av distansen för hoppningen men kom tillbaka förra året för att visa min kompis att det var lätt att rida en CR och blev sedan kvar och kan inte låta bli :angel: målet är nu att rida 120 i höst !

Jag tror att mer öppenhet mellan diciplinerna vore på sin plats ALLA kan lära sig något av alla dicipliner. Vi är några i vår klubb som har som ide att bjuda in några väl meriterade ryttare ur några olika dicipliner och låta dem hålla ett föredrag och sedan en "paneldebatt" just för att "lära känna varandra".

Jag hörde av Maria H att i USA tog hoppryttare och distansryttare hjälp av varandra låter inte det fantastiskt ???
Nu håller jag tummarna att distansarna får åka det är ni värda !
//Cetzy som behövde få ut lite ilska även om det inte tillförde debatten så mycket!:angel:
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Bra skrivet, Cetzy.

Det är synd att så många ryttare i Sverige är så rädda för det som sticker ut utanför normen, att de inte förmår ta in det.
Höll på att baxna när jag läste senaste inlägget från pseudonym "Horsemanship" på Ridsports debattsida. Snacka om att vilja hålla fast vid sin negativa uppfattning! Och så trist när det finns så mycket att lära av varandra, precis som du säger.
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Jag förstår som sagt inte varför många ser "sin"diciplin som det enda rätta och som om det vore oöverstigliga barriärer emellan.

Jag har själv valt att ta det jag tycker är bra från alla dicipliner och även testa på vad det innebär.
Jag har startat(om än på lägsta nivå i några av dem):western,distans,hoppning,dressyr,trav,monte, körning, bruksridning,gymkhana och fälttävlan....hur kan jag veta vad en diciplin innebär innan jag testat ???
Jag tror en häst mår bra och blir hållbar både psykiskt och fysiskt om den får träna olika saker.
Just nu har jag lånat ut min pulsmätare till min hopptränare för jag är nyfiken på hur mitt halvblod kan vara så uthållig och lågpulsad på distansträning när han har varit hopptränad från start...borde vara fel musklad:angel:
Men jag är nyfiken av naturen :D
Han har även lånat distansstigbyglarna för han tyckte de såg bekväma ut och skonade knäna så klart vi kan ha utbyte av varandra :idea:
Cetzy
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

"På fredag den 19 februari träffas Ridsportförbundet, distanskommittén och landslagsryttarna på Strömsholm för att försöka lösa den infekterade frågan om distansryttarna ska få åka till ryttar-VM i Kentucky eller inte.

Under Ridsportförbundets möte om etik och moral för några veckor sedan fick distansritten helt oväntat reda på att förbundet inte skickar några svenska distansryttare till VM.

Detta ledde genast till stora protester och ilsken debatt eftersom landslagsryttarna menade att man uppfyllt de krav som förbundet satt upp för deltagande. Kvalkrav som var tuffare än de som FEI ställer på ekipagen.

Det är två frågor på agendan under mötet. Satsning på mästerskap 2010-2012 samt ny landslagsledning som varit vakant för seniorerna en längre tid.

Distansryttarna kommer laddade med flera av landslagsryttarna. Från Ridsportförbundet deltar ordförande Bo Helander, tävlingssektionens ordförande Michael Petersson och biträdande sportchefen Annika Ersgård".

Någon som vet hur det går/ har gått?
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Nåja jag har inte utgett mig för att vara mästare på distans direkt men jag läste det så på tidningenridsport i det brevet du hade skrivit där och jag tog förgivet att det var distanskommiten som kommit fram till det.

"Ett krav som är väsentligt högre än FEI's kvalificeringskrav och som enligt min och tävlingssektionens bedömande anses vara tillräckligt tufft för att ekipaget ska ha möjlighet att nå sportsliga framgångar på WEG. Dessa kvalificeringskrav kommuniceras tydligt till alla svenska elitekipage - detta gäller om ni vill vara aktuella för WEG i Kentucky."

Men tävlingsektionen anser ju inte det du påstår säger dom ju klart och tydligt här :confused:

"Att distansen nu inte får skicka några ryttare till Kentucky, beror enligt Peterson på att man inte tror att de svenska ekipagen är tillräckligt konkurrenskraftiga.
- Distansen har inte kvalat som ett lag, även om sex ekipage har klarat gränsen på 15 kilometer/timme. Men de som vinner mästerskapen ligger runt 20-24 kilometer/timme, och det är det ingen av de svenska ekipagen som är i närheten av. Man ska ha en god chans att komma bland de åtta bästa för att få åka, och så är det inte i dagsläget. Skulle någon segla upp inom den närmsta tiden får vi så klart titta på det igen."


Och igen att vara aktuell är INTE = att man SKALL få åka och så är det ju för alla oavsett disciplin.


Men jag antar att det är detta som antas vara att förbundet ändrat sina uttagningskriterier?

Har inte läst igenom hela tråden, men det som ni här citerar är, enligt mig, helt befängt.
Jag menar, sätter man upp kvalgränsen till 15 km/h, är det väl ingen som sitter och idiotrider på 24 km/h och sliter på sin häst i onödan. Varför skulle man välja att rida snabbare än vad erfordras. Det riskerar endast att man blir utesluten (och inte kvalar), alternativt att man rider på en kanontid, men sen har en häst som fått gå 16 oerhört snabba mil.
En häst kan inte gå hur många mil som helst under en karriär, och ju snabbare milen går, desto mer slitsamma är de. Och varför ska man då förbruka mer av hästen än vad som krävs, är det då inte bättre att spara benen då till de tillfällen då man faktiskt tjänar något på att rida snabbare, som till exempel vid ett VM?

Hade man istället satt upp kvalgränsen till låt oss säga 17 km/h, finns det ju absolut ingenting som säger att inte dessa 6 ekipage skulle ha klarat det. Men nu har ingen valt att rida så snabbt då det inte skulle leda till något annat än ett större slitage på hästarna.


Sen läste jag även lite senare i tråden att du tycker att det är krasst att man måste förlita sig till andras misslyckanden för att själv lyckas, men är det inte just det som alla tävlingar går ut på? Att vara bättre än motståndaren? Inte att vara bra?
Du kan vara hur bra som helst utan att vinna, för om någon annan är bättre än du fortfarande inte bäst. Tex. hur många hoppmedaljer skulle vi ha tagit genom åren och alla andra ryttare som deltagit hade ridit varenda mästerskap med felfria rundor rakt igenom? Och hur många medaljer/placeringar skulle vi vunnit internationellt i dressyren om alla de andra ländernas ryttare hade fått 100% vid varje ritt? Förmodligen inte en enda. Att vinna är att vara bäst, är att vara bättre än sina motståndare. Precis som att vara bäst även är att ens motståndare är sämre än man själv är. Det är exakt samma sak.

Och ta bara EM i Asissi som exempel, där hade det räck med att få in 3 godkända ryttare i mål för att ta en medalj. Med andra ord är det ofta bättre att rida för att genomföra än att rida för en individuell medalj

Sen finns det inget som säger att någon av våra svenska ryttare skulle klara av att rida på en tid som är konkurrenskraftig, men då utsätter man sig för en mycket större risk för uteslutning, vilket inte ger något alls. Istället kan hela laget rida i ett bra tempo, utan att riskera för mycket och rida för allt vad tygeln håller, och då ta en eventuell medalj genom att man ridit taktiskt bra och inte övervärderat sin egen förmåga.
Taktiken inom distansen är ju halva sporten. Det gäller inte att ha den mest vältränade hästen, utan det handlar om att disponera sin hästs krafter på det mest optiala sättet.
Det spelar ju ingen roll att man sitter på världens bästa distanshäst om man sätter iväg i full kareta och rider för allt vad tygeln håller, för då åker man iaf. ut förr eller senare.
Det är alltså inte så att vinnarna nödvändigtvis måste ha de snabbaste och uthålligaste hästarna, utan det är bara ett utav "delmomenten" i sporten.
På samma sätt som i hoppningen, där är det inte nödvändigtvis hästen med mest scope och bäst teknik som vinner. Du kan sitta på en häst som slår allt och alla i puissance (stavning?) men sen gör du en dåligt avvägd ritt, där du kanske rider i lite för högt tempo så att hästens språng blir för flacka och du river. Då kan någon annan komma på en häst som egentligen hoppar sämre, och få ett bättre resultat genom att bättre avväga sin hästs kvalitéer och dess sämre egenskaper och utnyttja kapaciteten på ett optimalt vis.
Sen är det klart att ett större hopp underlättar och gör det lättare för ekipaget att vinna, men hoppning handlar ju om så mycket mer än att bara hoppa. Om du förstår vad jag menar?


Hoppas du förstår vad jag försöker förklara.
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

i LAG- hoppning så rider man 2 omgångar som inte är på tid och så räknar man ihop resultaten och någon vinner guld, silver och brons. Finns det 2 lag som har samma resultat så hoppar dom lagen en omhoppning om tex silver och brons. Eller brons och 4 : e plats. Svenskarna är snabba och kan mkt väl ta hem en omhoppning det har dom förmåga till.

Men om svenskarna ÄR felfria och dom andra inte är det så har ju svenskarna vunnit på EGNA meriter, för att dom är bättre och inte för att de andra har misslyckats.

Att vinna på andras misslyckanden är ju att ligga 7:a och sedan avancera uppåt, klart det sker hela tiden i alla slags tävlingar men vad jag menar med att när man skickar lag till VM så skall ryttarna ha FÖRMÅGA att rida felfritt och ta medalj på EGNA meriter och inte för att alla andra vägrar ut sig.

Som i distansen då där svenskarna enbart har medaljchans om de andra lagen blir uteslutna. I hoppning så fullföljer ju i stort sett ALLA lag

Alltså om alla lag i distans fullföljer har svenskarna då chans att ta medalj- svar NEJ
Alltså klarar dom inte det på egna meriter och det är väl därför dom inte får åka till WEG.

Så försvaras det med att alla andra lag rider fortare och blir uteslutna och då kan Sverige ta medalj- inte jättesäkert kort måste jag erkänna... men inser att man tänker annorlunda pga grenens utformning. Däremot tror jag inte att förbundet hänger med i de tankegångarna heller :-)

Men om vi säger såhär då:

Alltså om alla lag i hoppning rider felfritt har svenskarna då en chans att ta medalj svar NEJ
Alltså klarar de inte det på egna meriter
I praktiken förlitar sig hopplaget sig på att andra lag ska riva (misslyckas) för att själva kunna ta medalj på samma sätt som att dressyrlaget måste förlita sig på att de andra dressyrlagen inte rider perfekt (att de misslyckas)
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

"På fredag den 19 februari träffas Ridsportförbundet, distanskommittén och landslagsryttarna på Strömsholm för att försöka lösa den infekterade frågan om distansryttarna ska få åka till ryttar-VM i Kentucky eller inte.

Under Ridsportförbundets möte om etik och moral för några veckor sedan fick distansritten helt oväntat reda på att förbundet inte skickar några svenska distansryttare till VM.

Detta ledde genast till stora protester och ilsken debatt eftersom landslagsryttarna menade att man uppfyllt de krav som förbundet satt upp för deltagande. Kvalkrav som var tuffare än de som FEI ställer på ekipagen.

Det är två frågor på agendan under mötet. Satsning på mästerskap 2010-2012 samt ny landslagsledning som varit vakant för seniorerna en längre tid.

Distansryttarna kommer laddade med flera av landslagsryttarna. Från Ridsportförbundet deltar ordförande Bo Helander, tävlingssektionens ordförande Michael Petersson och biträdande sportchefen Annika Ersgård".

Någon som vet hur det går/ har gått?

Så, hur har det gått? :)

Mvh / Weeazel
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Förbundsledningen har bollen....
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Förbundsledningen har bollen....

Ok, tack för ditt svar! Detta tolkar jag ändå som att det finns en liten öppning, om än minimal... Hoppas det löser sig i tid så att ni kan planera säsongen!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp